Hvad Smører I Lugs Med?


willer

Recommended Posts

Det er diskuteret før, men jeg spørger igen: hvorfor er det, man ikke bruger WD-40?

 

Hvis jeg husker rigtigt, er det noget med at WD-40 ætser en smule, så skruerne vil tage skade med tiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad menes der egentlig med at smøre sine lugs?

Smører man inde i gevindet eller et andet sted?? :ph34r:

 

Undskyld jeg måske spørger lidt dumt :whiteflag:

 

Ja det er inde i gevindet, altså inden du sætter stemmeskruen i.

Link til kommentar
Del på andre sites

Wd 40 dur fint.. Hvis du vil smøre hver 14 dag.. Længere holdet det ikk

 

Desuden er det tyndtflydende og er noget svineri på trommer da det løber ud ovet det hele.. Og i et gevind skal du gerne ha det så smørelsen bliver siddende.

 

Vaseline!

Link til kommentar
Del på andre sites

Inde i gevindet.

 

WD40 renser - smøre ikke.

 

Kuglelejefedt er optimalt. Er man fra landet går man hen på bondegården og får en spand gratis. Bor man i byen giver man en formue for en symbolsk bøtte og køber vaseline i stedet for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak, men hvorfor smører man så ikke bare skruen og skruer den i spændehuset?? :whiteflag:

 

Det klarer også jobbet lige så fint. Det kan dog være meget rart, at smørelsen bliver nede i spændehuset, i stedet for på hele skruen. Det sviner lidt mindre sådan.

 

Jeg bruger i øvrigt også vaseline.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger lithiumbaseret kuglelejefedt. Det samme som jeg bruger til hjulnav og styrfittings, krankleje mv. på mine cykler. Så dyrt er det jo heller ikke, og hvis du kun skal smøre stemmeskruer/lugs, holder en lille bøtte i mange år. En lille smule på den yderste del af skruens gevind, så fordeler det sig selv i gevindet, når du skruer skruen i.

 

Men vaseline er også ganske udmærket.

 

WD-40 er noget bras til smøring, det er beregnet til at løsne fastgroede skruer med. Det sviner, og smører som Henrik skriver alt for lidt og kortvarigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger lithiumbaseret kuglelejefedt. Det samme som jeg bruger til hjulnav og styrfittings, krankleje mv. på mine cykler. Så dyrt er det jo heller ikke, og hvis du kun skal smøre stemmeskruer/lugs, holder en lille bøtte i mange år. En lille smule på den yderste del af skruens gevind, så fordeler det sig selv i gevindet, når du skruer skruen i.

 

Men vaseline er også ganske udmærket.

 

WD-40 er noget bras til smøring, det er beregnet til at løsne fastgroede skruer med. Det sviner, og smører som Henrik skriver alt for lidt og kortvarigt.

 

HVOR køber du den smørelse!!... gerne link måske til noget online noget?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger gerne kugleleje fedt fra ABU, til fiskehjul, det kan købes forholdsvis billigt i små tuber hos den lokale fiskeri - butik.

Det er syrefrit hverken sviner eller lugter - og som en anden bruger her er inde på så rengører jeg først skruerne i WD-40 (det sorte stads som sidder nederst på skruern).. det tager måske lidt tid, men vi nørder hygger os jo med den slags !! :doo:

 

Mv Helge

 

Ps. God weekend.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det Erik henviser til er det man kan få hos cykelhandleren hvor en lille bøtte koster omkring 70 kr., og som de fleste landmænd har en stor tønde stående med til smørrelser af deres maskiner...

 

Jeg tror nu ikke, det er helt det samme. Der er vist ikke mange landmænd, der bruger det fine hvide lithiumbaserede fedt til mejetærskeren. Sidst jeg købte, gav jeg omkring 50 kr. for en bøtte med vel omkring 200 gram.

 

Jo, det er da en slat penge, men det er eddermare også nogle år siden, og jeg reparerer altså også en cykel i ny og næ.

 

Her kan du se. Det er fremragende dyppelse

 

Der står endda uden på dåsen, at det er til trommer. :dialaugh_trans:

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror nu ikke, det er helt det samme. Der er vist ikke mange landmænd, der bruger det fine hvide lithiumbaserede fedt til mejetærskeren. Sidst jeg købte, gav jeg omkring 50 kr. for en bøtte med vel omkring 200 gram.

 

Jo, det er da en slat penge, men det er eddermare også nogle år siden, og jeg reparerer altså også en cykel i ny og næ.

 

Her kan du se. Det er fremragende dyppelse

 

Der står endda uden på dåsen, at det er til trommer. :dialaugh_trans:

 

Mvh

Erik

Jeg ville lige overveje brugen af dette produkt, der står på bøtten at det ikke er brugbart under -20 grader og over 150 grader. Det udelukker jo eskimoer og heavy trommeslagere. :-)

Hehe sorry for OT.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror nu ikke, det er helt det samme. Der er vist ikke mange landmænd, der bruger det fine hvide lithiumbaserede fedt til mejetærskeren. Sidst jeg købte, gav jeg omkring 50 kr. for en bøtte med vel omkring 200 gram.

 

Jo, det er da en slat penge, men det er eddermare også nogle år siden, og jeg reparerer altså også en cykel i ny og næ.

 

Her kan du se. Det er fremragende dyppelse

 

Der står endda uden på dåsen, at det er til trommer. :dialaugh_trans:

 

Mvh

Erik

Det er den samme jeg har. Jeg var endda så heldig, at få den i en fin alien grøn farve.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...
Gæst rhytme-boysen

Jeg tror nu ikke, det er helt det samme. Der er vist ikke mange landmænd, der bruger det fine hvide lithiumbaserede fedt til mejetærskeren. Sidst jeg købte, gav jeg omkring 50 kr. for en bøtte med vel omkring 200 gram.

 

Jo, det er da en slat penge, men det er eddermare også nogle år siden, og jeg reparerer altså også en cykel i ny og næ.

 

Her kan du se. Det er fremragende dyppelse

 

Der står endda uden på dåsen, at det er til trommer. :dialaugh_trans:

 

Mvh

Erik

Det bedste og smørre sine gevind og skruer med er en symaskine olie - den kan bruges på alt hardware og trommer der skal smørres - den er billig og den er zyre fri også - og den holder bare.

mvh

carsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Tænk at der er så mange holdninger til noget så enkelt....

 

 

Jeg holder på fedt - olie er for tyndt og løber alle mulige steder hen. WD40 duer slet ikke.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu