Første Mikrofonpakke. Gode Råd Er Værdsat!


Thomboline

Recommended Posts

Hej ts.

 

Jeg står og skal til at begive mig ud i at anskaffe mig nogle mikrofoner, der skal lave lyd, så det er til at holde ud at høre på. De bliver smidt på et Pearl Masters Studio (12", 13", 14", 16", 22") med 7 bækkener, eksl. hi-hat. Kan ikke huske specs på lilletrommen. Den hører i hvert fald til sættet :-)

 

Jeg spiller metal og vil gerne til at indspille mine drumlines, så gutterne og jeg kan lege lidt med nogle demoer. Jeg har et budget på 7000-7500 kr, hvilket ikke er til et studiesetup. Tænker dog, at man må kunne få noget rimeligt ud af de penge alligevel. Som jeg ser det, så skal jeg have to condensatormics (Hi-hat, lilletromme), 2 overheads, en stortrommemic og 4 tam-mics. Har kigget på en del bundles, men enten bliver det alt, alt for billigt, eller også er de alt for dyre.

 

Nogen, der måske kan pege mig i den rigtige retning? Det skal som sagt være til at få rimelig lyd ud af. Det er jo i hvert fald ikke sættet, der fejler noget :-)

 

- Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

hihat og overheads: 3 stk Line Audio CM3

Lilletromme/toms: 5 eller 6 stk SM57

Stortromme: AKG D112 eller Shures pendant + evt. en SM57

Og så en stormembranmikron til rum alt efter hvor mange penge du har tilbage.

 

Bedere lyd får du ikke for 7,5K.

 

Peace!

Peter

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

hihat og overheads: 3 stk Line Audio CM3

Lilletromme/toms: 5 eller 6 stk SM57

Stortromme: AKG D112 eller Shures pendant + evt. en SM57

Og så en stormembranmikron til rum alt efter hvor mange penge du har tilbage.

 

Bedere lyd får du ikke for 7,5K.

 

Peace!

Peter

 

Lyder fornuftigt. En rum-mikrofon, vil jeg dog mene, er kun brugbar hvis du har et GODT rum at indspille i.

 

Husk at du også skal have kabler og stativer. Det kan hurtigt løbe op, men det burde være muligt at få en god deal hvis du køber det hele samlet. Tag evt. ind til din lokale forhandler og spørg hvad de kan tilbyde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene. Det giver lidt at arbejde med!

Hvad vil være at foretrække af Sennheiser e604 og Shure SM57, hvis jeg gerne vil fremtvinge en tonefyldt, dyb rungen fra mine tammer? Jeg sørger selvfølgelig for, at de er stemt til det :) Kan forestille mig at man kan komme langt, hvis bare ens kedler laver den lyd, de skal.

 

-> Peter, du lyder ret overbevist om, at SM57 er de bedste til prisen. Men hvilken lyd har du sigtet efter (og fået) med dem?

Redigeret af Thomboline
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes på ingen måde at SM57 er billig. Den er bare ualmindelig god til at opfylde storset alle de behov du har.

 

Sm57 kan bruges til ALT. Overhead, snare, saxofon, vokal, guitar, akustisk guitar, violin, stortromme. Derfor er den et godt valg i forhold til en liveorientert clip-on som f.eks. 604.

 

Du kunne også smække en D112 på din gulvtam for at få mere kage på bundfrekvensfronten, men det er blandt andet derfor du har en rummikrofon. Den skal nok give dig bund i dine tammer og fylde og lækkerhed. Har du ingen rummikrofon ville jeg helt klart smække en D112 på den dybeste tam.

 

Btw skal du på brugtmarkedet efter de der shure/sennheiser/akg-fætre du skal ud og købe. De er FOR dyre fra nye.

 

Peace!

Peter

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville gå efter sennheiser e604 til tammer (ca. 3300,-). De er noget nemmere at placere end sm57, da de har indbygget klip.

 

BD: shure beta52 (1200)

Snare: sm57 (800)

 

Dertil ville jeg tage 2x se electronics se2200a til OH - de er på tilbud til 1250 nu, samt et af thomanns billige småmembransæt til ca 800,- på den måde kan du lege med enten at bruge småmembranerne eller stormembranerne som OH, hihat, rummic, en stormembran foran BD ect.

 

Hvis du finder noget af det brugt skulle det nok være muligt at ramme de 7,5k

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

hvis du vil have et helt standard "amatør" optagelse sæt! så en shure beta 52 på BD! eller beat 91!

på lilletromme og tammer skal du have senn. 604 og så ville det fedeste endden være nogle overheads der får hele rummet Akg 414) eller som bare er retningsbestemt (neumann 105) optimalt ville det være fedest med neumann til bækkener og 414 til rum!

og hvis du kan få fat i senn. 521 på tammerne er det optimalt! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil anbefale Audix d6 til stortromme når du nu spiller metal, den bruger jeg selv i mit hjemmestudie, og den siger fedt fra starten fordi den er pre eq'et fra fabrikken.

 

Sm 57 på lilletromme evt, både top og bund

 

på tammer bruger jeg beyerdynamic opus 87-88 men som andre foreslår er sennheiser 604 også et godt bud.

 

Men der hvor du ikke skal/må spare er på OH's... De definerer din overall trommelyd.

 

Så mit råd ville være, køb mikrofonerne efterhånden som du har råd, og glem alt om de billige pakker, medmindre du bare vil i gang og lyden kommer i anden række. Hvilket ville være synd, fordi du alligevel kommer til at købe federe mics på et tidspunkt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Altså SM57 til toms er bare for fedt. Det er som om folk er lidt bange for den fordi de har set den i diverse musiklokaler, men det er en fantastisk mikrofon til toms, snare, hihat, guitar, vokal ALT. Den ville jeg klart foretrække!

 

Røde NT5 er ok som OH indenfor dit budget. Synes ikke om D112 på stortromme. Der vil jeg i stedet gå efter Audix...

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu