Olympic 1970'er 14" For En Overhaling


Beauford

Recommended Posts

Jeg faldt over denne tilsyneladende pæn Olympic "Marching" Snare i Green Sparkle fra 1970'erne. Jeg så den på Ebay og faldt for denne specielle tromme. Jeg "kom til" at købe trommen og fik den hurtigt med posten.

 

Trommen havde spor af fugt i bunden, så jeg valgte at pille den originale wrap af og slibe træet, for at se om det kun var overfladisk. Det var det heldigvis! :tu:

Så sad jeg der med en lækker stor tromme uden wrap og vidste ikke rigtigt hvad jeg skulle. Jeg har før renoveret trommer, så jeg valgte at kaste mig ud i dette projekt også.

 

Jeg valgte at bejdse den mørk-maghoni. Det er her jeg er nu. Den mangler lak, da jeg er i tvivl om glansen.

 

Hvis jeg kan finde tiden er det målet at dreje træreifer i noget lysere træ og hvis mit projekt lykkes vil jeg forsøge mig med trælugs. Men først skal den bare have originalt hardware på igen. Det er hverken slidt eller rustent!

 

Hvad synes i indtil videre? Der skal nok komme mange flere billeder.

drum.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Fedt!

 

Lugs af træ er noget, jeg har har haft meget lyst til, lige siden jeg så denne video, fra det dengang stadig eksisterende franske trommesnedkeri Capelle, som skabte en kopi af et 1942 Slingerland "Rolling Bomber":

 

 

Af hensyn til krigsproduktionen var alle metaller at betragte som taktiske materialer, og lugs måtte derfor laves i træ - i dette tilfælde af rosentræ.

 

Capelle brugte lugs fra Cunningham Drums:

 

Cunningham Drums

 

 

Jeg har haft en ubændig trang til at lave noget lignende på Grevens fræser....

 

 

Hvordan havde du tænkt at lave dem?

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

@henrikrathje: Jaa den skal bare lige indlægges og så skal den ellers få et værdigt liv igen!

 

@Jon Petersen: Jeg var i canada forrige sommer og i en stor trommehandel i Toronto var der en lille custom afdeling, hvor flere af trommerne havde disse hjemmelavede lugs og tilhørende reifer. Det var så lækkert at jeg var ved at købe en, men lyden var ikke lige mig og prisen var slet ikke mig ;-) Tror det var $1900 og opefter..

 

Men det tændte en lille byggemand inde i mig og jeg har søgt i bøger og ikke mindst på nettet efter trælugs, men det må uden tvivl være det aller mindst populære emne, når det kommer til DIY trommer. Der er ikke meget stof..

 

Men jeg har da lidt forskellige ideer til løsninger, og jeg er også lidt teknisk nørdet, så jeg er ved siden af mine trommer ved at bygge en CNC maskine, som jeg håber på kan hjælpe mig.

 

Hvad har du selv tænkt af design og hvad med gevind og sådan?

 

--------

 

Jeg har fundet en lille håndskrevet "Serienummer" inde i trommen, hvor der står nogle bogstaver og "70", så jeg går ud fra trommen er fra 1970.

 

Den har i nat ændret en smule karakter i farvetoningen og træet ligner noget rosentræ el. lign. med dens lilla/sorte farve, men den er lækker. Jeg har lige givet den første lag lak, så der kommer nok snart nogle billeder :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Omkring 2:13 i Capelle-videoen ovenfor ser man hvordan lugs er lavet - der fræses en lomme, hvor et insert á la dem der sidder i dine Premiers kan ligge, og hvor der så er forbindelse til stemmeskruen.

 

Noget i den stil - så kan jeg nemligs selv.

 

 

Men en CNC-fræser - det lyder seriøst!

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Åh - jeg havde slet ikke set dine links Jon! Det må være telefonen der ikke kan lide dem..

De ser skam lækre ud, især Capellen! Fedt lavet med den lomme, og ja det må kunne laves til noget lignende Premiers gevindhalløj.

 

Hvis du først kommer i nærheden af en CNC-fræser, vil du lave ALT med den.. og den kan lave alt ;)

 

Du må lave en tråd med trælugs, der må findes flere med den passion :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

hehe indtil videre er det vist ikke på et særligt højt plan. ;-)

 

Den største udfordring indtil videre, var at få lakken til at slå til. Det var med nød og næppe at det kom hele vejen rundt i anden omgang, så er spændt på at se det tørt.. men synes det blev meget fint :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

En lille update. Kedlen har fået 4 lag lak, og er slebet pæn mellem 2-3 og 3-4 lag. Jeg har et par billeder af resultatet af et tørt 3. lag..

 

Hvis der er nogle interesserede i CNC projektet, så har jeg lige fået en Arduino Uno hjem, som skal kontrollere stepmotorene. Den er fin og et sjovt legetøj, også bare til småprogrammering for begyndere!

 

Beklager billedkvaliteten! Man kan ikke både have en tlf. med et æble på bagsiden, og en kameramobil!

 

Godnat ;-)

drum2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Arduino er et programmeringsinterface, der kan bruges til at kontrollerer diverse elektroniske komponenter med et ret simpelt programmeringssprog. Derfor ganske velegnet til hjemmeprojekter som dette. :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Den har fået 6 lag lak nu og er ved at være der. Flot mørk tromme og kanterne skal laves i morgen, så jeg kan få skind og hardware på!

 

Det strejfede mig; er der noget marked for restaurerede vintage-trommer?

Det er slet ikke fordi jeg ikke er vild med trommen, men man kan ikke leve af at lave trommer til sig selv :-)

 

Så hvis nogen har interesse i denne tromme, som færdig selvfølgelig, skriver man bare en PB til mig.

Eller en besked på 28955830.

 

Skal nok uploade en masse billeder af resultatet i morgen.. Må nok finde et rigtigt kamera frem :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Marked og marked...

Jeg ar solgt en del sæt jeg har sat i stand, men der er ikke penge i det..

Timeprisen for dit arbejde er sjældent over 5-10 kr.. Der er mange også prof der gør det.. Feks DRS

 

Og selv de har svært ved at tjene på det, men det er skide sjovt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

nej, jeg regnede heller ikke med den store fortjeneste, men mere om der var interesserede derude.. For jeg elsker at gå at pusle med de trommer her, så det må være lønnen..

 

Sådan tror jeg de fleste i denne forum-kategori har det! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det største problem er at det ER et lille land, så SÅ mange er der ikke til at aftage trommerne...

 

Det er ikk for at afskrække dig, men bare så du ikk fiser ud og køber 3-4 sæt du vil sætte i stand, for man risikerer at brænde inde med dem.. Rent økonomisk binder man jo en del kroner i det.. Men man kan jo nøjes med at have ét sæt af gangen i "produktionen", så risikerer man jo højest af brænde inde med et enkelt :-)

 

Men brug evt noget tid på at se i selvbygger trådene.. Der er flere "renoverings projekter iblandt" .. Vi er jo lidt gale nogen af os ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg har da også puslet med tanken - og er nået til omtrent samme resultat som Henrik.

 

Det eneste, der i princippet ville kunne betale sig, var hvis man kunne få kunder til at bestille et bestemt sæt, deres drømmesæt, som man så kreerede til dem - hvilket de så fik lov til at betale for.

 

Eksempelvis et 20, 12, 14 Ludwig i Black Oyster eller hvad det hedder og med en 14x5½ lilletromme - så kunden kunne spille i et Beatles-band og være korrekt påklædt.

 

Hvis man skal lave den slags skal man nok have et særligt og velfortjent ry - sådan som Henrik vel har herinde. Men selvom Trommeslageren er Danmarks største site af sin slags, tror jeg der skal et endnu større og mere købekraftigt grundlag til for at kunne lave bare en lille nebengesjæft ud af det.

 

Jeg tror man skal ud på europæisk niveau for at gøre det - og så er det ikke nok at have lavet fantastiske trommer, som er vist på et dansk site. Så skal der nogle kontakter til, en baggrund som for eksempel trommetekniker på de store scener, en stor karriere som trommeslager eller noget lignende.

 

Tror jeg.

 

 

Men som hobby - og misforstå mig ikke, det kan lyde nedsættende, og sådan er det ikke ment - er det rigtigt givende og sjovt. Man kan tilmed få prøvet noget forskelligt grej, og nøjes med at beholde det, man synes rigtigt meget om.

 

OG ikke mindst - hjælpe venner med at få deres grej vedligeholdt eller forbedret.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

selvom Trommeslageren er Danmarks største site af sin slags, tror jeg der skal et endnu større og mere købekraftigt grundlag til for at kunne lave bare en lille nebengesjæft ud af det.

 

yep... jeg arbejder på en måde frem mod at leve af renovering/bygning/customizing af trommer... men har ingen reel tiltro til at det kan lade sig gøre i DK... man skal ha et godt ry i europa for at det skal lykkes.. og en masse held.. og penge til investering m.m.m.

 

men som Jon siger: gør det fordi det er sjovt.. det er ligesom med at spille trommer.. lysten skal drive det.. med held og talent kommer resten MÅSKE.. gør den ikke, så nyd det sjove i det.. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for nogle rigtig gode indlæg Jon og Henrik, men jeg tror min hensigt blev lidt misforstået allerede ved mit første indlæg om salg af trommen. Jeg har ikke tænkt mig at sætte nogen større renovations-virksomhed i gang, og slet ikke med risiko for et større økonomisk underskud, men jeg ville egentligt høre om der fandtes trommeslagere, der køber trommer, som andre har istandsat..? For så var der jo mulighed for en hobby der kunne løbe rundt, ellers kunne det blive en meget dyr hobby i længden. Jeg har en dejlig slingerland snare i forevejen og rent setup-mæssigt er denne tromme jo overflødig, når den bliver helt færdig, men for god til at have stående i kælderen..

 

Men jeg værdsætter stadig jeres indlæg! - Du må ikke miste drømmen om custom drums Henrik! Så bare væk med jantelov og finanskrise, og ud i værkstedet! - måske ikke helt, men det ville være synd, hvis du brænder for det, at det skulle "spildes"..

 

ahjdwoor:

Farven er bejdse fra Bauhaus i 10% sort + 90% mørk maghoni. Lak er den alm. skibslak fra Silvan og fra XL-byg. (Jeg løb tør undervejs og måtte købe en ny).. men det er den samme bøtte både fra silvan og XL-byg. Det skal da lige nævnes, at der slet ikke blev brugt en bøtte på trommen, men der er blevet lakeret spisebord+stole i mellemtiden :-)

Hvis du ser trommen i virkeligheden, er jeg sikker på at du synes den er mørk nok. Den er næsten sort, når solen ikke står direkte på!

Mht. lak op til kanten, har jeg aldrig set en løsning, hvor man ikke lakerer hele siden, men det kan da godt tænkes, det kunne ændre lydbilledet? Spændende tanke!

 

 

God Weekend ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg er sikker på at du kan sælge en velrenoveret tromme. Det er vi flere, der har gjort. Timeløn bliver der ikke tale om.

 

Og ja, jeg forstod nok dit spørgsmål, som et spørgsmål til om man kunne gentage processen og tjene lidt på det - men svaret kom også mest fordi jeg selv har rumsteret meget med tanken - lysten er der, og evnerne vist efterhånden også.

 

Så mangler vi bare markedet....!

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu