Prøv Citron


k_50

Recommended Posts

Jeg havde egentlig tænkt mig at prøve yoghurt-tricket på mit 19" Bosphorus, der var blevet lidt vel klamt, men så kom jeg i tanke om denne video:

 

 

 

Det virkede knap så griset som at skulle have yoghurt ud over det hele, så jeg gav det et forsøg, og det virker ganske fint. Man får ikke det samme pletfri resultat som med krasse midler, men til gengæld fjerner det skidtet uden samtidig at tage det rare brugte udseende, overfladen får efterhånden. Jeg kunne garanteret også have fået det pænere ved at give det et par gange, men jeg synes resultatet er glimrende for 5 minutters ganske afslappet indsats.

Mine førbilleder snyder lidt - det var altså pænt klammo med grønne plamager på toppen, og undersiden af den tunge side, der hvor man "griber" det, var nærmest helt sort af sådan noget snask, man kunne kratte af med neglen...

 

P1010001-1.jpg

P1010004-2.jpg

P1010005-1.jpg

P1010006-1.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt, tak! Det vil jeg prøve på min nytilkomne Giant Beat, det har virkelig mange sorte fingre på sig - vil bare ikke have sådan et gammelt 60'er-bækken til at skinne for meget.. Jeg springer på citronen :)

 

Det ville jeg nok ikke gøre, min erfaring med citron på B8-bronze er ikke gode.

 

Prøv nu lige med yoghurt først. Citroner indeholder altså (surprise, surprise) citronsyre og den er en del kraftigere end de syrer, der er i youghurt.

 

Min pointe er: Hvis youghurt kan klare det, så er det skånsommere sådan alt i alt. Du kan altid ty til citron senere, hvis ikke youghurten er skrap nok. Det er måske lidt mere "ulækkert", men så er det jo heller ikke værre - der findes mennesker, som spiser det. :gross:

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Det ville jeg nok ikke gøre, min erfaring med citron på B8-bronze er ikke gode.

 

Prøv nu lige med yoghurt først. Citroner indeholder altså (surprise, surprise) citronsyre og den er en del kraftigere end de syrer, der er i youghurt.

 

Min pointe er: Hvis youghurt kan klare det, så er det skånsommere sådan alt i alt. Du kan altid ty til citron senere, hvis ikke youghurten er skrap nok. Det er måske lidt mere "ulækkert", men så er det jo heller ikke værre - der findes mennesker, som spiser det. :gross:

 

Mvh

Erik

 

 

Tak Erik, jeg er jo helt uerfaren i det der med rengøring af bækkener - yoghurt, ja, mælkeprodukter er min specialitet til hverdag, så mon ikke det kan lade sig gøre..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ville jeg nok ikke gøre, min erfaring med citron på B8-bronze er ikke gode.

 

 

 

Hvad er det for erfaringer? Ikke for at være næsvis eller noget, men uanset legeringen tvivler jeg på, at bækkener kan tage skade af at man moser lidt rundt på dem med et stykke frugt et par minutter, så længe man giver dem en tur under den lunkne hane bagefter. Man kan da sikkert opnå lidt misfarvning, hvis man ikke skyller dem inden for en overskuelig tidsramme eller bruger koncentreret citronsyre, men den behandling, som er beskrevet i videoen, og som jeg har brugt, tør jeg næsten godt give statsgaranti på.

 

Hvor meget har lyden ændret sig efter rens med citron?

 

Ærligt talt aner jeg det ikke. Jeg bor på sådan et fesen klubværelse med mange naboer, så jeg tror ikke det vil være så velset pludselig at prise Herren med gjaldende cymbaler.

Men det er vel det samme som efter enhver anden let rengøring. Der plejer at komme nogle høje overtoner tilbage, som snavset har dæmpet, og generelt synes jeg, bækkener bliver lidt livligere efter et tiltrængt bad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan da sikkert opnå lidt misfarvning,

 

Lige præcis!

 

Og da jeg ved, at Stougaard har en prik lige netop der, skyndte jeg mig at advare ham. Han købte det omtalte bækken af mig for noget tid sammen, og da talte vi om det der med at kunne lide patina eller ej. Han kan - jeg kan ikke så godt.

 

Jeg har også prøvet på B20 bækkener, og der havde jeg ikke nogen problemer.

 

Lydmæssigt kan jeg ikke høre nogen som helst forskel.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor bruger i ikke sabians eller zildrians bækkenrens, jeg har hørt at flere ikke vil bruge det men aldrig helt forstået hviken skade det gør??

MVH Flemming

 

Så kan man lige så godt bruge Bistro. Der betaler du ikke for bækken producentens logo på pakningen, og får en større mængde. tager dét yoghurten ikke magter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor bruger i ikke sabians eller zildrians bækkenrens, jeg har hørt at flere ikke vil bruge det men aldrig helt forstået hviken skade det gør??

MVH Flemming

 

Jeg tror ikke, det gør nogen skade, men visse typer bækkenrens kan godt tage logoerne af, hvis man ikke er forsigtig (det kunne Shine-On, som jeg en gang var glad for, i hvert fald).

Desuden er meget af det fyldt med kemikalier og besværligt og griset at arbejde med, og som Erik påpeger er meget af det pænt dyrt i forhold til, hvad det er.

Når man så ganske nemt og hurtigt kan få et tilfredsstillende resultat med en citron til 3½, ser jeg ingen grund til at bruge de andre ting - kun hvis man vil have sine skiver til at se helt nye ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu