Lave En Skrabet Demo Med Én Mikrofon...


jonaslind

Recommended Posts

Hey folks

 

Vi er så småt kommet i gang med bandet, og får flere forespørgsler på demo/lydfiler.

Vi skal lige have skrabet nogle penge sammen til at lave demo, men indtil da, tænker jeg, om man kan lave en skrabet demo med kun én mikrofon?

 

Jeg ved godt, at det på ingen måde vil komme til at lyde demo-ish, men det er kun for at kunne give en fornemmelse af, hvad vi laver.

Min tanke er, at finde et lydkort (evt. fasttrack) og en rimelig mikrofon og så lave optagelser, når vi øver.

Er det helt ude i hampen?

 

Andre forslag modtages med kyshånd.

 

Mvh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Køb en zoom... De er fantastiske til at lave en hurtig optagelse/øvedemo.

 

Vi kan ikke undvære den i øveren. Mp3 filer lynhurtigt, og en rigtig god lyd.

 

http://www.4sound.dk/shop/haandholdte-optagere/zoom/q3-hd-handy-video-audio-recorder.html?gclid=CPKFpKjDyrACFYQXzQodrl3bMg

 

Det er en af de dyre... Fås billigere men stadig med den fede lyd.

 

Guld :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Køb en zoom... De er fantastiske til at lave en hurtig optagelse/øvedemo.

 

Vi kan ikke undvære den i øveren. Mp3 filer lynhurtigt, og en rigtig god lyd.

 

http://www.4sound.dk/shop/haandholdte-optagere/zoom/q3-hd-handy-video-audio-recorder.html?gclid=CPKFpKjDyrACFYQXzQodrl3bMg

 

Det er en af de dyre... Fås billigere men stadig med den fede lyd.

 

Guld :-)

 

 

Tak

 

Er "3-HD bedre end H4N?

 

Er ikke sikker på, at vi vil bruge videofunktionen så meget...

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har bare kørt den ved at trykke rec og så efterhånden finde sweetspot i rummet. Og nej... Du kan sagtens gå efter den uden videofunktion- er bare lir hvis ikke man skal bruge det:)

 

Man kan aktivere mikrofonerne på forskellige måder... Det er bare at prøve sig frem og så ha et par høre øffer med eller køre det ud over PA for at tjekke resultatet. Nemt i min bog :hmm: og jeg elsker nemme løsninger!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan komme langt med én rummikrofon, såfremt man ikke spiller for højt og lokalet er nogenlunde egnet. Der er dog selvsagt stor forskel på, hvor godt forskellige mikrofoner klarer opgaven, og de rigtig gode er desværre også meget dyre.

 

Hvilket optageudstyr og mikrofoner har I til rådighed?

 

En Zoom er et fedt værktøj, men mest for ens egen skyld. Jeg ville ikke sende resultatet videre til andre, med mindre de er i stand til at "lytte igennem" den dårlige kvalitet. Det kræver et trænet øre at forstå hvad der foregår.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi bruger ofte en zoom i øveren til at optage ideer og flukes som opstår mens vi spiller, så vi kan huske dem næste gang (eller om 4 minutter :argh:

).

Godt til at give en ide om hvad det var vi lige spillede der, men nærmest umuligt at lytte enkelte akkorder af.

 

Vi har den til at stå på et kamerastativ i 1,5 meters højde ca. en meter fra stortrommen. De andre står så rundt om i forskellig afstand, men den del som jeg kan høre bag tønderne, høres også på zoom'en. måske endda lidt bedre. Men med fast placering der er det nemt at justere de andres lydniveauer med et par prøvetakes.

 

Der er lidt lydprøve her

Lyd m. zoom

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jonas. Jeg har en zoom Q3 i kan låne, samt lydfiler fra øveren, hvis du lige vil høre kvaliteten først. ring, hvis du er interesseret.

Hilsen Steen

 

Hej Steen

 

Lyder fedt, jeg vender tilbage, hvis bandet er med på den.

 

Mvh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det er noget svært noget.

 

 

Selv holder jeg meget af den "naturlige" lyd, der kommer frem med optagelser på den måde - hvad enten I bruger en Zoom/Edirol eller et par mikrofoner og en bærbar PC.

 

Et godt band kan (og skal!) lyde godt på denne måde, det er jo sådan instrumenterne lyder.

 

Sangen er dog svær, da den jo er kørt ud over nogle højttalere, der oftest ikke lyder SÅ godt. Sweetspot er for mig dér, hvor sangen lyder bedst - og så tilpasse de andre instrumenters niveau, så det harmonerer.

 

Her mit band:

 

Hot Rod Greasers - "Lonesome Train"

 

Men - "almindelige" mennesker, "almindelige" musikbrugere, kan meget sjældent lide den lyd, de enkle optagelser giver. De opfatter den oftest som "dårlig", sikkert fordi de er vant til pladeindustriens plasticprodukter. Lidt ligesom at rigtigt mange danskere foretrækker smagen af Stryhns leverpostej frem for slagterens den gode - simpelthen fordi de genkender smagen.

 

 

Så som demo er jeg alvorligt bange for at det sjældent vil du - ihvertfald hvis I gerne vil have et job på det.

 

 

I så fald er en liveoptagelse måske trods alt et bedre bud - de fleste kender den forklaring på den den "dårlige lyd", at det er "live", og hvis der så er masser af hoppende tilskuere, der svinger med lightere og synger med på omkvædet, så har I næsten allerede fået jobbet......

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

- Og så kan man iøvrigt gøre en masse ved de simple optagelser - eq, kompression, rum....

 

Den, jeg har lagt link til, er u-behandlet.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er noget svært noget.

 

 

Selv holder jeg meget af den "naturlige" lyd, der kommer frem med optagelser på den måde - hvad enten I bruger en Zoom/Edirol eller et par mikrofoner og en bærbar PC.

 

Et godt band kan (og skal!) lyde godt på denne måde, det er jo sådan instrumenterne lyder.

 

Sangen er dog svær, da den jo er kørt ud over nogle højttalere, der oftest ikke lyder SÅ godt. Sweetspot er for mig dér, hvor sangen lyder bedst - og så tilpasse de andre instrumenters niveau, så det harmonerer.

 

Her mit band:

 

Hot Rod Greasers - "Lonesome Train"

 

Men - "almindelige" mennesker, "almindelige" musikbrugere, kan meget sjældent lide den lyd, de enkle optagelser giver. De opfatter den oftest som "dårlig", sikkert fordi de er vant til pladeindustriens plasticprodukter. Lidt ligesom at rigtigt mange danskere foretrækker smagen af Stryhns leverpostej frem for slagterens den gode - simpelthen fordi de genkender smagen.

 

 

Så som demo er jeg alvorligt bange for at det sjældent vil du - ihvertfald hvis I gerne vil have et job på det.

 

 

I så fald er en liveoptagelse måske trods alt et bedre bud - de fleste kender den forklaring på den den "dårlige lyd", at det er "live", og hvis der så er masser af hoppende tilskuere, der svinger med lightere og synger med på omkvædet, så har I næsten allerede fået jobbet......

 

 

Venligst

 

Jon

 

Meget bedre kan det ikke siges.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu