Alesis Samplepad


woods

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg vil gerne tilføre en smule krydderi til min nuværende band (trio). Jeg vil gerne bruge et sample pad, som jeg vil bruge både til elektroniske percussionlyde men også til nogle synthpads som varer op til 30 sekunder. Jeg har hele tiden leget med tanken om at investere i et roland spd-s / sx, men så faldt jeg over Alesis Sample Pad:

http://www.thomann.de/dk/alesis_samplepad_percussion_multi_pad.htm

 

Umiddelbart kan den hvad jeg skal bruge, og den er samtidig både billig og lille. Jeg er dog først og fremmest i tvivl om, hvorvidt den kan spille samples i en længde af 30 sekunder, nu hvor den kun kan afspille wav-filer. Desuden spekulerer jeg på, om der er er andre minusser ved den.

 

Hvis nogen har og bruger den, må i hjertens gerne smide en kort anmeldelse. Alle plusser og minusser må gerne beskrives, hvis I gider.

 

På forhånd tak.

 

Med venlig hilsen

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej! Jeg har lige modtaget min i går og har ikke nået at lege rigtigt endnu... ;) Jeg skal nok skrive så snart jeg ved mere. Jeg ved dog så meget, at den kan afspille wave filer i op til 10mb i størrelsen dog med et max på i alt 14 mb på alle 5 triggere tilsammen - op til 44.1 KHz i 16 bit MONO, så man kan ikke lave de store flangerlyde mm. Selve padden er fin og virker stabil. Fin sensivitet, når man slår - 10 levels (så vidt jeg husker). Betjeningen er SUPER let og man kan bla ændre pitch på lydene og tilføje klang. Der kan lagres op til 8 presets (a' 5 lyde, hvis man bruger triggerindgangen). Jeg synes størrelsen er rigtig god. Den er lille og kompakt og passer fint ind i mit setup uden at virke for prangende...

 

Regner med at vide mere indenfor kort tid :)

 

Hilsen Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Ha ha - er lige lidt småglad for mit indkøb :) Har lige testet med en fil på 8,5 mb (ca 2 min) i 44.1 KHz. Det fungere super godt. Den trigger uden nogen som helst latency. Man kan også trigge samme lyd mens den afspilles, så man derved får samme lyd i lag (forskudt). Er meget begejstret!! :tu: Det eneste er at den lige tager lidt tid (10-15 sekunder) om at loade så store filer ind. Det skal man lige have med i overvejelserne, så der er tid til det mellem sangene.

 

Skriver mere, hvis jeg opdager mere... :P

Hilsen Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder sgu som om den kan, hvad jeg skal bruge den til! Det er rart, at den er dejlig simpel.

 

Det er især fedt, at den kan afspille så lange samples. Hvis du trigger den lange lydfil på de 2 minutter, kan du så trigge andre samples ved siden af (oveni). Kan du desuden programmere den til at kunne stoppe det pågældende sample ved at "un"-trigge det samme pad i stedet for at trigge flere samples i lag.

 

Og kan du sætte den op således at du har en lille "sætliste" på maskinen, så du let kan skifte i mellem forskellige pad-setups?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan godt trigge de andre pads (og dermed andre lyde) mens du kører en længere fil på en pad. Umiddelbart har jeg ikke fundet en måde at standse en sample, når den først kører. Man kan standste det hele ved at trykke to knapper ind samtidig, men det har man jo sjældent tid til midt i det hele. Der ligger en begrænsning i at man højest kan have 14 mb i alt kørende ad gangen, men hvis du har en lang og nogle kortere samples er det ikke noget problem at afspille fx 4 samtidig på de 4 pads.

 

Man kan lave op til 8 forskellige setups med forskellige lyde på de forskellige pads, så på den måde kan man jo godt lave en "sætliste" med lyde - dog med max 32 filer i alt (4*8). (eller 40 filer hvis du tilslutter en 5. pad eksternt).

 

Den kan absolut det jeg skal bruge den til og så er kvaliteten altså ret god for en lille tusse... ;)

 

Hilsen Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Svedigt! Tak for info!

 

Hvordan vil du anbefale at man sætter den op? Med lilletrommestativ eller på den der clamp, som man kan købe til? Jeg ved ikke helt om jeg vil erstatte den for min 12'er tam og så bare køre med en gulvtam eller om jeg skal smide den til venstre for min hihat... Hvad virker mest oplagt?

 

Er der allerede nogle lyde på den, når man køber den, eller skal man lægge hele lortet ind selv? Overvejede om jeg skulle drible forbi 4sound og hive den med i øveren i dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har min pad siddende til venstre for min hihat - dog en Roland SPD-SX, men det fungere super godt at den sidder der..

Jeg bruger den pt ved at ligge nogle keyboard og guitar stykker ind jeg så aktivere med venstre hånd samtidig med et hi-hat slag, eksempelvis.

Det er bare skide godt !

 

Der ligger X antal lyde på i forvejen, 25 stks så vidt jeg husker.

Men da de repræsentere et bredt område inden for alt slagtøj er de MEGET forskellige.

Og primært "kun" en af hver.

En tam, en klokke osv.

Men det kan et SD kort jo lave om på! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg napper lige et billede af setuppet senere. Har fundet en fin løsning synes jeg. Den sidder til venstre for hihatten ovnenover min 2'nd snare. Jeg regner med at bruge venstre hånd til at trigge med...

 

Der er 25 rimelige lyde, men det er SD kortet der er afgørende. Der findes også en perc'pad fra Alesis. Det er uden SD og dermed ikke særlig anvendelig.

 

Hilsen Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for informationen, Anders. Jeg er meget tæt på at investere i sådan en bandit men ved dog ikke, om jeg skal spare yderligere sammen og gå efter et mere professionelt alternativ - og jeg ved ikke, om det overhovedet er nødvendigt.

 

Hvad er din vurdering efter nogle dages brug? Føler du nogen som helst begrænsninger ved modulet, som kunne have været fjernet ved køb af et Roland SPD-S eller noget andet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har kun spillet lidt på den, men er meget glad for den. Den er simpel at bruge, hvilket jeg synes er et plus. Der er ikke de samme features som på et Roland modul, men det betyder ikke noget for mig, da jeg jo bare gør lydene klar på min computer i forvejen og derefter lægger dem ind. Jeg synes at dynamikken er rigtig god i den og den trigger lydende rigtig godt. De interne lyde er lidt kedelige, men det er jo ligemeget, når man kan lægge sit eget ind. Det eneste minus er at man ikke kan standse sine samplinger inden de har spillet færdigt, men i min optik er det ikke så stort et problem. Man skal bare sørge for at have afstemt de lange samplinger på forhånd.

 

Jeg kan kun anbefale den og mener at den klart dækker behovene, hvis man ønsker at afspille samplinger og hvis man forstår at klargøre dem på computer i forvejen. (-hvilket jo oftest også er det smarteste frem for et lille display med en bunke undermenuer for at finde den rette rumklang).

 

Så er den dejlig lille - dog stor nok til at man kan ramme (med mindre man er voldsom påvirket :cigar: .

 

Så vil jeg afslutte med et citat, som min kære bassist plejer at bruge (hvis jeg bliver for ivrig): "Keep it stupid simple" ;)- og det er den!

 

Hilsen Anders

 

PS: Der er lavet nogle reviews af den. De kan bla findes på Thomann's hjemmeside. Den får gode anmeldelser!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

Synes den fungerer fint. Skulle lige lære at lægge filerne over på pad'en.

 

Skal dog indrømme at jeg ikke har brugt den overhovedet. Det kræver at man virkelig er ihærdig med selv at rode med lyde - ellers kan det være lige meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må indse, at jeg ikke får det brugt, så hvis nogen skulle være interesseret i at købe mit pad, så sælger jeg det for 750 kr. Jeg har brugt det i sammenlagt 2 timer. Det befinder sig på Amager eller på Frederiksberg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Jeg kan anbefale den som et alternativ til SPD-S, hvis man ikke lige står og har penge til sådan en. Den trigger fint - også til sammenligning. Gummimaterialet på slagfladen er hårdere end på Rolands modeller, men det er småting ift. hvor meget billigere den er. Ikke kram ned til mindste detalje, men med Audacity på computeren og en Alesis Sample Pad er der gode muligheder for billige penge

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 måneder senere...

Hey!

 

Jeg har også købt denne pad og er godt tilfreds med den!

Men jeg tænkte om nogen af jer har nogle gode forslag til programmer man kan lave lyde i, som stadig er forholdsvis simple at finde rundt i? :)

eller steder der måske er færdige lyde, klar til at smide over ?

 

Vh.

 

cool edit eller audacity. det er meget simpelt.

cool edit er klart den bedste men audacity er gratis

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu