Congueros / Peter Suwalskis Blog.


conguero

Recommended Posts

Så har jeg besluttet mig for, at delagtiggøre jer andre i mine tanker og oplevelser omkring trommer, percussion, øvning og musikbranchen i al almindelighed.

 

Grunden til at det sker nu er dels, at der endelig er ved at komme lidt luft i min kalender, til at prioritere de ting jeg synes er vigtige – nemlig trommer og musik. Dels er jeg inde i en god fase, hvor jeg synes jeg udvikler mig meget. Både teknisk på mine instrumenter, men også musikalsk i mine orkestre. Så der er noget at skrive om.

 

Sommerferien er ved at være forbi, og jeg glæder mig meget til at spille med mine bands igen. Kalenderen ser også god ud. I alt 11 koncerter er planlagt i resten af året. Så selv om det kun er halvdelen der er endeligt konfirmeret, så bliver det et spændende efterår. Problemet er at koncerterne er med tre forskellige orkestre. Så der bliver meget at se til mht. prøver og forberedelse.

 

Og – for at citere Jon Stewart – here’s your moment of Zen:

Forleden havde jeg besøg af min gode ven Eliel Lazo, en fantastisk congaspiller fra Cuba, som spiller med et swing og en elegance, som er i absolut verdensklasse.

 

Anyway Eliel sagde: Lad os spille en times tid, inden jeg skal hente min datter. Han lagde sin mobil på en stol ved siden af congaerne, og vi gik i gang. Han lagde ud med en helt almindelig medium tempo conga rytme, og jeg akkompagnerede med cascara rytmen på hihatten, og lavede små fills m. stortrommen.

 

I cubansk musik har de lige så mange rytmer, som jeres keyboardspillere har omvendinger på deres akkorder. Så vi skiftede fra marcha til mambosektion, til timba, til 6/8, til bomba, til div. karnevals rytmer osv. Eliel spillede de fleste soloer, men jeg fik også larmet lidt på sættet. En gang i mellem kiggede han lidt på sin telefon – for at se, om barnets mor havde ringet, tænkte jeg – men uden at vi stoppede.

 

Hver gang vi skiftede rytme, skiftede vi til en, som fungerer bedst i et lidt højere tempo end den foregående. Efter et stykke tid skruede Eliel tempoet op, indtil jeg til sidst måtte give op, og indrømme, at jeg ikke en gang kunne tænke så hurtigt.

 

Det er OK sagde Eliel. Nu har vi spillet i en time og et kvarter uden pause, og jeg er nødt til at gå.

 

Det fantastiske var, at på intet tidspunkt, havde jeg følelsen af at det var monotont kun at spille to rytmefolk. Vi spillede længe, men hvis nogen havde spurgt mig, ville jeg have sagt at det var ca. 20 minutter. Jeg følte mig heller ikke specielt udmattet, for det fantastiske ved Eliel er, at på trods af hans imponerende kunnen, så er han utroligt nem at spille med. Hver gang jeg spiller med ham, har jeg fornemmelsen af, at jeg blot skal læne mig tilbage, og ”go with the flow”, så ender alt godt.

 

Good vibes to all.

Peter S.

Redigeret af conguero
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Charlotte.

Tak for hilsen. Her kommer så det næste dagbogsblad kaldet:

 

Another day at the office.

 

Jeg spiller pt. med fire orkestre, plus at jeg har et, som ligger i dvale for tiden. Jeg vil ikke trætte jer med en lang opremsning, men vil fortælle om dem hvor der sker nye ting.

 

I dag øvede/optog jeg med mit ”mindste” band, Bernard Diatta kvartet. Bandet består af:

En Senegalesisk danser, som her spiller guitar og synger.

En visesanger/folkguitarist, som i sin tid både har spillet trompet og trommesæt (Han kan stadig spille en 4vejs samba rytme – ikke dårligt, når man ikke har rørt et sæt i 13 år)

En bassist, som også synger kor.

And yours truly, på trommesæt, studieteknik og percussion overdubs.

 

Selv om jeg tror, der går lang tid, før bandet er parat til at optræde offentligt, er jeg meget glad for at spille med dem, fordi jeg får brugt mange sider af mig selv på en rigtig god måde, jvf. job beskrivelsen ovenfor.

 

Vi er i kompositions fasen, og fordi halvdelen af orkesteret ikke er særligt skolede, så oplever jeg, at mine ord har meget stor vægt. Og det er en lettelse, i forhold til andre steder jeg har spillet, hvor der har medvirket fhv. barnestjerner, konservatorie uddannede prisvindere osv.

 

Som regel præsenterer Bernard – Senegaleseren - en skitse til et nummer, som vi afprøver/indstuderer en enkelt gang i fællesskab. Og så går vi i gang med at indspille. Undervejs færdiggør vi arrangementet, så det nogen gange fremstår helt anderledes end udkastet.

 

Selv om der er hele tre hjemmestudier i mit hus, så er jeg aldrig rigtigt kommet i gang med at optage trommesæt, da mit eget set-up kun kan optage to audiospor ad gangen. Og jeg gider ikke den der skramlede lyd man får, når sættet kun er optaget m. overheads. Så jeg programmerer trommesættet, og camouflerer det maskinelle med live percussion.

 

Metoden med at optage inden nummeret er helt færdigt, har den fordel, at man slipper for at skulle lære numre/arrangementer, som ikke holder.

 

Og mit eget ”Dagens Zen øjeblik”: Jeg ligger længere fremme på beatet, når jeg spiller bongoer, end når jeg spiller congas eller tambourin. Så det skal der arbejdes med.

 

I dag søndag d. 5 august er det 20 år siden at Jeff Porcaro døde. 5 august i år er for øvrigt også Jamaica’s 50 års uafhængigheds dag.

 

Jah love!!

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Trucks.

 

Der går nok et lille stykke tid, inden jeg uploader noget fra det band. Der er mange ting der skal finpudses først. Når vi har fået færdigjort en 5-6 numre, så skal min lejer Lars have chancen for at mixe og finpolere det. (Han laver hiphop, og producerer bla. KNA Konnected)

 

Hvis du gerne vil høre noget af min musik nu, så prøv at gå ind på www.myspace.com/dullamnanga. Her ligger nogle numre, hvor jeg spiller østafrikansk trommesæt.

 

Der er også mit store salsaband – www.worldclub.dk . Her er jeg orkesterleder og congaspiller.

 

Men indtil der kommer lyd, så kan I prøve kræfter med denne her Senegalesiske rytme, som jeg synes er ret sjov:

 

h = hh spillet med spidsen af stikken.

H = Accentueret hh spillet med skulderen af stikken.

S = Snaredrum.

B = bas/stortromme.

 

|1e+a2e+a3e+a4e+a|1e+a2e+a3e+a4e+a|

|h-H-h-H-h-H-h-H-|h-H-h-H-h-H-h-H-|

|-—-S--S---S--S--|S—-S--S---S----S|

|BB--B---B---B---|B---B---B---BB--|

 

Rytmen skal spilles med metronomen på ca. 104 bpm. Eller som en medium tempo calypso, og skal spilles afslappet og præcist, med en staccato fornemmelse.

Lilletrommens rytme - som ikke må være for dominerende - er næsten lig med kantslagene til bossa nova rytmen, men der er gjort plads til dobbeltslagene i stortrommen.

Læg mærke til de to lydniveauer i hihatten. Hold hihatten helt lukket, og spil de uaccentuerede slag inde på midten af hh, og spil de accentuerede slag ude ved kanten.

Det tog mig lidt tid, at få de to dobbeltslag i stortrommen præcise. Prøv til at begynde med, at erstatte det ene par med et enkelt slag på beatet.

 

Spild ikke tiden. Øv hele tiden.

Peter S.

Redigeret af conguero
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Velkommen tilbage abstinensplagede TS fans.

 

Dejligt at forummet er oppe at køre igen. Nu kan jeg fortsætte min længe lovede føljeton om de spændende worldmusic rytmer, som jeg spiller i mine bands.

 

Nedenstående rytmer har jeg fået vist af min Tanzanianske orkester leder Dulla .

Hver for sig, er beats’ene ikke så svære at spille, men jeg skal jo skifte i mellem dem. Og det er svært.

 

Først lidt om rytmerne hver for sig:

1. Fordi jeg i hver anden takt skal over og spille på gulvtammen (FT), har jeg fundet det nemmest, at spille den første rytme open handed. Så pulsen ligger mest i venstre hånd.

 

Hh:rl ||:rl-- l--- l--- l-rl |rl-- l--- l--- l-rl :||

Sn:-- ||:---r –-r- --rr ---- |---- ---- ---- ---- :||

Ft:-- ||:---- ---- ---- ---- |---r –-r- --rr ---- :||

Bd:-- ||:f--- ---- f--- ---- |f--- ---- f--- ---- :||

 

Rytmen i sig selv, er ikke så svær at spille, men den efterfølges af:

 

2. Denne 4 takters frase, hvor pulsen skifter ned i hihat foden (Hf) og samtidig markeres med dobbeltslag på ridebækkenet (Rc) i højre hånd. Rytmen på lilletrommen (Sn), er den samme i begge grooves, men spilles nu i venstre hånd.

 

Rc:-- ||:rr-- rr-- rr-- rr-- |rr-- rr-- rr-- rr-- |

Sn:-- ||:---l –-l- --ll ---- |---l –-l- --ll ---- |

Bd:-- ||:f--- ---- f--- ---- |---- ---- f--- ---- |

Hf:-- ||:x--- x--- x--- x--- |x--- x--- x--- x--- |

 

|rr-- rr-- rr-- rr-- |rr-- rr-- C--- C---´:||

|---l –-l- --ll ---- |---l –-l- --l- ---- :||

|---- ---- f--- ---- |---- ---- f--- f--- :||

|x--- x--- x--- x--- |x--- x--- x--- x--- :||

 

I begyndelsen synes jeg det var sværest at skifte fra rytme et til to, men nu har jeg sværest ved at vende tilbage til etteren. Jeg tror at det skyldes, at selv om toeren er mere kompleks, så er den bygget op på traditionel højrehåndsmaner, medens etteren opleves som en venstrehånds rytme.

 

Til slut en samlet tegnforklaring.

C= Crash

Hh=Hihat

Rc=Ridecymbal (play the bell)

Sn=Snaredrum/lilletromme

Ft=Floortom

Bd=Bassdrum

Hf=Hihat foot

 

I kan læse mere om Dullas orkester her.

Ellers så spiller jeg i Roskilde d. 17, med salsa orkesteret Son Puntillas. Det er en fest for deltagerne på et dansekursus, men der er - så vidt jeg har forstået - offentlig adgang for folk der bare vil se på.

 

Bedste hilsener

Peter S.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Kære trommenørder.

 

Det er dejligt, at der endnu engang er ved at komme gang diskussionerne om spil og teknik.

Men for at det hele ikke skal gå op i håndstillinger og metronom tal, så kommer her en rytme, som kan spilles med stikkerne tapet til albuerne ;-) . Og stortrommen laver kun et slag i hver takt.

Til gengæld er den mere end almindelig svær, rent koordinationsmæssigt

 

De fleste af de rytmer jeg har postet her på det sidste, har været afrikanske. Men denne her er en Cubansk folklore rytme.

Venstre hånd spiller den traditionelle 6/8 claves rytme. Enten som kantslag på lilletrommen, eller på en jamblock monteret til venstre for hihatten.

Hihatten spillet med venstre fod markerer pulsen, og stortrommen markerer det slag, som normalt ville spilles af den dybe conga tromme – tumbaen.

 

6/8 |123 456 |123 456 |

Vh |x-x --x |-x- x-- |

Bd |--- -x- |--- -x- |

Hh |x-- x-- |x-- x-- |

 

Den skarpsindige iagttager har sikkert allerede bemærket, at der intet er noteret for højre hånd. Den spiller nemlig, om ikke solo, så ihvertfald frie improvisationer.

 

Det svære er at holde et stabilt tempo – Man kommer nemt til at løbe, når der så meget luft i figurerne. Så start evt. med at spille alle underdelinger med højre hånd på bækkenet eller en reife, indtil rytmen kører stabilt.

 

Prøv derefter at lade højre hånd at doble de allerede eksisterende figurer, og fordel så højrehånds slagene rundt på tammerne.

Siden kan du prøve at lege med disse højre hånds figurer:

 

|123 456 |123 456 |

|x-- -x- |--x --- |

|x-- --x |x-- --- |

|-x- -x- |-x- -x- |

|xx- --- |xx- --- |

|-x- --x |--- -x- |

Osv. osv.

 

Hvad kan rytmen bruges til:

Som percussionist oplever jeg tit, at hvis man inviterer en trommeslager med til en trommejam, så lægger slageren ud med at spille en rytme, som dækker alle underdelinger i rytmen, og alle frekvenser i lydspektret. F.eks.

 

6/8 |123 456 |123 456 |

Hh |hv- vhv |hv- vhv |

Sdr.|--h --- |--h --- |

Bdr.|x-- x-- |x-- x-- |

 

Det gør at man starter med at spille med en volumen og intensitet, som gør at der ikke er særlig meget rum til at bygge soloer op. Desuden er det trættende – både mentalt og fysisk – når alle hamrer løs af alle kræfter.

 

Denne rytme giver en mulighed for at spille luftigt og svagt, og nærmest tvinger en til at give hver eneste improviserede slag fuld opmærksomhed.

Prøv den med et par percussionister, og oplev hvorledes det er at være en integreret del af en fællesrytme.

 

Bedste hilsener

Peter Suwalski

Redigeret af conguero
Link til kommentar
Del på andre sites

Og jeg er en idiot til alt det der med lydoptagelser. Min telefon f.eks. er købt brugt for 200,- kr. osv.

 

Så hvis jeg skal optage, så skal jeg have det store Pro Tools udstyr frem. Men godt du minder mig om det. For jeg skal ha' inkorporeret indspilning meget mere i mine øve rutiner.

 

Men indtil det sker, så vil jeg råde dig til, at tælle højt, og så klappe de enkelte figurer en ad gangen.

 

F.eks. Hihat rytmen som siger

|123 456 |

|k-- k-- |

 

k står for klap. Mellemrummet er der kun for at gøre det nemmere at læse, så alle tallene skal siges/synges helt jævnt: 123456123456osv.

 

OBS. Vigtigt hint: 6/8 kan opleves på to måder. (det er bla. det der gør den så spændende)

Enten som det dobbelte af 3/4. dvs. 12 34 56.

Eller som en tredelt rytme á la trioler: 123 456. Når vi snakker traditionel afrocubansk 6/8, er der så godt som altid to pulsslag i takten, som hver bliver underdelt med tre slag. Dvs. at du skal tælle med en betoning på 1 og på 4.

 

Næste skridt er at sætte tingene sammen to og to. Stortrommen ligger f.eks. på det 5 slag i hver takt.

 

Hvis du tæller langsomt, eller evt. alle spiller underdelinger med højre hånd, så burde det være muligt for dig, at sætte de to ting sammen.

 

Håber at de nye instrukser hjælper.

 

Mvh.

Peter S.

Redigeret af conguero
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Hej.

 

For noget tid siden, var der en TS'er der efterlyste nogen lilletromme etuder til en optagelsesprøve. I den forbindelse up-loadede jeg en af mine egne kompositioner.

 

Jeg gav også det råd, at man kunne spille stortrommen til, lidt ligesom Gadd gør med Crazy Army. Men jeg specificerede ikke hvordan stortrommen kunne spilles.

 

Nu har jeg været tilbage i nodeprogrammet, og har skrevet nogle stortromme figurer ind. Det har betydet nogle små ændringer i håndsætningen, men grundlæggende er det den samme etude.

 

Siden jeg lagde den første etude op, er der 35 der har down-loadet den. Jeg er spændt på at se hvor mange der downloader nu hvor der er kommet stortromme på. Lige som jeg meget gerne vil have kommentarer om hvad I synes om den osv.

 

Lad høre.

Mvh.

Peter S.

Timba snare bd etude.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 month senere...

Her kommer så rytmernes svar på Foucaults pendul: -_-

http://www.mtosmt.or...16.4.burns.html

 

Det er nok den mest nørdede musik artikel jeg nogensinde har læst.

Kort fortalt går den ud på, at alle afrikanske rytmer i 12/8 kan føres tilbage til 6 arketyper/grundfigurer.

Læs artiklen, bliv klogere på rytmer og bedre til engelsk ;-)

 

Jeg giver en gratis undervisnings time, til den der inden 1. januar 2014 kan finde en endnu mere grundig og nørdet artikel om rytmer end den ovennævnte!!

 

PS. Foucaults pendul er en roman af Umberto Eco - professor i semiotik. Romanen en af inspirations kilderne til Da Vinci Mysteriet.

 

Rock on, og lav jeres hjemmearbejde!!

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 måneder senere...

Så kom jeg lige på forsiden af Musikken, Medlemsblad for DMF.

 

Billedet er af sangerinden fra min nye kvartet Suwalskis Latin Quarter: Camila Viancos. Blandt meget andet sanger, percussionist og danser.

 

Vi samarbejder om et projekt, hvor vi under temaet: "Bliv et med musikken" vil undervise salsadansere i at bruge musikken bedre.

Så nu skal der knokles med at skaffe jobs på højskoler og i salsaklubber.

 

Vaya!!!

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey slagere!!

 

Jeg glemte at nævne, at jeg giver en gratis trommetime, til den første der kan gætte ansigtet på min t-shirt.

 

Hint: Han gjorde Hells Angels berømte, og der er lavet tre film på basis af hans liv og forfatterskab.

 

Rock on - but funkyfize it ;-)

Peter S.

Redigeret af conguero
Link til kommentar
Del på andre sites

Alså Mikkel, det gæls ik', når vi kender hinanden. ;-) ;-).

Jeg ved heller ikke, hvor meget jeg kan lære dig? Du er da en af de mest bredt funderede percussionister jeg har mødt i nyere tid!!

 

Men det er alt for længe siden, at vi har jammet.

Der iøvrigt bata øver hjemme hos mig i morgen kl. 16. Kig forbi, hvis du har tid.

 

T-shirten er min dyreste, ever. Den endte med at koste næsten 500,- kr. da fragten og tolden var betalt.

Men Hunter S. Thompson er i min optik, noget af det hippeste, der har gået omkring på to ben.

Nærmest opfinder af en ny journalistisk stil - Morten Sabroes store idol.

Nogle af hans politiske reportager, var besøg i Betting shops, hvor han orienterede om præsident kandidaternes odds for at vinde. Men samtidig præsterede han at levere noget af det mest fantastiske samfundskritik, der nogensinde er lavet om USA i 60 og 70.

 

Her er hvad han skrev om 9/11: We are going to punish somebody for this attack, but just who or where will be blown to smithereens for it is hard to say. Maybe Afghanistan, maybe Pakistan or Iraq, or possibly all three at once. Who knows? Not even the Generals in what remains of the Pentagon or the New York papers calling for war seem to know who did it or where to look for them.

 

This is going to be a very expensive war, and Victory is not guaranteed--for anyone, and certainly not for a baffled little creep like George W. Bush. All he knows is that his father started the war a long time ago, and that he, the goofy child President, has been chosen by Fate and the global Oil industry to finish it off.

― Hunter S. Thompson

 

Rock on! Og husk at tage jeres medicin.

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

He he... Men så kan jeg jo donere min præmie til en anden. Eller også må du lave en ny konkurrence. Så skal jeg nok holde mig i kulissen.

 

Tak for bata-invitation. Jeg kan desværre ikke imorgen. Men snart igen! Det er ganske rigtigt for længe siden.

 

Mine elever var iøvrigt rigtig glade for dig, da du afløste forleden!

 

Kh Schnettler

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Kære venner.

 

Jeg ved godt at salsa ikke er det helt store hit her på siden. Men jeg bliver nødt til at dele denne video med jer. Det er den fedeste liveversion af nummeret "El Solar De La California" jeg til dato har hørt.

 

Jeg spillede selv sangen med mit store band "Suwalski's Worldclub", den gang det kunne lade sig gøre, at have et 10 mands salsaband på landevejen. (Der ligger vist en video på Youtube, hvor man kan høre mit band spille nummeret)

 

Dette arrangement starter med et langt rubato stykke, men hvis I holder ud, så bliver det rigtigt funky, og hen i mod slutningen kommer der rigtigt mange fede tromme breaks.

 

Jeg udlodder en gratis percussion/tromme time til dem der:

1. Gætter hvilken rock klassiker, der ligger til grund for nummeret. Og

2. Kender navnet på bandet der komponerede den.

 

Enjoy! - Aprovecha!

Peter S.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tillykke, tillykke :-).

 

Præmien går til heldige Thomas Bertelsen!!!

Send en mail på PeterJ@Suwalski.com når du vil indkassere præmien.

 

Mit øvelokale/hjemmestudie ligger lige ved Amagerbro Metro St.

 

Ps. Hvad skal din time handle om?

 

Bedste hilsener

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu