Formstøbte Ørepropper


AkselStadelBorum

Recommended Posts

Hej Trommeslageren.

 

Jeg har en masse spørgsmål omkring formstøbte ørepropper - derfor belemrer jeg jer altså med en ny tråd, selvom der sikkert allerede er flere omkring emnet.

 

Først og fremmest: Hvor skal man købe dem henne? Er der et sted, der er bedre end de andre? Er det noget med, at man nogle steder kan få dem til at gemme et "aftryk" af en øre, så man kan få lavet nogle nye billigere, hvis man skulle smide dem væk? Det ville nok være meget smart - eftersom jeg er enormt dygtig til at smide ting væk..

 

Dernæst: Hvor meget skal de dæmpe? Jeg har læst flere steder, at trommeslagere - naturligvis - skal have mest dæmpning. Mit nuværende problem med ørepropper (juletræer) er bare, at jeg er begyndt at spille en hel del jazz, og jeg kan ikke rigtig være til stede i musikken, når jeg spiller med juletræer. De dæmper simpelthen for meget - man sidder lidt i sin egen verden, synes jeg. Det er måske også på grund af, at de dæmper meget ujævnt - hvordan er det med formstøbte på det punkt?

 

Jeg har også hørt, at man kan få nogle, hvor man kan skifte filteret ud, så de dæmper mere/mindre. Er det besværligt, og er det dyrt (både for øreproppen og det ekstra filter)?

 

Til sidst: Skal man være forudsigende og sørge for at få nogle in-ear eller hvad det hedder - altså nogle, hvor man kan få monitorlyd i? Det er nok ikke noget, jeg får brug for foreløbig - så er det overkill? Jeg kunne også forestille mig, at det var enormt dyr? Og kan det kombineres med et udskifteligt filter evt.?

 

Jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe med at svare - bare på nogle af spørgsmålene! :)

 

Mvh Aksel

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Aksel,

 

Efter at have brugt mine gamle i fem år, har jeg lige investeret i et par nye - så jeg er rimelig opdateret på priser osv. Begge mine par har været Siemens/Rexton/Elacin - som er det samme produkt. De fås med hhv. 9, 15 og 25 db-filtre. Du kan læse mere om dem, og finde en forhandlerliste på hjemmesiden: LINK

 

Jeg gav 1650 kr. for et sæt propper med ét sæt medfølgende filtre (15 db). Derudover købte jeg et sæt 9 db-filtre til 675 kr. Det er nemt at skifte filtrene.

 

Jeg tror priserne er mere eller mindre de samme hos de forskellige hørecentre. Jeg ved ikke, om de kan gemme afstøbningerne - men da ørerne vokser hele livet, giver det måske god mening at få lavet nye.

 

Ang. dæmpning: Hørecentrene anbefaler tit, at trommeslagere bruger 25 db-filtre. Jeg har aldrig brugt mere end 15, og det er rigeligt til mig. Til koncerter, hvor jeg selv er tilskuer, bruger jeg 9 db-filtre. Det tager toppen af lyden, men jeg har stadig fornemmelsen af at være tilstede. Jeg tror 9 db vil være perfekt til jazz, men det er nok en god idé at købe både 9 og 15, så du er dækket ind.

 

Man kan købe en adapter til 200 kr, som gør det muligt at montere fx Sennheiser CX-300II, CX-400II o.lign. in-ear monitors i proppen. Jeg har selv overvejet det, men har ikke prøvet det endnu.

 

Jeg håber det var svar nok på dine spørgsmål! :tu:

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Aksel,

 

Efter at have brugt mine gamle i fem år, har jeg lige investeret i et par nye - så jeg er rimelig opdateret på priser osv. Begge mine par har været Siemens/Rexton/Elacin - som er det samme produkt. De fås med hhv. 9, 15 og 25 db-filtre. Du kan læse mere om dem, og finde en forhandlerliste på hjemmesiden: LINK

 

Jeg gav 1650 kr. for et sæt propper med ét sæt medfølgende filtre (15 db). Derudover købte jeg et sæt 9 db-filtre til 675 kr. Det er nemt at skifte filtrene.

 

Jeg tror priserne er mere eller mindre de samme hos de forskellige hørecentre. Jeg ved ikke, om de kan gemme afstøbningerne - men da ørerne vokser hele livet, giver det måske god mening at få lavet nye.

 

Ang. dæmpning: Hørecentrene anbefaler tit, at trommeslagere bruger 25 db-filtre. Jeg har aldrig brugt mere end 15, og det er rigeligt til mig. Til koncerter, hvor jeg selv er tilskuer, bruger jeg 9 db-filtre. Det tager toppen af lyden, men jeg har stadig fornemmelsen af at være tilstede. Jeg tror 9 db vil være perfekt til jazz, men det er nok en god idé at købe både 9 og 15, så du er dækket ind.

 

Man kan købe en adapter til 200 kr, som gør det muligt at montere fx Sennheiser CX-300II, CX-400II o.lign. in-ear monitors i proppen. Jeg har selv overvejet det, men har ikke prøvet det endnu.

 

Jeg håber det var svar nok på dine spørgsmål! :tu:

Enig!

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig i det hele

 

Vil bare foreslå at købe de mere avancerede juletræer: Musicsafe Pro

De koster omkring 200, der er 3 filtre med.. Mener det mindste er 8-9 db

 

Ja jeg er underlig, men de "lyder" bedre end rexton.. I mine ører!. Bedre bund/bas .. Smed Rexton ud efter få jobs... Ku bare ikk få dem til at fungere.

 

Det er ikke ment nedsættende overfor de formstøbte.. Men bare at du jo kunne prøve de billige..

Måske de lige er dig.. Og du sparer så 2000 :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes bare det fantastiske ved Rexton er, at de faktisk er lineære. Det føles som om man skruer ned for musikken - uden at den bliver farvet af det.

Ville også være fantstisk hvis ørerne var liniære.. Det er de ikke.

Af samme grund findes loudness knappen på stereo anlægget..

Bund og top skal hæves ve ød lave niveauer for at dine ører opfatter samme balance :-)

 

Derfor vil liniær dæmpning kun give mening ved lille dæmpning, så måske med 5-9 db filtre det er ok.. Jeg havde 12 og 20 filtre og det duede definitivt ikke.. Der manglede masser af bund og en del top..

 

Men det er jo så bare min oplevelse.. Hvis de fungerer for dig/andre så er det jo kanon!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Trommeslageren.

 

Jeg har en masse spørgsmål omkring formstøbte ørepropper - derfor belemrer jeg jer altså med en ny tråd, selvom der sikkert allerede er flere omkring emnet.

 

Først og fremmest: Hvor skal man købe dem henne? Er der et sted, der er bedre end de andre? Er det noget med, at man nogle steder kan få dem til at gemme et "aftryk" af en øre, så man kan få lavet nogle nye billigere, hvis man skulle smide dem væk? Det ville nok være meget smart - eftersom jeg er enormt dygtig til at smide ting væk..

 

Dernæst: Hvor meget skal de dæmpe? Jeg har læst flere steder, at trommeslagere - naturligvis - skal have mest dæmpning. Mit nuværende problem med ørepropper (juletræer) er bare, at jeg er begyndt at spille en hel del jazz, og jeg kan ikke rigtig være til stede i musikken, når jeg spiller med juletræer. De dæmper simpelthen for meget - man sidder lidt i sin egen verden, synes jeg. Det er måske også på grund af, at de dæmper meget ujævnt - hvordan er det med formstøbte på det punkt?

 

Jeg har også hørt, at man kan få nogle, hvor man kan skifte filteret ud, så de dæmper mere/mindre. Er det besværligt, og er det dyrt (både for øreproppen og det ekstra filter)?

 

Til sidst: Skal man være forudsigende og sørge for at få nogle in-ear eller hvad det hedder - altså nogle, hvor man kan få monitorlyd i? Det er nok ikke noget, jeg får brug for foreløbig - så er det overkill? Jeg kunne også forestille mig, at det var enormt dyr? Og kan det kombineres med et udskifteligt filter evt.?

 

Jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe med at svare - bare på nogle af spørgsmålene! :)

 

Mvh Aksel

 

Udover hvad andre har sagt så kan jeg tilføje:

 

HOLD DIG LANGT VÆK FRA AUDIOVOX! Siemens/rexton og de andre er langt bedre(anbefaler du både får 15dB og 25dB filtre).

Hvis du vil have in ear monitors skal du op og have Ultimate Ears pro 5 serie.

 

Link:

http://www.in-ears.dk/in-ear_monitors/produkter/ultimate_ears/ue_5_pro/

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg gav omkring 1750 for mine formstøbte hos AudioNova. Jeg har ikke lige haft tid til det endnu, men jeg fik at vide, at jeg gratis kunne komme ned og skifte imellem de tre filtre. Og jeg fik mine afstøbninger med (så jeg måske kan få nye billigere? Det har jeg ikke undersøgt.).

 

Men jeg så en reklame for nogle "støb-selv" ørepropper her op hjemmesiden som vist kun kostede nogle hundrede kroner - men jeg aner ikke hvordan de er.De er måske værd at tjekke ud (:

Link til kommentar
Del på andre sites

Udover hvad andre har sagt så kan jeg tilføje:

 

HOLD DIG LANGT VÆK FRA AUDIOVOX!

 

 

Jeg har selv et par AUDIOVOX tilbage fra 2006, som fortsat fungerer perfekt - og de er virkelig blevet brugt meget! - Sagt med andre ord; jeg har ingen dårlige erfaringer med audiovox.

 

Medmindre du spiller afsindigt kraftigt hele tiden, vil jeg anbefale at købe 15db OG et sæt 9db. Det har jeg selv. Bruger mest mine 9db - også når det går vildt for sig. Jeg har ALDRIG haft brug for 25 db!!! Jeg synes sågar 15db ofte er for voldsomt! De to sæt filtre har fungeret fint for mig. Jeg købte først mine 9db filtre flere år efter, jeg købte ørepropperne (der som standard leveres m. 15db filtre), men siden da jeg har ikke brugt 15db filtrene meget..

Link til kommentar
Del på andre sites

Dejligt med så mange (og gode) svar!

 

 

Man kan købe en adapter til 200 kr, som gør det muligt at montere fx Sennheiser CX-300II, CX-400II o.lign. in-ear monitors i proppen. Jeg har selv overvejet det, men har ikke prøvet det endnu.

 

 

Hej Drummer Boy

Er det måske noget, du kan linke til? Virker i hvert fald som om, at jeg ikke skal ud og investere i nogle rigtige in-ear monitors, hvis man skal op i den prisklasse, som Cipper linker til! Så måske jeg skulle tjekke den løsning ud. Er det noget, du selv bruger?

 

Udover hvad andre har sagt så kan jeg tilføje:

 

HOLD DIG LANGT VÆK FRA AUDIOVOX! Siemens/rexton og de andre er langt bedre(anbefaler du både får 15dB og 25dB filtre).

 

Hej Cipper

Hvad er dine erfaringer med Audiovox - tror du, du kan uddybe lidt? Nu siger Andreas jo for eksempel, at hans fungerer perfekt efter 6 år, så vil da gerne høre, hvorfor du har en anden opfattelse!

 

Jeg gav omkring 1750 for mine formstøbte hos AudioNova. Jeg har ikke lige haft tid til det endnu, men jeg fik at vide, at jeg gratis kunne komme ned og skifte imellem de tre filtre. Og jeg fik mine afstøbninger med (så jeg måske kan få nye billigere? Det har jeg ikke undersøgt.).

 

Hej Loevbakke

Er da en god service, at de tilbyder, at man kan få skiftet filter gratis. Dog tror jeg hellere, jeg vil betale for et ekstra filter og så kunne skifte selv.

Det er nok noget i stil med det, du skriver med at få afstøbningerne med hjem, jeg har hørt om.

 

 

Medmindre du spiller afsindigt kraftigt hele tiden, vil jeg anbefale at købe 15db OG et sæt 9db. Det har jeg selv. Bruger mest mine 9db - også når det går vildt for sig. Jeg har ALDRIG haft brug for 25 db!!! Jeg synes sågar 15db ofte er for voldsomt! De to sæt filtre har fungeret fint for mig. Jeg købte først mine 9db filtre flere år efter, jeg købte ørepropperne (der som standard leveres m. 15db filtre), men siden da jeg har ikke brugt 15db filtrene meget..

 

Hej Andreas.

Tror også efterhånden, jeg har lagt mig fast på, at det skal være 9 og 15 dB. Måske jeg endda skulle prøve at starte bare med en 9 dB, når du nu siger, at det (nærmest) er det eneste du bruger - det kommer nok også an på, hvor sarte ører man har.

 

----------------

 

Kunne stadig godt høre mig, om der er nogen, der har hørt om / oplevet det med, at man får gemt afstøbninger og kan få lavet nye ørepropper billigt, hvis man skulle smide dem væk?

 

Mange tak for jeres svar!

Link til kommentar
Del på andre sites

Her er linket til prislisten. Adapterne er nr. 2 fra bunden: Link

Det er imidlertid ikke kun de nævnte (CX-400II og IE8) som passer, men også alle andre in-ear's med samme "studs" mellem prop og højttaler.

 

Jeg har som sagt ikke fået prøvet dem endnu, men de skulle fungere godt. De skulle efter sigende endda forbedre lyden i dine in-ear's, da overførslen af især dybe frekvenser pga. den gode kontakt med din øregang er mere 'direkte' end med den lille, bløde gummi-prop, som ofte følger med.

 

I samme omgang vil jeg varmt anbefale Sennheiser CX-400II. De lyder godt (meget lineære), de er kompakte - og så koster de kun omkring 400 kr: Link

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Cipper

Hvad er dine erfaringer med Audiovox - tror du, du kan uddybe lidt? Nu siger Andreas jo for eksempel, at hans fungerer perfekt efter 6 år, så vil da gerne høre, hvorfor du har en anden opfattelse!

 

 

Jamen det kan jeg da godt lige gøre ;)

Grunden til min negative tilgang til audiovox er at de har måtte lavet mine formstøbte om 3 gange og mine formstøbte monitors om 5-6 gange. Dog er det selvfølgelig meget individuelt alt efter hvor nemt dit øre er at ''lave''. Jeg har mange skarpe kurver i øregangen og derfor sagde de at det var svært. Dog lavede Ultimate Ears et sæt perfekte formstøbte monitors i første hug (da jeg var blevet godt træt af audiovox).

 

desuden giver audiovox hurtigt op og bliver vanskelige at arbejde sammen med når de ikke kan få det til at fungere efter 3 gange. Så mener de at det er ''dig der er noget galt med''. Dog modbeviste Ultimate Ears den påstand ret hurtigt og effektivt.

 

- men igen: det er meget individuelt. De kan helt sikkert godt finde ud af det hvis dit øre ikke er som mit ;)

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at tjekke dem her ud.

Overvejer selv at købe, og har fået dem anbefalet af et par andre slagere.

 

http://www.drumsquad.dk/agenturer/earsonics/index.html

 

De er i hvert fald på linie med det der er skrevet om at lineær dæmpning ikke er at foretrække.

Der medfølger også en key-hanger som du kan tage om halsen så du altid ved hvor du har dem :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er helt i skoven, at det skulle være ønskværdigt med en prop der slipper så meget bund igennem. Jeg tror meget det er et spørgsmål om trend - at man vil have masser af bas

- også mere bas end der egentlig er i musikken, og mere bund end dine trommer egentlig producerer.

 

Men jeg vil medgive, at der kan mangle en lille smule top i et sæt formstøbte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Aksel,

 

Efter at have brugt mine gamle i fem år, har jeg lige investeret i et par nye - så jeg er rimelig opdateret på priser osv. Begge mine par har været Siemens/Rexton/Elacin - som er det samme produkt. De fås med hhv. 9, 15 og 25 db-filtre. Du kan læse mere om dem, og finde en forhandlerliste på hjemmesiden: LINK

 

Jeg gav 1650 kr. for et sæt propper med ét sæt medfølgende filtre (15 db). Derudover købte jeg et sæt 9 db-filtre til 675 kr. Det er nemt at skifte filtrene.

 

Jeg tror priserne er mere eller mindre de samme hos de forskellige hørecentre. Jeg ved ikke, om de kan gemme afstøbningerne - men da ørerne vokser hele livet, giver det måske god mening at få lavet nye.

 

Ang. dæmpning: Hørecentrene anbefaler tit, at trommeslagere bruger 25 db-filtre. Jeg har aldrig brugt mere end 15, og det er rigeligt til mig. Til koncerter, hvor jeg selv er tilskuer, bruger jeg 9 db-filtre. Det tager toppen af lyden, men jeg har stadig fornemmelsen af at være tilstede. Jeg tror 9 db vil være perfekt til jazz, men det er nok en god idé at købe både 9 og 15, så du er dækket ind.

 

Man kan købe en adapter til 200 kr, som gør det muligt at montere fx Sennheiser CX-300II, CX-400II o.lign. in-ear monitors i proppen. Jeg har selv overvejet det, men har ikke prøvet det endnu.

 

Jeg håber det var svar nok på dine spørgsmål! :tu:

 

Ganske enig. Har også været super glad for mine med 15 db filtre som for mig at se er det bedste allround. Er ikke enig i at deres linære dæmpning virker forkert. Jeg oplever lyden nærmest perfekt, bare dæmpet. Men et er nok en smagssag og kan være påvirket af hvor følsom man er i forskellige frekvensområder.

De 15db er for mig også fine når jeg går til koncerter, selvom dæmpningen en gang i mellem er for meget, men så tager jeg bare den ene ud. Her kan man så i længden overveje 9db's.

Juletræer er for mig slet ikke så behagelige at have på, især ikke gennem længere tid, men ift prisforskellen er de måske værd at overveje i første omgang.

 

Soundear på Østerbro er gode.

De støber dem og tester dem på stedet - det tager 20 min. og du får dem med det samme. Inkl. det ønskede filter.

 

Og det koster 1350,- :)

 

soundear

 

Ser også fine ud. Min gamle forsanger blev bare aldrig rigtig glad for sine.

 

Alt i alt er det dog nok noget individuelt (desværre)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Man kan købe en adapter til 200 kr, som gør det muligt at montere fx Sennheiser CX-300II, CX-400II o.lign. in-ear monitors i proppen. Jeg har selv overvejet det, men har ikke prøvet det endnu.

 

Jeg har selv et sæt formstøbte Rexton med 25dB filtre, da jeg spiller hurtigt og højt! :dev:

 

Jeg har overvejet at købe monitor adaptoren til dem, men jeg kan ikke find nogle steder, som beskriver hvor meget de dæmper med dem på... Mit gæt er meget mindre en 25dB...

 

Jeg har også købt nogle Extreme Isolation EX-29 for 700,- i aage, som fungerer fint til indspilning, men jeg ville aldrig spille med dem live - eller gide at bruge dem fast i øvelokalet...

 

Ørets frekvensrespons bliver mere flat - specielt ved lave frekvenser - jo højere lydniveauet er:

 

FletcherMunson_EqualLoudness2.jpg

 

Jeg har dog aldrig prøvet ørepropper, hvor der manglede bund. Jeg synes altid, det er toppen, der bliver dæmpet mere end den burde...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 år senere...

Godt nok et par år siden, at der sidst var gang i denne tråd men lad mig alligevel give mit besyv med.

Jeg har haft mine Rexton med 15 db filtre i 12 år og har været entydigt tilfreds med dem. Det er som om man skruer lidt ned for volumen. Der var lidt tilvænning i starten, men herefter kunne jeg sagtens have almindelige samtaler imellem musikken med dem i.

Jeg har brugt dem både til øvere, livebrug og har gået til koncerter med dem. Jeg synes 15 db er den perfekte middelvej men jeg er også lidt mere sart og følsom overfor lydtryk end gennemsnittet og synes hurtigere at høje lydtryk bliver ubehagelige end dem jeg kender.

Med det in mente har 15 db været perfekt til mig til øver i live brug. Jeg har oplevet at det var for lidt hvis der blev spillet virkelig højt. Omvendt har de ind imellem dæmpet lidt for meget når jeg har været til koncerter, så her har jeg ofte nøjes med kun at have en i det ene øre.

Man kan sagtens skifte filter, men det er altså nogle små sataner, der hurtigt kan stikke af og da de ikke er helt billige ville jeg passe på med at skfite filtre on the fly.

Med 12 år på bagen har mine ørepropper dog for længst overskredet sidste holdbarhedsdato. Ørerne er en af den menneskelige krops ekstremiteter, der vokser hele livet og de siger at holdbarheden for de formstøbte propper er 4-5 år. Det kan selvfølgelig variere men har de seneste 3 år været mærkbart dårligere og arbejder sig ud ad øregangen og således ikke dæmper så meget, hvilket mine oplevelser med, at de ikke har dæmpet nok i enkelte tilfilde, også kan have noget med at gøre.

 

De er heller ikke 100% behagelige at have på længere men budgettet har desværre ikke være til en udskfitning, men har nu endelig bestilt tid til et nyt aftryk. Regner ikke med at skfite filter/dæmpningsgrad

Som en sidebemærkning kan det siges, at min far har nogle med 25 db som han er glad for. Han er så det tilfælde, hvor han ikke hører særlig godt, men samtidig er ekstrem følsom overfor høje lyde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu