Yamaha Recording Custom - Eller Hvad?


Henrik B

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Her er et billede af gulvtammen, hvor det yderste lag finer mangler:

 

FT13.jpg

 

Området er større end jeg huskede, men jeg tror, det kan laves ved at slibe, spartle med et fint lag plastiktræ + slibe, osv...

Link til kommentar
Del på andre sites

man ku nu godt lave en finer lapning.. men yderste lag ser ret u-regulært ud (mange farver og underlige åretegninger) så måske det ikke bliver pænt lige meget hvad.. så måske lak er en bedre løsning..

 

men du kan godt lave en lap i finer.. kræver lidt nøje udskæring af noget birke finér.. 1 mm finer?.. men muligt er det.. det svære er at matche åretegningen nogenlunde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Overfladen er ikke blevet slebet endnu (derfor de underlige farver af limrester osv...), men lak bliver løsningen, da der kommer til at skulle bruges plastiktræ flere steder... Derfor må lak blive pænere end olie, tænker jeg...

 

Det kunne godt tænkes, at det store stykke her er nemmere at lappe med et stykke finér, kan det købes hos en trælasthandel?

Og skal det "bare" skæres til (både lap og på trommen) og limes på med trælim?

 

Jeg må lige tjekke tykkelsen af finéren!

Link til kommentar
Del på andre sites

start desuden med at skære den originale finer af i begge sider med et lodret snit.. så er det 10x nemmere at skære det nye stykke til :-)

 

du kan flere steder købe 1 mm SKÅRET birkefiner(ikke krydsfiner). spørg i din tømmer handel. Eller hos en snedker.

du KAN bruge trælim, men det skal jo tørre ret længe og er svært at styre med lufthuller, da du så skal lægge den i pres i 3-4 timer, og det er ret svært at få ordentligt.

 

vandbaseret kontaktlim er bedst til den operation. stryg et jævnt og godt dækkende lag på både kedel og finer.. lad tørre 30-40 minutter ( så er det næsten helt tørt), sæt det præcis på, og STRYG det så på med styrejern!.. jojo!.. bevæg strygejern hele tiden så det ikke brænder fineren!.. men bare max varme på (husk læderhanske på den hånd der håndterer kedlen.. den bliver varm!..).

start med at sætte finer på langs den ene skære linje.. stryg til den klæber helt tæt.. arbejd dig så i jvæne bevægelser udaf indtil det hele er limet.. kør nogle ekstra runder og tryk lidt til... tar vel omkring 10-15 min. for det stykke du har vist billede af.. HELE tiden bevæge strygejernet!

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for tippet - jeg må tjekke tykkelsen og se, om jeg kan opstøve noget birke finér, hvis jeg tør give mig i kast med det :argh:

 

Jeg tror, jeg starter med de andre trommer, som kun kræver mindre plastiktræ lapning, og hvis det kører derud af, kan det være at jeg også bare bruger det til gulvtammen.

 

Kan man virkelig stryge ovenpå kontaktlim? Bliver det ikke noget forfærdeligt crap på strygejernet, eller er det til at tage af, når det bliver varmt? Det minder mig helt om at vokse snowboardet - det vil nok være bedre at bruge det strygejern - end det som vi bruger til tøjet derhjemme ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for tippet - jeg må tjekke tykkelsen og se, om jeg kan opstøve noget birke finér, hvis jeg tør give mig i kast med det :argh:

 

Jeg tror, jeg starter med de andre trommer, som kun kræver mindre plastiktræ lapning, og hvis det kører derud af, kan det være at jeg også bare bruger det til gulvtammen.

 

Kan man virkelig stryge ovenpå kontaktlim? Bliver det ikke noget forfærdeligt crap på strygejernet, eller er det til at tage af, når det bliver varmt? Det minder mig helt om at vokse snowboardet - det vil nok være bedre at bruge det strygejern - end det som vi bruger til tøjet derhjemme ;)

 

nej njet!!! ikke stryge på limen!... du stryger oven på finéren som har lim på undersiden!, og den lim og den lim der sidder på kedlen varmes op og aktiveres igen, stivner også hurtigt igen.. vupti.. limet.. konstant bevægelse på strygejernet oven på fineren seføli.. så du undgår misfarvning af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg fik fjernet alle limrester på de 2 sidetammer i weekenden. Jeg prøvede mig frem med både rensebenzin og acetone, men det gik nemmest bare at slibe det af med korn 80 sandpapir, som dog skulle udskiftes løbende, da limresterne satte sig godt fast i papiret. Så mangler jeg bare at gøre det sammen med gulvtammen og stortrommen...

 

Tammerne er allerede blevet ret pæne i forholdet til udgangspunktet, så jeg overvejer, om jeg også skal slibe indersiden (ikke med korn 80 men måske starte med korn 240), og jeg tænkte på måske endda også at få dem malet indvendigt.

 

Har I erfaring med, hvilken indflydelse det vil have på lyden?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ikke nødvendig, men kosmetisk tror jeg at det kan blive pænere. Måske er en polering nok...

 

start med polering.. indersiden betyder en del for lyden, så jeg ville kun pille ved den, såfremt det var tvingende nødvendigt.. feks. at de lød mega ringe, eller der var store revner eller lign. fejl.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year senere...

Projektet er ikke dødt, det har bare ligget stille i lang tid...

 

Jeg har slebet, slebet og spartlet og slebet lidt mere, men der er laaang vej igen... Jeg har dog fået købt grunder og maling, og min kammerat med airbrush får lov til at være kreativ, når grundfarven er på ;)

 

Jeg er næsten sikker på, at jeg vil lave den 18" gulvtam om til en stortromme, da det vil være cool at have et lille trommesæt med 18" stortromme, 12" sidetam og 13" gulvtam.

 

Derfor skal jeg bruge to 18" stortromme reifer. Jeg har et sæt 20" liggende, kan man save dem over, fjerne 10% og lime/skrue den sammen igen uden problemer?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 year senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu