Er Det Vigtigt At Kunne Noder?


conguero

Recommended Posts

:cigar: ... det er ihvertfald vigtigt at jeg lærer at læse engelsk, ... -før jeg kan læse mig til, om det er vigtigt, at jeg lærer at læse noder ...

 

... jeg tror det er vigtigt ... - personligt er jeg bare kommet for langt i livsforløbet til at det er SÅ vigtigt ... ... -hvem der bare var under de halv fems ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Interessant diskussion.. Og interessante svar

 

Jeg synes det er PRAKTISK at kunne noder.. Jeg kan skrive de ting ned jeg vil huske.. Jeg kan lære nye ting hurtigere fordi jeg kan lære nyt materiale via noder

 

På den anden side tror jeg også der ofte går musikalitet og opfindsomhed tabt i samme spor...

Så mit svar er ja!.. Eller... Yes, don't overdo it!

 

Husk at bruge ørerne og mavefornemmelsen.. Det er DET du får de fede jobs på. Hvis du vil leve af at læse noder, så ta til LA eller lign..

Men selv der er sving og pocket langt vigtigere når alt kommer til alt.

 

Men igen: man behøver ikk være en ørn til det.. Men bare lige at kunne tyde fe fleste ting hør livet lidt nemmere nogle gange :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er bestemt enig i det meste der bliver skrevet - men man må også lige være lidt kildekritisk.. Det er en flok undervisere der kommer til orde

:)

 

Jeg er vild med indledningen - at dét at læse noder er som at læse ord.. Hvis du ikke kan læse bogen, så skal du have alt fortalt når du vil lære noget nyt.. Bortset fra at der jo også findes 'lydbånd' :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig.. Det er ikke the gospel...

det kommer også an på hvilken type slager man er... Man bliver ikk automatisk en bedre trommeslager af at kunne noder.. Nope.. Man skal bruge det til noget fornuftigt.. Og det kommer kun med talent.

 

Vil stadig hellere høre en tight selvlært motherfucker end en kedelig nodenørd(jo de kan være imponerende.. Men de får ikk mit pis i kog).

 

Så lær lidt basics, lidt noder, og gå så hjem og øv og spil med andre.. Og udvikl din egen stil.. Den lærer man ikke i noderne :-)

Jeg synes dog stadig de er praktiske at kunne de noder.. Bare sådan til husbehov.. Så kan man hive en trommebog ned fra hylden og blive inspireret hvis man er kørt fast.. Godt for os gamle der har det med at spille de samme fills igen og igen ;-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

[quote name='henrikrathje' timestamp='1343770979' post='749221'

 

På den anden side tror jeg også der ofte går musikalitet og opfindsomhed tabt i samme spor...

 

 

Yes! +1 :tu:

 

Har ikke set eller hørt nogle trommeslagere der SPILLER efter noder der er fede at lytte til.....

De lyder stive og kedelige, "for pæne" ...

Link til kommentar
Del på andre sites

- vigtigt eller ej ... - det kan have en meget stor praktisk betydning, ... - i starten da jeg skulle lære at slå på tromme, lyttede og så jeg meget på "indernet" lektioner ...

 

- i praksis var det at se på "lektionen" på PCén, spæne fra "kontoret" over til øverummet, kaste sig bag kedlerne, og være helt tom ... ... - jeg prøvede så at printe "sessionen" ud på papir, men nu var jeg helt lost ... ... - og det selv om jeg i mine unge dage kunne spille "Tannenbaum" på klarinet efter noder ...

 

- såå købte jeg en bog , - men gik istå omkring side 24 ... ... jo ... gu´ det vigtigt at lære dette "sprog", men jeg magter det ikke ... ... det er endt på samme måde som da jeg gerne ville lære russisk ... ... det er ikke SÅ vigtigt i mit liv ... men til andre nye spillere vil jeg bare sige " Sæt iværk" ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Min personlige holdning ift det indledende spørgsmål: Er det nødvendigt/vigtigt at kunne læse musik?

 

Nødvendigt: Nej ikke absolut. Som der også bliver sagt er der masser eksempler på fremragende musikere der ikke kan/kunne læse musik men hvis jobbet kræver det, er det selvfølgelig nødvendigt.

Vigtigt: Nej, men kommer an på arbejdsforholdene og hvordan du/I arbejder.

Her tænker jeg ikke kun i professionel sammenhæng men også på ganske almindelig amatør trommespil uanset formålet.

 

Jeg vil til hver en tid sige at dine øre er vigtigst men det at kunne læse musik er selvfølgelig en god egenskab der ligesom andre arbejdskvalifikationer kan gøre dig mere attraktiv og om ikke andet så give dig flere og bedre muligheder for indlæring, udførsel og kommunikation

 

Jeg er glad for at flere i artiklen nævner at, det at læse musik er andet og mere end blot nodelæsning som jeg tror mange kommer til at tænke på og også skræmmes væk af når de hører "læse musik". Jo flere og mere avancerede notationsformer man er i stand til at læse jo flere for typer kan man selvsagt læse, hvilket giver mulighed for at "læse" musik fra mange forskellige (typer af) afsendere.

 

Der snakkes også om forskellige typer af læsning og det at læse og udføre samtidig eller læsning som fordybelse og/eller hjælp til indlæring. Igen afhænger nødvendigheden af behovet men i princippet er behovet kun absolut hvis du uden forudgående info skal spille noget ukendt.

 

Derudover mener jeg godt at man kan have et vidst teoretisk kendskab til nodeværdier, taktarter osv uden at kunne læse musik og om ikke andet kan man nå langt med: "Spil noget i retning af...", "Spil samme feel som i den sang...", "Spil et groove som ham der...". Her er dine ører og erfaringer med musik langt vigtigere end din evne til at læse musik som uanset hvad, i mit objektiv altid kun vil være en vag afbildering (staves det sådan?) af musikken

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lært noder fordi jeg går på musikskole - og det er nemmere at huske "lektierne" når man så engang kommer hjem - kan forestille mig at det bliver lige så nemt hvis man finder på et fedt groove og så vil skrive det ned så man kan huske det..

 

Måske kan nogen huske 100% hvad de spiller til undervisning når de også kommer hjem - men jeg kan sgu ikke.. :whiteflag:

Så er det nemmere at lære noder alligevel...

 

Mvh Bertram

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lært noder fordi jeg går på musikskole - og det er nemmere at huske "lektierne" når man så engang kommer hjem - kan forestille mig at det bliver lige så nemt hvis man finder på et fedt groove og så vil skrive det ned så man kan huske det..

 

Måske kan nogen huske 100% hvad de spiller til undervisning når de også kommer hjem - men jeg kan sgu ikke.. :whiteflag:

Så er det nemmere at lære noder alligevel...

 

Mvh Bertram

Man kan også optage undervisningen, det gør jeg. Så jeg både har hans udtagelser, groovet på film.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan godt læse (og skrive) noder, og noterer ofte, hvis en sang skal have et bestemt groove - bare for lige at huske indtil det sidder på rygraden. Men jeg er ikke nogen særligt dygtig trommeslager. :argh:

 

Det er vist ikke en diskussion, vi sådan lige kan klare. Hverken her eller i Modern Drummer.

 

Vi lever i det 21. århundrede, så i hvertfald hvad angår det at kunne inspireres og udvikles og lære nyt, er der et hav af andre muligheder end lige netop det at kunne læse noder.

 

Det samme gælder med hensyn til at huske, hvad man spiller fra gang til gang - zoom-optageren er kommet for at blive.

 

Tilbage står de situationer, hvor nogen skal spille et så stort og kompliceret værk, at man ikke kan huske det hele. Der kan jeg se nodelæsningens overlegenhed i forhold til alle mulige andre metoder.

 

Men at fremhæve nodelæsning som noget helt særligt, er lidt lige som når mine (endnu) ældre kvindelige lærerkolleger fastholder, at "det er nu godt at børnene fra starten får en smuk håndskrift"!

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Linketn virker når jeg klikker på det.

Fejlmeddelsen ligner noget fra dit eget antivirus porogram.

 

Mine to sidste indlæg er forøvrigt ens. iPad'en lavede en dobbelt post, og jeg så det forsent til at rette det. Sorry!

 

Mvh.

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Linketn virker når jeg klikker på det.

Fejlmeddelsen ligner noget fra dit eget antivirus porogram.

 

Mine to sidste indlæg er forøvrigt ens. iPad'en lavede en dobbelt post, og jeg så det forsent til at rette det. Sorry!

 

Mvh.

Peter S.

 

 

Så skal jeg dybt beklage.... var overbevist om, at det ikke var min egen antivirus, der genererede det på

linket, som ser sådan ud:

 

http://diy.gibraltar...+It+Yourself%29

 

Sorry!

 

/jan

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan igen kun anbefale "New Breed". Den går ikke alene som begynder bog, der er andre bedre..

Men til at blive en læse haj, så er den genial.. Også til polyrytmik og independence..

 

Men LÆS OG FORSTÅ princippet i bogen.. Ellers er den røvsyg.. Det kloge ligger i forklaringerne!

 

Når selv Dave Weckl siger det er en af de bedste til at lære sight-reading sååå...

Link til kommentar
Del på andre sites

Nogen der kender nogle bøger eller dvd'er som kan gøre en komplet nybegynder når det kommer til nodelæsning til en MF? Eller bare lære en the basics som en start?

 

Prøv, om du kan finde bogen Nøglen Til Musikken på biblioteket. Det var grundbogen i musik, da jeg gik i gymnasiet, og jeg husker den som en ret fin indføring i basal musikteori - let forståelig med eksempler osv.

 

 

Mht. diskussionen er min holdning, at som "almindelig" rytmisk musiker er nodekendskab ikke nogen nødvendighed, men det skader absolut heller ikke. Det er f.eks. ret fedt at kunne skrive ideer ned eller få udleveret materiale fra sin lærer i stedet for at skulle gå og huske alting i hovedet.

Jeg lærte selv noder i teoriundervisningen, da jeg gik på efterskole, og holdt det ved lige i gymnasiet, men jeg har ikke rigtig brugt det siden. Når man som mig for det meste bare spiller rock og rul, synes jeg, det er nemmere bare at bruge ørerne - i bandsammenhæng er det mere hørelæren jeg trækker på i forhold til at kunne komme med indspark til guitaren og sådan. Til gengæld var det fedt i koret på den der efterskole, at man efterhånden kunne læse sin stemme i noden i stedet for at skulle memorisere alle arrangementerne, så det kommer meget an på situationen, hvilken del af teorien, der lige er relevant for en.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nodelæsning kan ikke gøre dig til Medlem af Folketinget (MF), men ellers så er "Syncopation For The Modern Drummer" af Ted Reed et godt sted at starte. :-)

 

New Breed er også rigtig god, men ikke noget jeg vil anbefale en begynder. Man skal ha' en ret god forståelse af nodesystemet, før man kan gå i krig med de ret svære læse og koordinations koncepter der er i den.

 

Bedste hilsener

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nodelæsning kan ikke gøre dig til Medlem af Folketinget (MF), men ellers så er "Syncopation For The Modern Drummer" af Ted Reed et godt sted at starte. :-)

 

New Breed er også rigtig god, men ikke noget jeg vil anbefale en begynder. Man skal ha' en ret god forståelse af nodesystemet, før man kan gå i krig med de ret svære læse og koordinations koncepter der er i den.

 

Bedste hilsener

Peter S.

 

Enig i den ikk er til en bygynder.. Det fik jeg måske ikke pointeret godt nok.. Men har du spillet et par år, så er den guld værd.

Modern syncopation er jo en klassiker og must have.. Der er også en anden der er mere sæt-baseret.. Men ka dælme ikk huske hvad den hedder :-/

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu