Hjæææælp Bejdse


jonassdk

Recommended Posts

Århh nej.

Jeg har givet mine kedler bejdse og olie efter alle kunstens regler, Men nu smitter de af?...

Hvad gør jeg skal de have olie en gang mere eller?

:o

 

Hvis de fortsat smitter af, er der nu nok en eller to af kunstens regler, du ikke helt har fulgt. :dev:

 

Er du helt 100% stensikker på, at du har fået fjernet alt gammelt lak og/eller klister fra kedlerne inden du bejdsede? Ellers kan bejdsen ikke trænge ind. Bejdse, der er trængt ind i træ, smitter normalt ikke af efter et døgns tørring. Bejdse, der ikke trænger ind, lægger sig derimod som en fedtet hinde uden på træet.

 

Hvis din hidtidige behandling ikke vil hærde (og lade være med at smitte af), er der nok ikke megen fidus i at komme mere olie på.

 

Hvilken olie har du efterbehandlet med?

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Der er slebet godt så ingen limrester eller der er et par steder hvor der er lidt, efter at jeg har repereret lidt skrammer.

bejdsen er en vandbejdse som skulle stoppe med at smitte af efter en gang olie. olien jeg har brugt er en mat bordtræsolie. som der ikke skulle være noget ivejen far at bruge. de har den fik olie 2 dage efter bejdse og nu er der gået yderligere 3 dage efter at de har fået olie... :)

 

Jeg håber at i kan tyde hvad jeg skriver, for de ordblinde har jo også ret til at prøve tasterne lidt af ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er slebet godt så ingen limrester eller der er et par steder hvor der er lidt, efter at jeg har repereret lidt skrammer.

bejdsen er en vandbejdse som skulle stoppe med at smitte af efter en gang olie. olien jeg har brugt er en mat bordtræsolie. som der ikke skulle være noget ivejen far at bruge. de har den fik olie 2 dage efter bejdse og nu er der gået yderligere 3 dage efter at de har fået olie... :)

 

Jeg håber at i kan tyde hvad jeg skriver, for de ordblinde har jo også ret til at prøve tasterne lidt af ;)

 

 

 

Hvor tykt et lag bejdse og olie har du givet kedlerne?

 

De burde ikke blive ved med at smitte af...

Redigeret af Dennis Eriksen
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor tykt et lag bejdse og olie har du givet kedlerne?

 

De burde ikke blive ved med at smitte af...

Et godt lag bejdse som fik lov at sidde på i 15 minutter hvorefter det overskydende blev tøret af. og så et godt lag olie hvorefter det det overskydende blev tøret af efter ca 20 minutter

?

Link til kommentar
Del på andre sites

Aj aj

 

ALT FOR KORT TØRRETID!!

 

Første lag bejdse skal tørre min. 6 timer..

Det er fint at tørre overskyden bejdse af efter 10-15 min... Men det skal tørre noget

mere.. Jeg giver 12-16 timer pause efter første lag. 6-8 timer for efterfølgende.

 

Olie skal tørre min 12 timer i første lag, efterfølgende lag 6-8 timer

 

Tider er ved 20 grader tør varme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Et godt lag bejdse som fik lov at sidde på i 15 minutter hvorefter det overskydende blev tøret af. og så et godt lag olie hvorefter det det overskydende blev tøret af efter ca 20 minutter

?

 

Uh ha da da....! Så var der altså en af kunstens regler............ :dev:

 

Jeg tror nu nok, det skal tørre i løbet af nogen tid. Ellers må du fjerne det klistrede lag med terpentin og slibe igen og bejdse forfra. Men alt olie skal af, hvis du ender helt derude!

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Aj aj

 

ALT FOR KORT TØRRETID!!

 

Første lag bejdse skal tørre min. 6 timer..

Det er fint at tørre overskyden bejdse af efter 10-15 min... Men det skal tørre noget

mere.. Jeg giver 12-16 timer pause efter første lag. 6-8 timer for efterfølgende.

 

Olie skal tørre min 12 timer i første lag, efterfølgende lag 6-8 timer

 

Tider er ved 20 grader tør varme.

 

læs lige mit tidligere indlæg ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Et godt lag bejdse som fik lov at sidde på i 15 minutter hvorefter det overskydende blev tøret af. og så et godt lag olie hvorefter det det overskydende blev tøret af efter ca 20 minutter

?

 

jo men det var ovenstående jeg svarede på?... står der ikke 15min til bejdse, og så olie på ??

 

beklager hvis jeg misforstår men det er sådan jeg læste det?

 

ellers kan du lige skrive i punktform med tider på, hvordan du gjorde?

Link til kommentar
Del på andre sites

Et godt lag bejdse som fik lov at sidde på i 15 minutter hvorefter det overskydende blev tøret af. og så et godt lag olie hvorefter det det overskydende blev tøret af efter ca 20 minutter

?

 

 

Men det fik vel lov at tørre mellem behandlingerne?

Link til kommentar
Del på andre sites

Men det fik vel lov at tørre mellem behandlingerne?

 

Ja, det er det, der er det springende punkt.

 

Slibe - slibe - slibe og slibe. Med stadig finere sandpapir. Derefter:

 

  • Bejdse - tørre mindst 12 timer.
  • Slibe med fint ståluld.
  • (Evt.) mere bejdse - tørre 12 timer.
  • Slibe med fint ståluld.
  • Olie - tørre overskydende olie af med en klud efter 15 - 20 min.
  • Tørre mindst 12 timer.
  • Slibe med meget fint sandpapir (korn 400)
  • Olie - tørre overskydende olie af med en klud efter 15 - 20 min.
  • Tørre mindst 12 timer.
  • Slibe med meget fint sandpapir (korn 400)
  • Olie - tørre overskydende olie af med en klud efter 15 - 20 min.
  • Tørre mindst 12 timer.
  • Osv. indtil du har mættet træet fuldstændigt og er tilfreds med glansen.

 

Hvis du har gjort bare nogenlunde sådan, fatter jeg ikke, hvorfor din olie ikke vil hærde.

 

Hvis ikke du har overholdt tørretiderne, forstår jeg godt, hvorfor din olie ikke vil hærde.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg prøver at forklare forfra.

1. Nedslibning af kedler og rep. af ødelagte kanter huller. hvorefter at savsmule bliver tøret af med en hårdt opvredet klud.

 

2. 2 dage efter påføring af vandbejdes, efter 20 minutter aftørring af det overskydende.

 

2. 2 dage efter at der er bejdset, får det et lag olie, efter 20 minutter aftørring af det overskydende.

 

3. Og nu efter en lille uge smitter farven stadig lidt af????

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu