August Ottsens Blog


August Ottsen

Recommended Posts

Hej venner!

 

Jeg bruger rigtig mange gode timer på denne side, og har lært en helvedes masse gennem tiden af at læse om jer og jeres erfaring med trommeriet og musik generelt. På det sidste er der begyndt at ske en del spændende ting i mit liv som trommeslager og musiker, og jeg har rigtig meget lyst til at dele det - og naturligvis en ordentlig røvfuld grej-nørderi - med jer i denne blog!

 

Til dem af jer, der ikke kender mig i forvejen, er mit navn August Vinther Ottsen, jeg er 17 år gammel, født d. 30 juli 1994, har boet på Frederiksberg hele mit liv og går pt. i 3.G på Aurehøj Gymnasium.

 

Da jeg var 10 år gammel begyndte jeg at spille trommer på den lokale fritidsklub Huset, som har fostret en ordentlig røvfuld unge musikere der i dag er rigtig(!) dygtige. Da jeg var 13 år gammel startede jeg bandet The Dying Race med en række drenge, der var 2-3 år ældre end mig selv. Der blev skiftet lidt ud i konstallationen, vi fandt en sanger og skiftede navn til Catwax Hairmachine (lyt her:

) og fandt vores egen stil i en slags aggresiv, smadret stonerrock med fart på. Der blev spillet en masse gode jobs og bandet står som en klar milepæl i min ungdom som det, der for alvor gav mig blod på tanden for at spille musik, men bandet gik uofficielt i opløsning for ca. to år siden og spillede ikke en eneste koncert indtil for nyligt, hvor vi spillede vores “afskedskoncert” på musikcaféen i Huset i Magstræde.

 

Et halvt år efter var jeg fyldt 16 og kom ind i bandet Franklin Zoo (http://www.franklinzoo.dk) gennem en fælles bekendt med bassisten. Pludselig spillede jeg med folk, der var 10-15 år ældre en mig selv, hvilket jeg har lært en masse af. Stilen var fed, semimørk rock med klar inspiration fra 90‘ernes grungescene, og i december indspillede jeg en EP med bandet, som kan høres på hjemmesiden på linket ovenover. Jeg var for en måneds tid siden nødt til at forlade bandet, men mere info herom følger senere.

 

Udover at spille trommer kan jeg rigtig godt lide at skrive musik, og spiller både en habil guitar og bas og kan derudover også synge rent. For at få afløb for min kreativitet, startede jeg umiddelbart før Catwax’ opløsning bandet Bête Noire med to drenge fra min gymnasieklasse, som bestod af mig på trommer og dem på guitar og bas. Vi havde ikke nogen sanger og brugte sådan set et par år på bare at jamme løst og fast, indtil vi tilbage i august fandt en sanger i Bjarke, som jeg havde mødt til en Catwax-koncert for flere år siden. I dag har vi fundet vores stil i en slags smadret støjrock som et mix af My Bloody Valentine og Black Rebel Motorcycle Club, og vi er pt. i gang med at skrive en røvfuld sange og skal snart i studiet for at lave vores demo, hvorefter vi ellers skal ud og spille en masse koncerter!

 

Da jeg forlod Franklin Zoo var det imidlertid fordi, jeg var blevet inviteret med i to meget spændende, fremadstormende projekter i nogle stilarter, jeg aldrig har bevæget mig i før. Jeg skal nemlig spille med tøserne Mathilde Savery (https://www.facebook.com/mathildesaverymusic) og Linkoban (https://www.facebook.com/Linkoban) som begge har snarlige planer om pladeindspilning og som begge er blevet booket til Roskilde Festival 2012, hvor jeg altså skal spille to gange! Det er virkelig en drengedrøm, der går i opfyldelse, og jeg er ovenud lykkelig for få travlt med musikken, når jeg er færdig med gymnasiet. 2012 kommer altså til at byde på en masse jobs, som jeg håber at lære en masse af!

 

Jeg beklager al teksten og at kronologien her er lidt messed up - håber I kan forstå essensen af det hele, og ellers må I jo klikke væk, hvis det er for kedeligt!

 

Billeder af grej (specs kan ses i min signatur) og koncertnyheder samt andre nyheder følger snarest!

 

Vh August :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lyder spændende, klart noget jeg vil følge, hvis jeg da husker det ;)

 

- held og lykke med det der Roskilde osv. i år!

 

Mvh

Andreas

Link til kommentar
Del på andre sites

Først og fremmest tillykke med de nye bands - hvor sindssygt med ikke bare en, men 2 job på Roskilde - det er fandme god stil. Glæder mig til at følge med her på bloggen.

 

Derudover er det lidt sjovt at du har øvet på HUSET - der øvede jeg også i tidernes morgen, godt nok som seniorklub-medlem fra slut halvfemserne og en hel del år frem - har spilet mangt en koncert til senior fester og sommerfesten på Skt knuds vej ;-)

 

Held og lykke med de nye projekter...

 

Dok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor er I søde!

 

@Peterb: 1000 tak! :-) Mathilde gik i min klasse indtil for nogle måneder siden, hvor hun droppede ud for at have ordentlig tid til sin musik. Vi har spillet lidt sammen før, og jeg går vel ud fra, hun syntes vi svingede fedt, siden hun har valgt mig. Min indgangsvinkel til Linkoban er lidt spøjs: min mor spillede reggae med hendes producer i 80'erne, og jeg har mødt ham nogle gange i løbet af de seneste år, hvor jeg går ud fra, han har fulgt med i mit trommeri via facebook. Han skrev til mig, da de skulle bruge en slager.

 

@Mumrik: Mange tak :)

 

@Andreas Friis: Du kan tro, jeg vil gøre alt for, at en afløser ikke bliver nødvendig! :tu:

 

@Dok: Mange tak!! Vildt at du er kommet på Huset! Jeg elskede virkelig at komme der nede, og håber også at mine egne børn kommer til at gå der en dag, når de er kommet til verden.

 

@Emil: 1000 tak! Catwax-koncerten på Magstræde var sgu en ambivalent fornøjelse... det var VILDT grinern at spille med bandet igen, men Mads var syg sang simpelthen værre end nogensinde, så vi kan ikke rigtig bruge de liveoptagelser, vi lavede, til noget som helst.. øv!

 

Tak til jer alle, jeg vender snart tilbage med billedgodter og flere news!

Link til kommentar
Del på andre sites

@Mathias: Tak mand! :)

 

@Peter: Tusinde tak! Vil virkelig prøve at holde gang i denne blog, det ville være en skam at gå i stå lige efter begyndelsen.

 

@Davidsen: Mange tak! Nej, hvis hun havde band med på KB18, da du spillede med hende der, var det nok Jakob Schjødt, der spillede med hende der. Han er også vanvigttigt dygtig, men fremover er det mig, der sidder bag gryderne hos hende. Vi har haft en lang række øvere, og de første jobs med det "nye" band kommer snart - det er blevet fedt! :)

 

En lille update:

 

I dag er vi netop flyttet ind i det spritnye øvelokale, hvor jeg fremover skal øve med Bête Noire og Frk. Savery. Det er ude på det helt nybyggede SoundComplex på Nørrebro, og jeg øver således ikke længere på Sluseholmen. Ærgerligt, da der er en masse af jer rare slagere (Peter Sloth, Mads V, Dok Andersen, K_50 og Ulf for at nævne nogle stykker), men vi må jo drikke en bajer på spillestederne i stedet :) Lokalet på Nørrebro er rigtig fedt, og det er sgu fedt at være et sted, der ligger centralt blot 10 minutter på cykel fra hvor jeg bor og med fantastisk adgang til mad, barer og spillesteder.

Redigeret af August Ottsen
Link til kommentar
Del på andre sites

@Trucks: Tak mand!

 

Her er et lille snapshot fra øvelokalet med støj-smadder-rock bandet med grim kasket og frontskind fra en gammel koncert, men det er fedt! Jeg regner med snart at få taget nogle fede billeder af mine trommer. Yes, god søndag :)

Billede0049.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt billeder og ord om mine setups:

 

Bête Noire:

Her bruger jeg mit Mars Pro sæt og fulde bækkensetup, som kan ses i min signatur. Fedt rocksæt!

IMGP5971.JPG?w=24a67b2a

 

Mathilde Savery:

22x18" Mapex Saturn BD m. mine 13x11" og 16x16" fra Mars Pro-sættet med en tambourin monteret over stortrommen. Fed kombi til pop-rock. Jeg bruger her mit 20,5" Avantgarde som main-ride/crash og mit 20" Paiste 2002 som crash. Min uundværlige 15" Meinl One of a Kind på hihatstativet.

IMGP5985.JPG?w=d3a6830e

 

Jeg har endnu ikke sammensat et setup til mine Linkoban-jobs, men det kommer snart!

 

Mine lilletrommer:

 

Pearl Jupiter COB 14x6.5" m. støbte reifer

Fantastisk tromme. Det er den lilletromme, jeg kender bedst og af den grund sælger jeg den aldrig. Jeg kan ALTID få den til at lyde fedt, og selvom mange vil mene, det er en udpræget power-snare, synes jeg faktisk, den er ret versatil... selvom det alligevel er en af de fedeste rocklilletrommer, jeg har prøvet.

 

IMGP5977.JPG?w=dcb8b3a7

 

Yamaha Aluminium 14x6.5"

Jeg købte den igår, så jeg har ikke fået skruet så meget på den, men det lover rigtig godt! Lyden fører tankerne hen på de originale Supraphonics, men hardwaren er væsentlig mere pålidelig - rigtig lækker kvalitet!

 

IMGP5978.JPG?w=b38fcccb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

En lille update:

 

Der er utroligt mange koncerter for tiden, jeg har aldrig spillet så meget live, som jeg gør lige nu. Tror jeg regnede det sammen til 10 koncerter inden for 3 måneder.. det er ret vanvittigt, når man er vant til at spille knap en enkelt koncert om måneden! I morgen går turen til Lund, Sverige med Mathilde Savery for at spille til Roskilde Road Trip, og på lørdag spiller jeg mit første job med Linkoban på Toldkammeret i Helsingør. Det bliver hjernedødt! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Jonas!

 

Jeg har forresten købt Erges DC Custom 10, 12, 15, 22, som jeg regner med at få hjem fra noget familie i Odense i løbet af en måneds tid, og så vil jeg ellers gå i gang med at slibe og lave en eller anden slags ny finish. Det bliver sjovt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Så knækkede jeg koden med den Yamaha-snare. Jeg har ikke kunnet få den til at lyde heeelt fedt før nu, hvor jeg har sat friske skind og en Pearl SN-1420I seiding på. Evans hazy 300 i bunden og et coated Ambassador i toppen. Det siger top fedt, men den skal prøves med et coated CS næste gang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Der er vist ikke sket så meget her :)

 

Den Yamaha er virkelig fed. Det er vist første gang, udover min Jupiter, at jeg har beholdt en anden snare i så lang tid og rent faktisk brugt den!

 

Derudover er jeg blevet rystet godt på plads bag gryderne hos de to tøser, og har spillet 13 koncerter over de seneste måneder. Vi spiller også med Linkoban på Distortion i morgen på Sønder Boulevard ved Kihoskh kl. 21:30 - kig forbi!

 

Sidst men ikke mindst står vi (mig selv og dem jeg spiller med) uden øvelokale fra d. 1/7... hvis nogen kender noget, så sætter vi max pris på et tip! Vi kunne godt tænke os vores eget - et stort lokale, der ikke er for langt uden for byen.. men nu må vi se

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Så er vi efterhånden ved at være klar til Roskilde! Jeg spiller første koncert i morgen mandag 14:30 på Pav. Junior med Mathilde og den anden koncert onsdag 20:30 med Linkoban - det blir rigtig fedt, håber at se nogle af jer der ude :) Så er der sgu også blevet skrevet lidt søde ord om mig på iByen... sjov følelse at være i centrum på den måde, når man er vant til at gemme sig bag gryderne: http://ibyen.dk/fokus/roskildefestival/ECE1675187/17-aarig-student-spiller-paa-roskilde---to-gange/

 

Til sidst kan jeg afsløre, at der snart er et nyt trommesæt på vej... mere om det senere!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Roskilde Festival var hjernedødt! Specielt at spille med Linkoban på Pavillion Junior se folk går amok var fantastisk... Verdens rareste publikum.

 

Igår overførte jeg penge til Jon, for at gennemføre et køb på hans Rogers-trommer. De har stået til salg i 100 år til den latterlige pris af 5000 kr., og nu blev jeg altså nødt til at slå til. Der kommer til at ske lidt udskiftning i mit grej det næste stykke tid, og dette er vel første skridt.

 

En helt skør nyhed er, at jeg skal til Kina og spille med Linkoban d. 25 juli på en festival, selvom der var problemer med at få spilletilladelse, da censurnævnet i første omgang ikke ville godkende teksterne(???). Nu lader det hele dog til langsomt at falde på plads, men først! Visum-ansøgning:

 

china.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu