In Ear Monitor-Setup


Recommended Posts

Har investeret i mit eget personlige monitorsetup, og jeg har, de sidste par dage, eksperimenteret med forskellige mikrofoner.

Jeg har også nørdet lidt med opsætning af lydkort, preamps, mixersoftware og plugins...

 

Holdopstillingen er:

 

Focusrite Saffire Pro 40 (lydkort)

 

Saffire-Pro-40.jpg

 

Focusrite OctoPre Mk II (Preamps)

 

OctoPre-MkII.jpg

 

Audix D6 (BD-mikrofon)

 

D6.jpg

 

Sennheiser e904 (toms)

 

Sennheisere904.jpg

 

Sennheiser e614 (overheads)

 

614.jpg

 

Sennheiser e903 (snaremikrofon)

 

p44334h-7b109e15d93e56bee6749d284c96f8b81.jpg

 

Apple MainStage2 (mixersoftware)

 

MainStage.png

 

 

Har fået et ret godt mix frem, i løbet af dagen/aftenen, som jeg kan nørde videre med, sammen med min gode ven og superlydmand, Jesper Findshøj...

 

Især har Audix D6 overrasket mig positivt... God bund, punch og dynamik...

Og den noget ukendte Sennheiser e903, gør det mindst lige så godt som en 57'er eller Audix i5. Fik de to 614'ere og 903'eren til en god pris. De er spritnye og blev solgt af en musiker, der solgte dem for boet efter en afdød ven... De andre mikrofoner har jeg lånt af Hr. Findshøj og Hr. Frimodt som testsetups.

Jeg bruger et sæt Westone Um3x, som monitors, og de er bare SÅ MAXIFEDE!!! Stram, stram og dyb, dyb bund og et behageligt lydbillede. Ægte trevejs er bare virkeligt godt til mig, der vil have tyk lyd! :-)

 

 

MainStage performer ret godt og er nemt og overskueligt at bruge. Det kan optage dine kanaler til en wavefil, så jeg har lavet forskellige testindspilninger.

 

Snaps!

 

 

 

Jeg er en glad, lille dreng, der har fået nyt legetøj....

Redigeret af legolas
Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt!.. jeg skal lige lure om det er noget for mig også.. cool!!

 

Altså, min vigtigste selvovertalelsesfaktor var, at jeg nogle gange oplever at man på et gig ofte rusher lidt igennem monitor/inear lydprøven. Da jeg, i mit spil, er hyper sensitiv overfor skæv/dårlig/fejlproportioneret monitorlyd, var det min gode ven og superlydmand, der opfordrede mig til det. Jeg må give ham ret i, at jeg kan lave mine egne presets og have den "samme" lyd i ørerne uanset hvor jeg spiller PA-jobs. Jeg tror, jeg vil lave et minisetup med bd, sn, oh til mindre baggearsjobs.

 

Så hvis du kan nikke lidt til noget af ovenstående, tror jeg helt sikkert du vil synes om et testride til TS-dagene... Og så er du HOOOOOOKED on good monitor!!!

 

Jeg skal ud og prøve MainStage af live, men indtil videre, spiller det max og er stabilt. Jeg kan godt vælte min cpu, hvis jeg vil have under 10ms latency, da det jo kører på min MacBook Pro. Men det er en intuitionsting om man kan mærke den vilde forskel på zero latency eller 10 tusindele af et sekunds forsinkelse... Men i din bog, Hr. Rathje, kan det jo godt være for meget... Vi snakker jo my, når vi hører om apex og edges, jo! :doo:

 

Men jeg vil glæde mig til at vise jer, mit setup...

Link til kommentar
Del på andre sites

Men Nicolaj - den latency der - den er da ikke til at leve med, er den?

 

Når jeg spiller gennem Logic og sætter latency HELT ned, så synes jeg stadig den generer mig og at der er et lille "flam" i lyden.

 

Min Behringer DDX 3216 har sjovt nok ingen mærkbar latency (selvom det er en digital mikser) hvorfor jeg også altid foretrækker denne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men Nicolaj - den latency der - den er da ikke til at leve med, er den?

 

Når jeg spiller gennem Logic og sætter latency HELT ned, så synes jeg stadig den generer mig og at der er et lille "flam" i lyden.

 

Min Behringer DDX 3216 har sjovt nok ingen mærkbar latency (selvom det er en digital mikser) hvorfor jeg også altid foretrækker denne.

 

latency sucks!.. er der noget mærkbart så er den ubrugelig for mig.. alt over 20ms dur ikk i min verden.. hvad siger du Nic?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan gør du i øvrigt med split?

 

Jeg har konstateret at det går voldsomt ud over lydkvalitetens/mængden af "hul igennem" når to pre-amps deles om de sammen mikrofoner via et passivt split. Aktive split er mig bekendt ret dyre, så alternativt skal der dobbelt op på alle mikrofoner, hvilket må se lidt sjovt ud.

 

Nå ja, så er jeg spændt på at se hvor længe du formår at slæbe alt dette ekstra gear med dig rundt :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige nu kører jeg med en latency på 9,6 ms og det er ok for mig. Det kan kun registreres hvis jeg a-b skifter mellen 4,7 og 9,6... Når mit øre har lyttet til 9,6 i mindre end kort tid, fungerer det fint, fint...

 

Kunne godt komme til nærmest nul, gennem Focusrites egen MixControl, men den har ikke inserts til eq, comp, gates, etc...

 

Og Gunnar, Gunnar, Gunnar.... Jeg er jo en frisk ung mand, så jeg tager gerne en ekstra 4 unit racktaske med og lidt mikrofoner til gengæld for den fede monitorlyd... Med hensyn til split, vil Jesper Findshøj lave et split/stikfelt/noget med noget... Det har han vist ret meget styr på...tror jeg! :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Nick.. bruger du det også i øveren, dvs. hvor signalet kun går til din egen in-ear monitor, men ikke til PA.. dvs. et avanceret monitor/støjdæmpende øvesystem, hvor du får de andres lyd akustisk, men din egen lyd via in.ear?

 

det er min drøm.. pas på ører, og få fed monitor i øveren!..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan gør du i øvrigt med split?

 

Jeg har konstateret at det går voldsomt ud over lydkvalitetens/mængden af "hul igennem" når to pre-amps deles om de sammen mikrofoner via et passivt split. Aktive split er mig bekendt ret dyre, så alternativt skal der dobbelt op på alle mikrofoner, hvilket må se lidt sjovt ud.

 

Nå ja, så er jeg spændt på at se hvor længe du formår at slæbe alt dette ekstra gear med dig rundt :D

 

Jeg har selv et setup magen til, som ganske vist bruges til noget andet, nemlig liveoptagelser. Split er ikke nødvendigt, da Focusrite lydkortene (ligesom alle andre lydkort formodentligt) kan sættes op, så samtlige indgående mic-signaler dukker op på udgangene i line-styrke. Jeg linker blot videre til livemikseren herfra. Om det er gangbart i denne sammenhæng kan jeg ikke helt gennemskue. Men Saffire lydkortet råder i min 8 chan. version over 10 line-udg, så der kan det lade sig gøre at bruge 8 til at linke videre med og 2 til et stereo eller to mono udtag til monitorbrug.

 

Er jeg helt ved siden af?

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har selv et setup magen til, som ganske vist bruges til noget andet, nemlig liveoptagelser. Split er ikke nødvendigt, da Focusrite lydkortene (ligesom alle andre lydkort formodentligt) kan sættes op, så samtlige indgående mic-signaler dukker op på udgangene i line-styrke. Jeg linker blot videre til livemikseren herfra. Om det er gangbart i denne sammenhæng kan jeg ikke helt gennemskue. Men Saffire lydkortet råder i min 8 chan. version over 10 line-udg, så der kan det lade sig gøre at bruge 8 til at linke videre med og 2 til et stereo eller to mono udtag til monitorbrug.

 

Er jeg helt ved siden af?

 

Mvh

Erik

 

Jeg tænker bare at de fleste lydfolk vil have et XLR som de selv kan bestemme over. Og i visse tilfælde - med al ære og respekt - har de jo også en helt anden kaliber preamps at lege med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det i virkeligheden en kopi af de der Aviom systemer?

 

Præcis. Disse koster derimod ikke alverden. Men man skal naturligvis også bruge denne: http://www.4sound.dk/shop/monitorering/behringer/p16-i.html

Alt i alt vil det dog være en overskuelig og billig løsning. Selv hvis man skal prøve at spille med in-ear.

 

Hørte om dem forleden, da en jeg deler øvelokale og studie med, har dem på prøve. In-ear til hele flokken. Det skulle virke rigtig rigtig godt, men har desværre ikke selv haft fingre i dem.. endnu!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tænker bare at de fleste lydfolk vil have et XLR som de selv kan bestemme over. Og i visse tilfælde - med al ære og respekt - har de jo også en helt anden kaliber preamps at lege med.

 

Ja, men så har de ofte også pre-eq direct out fra deres dyre preamps, og så kører du bare "den anden vej" til lydkortets line-inputs.

 

Jeg tænkte mere sådan i de baner, at mange bands har deres eget gear, hvor mic-preamps bare er "almindelige dødelige". Focusrite lydkort er bestemt ikke ringe på dette punkt.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu