Dæmpning Af Stortromme


Gandrum

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg har en 18x22" Gretch US Custom stortromme og spiller fusion med den.

 

Jeg vil gerne dæmpe stortromme, for at tage noget tone... men spørgsmålet er så hvilken dæmpning som skal bruges. Jeg ønsker en dyb stortromme, men samtidig skal den ikke være for død, så der må derfor gerne være overtone tilbage.

 

Der findes forskellige typer dæmpning på markedet som fx. REMO'S Muff'l, Ring Control eller Evan's EQ Pad... MEEEEEEN... hvad kan I anbefale??? :-)

 

/Gandrum

Link til kommentar
Del på andre sites

Glemte at skrive... at jeg bruger Aquarian Super-Kick Clear Single Ply på slagsiden og et almindeligt sort Gretsch frontskind.

 

En kombinationen som jeg er ganske godt tilfreds med :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ikke skindtype jeg efterlyser, da jeg som sagt har fundet skindene til min stortromme.

 

Det drejer sig om, hvad I andre putter ind i stortrommen for at dæmpe overtoner. Kom frisk... savner input på det område... :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

What she said. Synes lidt det er helligbrøde at dæmpe sin BD, men det fører også til nogle kampe med div lydmænd.

 

Den tankegang har jeg aldrig rigtig forstået. Hvis man kan opnå sin, eller lydmandens, ønskede lyd ved at putte gaffatape på tammer og en pude i stortrommen - hvorfor så ikke gøre det?

 

Kun idioter og sportsfolk springer over hvor gærdet er højest :lol:

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Den tankegang har jeg aldrig rigtig forstået. Hvis man kan opnå sin, eller lydmandens, ønskede lyd ved at putte gaffatape på tammer og en pude i stortrommen - hvorfor så ikke gøre det?

 

Kun idioter og sportsfolk springer over hvor gærdet er højest :lol:

 

Fordi skumgummi inden i en tromme er usædvanligt grimt, og gaffa uden på trommer er endnu grimmere. ;)

 

Rent filosofisk kan man spørge, om du nu også har fundet skindene (eller endnu værre: Trommerne), når du ikke er tilfreds med lyden. :dev:

 

Med venlig hilsen

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan lide min stortromme lyd helt uden dæmpning, men til tider ruller jeg måske et håndklæde sammen, og sætter det mod slagsiden. Hvis rullen ikke blive siddende, får den lidt gaffa :P

 

Fordelen ved en meget kort stortromme lyd kan være, at hvis man fx spiller metal med dobbeltpedal, bliver det hurtigt meget mudret hvis der er for lidt anslag og får meget tone..

 

Eftersom jeg ikke bruger dobbeltpedal, så skal den bare sige BOOOOOM. :dev:

Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi skumgummi inden i en tromme er usædvanligt grimt, og gaffa uden på trommer er endnu grimmere. ;)

 

Rent filosofisk kan man spørge, om du nu også har fundet skindene (eller endnu værre: Trommerne), når du ikke er tilfreds med lyden. :dev:

 

Med venlig hilsen

Erik

 

Eller om de er stemt som du vil ha' dem...

Link til kommentar
Del på andre sites

1. Der er INGEN helligbrøde i at dæmpe en bd.., et emad eller ps4 dæmper sgi mere end et lagen, OG det ændrer karakteristikken på lyden mere!

 

En 18" dyb BD er svær at styre til kort tone uden dæmpning..

Prøv: leg med et lagen foldet så det kun ligger op ad slagskindet(5-10 cm op.. Ikke for tykt lag).. Stem slagskindet ret meget ned.. Stem frontskindet lidt højere.. Lyt!... Det modsatte spekter finder du ved at kun dæmpe frontskindet.. På den måde kandu finde et punkt hvor "din" lyd er :-)

 

Når den er fundet kan du overveje et kommercielt produkt (pdp og dw laver smarte puder til det).. Selv har jeg brugt samme lagen i 20 år ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

1. Der er INGEN helligbrøde i at dæmpe en bd..

 

Nemlig! Selv bruger jeg Evans Emad OG et lille lagen der ligger op af slagskindet. Det siger klik og bum på den dybe, og klare måde. Lydmanden elsker det og skal kun EQ'e en smule. Det samme med min lilletromme, godt dæmpet med en o-ring klippet ud af et gammelt skind tapet på bundskindet (fra indersiden) + et lille stykke gaffa og en moon-gel på topskindet. Rent siger den mest af alt som en march-tromme stemt til rock, men over et anlæg siger den voldsomt fedt(!).

 

Kom selv og hør - jeg annoncerer nok et offentligt "balle"-job d. 1. Juni i Fredericia snarest :)

Redigeret af Kasper Moll
Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi skumgummi inden i en tromme er usædvanligt grimt, og gaffa uden på trommer er endnu grimmere. ;)

 

Rent filosofisk kan man spørge, om du nu også har fundet skindene (eller endnu værre: Trommerne), når du ikke er tilfreds med lyden. :dev:

 

Med venlig hilsen

Erik

 

+1 :tu:

 

Det må satme være bittert at købe/have et trommesæt der kun lyder godt når det er begravet i gaffa.

 

Har også mødt folk der bruger det i stedet for en stemmenøgle.

Det er også vældig smart.

 

Lydmanden kan være delvis undskyldt. han kan stå med noget dårligt ustyr/ mangel på gates etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

+1 :tu:

 

Det må satme være bittert at købe/have et trommesæt der kun lyder godt når det er begravet i gaffa.

 

Har også mødt folk der bruger det i stedet for en stemmenøgle.

Det er også vældig smart.

 

Lydmanden kan være delvis undskyldt. han kan stå med noget dårligt ustyr/ mangel på gates etc.

 

 

jeg vil sige: brug det der laver den lyd du har lyst til!... Bonham f.eks. forsøgte sig blandt andet med at fylde BD med sølvpapir.. men det virkede vist ikke som han håbede laugh.gif

 

prøv jer frem.. der er ingen regler.. om man bruger amb coated og så dæmper med stof eller skum, eller om man bruger PS4 eller evans EMad og dermed opnår stort set samme effekt unden materiale inden i, og påvirker trommens lyd/tone lige så meget, det er altså ét fedt...

 

just my 5cents

 

derudover bruger jeg dæmpning for at få den rebound jeg bedst kan lide.. uden dæmpning så kan jeg ikke bruge min fodteknik til BD.. eller jo, men det minimerer mine muligheder.

 

og jeg HAR fundet mine skind OG mine trommer ;-)

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det lyder godt, lyder det godt. Længere er den vel ikke. Alle de hellige kan få lov at bruge ligeså mange timer på at stemme som de har lyst til - JEG dæmper mine trommer for at få dem til at lyde som jeg vil have dem, hvis jeg mener at der er behov for dette.

 

Folk der ser ned på slagere som hellere vil spille trommer end stemme trommer lærer jeg aldrig at forstå

  • Upvote 3
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Folk der ser ned på slagere som hellere vil spille trommer end stemme trommer lærer jeg aldrig at forstå

 

 

Tror ikke der er nogen der ser ned på nogen. Men synes dælme det er for let bare at kaste håndklædet i ringen og så redde alle verdenens problemer med gaffa.

Det tager under 2 minutter at stemme en tromme.... Hvis man ikke gider at ofre det på en god lyd????

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det lyder godt, lyder det godt. Længere er den vel ikke. Alle de hellige kan få lov at bruge ligeså mange timer på at stemme som de har lyst til - JEG dæmper mine trommer for at få dem til at lyde som jeg vil have dem, hvis jeg mener at der er behov for dette.

 

Folk der ser ned på slagere som hellere vil spille trommer end stemme trommer lærer jeg aldrig at forstå

 

Nu tror jeg ikke tråden går ud på at se ned på nogen... Det handler om lyd og der er vi jo alle forskellige....

 

Jeg foretrækker min BD uden dæmpning til den musik jeg spiller.. Kan da godt høre, hvis jeg spillede heavy at den skulle stemmes anderledes...

 

Min Acrolite er f.eks. også stemt lidt dybere end min trommelærer mener og hans er - men sådan foretrækker jeg den er stemt for det lyder godt i mine ører og det er vel det - det kommer an på!! :doo:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu