Hjælp Søges Til Sonor Phonic


Jacob Møller Nielsen

Recommended Posts

Jeg er stor Sonor-fan, og faldt over dette sæt, til en billig penge - og kunne derfor ikke lade være med at købe det, uden at vide hvilken model det var.

 

Dimensionerne er 22,12,13,16.

 

Planen er at det skal sættes i stand - så må vi se om jeg nænner at sælge det videre, eller om det bliver stående i kælderen.

 

Jeg har via Sonormuseum.com sporet mig frem til at det må være et Sonor Phonic fra sidst i 1970'erne, da dem fra starten af 80'erne har et andet tom-mount, så vidt jeg kan se.

 

Da jeg aldrig har haft et Phonic før (eller i øvrigt har set et), vil jeg høre om der er nogle der ligger inde med yderligere detaljer på sættet. Det kunne bl.a. være:

 

Er der nogle der kan se den præcise årgang ud fra billederne?

Hvordan er Phonic serien kvalitetsmæssigt - var det den eneste serie Sonor havde på det tidspunkt?

Er der andre der har yderligere detaljer på sættet, da det der står i denne mail stort set er hvad jeg ved om det :)

 

På forhånd mange tak.

 

Hilsen Jacob Møller Nielsen.

lille1.JPG

lille2.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jacob jeg har et phonic fra 80erne ligner til forveksling dit med små ændringer. Du kan finde rigtig mange oplysninger på sonor museum og sonors side. Kvalitetsmæssigt er vi den gode ende. Et eller andet sted har jeg "ranglisten" hvis man kan kalde det det, det var nok mere træsorten der var afgørende lydmæssigt. Mit er stadig med ude og ingen skavanker og lyden er stadig god. Skriv hvis jeg kan hjælpe med mere.

Mvh Per

Link til kommentar
Del på andre sites

Phonic var lige under signature og altså klart i toppen. Trækval er i top og forarbejdningen også i top.

 

Det er absolut kvalitet!

 

Kedlerne er normalt ren bøg(enkelte er belagt med et lag mahogni yderst, men de der er ren bøg) og er ret tykke.. De er eminente til den dybe tykke rocklyd

 

Alle Phonic er iøvrigt med vertical inner og outer ply, noget sonor har brugt i mange mange år.. Selvom flere nyere firmaer siger det er noget heeeelt nyt.. Not true.. Sonor var en af de første allerede i 50'erne!

 

Vil anbefale dig at sætte rims på sættet da især hængetoms liver gevaldigt op!

 

Jeg har vist lidt reservedele til tom mount hvis du mangler.,

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Et billede af tom mount på tammen vil også hjælpe på årgangen og et bedre billede af skiltet med mindre det er et sølvskilt. Henrik du er hurtig som altid, var ellers lige igang med at kigge efter de gamle blade. Ja det er 9 lags bøg det står også på nogle af deres skilte.

/Per

Redigeret af HitMe
Link til kommentar
Del på andre sites

Hentede du sættet i Aalborg sidste uge? Jeg ville have gjort det, men var på ferie...

Der står ofte 3 cifre i Sonor kedlerne. Det første er årstål og de to sidste måned. Eksempel 802 vil betyde februar 1988.

Badge må være et silver phonic badge, som blev anvendt ca 1980-1991.

9 lag bøg, tykke og tunge kvalitets rockkedler!

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for den hurtige og meget kvalificerede hjælp!

 

Har prøvet at tage nogle billeder af det i efterspørger, for synes årgangen er lidt en gåde for mig...har lige tjekket indeni 12 og 13 tammerne, og der står henholdsvis 403 og 402, hvilket vel næsten må være 1984...men det kan jeg ikke få til at passe med Tommounts, da det er dem jeg kan se på sættene sidst i 70'erne - hvorimod de sæt jeg kan se i starten af 80'erne har andre tom mounts - dem som er på Signature serien.

 

Nogen der kan løse ovenstående? :)

 

Og "dandue" jeg hentede sættet i Ålborg i sidste uge - kunne fornemme at der var mange der havde ringet - så jeg kørte stort set med det samme og hentede det :)

lille7.JPG

lille6.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

Jacob jeg kan se i din signatur at vi bør nørde lidt Sonor sammen en dag. Jeg bor jo kun 15 km fra Brønderslev... wingnut skruerne ligner forresten også noget der er tidligere end Phonic.

 

Jeg vil med! Sonor er for fedt!

Link til kommentar
Del på andre sites

Der tror jeg vi har den - har lige tjekket performer 1985 kataloget på sonormuseum, og der synes jeg det ser ud til at alt passer (medmindre jeg har overset noget). Det passer i hvert fald også fint med tallene i tammerne, ved at det kan være fra 1984.

 

Er der nogle der kender noget til performer sættet - er det samme kvalitetsniveau som Phonic?

 

Til Dandue og Frogspoon: Det kunne da godt ske vi skulle have lidt Sonor-nørderi på et tidspunkt. Er lige flyttet lidt længere nordpå (Hjørring), men det er vist ikke det store problem - blev nødt til at få et hus med noget mere plads - så nu har jeg plads til trommer - derfor den moderate oprustning :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja det eneste der ikke passer med at dit skulle være et Sonor Performer er badget på dine trommer. Der burde stå "Performer" på - Identify

Badget på dit billede ligner et fra Panther serien.

Performer var egentlig en begynder serie, men af god tysk kvalitet. Nogle af forskellene mellem Phonic og Performer er beskrevet i dette katalog Performer 1987.

 

Så vidt jeg kan se, er de tidligste 22" Performer BD med 8 lugs, som din og de senere med 10 lugs.

De første Performers var med runde kanter som dit, mens de senere var med 45 graders kanter, ligesom Phonic.

 

Jeg har selv en Performer snare. 14x6,5" i Ferro Manganese, 8 lugs. Den lyder ganske sprød!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ret sikker på, at Performer er tyndere. De er i hvert fald kun 6 lag kontra Phonics 9.

 

Ja jeg mener i hvert fald alle de phonic jeg har haft/set var 9 .. Den je har nu er så 10 fordi der er mahogni yderst.

 

Men det er jo kun fedt!!.. Tynde phonic må bare lyde bedre til toms!

 

Bare lav phonic kanter på dem då skal de nok sige gude skønt!

Link til kommentar
Del på andre sites

Så vidt jeg kan se/tælle er de 5 eller 6-lags, sandsynligvis 5-lags...

 

Tykkelsen er cirka 7 mm. - men der er lidt usikkerheder i målingen, da jeg ikke har noget der er rigtig godt at måle tykkelsen med :)

 

Henrik, nu siger du at man "bare" kan lave phonickanter på det - det er vel ikke bare så ligetil eller...?

 

Jeg tror ud fra svarene at det er et performer - men som dandue også skriver, er det eneste der ikke stemmer nu, badget på trommerne. I forhold til årgangen burde der står "Performer" på badget, hvilket der ikke gør...nogle der kan gennemskue det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Bare og bare.. Njaee... Det er jo noget jeg laver en del af.. Men ellers kan de fleste prof butikker hjælpe.. Drs drums feks..

 

Du kan også afmontere al hardware og sende dem til mig så kan jeg nok lave det til rimelige penge.. Kræver lige vi aftaler detaljerne i en pm.. Det er jo ferie tid :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu