Hjælp Olie Klistret


Sebski

Recommended Posts

Hej købte et Pearl Export EX for lidt tid siden, pillede wrapen af da den var grim og ville gi det noget olie og jeg tidligere har gjort ved et andet sæt.

 

Kunne ikke skaffe Finishing olie som jeg tidligere har brugt så fandt noget der hedder Skovgaard træolie, som skulle være et ligende.

 

Jeg sleb sætte og gav det første gang, lod det tørrer 24 timer, mellemsleb med ståluld 0000 og gav det en gang til, efter 24 timer skulle jeg gi det igen men sættet var nu meget klistret og jeg valge at lade det tørrer i min 2 uger lange ferie i håb om det ville være tørt. Men nej det er stadig klistret....

 

Så hvad nu.

 

Tænker om det skal slibes væk?

 

Kan det vaskes væk med noget?

 

Skal jeg droppe at olierer og gi det wrap?

 

Det drejer sig om 3 trommer 10-18-22

 

Alt hjælp er velkommen

 

Mvh

 

Sebastien

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej købte et Pearl Export EX for lidt tid siden, pillede wrapen af da den var grim og ville gi det noget olie og jeg tidligere har gjort ved et andet sæt.

 

Kunne ikke skaffe Finishing olie som jeg tidligere har brugt så fandt noget der hedder Skovgaard træolie, som skulle være et ligende.

 

Jeg sleb sætte og gav det første gang, lod det tørrer 24 timer, mellemsleb med ståluld 0000 og gav det en gang til, efter 24 timer skulle jeg gi det igen men sættet var nu meget klistret og jeg valge at lade det tørrer i min 2 uger lange ferie i håb om det ville være tørt. Men nej det er stadig klistret....

 

Så hvad nu.

 

Tænker om det skal slibes væk?

 

Kan det vaskes væk med noget?

 

Skal jeg droppe at olierer og gi det wrap?

 

Det drejer sig om 3 trommer 10-18-22

 

Alt hjælp er velkommen

 

Mvh

 

Sebastien

 

mystisk.. virker som om det ikke hærder korrekt.. æv

 

du kan prøve at fjerne det med petroleum... eller slibe det af, hvilket nok forbruger en del sandpapir da det snasker papiret til.

 

du kan ikke coate det før det klistrede snask er væk..

 

bruger altid finishing oil, så kan ikke sige hvorfor din olie er underlig.. sorry.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Henrik..

 

Jeg fik givet det en ordenlig omgang petrolium idag, ser ud som om det virker, jeg lader det tørrer op og giver det en tur igen i morgen..

 

Når jeg nu forhåbenlig har fået alt klistret af, skal jeg så gøre mere? den finish det har nu er er jeg glad for, den første gang jeg gav det olie er det trængt ordenligt ind, så olien var bare for at beskytte træet og gøre den nemt at tørrer af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lad os se hvordan den er når det er tørret., du kan fremskynde det med at tørre den af i rensebenzin., vil jeg tro.

 

Hvis overfladen virker stabil og ikke suger fugt.. Stik siden af kedlen under hanen og se om vandet preller af (når du er helt færdig med rensningen).. Gør det det, så behøver dubikk gøre mere :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opdate.

 

Petroleum havde ikke gjort noget, stadig klistret så har slebet en del, 10 tam virker til at være ok 18 og 22 er slemme så det kræver en del arbejde.

 

Skal jeg slibe med fin eller grov papir? synes ikke der sker det store med korn 400 som jeg bruger nu..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opdate.

 

Petroleum havde ikke gjort noget, stadig klistret så har slebet en del, 10 tam virker til at være ok 18 og 22 er slemme så det kræver en del arbejde.

 

Skal jeg slibe med fin eller grov papir? synes ikke der sker det store med korn 400 som jeg bruger nu..

 

korn 400 er for fint til at fjerne snask... 180 er nok påkrævet.. og så finslibe med 400 bagefter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå en lille opdate..

 

Efter mange meter sandpapir og ømme arme er det lykkedes at komme i bund og få alt det klistret olie af, de virker helt tørre nu.

 

Er bare kommet i tvivl om jeg skal gi olie igen, der kan være steder hvor der stadig er olie i træet og jeg er nervøs for at gi sættet igen hvis det ikke kan trænge ind de små steder hvor der er lidt olie tilbage?

 

Skal jeg bare gi det igen og tørre ordenlige efter, eller skal jeg gøre noget helt andet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg vil tro - tro - at det er helt OK at smøre ny olie på, bare det er en olie med noget hærder, for eksempel den af Henrik nævnte Finishing Oil.

 

Jeg vil tro den vil trænge ind, blande sig med det olie der er i forvejen - og hærde op.

 

Er du i tvivl, kan du jo prøve på et mindre område, for eksempel på undersiden af stortrommen.

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu