Dyner Som Akustikdæmper?


metallica2

Recommended Posts

Goddag folkens :cigar:

 

Har lige investeret i at få et gammelt baghus til at ligne en øver med trægulv radiatorer osv osv.

 

 

Mit problem er at akustikken er ELENDIG! Der er betonvægge derinde skal det lige siges.

 

Mit spørgsmål er om det ville hjælpe at dække alle vægge ind i dyner? Jeg synes ummidelbart selv det er en meget god idé.

 

Jeg gider nemlig ikke gå ud at bruge 100kr eller sådan noget på dyrt skumlort for 1 m2 :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Du behøver ikke købe de dyre færdig lavede skum dimser. Rockwool terrænbatts koster omkring en 100 kr for en pakke med 2 m2.

 

Hvis du så også lige køber noget møbelstof og lukker det inde med har du noget meget effektiv akustik regulering.

 

De virker bedst hvis de ikke sidder direkte på væggen men lidt udefra væggen 10 cm.

 

 

I vores runde beton bunker hænger de i kroge i væggen. Jeg har også lavet nogle trærammer til dem. Men vi har også mange der bare står op af væggen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville ikke bruge dyner, de æder alt.

 

Jeg har ikke kendskab med Rockwool, men som de andre nævner er det klart bedst at hænge materialt cirka 10 cm ud fra væggen. Det har meget at gøre med dæmpningen af de forskellige frekvenser hvor 10cm afstand tager et godt spektrum.

Nogle tæpper kan sagtens bruges til dette så længe de dækker fra top til bund.

 

Gulvet ville jeg ligge gulvtæppe på :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Så det i siger er at det smarteste er at bruge rockwool md ramme og stof udenom/på?

 

Men nu skriver du at 2m2 vil koste 100kr men der har du vel ikke regnet stof og træ med?

 

Og det med dynerne vil det virke bare lidt? Hvis ja, vil jeg helst gå efter dwn løsning da jeg bare skal bruge noget hurtigt der virker en lille smule :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Mit forslag ville være at smutte en tur i Ikea og købe de sorte tæpper man kan få der. Mener de er 1.70X1.70 eller noget i den stil. De koster ikke ret meget.

 

I mit hoved vil du kunne hænge dem op 10cm ude fra væggen, hele vejen rundt og derved få en god lyddæmpning. De er også ret tynde så du mister ikke ret meget rumplads.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du får ikke god akustik i dit lokale for 100 kr.

 

Rockwool er en god og billig løsning. Hvor mange "moduler" du vil lave, er jo op til dig, men start fx med 1-2 på hver væg. Hvis det ikke er nok, kan du altid bygge flere. Modulernes pris afhænger også af prisen på de materialer du køber. Der findes heldigvis både billigt træ og billigt stof, så det kan godt laves til en fin pris!

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja du kan ikke lave akustikregulering for 100 kr men hvis du kan støve et par gamle paller op eller ligende så har du noget billigt træ til rammer og stof kan du nok også finde billigt.

 

Jeg ville dog tænkte over noget stof der måske ikke brænder så let. Just in case :-)

 

Hver rockwool plade er på 100 cm x 50 cm så vidt jeg husker og de er 10 cm tykke. Allerede med 4 plader er jeg sikker på du vil kunne høre forskel.

 

Og du kan jo eventuelt lave dem med fødder så de kan flyttes rundt. Det er praktisk hvis du vil lave nogle optagelser i rummet. Man kan lave nogle små rum i rummet til hvert instrument.

 

Jeg synes din dyne ide lyder som værende ikke særlig god regulering og brandfarligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu