Work In Progress

Recommended Posts

Her kommer en tråd omkring mig og et par andre fyre jeg laver musik sammen med. Vi er vel et band, eller vi var nok nærmere, for vi mødes sgu desværre ikke så tit mere og jammer, da arbejde og andre ting gør det svært. Og for at være et band bør man vel jamme i samme rum, syntes jeg.

Men jeg blev meget inspireret af Anders Gyldenørh til TS-dage, da han fortalte hvordan ham og gutterne indspillede hver for sig, og så delte filerne for til sidst at sætte det hele sammen. For det var da en go' løsning når det nu er svært at mødes. Ikke fordi det er raketvidenskab, men det kræver jo noget udstyr. Jeg har en mixer, en klikker og en sd-kort optager som jeg bruger til at optage på. Det er bestemt ikke i den dyre ende af skalaen mit udstyr, ej heller trommerne, men syntes det gør arbejdet meget godt. Trommerne incl. er der vel for små 20K.

I dag følte jeg det var på tide at vi fik startet et nyt nummer op, så jeg gik til trommerne, helt blank for hvad jeg skulle finde på. Det første der kom ud af stikkerne var dette groove, om man vil, og så arbejdede jeg en times tid med det, fandt på nogle fills og så indspillede jeg. Det er bare de indledende øvelser, og måske der er for meget fill-gejl, og det bliver måske lavet om når bassen og guitaren har været inde over. Vi forsøger at ramme en 90'er funk/rock stil, fra den gang vi var unge og hamrede bajer i gym. Det er derfra vi kommer, og det vi elsker. Bassisten har jeg spillet med siden jeg var 12, dog med 10 års udfald. Kom selv i gang igen for 3-4 år siden.

Vi plejer at jamme sammen først, men lige her har jeg bare lavet et track, som de 2 andre så kan bygge på. Har givet dem lidt retningslinjer for hvordan jeg forestiller mig det skal lyde .

Tanken med denne tråd er at jeg vil uploade igen når der er kommet guitar på, og så bassen, og så laver vi det sikkert om, og så kommer der måske sang på, og så laver vi noget om, indtil vi mener vi er tilfredse og kan tjene boxen på det fede nummer :doo:

Men lige nu er der kun trommer, og vil gerne have kritik på det. Både lyd og spil. Glem evt. alt hvad jeg har skrevet, og bare fyr løs. Jeg kan ta' det! Eller måske bliver jeg bare sur og sletter tråden :P

Gulvtammen lyder lidt træls flad og det har jeg rettet.

Opskrift:

Intro (guitar og bas)

Vers

Omkvæd

Vers

Omkvæd

Intermezzo

Vers (guitar solo)

2 x omkvæd

Skriv også gerne om erfaringer med denne måde at lave musik på. Er ret ny i faget, så hører gerne fra jer andre..

• Upvote 1

Heysan, det lyder da som en super start til et nummer.

Sn og tammer ligger helt fremme "i face" mens BD, HH og bækkener ligger langt ude i rummet i forhold til. Der skal arbejdes noget mere med niveauer og "placering" af enkeltdelene i lydbilledet.

Groovet kan der ikke rigtig siges andet til end at det er tight og det svinger.

Thumbs Up her fra.

Spændende at høre hvad de andre byder ind med til nummeret.

Hej Anders

Det er en fed idé, og hvis I kan få det til at virke, så er det jo et kanon værktøj.

Du spiller jo fedt, og der kan helt sikkert komme noget ud af det. Det bliver da interessant at se, hvad de andre byder ind med.

Keep up the good work. :tu:

Synes groovet er fedt, og synes bestemt ikke der er for mange fills, osv.. De fedeste fills er dog ligesom ikke så fremtrædende da de tit er oven i et guitar lick, hvilket også kunne være en idé til dine guitarister eller bassister osv :tu:

Er du inspireret af Gavin Harrison? Nogle af dine fills minder utroligt meget om den "metode" han kalder "curling".. :hmm:

men igen, super fedt.. og det er virkelig en smart metode! - hvis den er brugbar for et helt band på den her måde.

Mvh Bertram.

Heysan, det lyder da som en super start til et nummer.

Sn og tammer ligger helt fremme "i face" mens BD, HH og bækkener ligger langt ude i rummet i forhold til. Der skal arbejdes noget mere med niveauer og "placering" af enkeltdelene i lydbilledet.

Groovet kan der ikke rigtig siges andet til end at det er tight og det svinger.

Thumbs Up her fra.

Spændende at høre hvad de andre byder ind med til nummeret.

Takker for kritikken af lydbilledet. Faktisk når jeg tænker over det, så er filen "TL" kun venstre side af lydbilledet og der hører en "TR" til. Men det ændre ikke på hvad du siger væsentligt, men forklarer måske gulvtammens mangler. Jeg vil rode lidt med det. For det er jo sjaw sjaw :lol:

Jeg vil gerne have et stereobillede som gengiver min lyd fra placeringen bag trommerne. Men ham fyren som er vores lydnørd vil gerne gøre det omvendt... Hvordan gør I andre mon?

Og tak for de fine ord omkring groovet.

Glæder mig også til de andres indspark, og syntes faktisk de sku' få fingeren ud. Der er gået TO dage og ingen bud endnu ;-)

Edited by KalEl

Hej Anders

Det er en fed idé, og hvis I kan få det til at virke, så er det jo et kanon værktøj.

Du spiller jo fedt, og der kan helt sikkert komme noget ud af det. Det bliver da interessant at se, hvad de andre byder ind med.

Keep up the good work. :tu:

Hej Jonas, og uden det skal lyde forkert på nogen måde, tak for sidst :-)

Det skal afprøves og ved min guitarist også benytter metoden med hans andet band, dog i mindre målstok, og som supplement til jammeriet, men om ikke andet, så får jeg da en masse fede tracks med mig selv. Kan jo altid ligge flere trommer på :hmm:

Synes groovet er fedt, og synes bestemt ikke der er for mange fills, osv.. De fedeste fills er dog ligesom ikke så fremtrædende da de tit er oven i et guitar lick, hvilket også kunne være en idé til dine guitarister eller bassister osv :tu:

Er du inspireret af Gavin Harrison? Nogle af dine fills minder utroligt meget om den "metode" han kalder "curling".. :hmm:

men igen, super fedt.. og det er virkelig en smart metode! - hvis den er brugbar for et helt band på den her måde.

Mvh Bertram.

Fedt du kan li' det. Det er altid rart at få ros af andre slagere :-)

Har faktisk sagt til guitaristen at det kunne være fedt hvis han passede guitaren ind i fills'ene specielt på bækken slagene. Så må vi jo se om han magter det.

Lyttede til ham Gavin, som jeg ikke har bidt mærke i før. Men han spiller sgu fedt. Hvis du har et link til tuben ang. hans curling så post det gerne her. Forsøgte at finde noget omkring det, men uden held.

Metoden er smart ja, men foretrækker at jamme numrene op.... Tror jeg. For har jo faktisk aldrig prøvet dette her før.

Det er en form for fill han kalder curling, som netop involverer bækkener, og synes der minder virkelig meget om noget du lavede et par gange i dit groove, her er linket :-)

Mvh Bertram

• 4 weeks later...

Det lyder som et fedt "eksperiment", jeg har set flere af såkaldte "youtube kunstnere" benytte sig af dette (dog også med film). Det er dog primært covers af numre, men det lader til at virke! Jeg vil sige det bare er at klø på og arbejde med det!

• 2 weeks later...

Takker for kritikken af lydbilledet. Faktisk når jeg tænker over det, så er filen "TL" kun venstre side af lydbilledet og der hører en "TR" til. Men det ændre ikke på hvad du siger væsentligt, men forklarer måske gulvtammens mangler. Jeg vil rode lidt med det. For det er jo sjaw sjaw :lol:

Jeg vil gerne have et stereobillede som gengiver min lyd fra placeringen bag trommerne. Men ham fyren som er vores lydnørd vil gerne gøre det omvendt... Hvordan gør I andre mon?

Og tak for de fine ord omkring groovet.

Glæder mig også til de andres indspark, og syntes faktisk de sku' få fingeren ud. Der er gået TO dage og ingen bud endnu ;-)

Jeg må give din lydnørd ret.... :whiteflag:

Som lytter af nummeret må man sætte sig i publikums sted, som i langt de fleste tilfælde står foran sættet. Er du højrehåndet vil gulvtam så skulle være i venstre højtaler.

Jeg må give din lydnørd ret.... :whiteflag:

Som lytter af nummeret må man sætte sig i publikums sted, som i langt de fleste tilfælde står foran sættet. Er du højrehåndet vil gulvtam så skulle være i venstre højtaler.

Helt vildt uenig. Der er ingen regler, og ingen gængse regler for hvordan tingene skal mixes. Jeg laver min musik for min egen skyld, og mixer som jeg synes det lyder bedst. Jeg mixer altid fra Drivers seat. Publikum står ikke foran dine trommer på en cd. Her er man i studiet, og her kan regler ophæves og fornyes. En rigtig spændende proces, som ikke skal begrænses af forudintagende hensyn...