Chris Dave


Kristian Sørensen

Recommended Posts

Har jeg lært forkert teknik eller er det ikke "forbudt" at holde pegefingeren oven på, og langs stikken?

 

- eller er alt bare fint?

 

Desuden ser det ret cool ud - lyder fint :)

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Har jeg lært forkert teknik eller er det ikke "forbudt" at holde pegefingeren oven på, og langs stikken?

 

- eller er alt bare fint?

 

Desuden ser det ret cool ud - lyder fint :)

 

Mvh

Tjaa.. Det virker da vist meget godt for ham her ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har jeg lært forkert teknik eller er det ikke "forbudt" at holde pegefingeren oven på, og langs stikken?

 

- eller er alt bare fint?

 

Desuden ser det ret cool ud - lyder fint :)

 

Mvh

Du tager fejl. Chris Dave er kæmpe Tony Williams fan og har tyvstjålet teknikken fra ham. Jeg har før postet et link hvor Tony Williams spiller på Zildjian day og snakker om "backhand grippet". Det handler om at flytte fulkrummet bagud i hånden, så du holder med de to bagerste fingre. Jeg spiller også på denne måde, og det føles lidt som et traditional grip bare i match; stikken hviler så at sige i en kurv skabt af de to bagerste fingre.

 

Artikel med mere info: http://www.tbrucewittet.com/2011/04/the-correct-drumstick-grip-whats-with-the-thumb-first-finger-%E2%80%9Cfulcrum%E2%80%9D/

 

Vh Peter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har jeg lært forkert teknik eller er det ikke "forbudt" at holde pegefingeren oven på, og langs stikken?

 

- eller er alt bare fint?

 

Mvh

 

Personligt synes jeg ikke der findes nogen teknik, som er 'forbudt'. Bare det virker for en selv.

 

Man kan dog spare sig selv for en masse skader, smerter mv. ved f.eks., som Peterb nævner, ved at flytte balancepunktet/fulkrummet længere bagud, så det ikke ligger mellem tommel- og pegefinger.

 

Men igen, for nogen slagere er netop dét den bedste teknik.

 

Lige mht. Chris Dave (og mange andre slagere!) er det nu ikke så meget teknikken, der fanger mig, men hans idéer og lyd. Prøv eventuelt at sætte klippet på og lyt til hans spil frem for at kigge på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Personligt synes jeg ikke der findes nogen teknik, som er 'forbudt'. Bare det virker for en selv.

 

Man kan dog spare sig selv for en masse skader, smerter mv. ved f.eks., som Peterb nævner, ved at flytte balancepunktet/fulkrummet længere bagud, så det ikke ligger mellem tommel- og pegefinger.

 

Men igen, for nogen slagere er netop dét den bedste teknik.

 

Lige mht. Chris Dave (og mange andre slagere!) er det nu ikke så meget teknikken, der fanger mig, men hans idéer og lyd. Prøv eventuelt at sætte klippet på og lyt til hans spil frem for at kigge på det.

Men, det greb er bare interessant fordi det strider imod den teknik som f.eks. Dave Weckl, Freddie Gruber og Jojo mayer har prædiket: rebound, rebound og rebound og et greb der ligger "fremme"i hånden. Tony Williams pointe var jo netop i højere grad et jerngreb - ikke i den forstand at han spændte musklerne, men at han spillede hvert slag selv og havde 100% kontrol. Hvis man ser ham spille på sit ride, kan man dog være i tvivl om det bare var hårde ord han lukkede ud; hans up-tempo ride teknik benytter sig af en form for open/close.

 

Chris Dave har, foruden er forrygende håndteknik, også virkelig en præcis og fremragende koordination- også noget han har lært af Tony Williams.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men, det greb er bare interessant fordi det strider imod den teknik som f.eks. Dave Weckl, Freddie Gruber og Jojo mayer har prædiket: rebound, rebound og rebound og et greb der ligger "fremme"i hånden. Tony Williams pointe var jo netop i højere grad et jerngreb - ikke i den forstand at han spændte musklerne, men at han spillede hvert slag selv og havde 100% kontrol. Hvis man ser ham spille på sit ride, kan man dog være i tvivl om det bare var hårde ord han lukkede ud; hans up-tempo ride teknik benytter sig af en form for open/close.

 

 

Jeg har selv studset over præcis det samme, som det du nævner om hans uptempo ride-spil. Jeg er ikke nær så godt inde i 'backhand' grebet, som du er Peter, men jeg vil da være så fræk at påstå, at hvis man sætter sig for at spille hvert enkelt slag, så gør man arbejdet sværere for sig selv.

 

Jeg bruger selv en blanding af rebound/Moeller og fingerstrokes. Hvis alle overflader på et trommesæt var ens kunne man vel nøjes med en teknik, men som man siger: "If your only tool is a hammer, every problem begins to look like a nail."

Link til kommentar
Del på andre sites

Høhø, ej, jeg mente nu ikke at han var forkert på den, det var nu bare om jeg havde lært noget helt forkert i sin tid.. Men han gør det jo godt..!!

 

Tak for respons btw. ;)

 

og tak for klippet..

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har selv studset over præcis det samme, som det du nævner om hans uptempo ride-spil. Jeg er ikke nær så godt inde i 'backhand' grebet, som du er Peter, men jeg vil da være så fræk at påstå, at hvis man sætter sig for at spille hvert enkelt slag, så gør man arbejdet sværere for sig selv.

 

Jeg bruger selv en blanding af rebound/Moeller og fingerstrokes. Hvis alle overflader på et trommesæt var ens kunne man vel nøjes med en teknik, men som man siger: "If your only tool is a hammer, every problem begins to look like a nail."

Du har også ret. Både Chris Dave og Tony Williams har en meget distinkt måde at spille deres enkeltslagshvirvler på, og det lyder næsten ens når de gør det, som det bla ses i denne video, 1:30 ind:

Chris Dave og Tony williams bruger/brugte også meget finger control, men deres greb er anderledes end f.eks. et åbent fransk greb; det er mere lukket. De bagerste to fingre bliver også essentielle i udførelsen af finger control når man holder på den måde. Billy Cobham bruger f.eks. det åbne franske greb ret flittigt.

Det giver også en helt bestemt lyd, især på bækkenerne når man spiller på den måde, og dette greb er bare - uheldigvis - røget meget i baggrunden, ifh. til det gængse amerikanske standardgreb, som der selvfølgelig intet er galt med, hvis man bare får den lyd man vil ha - smertefrit.

Link til kommentar
Del på andre sites

Pegefinger eller ej - det Chris gør på trommesættet er noget af det mest innovative og friske, der er sket i lang tid. Om 50 år vil han have den status som fx. Max Roach, Elvin og Tony har i dag indenfor jazz verdenen - altså, folk der tager trommerne til helt nye højder, bryder regler og finder nye måder at udvikle instrumentet på.

 

Et lille klip der viser hans genialitet:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vIiMKObUnes

 

Læg lige mærke til det motiv han starter ved 00.30, og igen opløser med tre stortrommeslag ved 01.15 - det er til at græde over! Så enkelt og stadig så komplekst fundet på!

Redigeret af The Jazz Drummer
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Pegefinger eller ej - det Chris gør på trommesættet er noget af det mest innovative og friske, der er sket i lang tid. Om 50 år vil han have den status som fx. Max Roach, Elvin og Tony har i dag indenfor jazz verdenen - altså, folk der tager trommerne til helt nye højder, bryder regler og finder nye måder at udvikle instrumentet på.

 

 

He he he....elvin og tony...måske. Det vil tiden vise.

Link til kommentar
Del på andre sites

Pegefinger eller ej - det Chris gør på trommesættet er noget af det mest innovative og friske, der er sket i lang tid. Om 50 år vil han have den status som fx. Max Roach, Elvin og Tony har i dag indenfor jazz verdenen - altså, folk der tager trommerne til helt nye højder, bryder regler og finder nye måder at udvikle instrumentet på.

 

Et lille klip der viser hans genialitet:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vIiMKObUnes

 

Læg lige mærke til det motiv han starter ved 00.30, og igen opløser med tre stortrommeslag ved 01.15 - det er til at græde over! Så enkelt og stadig så komplekst fundet på!

 

Helt enig, og det sjove er at han har brugt åndsvagt meget tid på selv at efterligne de trommeslagere. Han lyder ikke som dem, men har så meget forståelse for trommernes historie og udvikling. Han kan efterligne Philly, Williams, Jones eller Roach prompte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu