Træt Af Det


van Komen

Recommended Posts

Jeg brugte alle mine konfirmationspenge med det samme.. som så mange andre, tror jeg.

Købte mig først et trommesæt, uden crash eller ride, bare hihat. - Min far insisterede på at jeg købte et nyt trommesæt, da det var mit første sæt, og han eller jeg ikke vidste hvad man skulle kigge efter hvis man købte brugt.

 

Derefter kom jeg ind på diverse forums, og fandt mig et ride bækken - Avantgarde Precision 20" - som jeg ku' få for omkring 800kr. Det købte jeg så, da det var 1/3 af nyprisen!!!

 

Så købte jeg mig et crash, som jeg fik for meget billige penge, pga aat jeg arbejdede i selv samme forretning.

 

Det er det jeg har nu, og har haft i lang tid, og jeg behøver ikke mere lige nu, og jeg har spillet i godt og vel 5 år.

 

Mit råd til dig ville være at øve dig, eftersom jeg kunne læste mig frem til at du har betalt for din undervisning, synes jeg at det er det vigtigste for dig! - Min mor mener at det er en god ting at jeg går op i musik og trommespil, og derfor giver hun min undervisning, hvilket jeg er meget taknemmelig for - for det er dyrt... men det slutter jo en dag, og så skal jeg selv gøre det.

 

Hvad mener du, med ikke penge til at være en dreng? Til den cola man køber mens man venter på bussen med gutterne, eller alkohol til weekendes fest eller hvordan?

 

Mvh Bertram

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej van Komen!

 

Nu læser jeg vistnok dansk mindst lige så godt som de fleste andre, men jeg kan altså kun læse det, der skrives.

 

Du skrev bl.a.:

 

 

Jeg har brugt cirka 21000 på trommer og nu står jeg og skal til at have ny lilletromme da min gamle og dårlige lilletromme er ved at falde fra hinanden...

Jeg vil så sige at når jeg køber noget så køber jeg ting som jeg håber på kan holde i lang tid, såsom Sabian AAX 20 ride 18 xplosion crash 16 xplosien crash og AAX 14 Hi hat og nogle rigtige gode og dyre pearl bækkenstativer, Speedcobra HI hat pedal, drum dial og det er sådan set det, det er nogle dyre ting...

 

Men jeg føler bare ikke at jeg har penge til også at være en dreng, men jeg elsker at spille trommer så det er sådan set fint nok.

 

 

 

Det kan kun forstås på den måde, at du har trommegrej for 21.000,- kr. Beklager - men sådan er det!

 

Og jeg svarede:

 

Hvis du i en alder af 14 år har trommegrej for 21000 kr. så lider du vist ingen nød. Ja, jeg vil endda gå så vidt som til at sige, at hvis du ikke selv har arbejde, så får du for mange lommepenge.

 

Og hvis du med det budget, kun har en gammel faldefærdig lilletromme, er du enten en elendig handelsmand eller meget dårlig til at tilrettelægge rækkefølgen/prioriteringen af dine køb.

 

Få den lilletromme, lad være med at købe grej i lang tid og koncentrer dig om spillet. Du bliver ikke bedre af at købe nyt grej - kun fattigere.

 

Nå men det er en troll det her - ikke?

 

Mvh

Erik

 

 

Nå, det med troll´en æder jeg i mig igen så - undskyld! Jeg lurede faktisk på, om indlægget var lavet "for sjov" for at få os mavesure, gamle hønisser til at fare i blækhuset. Hvilket der også jo var en del, der gjorde. (Det sker en sjælden gang imellem herinde at nogen slipper en troll løs.)

 

Resten er vel sådan set konstruktivt nok, skulle jeg mene.

 

Og da du jo netop ikke skrev, at det inkluderede husleje, undervisning mm. kunne jeg jo ikke vide, at du ikke bare var en knægt, der kom lidt for let til tingene. Jeg kunne med lige så fuld ret skrive til dig: "Lær at skrive fyldestgørende - tak!" ;-) (Og det gjorde jeg så! :dev: )

 

Andre har givet dig det råd at barbere dit sæt ned til et minimum og udforske det klangligt og rytmisk. Det er vejen frem - simpelthen!

 

Helt konkret er her en lilletromme, som - hvis den er velholdt og iorden - lyder supergodt. Hvis du skal have bedre rådgivning, vil det være godt, hvis du angiver hvilken slags musik, den fortrinsvis skal bruges til.

 

Og velkommen til TS.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik Frey

 

Vi fik vidst det forkerte indtryk af hinanden, det jeg mente med at du skulle "lære at læse" var bare fordi du udtrykte dig som om at du troede at jeg kun havde fået en dårlig og faldefærdig lilletromme for 21000 :argh:

 

Men alt i orden ;)

 

Van Komen

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik Frey

 

Vi fik vidst det forkerte indtryk af hinanden, det jeg mente med at du skulle "lære at læse" var bare fordi du udtrykte dig som om at du troede at jeg kun havde fået en dårlig og faldefærdig lilletromme for 21000 :argh:

 

Men alt i orden ;)

 

Van Komen

 

Ja, jeg er egentlig en meget flink mand :hmm: . Men jeg har det med at sige min mening. :dev:

 

Det jeg mente var, at hvis du havde grej for 21000, hvad du så åbenbart ikke har, var det underligt, at du ikke havde prioriteret en god lilletromme en hel del højere. Og det burde du måske også inden for et mindre beløb have gjort. F.eks. ville jeg nok have prioriteret en ordentlig lilletromme over det ene af dine crash-bækkener. Men gjort er gjort, og jeg forstår udmærket dit behov for en god lilletromme. Sådan en er sg´u vigtig.

 

Hvis du er til trælilletrommer (og det er du vel, når du går efter den der TAMA-ting, du nævner), er den, jeg foreslår i linket i mit forrige indlæg, et muligt emne - jeg ved selvfølgelig ikke, hvad sælger tænker mht. pris. Der er også en her. Sådan en Beverley er mindst på højde med Premier- og Ludwigtrommer fra samme periode. Men meget anderledes end en moderne TAMA.

 

Er du til aluminium, er Beverley Cosmic 21 en voldsomt overset tromme. Efter min mening en af de bedste alu-snares nogensinde. De er lidt sjældne, men til gengæld ikke særligt dyre, når de dukker op. Nogle kalder den en "fattigmands-Ludwig". "Fattigmands" - måske! "Ludwig" - nej bedre! Mindst lige så vellydende og dynamisk og klasser bedre, hvad angår fremstillingskvalitet og holdbarhed.

 

Skal det være messing, så gå efter en gammel Pearl Jupiter. Der var en til salg herinde for nogen tid siden, men jeg ved ikke, om den blev solgt. Annoncen er her ikke vist ikke mere. Prisen på netop denne tromme er latterligt lav på brugtmarkedet - omkring 800 - 1000,- kr. Og der er eddermame knald og krop i sådan en fætter.

 

Sæt evt. en købsannonce op, hvor du angiver dit max-beløb. Så gætter jeg på, at du nærmest drukner i tilbud på gode lilletrommer. Der er rigtigt mange herinde, der har for mange af dem. Og det er købers marked.

 

Mht. til prisen på trommegrej er jeg vildt uenig med dig: Trommer har aldrig været billigere. Og det gælder både i forretningerne og (i den grad) på brugtmarkedet. Da jeg var i din alder for snart længe siden, var en god dagløn for en ufaglært voksen arbejder omkring 350,- kr. En meget heldig konfirmand scorede 2500,- kr. på dagen. Et godt brugt trommesæt kunne fås for 2000,- kr. En heldig nutidskonfirmand ligger vel omkring de 20000, og et godt sæt kan fortsat fås for 4 - 6000,- kr. Så relativt set er trommer langt billigere nu. Det er nok grunden til, at nogle af os ældre trommeslagere synes, det var lidt "tudefjæs" over dit indlæg. B)

 

Men derfor kan man selvfølgelig godt ønske sig noget, man ikke lige kan få råd til. Det er for langt de fleste af os en del af det game, der hedder livet.

 

Men altså: Anskaf dig den lilletromme. Tæm dernæst købelysten. Øv dig og nyd trommespillet.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik, hehe ja det tror jeg gerne på at du er en hyggelig fætter :tu:

 

Angående lilletrommer, så vil jeg sætte en købe annonce op :-) Det glæder mig at jeg er kommet her til denne hjemmeside, selvom at der er MANGE udtryk som jeg ikke lige forstår, og hvem Gunner er osv. Men det lærer jeg nok som tiden går her inde :doo:

Angående mine køb af de forskellige ting, er fordi at jeg ikke vidste så meget den gang, men man lærer jo kun ved sine fejl :hmm: og uanset så har jeg fået nogle fede ting, alle mine bækkener var i en pakke hos 4sound.dk som jeg fik billigt for 5000 kr,- men nu har jeg brug for en rigtig fed lilletromme og jeg ved også bare at når jeg først har fået min lilletromme så vil jeg ikke have brug for at købe mere i lang tid, måske dobbelt pedal men det går nok.

 

Venlig hilsen

 

Van Komen

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik, hehe ja det tror jeg gerne på at du er en hyggelig fætter :tu:

 

Angående lilletrommer, så vil jeg sætte en købe annonce op :-) Det glæder mig at jeg er kommet her til denne hjemmeside, selvom at der er MANGE udtryk som jeg ikke lige forstår, og hvem Gunner er osv. Men det lærer jeg nok som tiden går her inde :doo:

Angående mine køb af de forskellige ting, er fordi at jeg ikke vidste så meget den gang, men man lærer jo kun ved sine fejl :hmm: og uanset så har jeg fået nogle fede ting, alle mine bækkener var i en pakke hos 4sound.dk som jeg fik billigt for 5000 kr,- men nu har jeg brug for en rigtig fed lilletromme og jeg ved også bare at når jeg først har fået min lilletromme så vil jeg ikke have brug for at købe mere i lang tid, måske dobbelt pedal men det går nok.

 

Venlig hilsen

 

Van Komen

 

Gunnar er ham, der har startet siden og sidens administrator.

 

Ting man ikke forstår, skriver man om på debatsiderne. Husk at vælge det rigtige forum. Så prøver vi at svare efter bedste evne, og når vi rotter os sammen, er det ikke så ringe endda.

 

Ja, vi lærer desværre ofte af vores fejl.

 

5000,- kr. for din bækkenpakke kan vel ikke kaldes dyrt, selvom jeg dog ikke synes det er vildt billigt. 5000,- køber altså et rigtigt godt bækken-setup på brugtmarkedet.

 

I stedet for en dobbeltpedal vil jeg anbefale en trommebog eller -DVD, der sætter fokus på koordinationen af fod og hånd - altså stortromme-lilletromme-slagkombinationer. Du skal huske at udfordre dig selv på et minimums-setup, det bliver man en dygtig, kreativ trommeslager af.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er netop det som jeg har tænkt mig at gøre, har så kun en bog, det er stick control, har du en god bog omkring fod teknik, ellers som sagt for jeg jo trommeundervisning og jeg bruger denne rigtig gode side som jeg kan anbefale til alle Drumlessons.com

 

Van Komen

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er netop det som jeg har tænkt mig at gøre, har så kun en bog, det er stick control, har du en god bog omkring fod teknik, ellers som sagt for jeg jo trommeundervisning og jeg bruger denne rigtig gode side som jeg kan anbefale til alle Drumlessons.com

 

Van Komen

 

Spørg din trommelærer. Han er sikkert mere opdateret mht. hvad der findes af gode bøger og DVD-er, end jeg er.

 

Jeg ser, at du har sat en købsannonce op med en maks-pris på 1800,- kr. Tag dig god tid! Til den pris kan du nærmest vælge og vrage mellem de fedeste top-lilletrommer. Vent til den helt rigtige dukker op. Du kan sagtens få en supergod tromme for mindre, og så bliver der også råd til andre ting (som ikke nødvendigvis har noget med trommer at gøre).

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

En eller anden billig pearl kopi, som der bare fulgte med det sæt som jeg købte brugt, problemet med den er at seiding ophænget er helt færdig så hver gang man slår på en tam, kan man høre seidingen plus at den bare ikke lyder specielt godt :-) men altså selvom at selve mine trommer er lavet i Kina, så lyder de helt fantastisk de er runde og det samme er reiferne, så selve trommesættet har jeg ikke brug for nyt, fordi selvom man ikke kender mærket på mit trommesæt så lyder det pisse fedt :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men hvis du har mulighed for det så tjek denne her Pearl Jupiter. Forkromet messing. Supertromme. Men da den jo er lavet før dig, synes jeg du skal høre den, inden du evt. køber den. Betragt sælgers pris som et forhandlingsudspil, men lad være med at skambyde ham.

 

Og så er der denne her, som jeg allerede har anbefalet dig. Den bør nok koste mindre end Pearl Jupiter. Og igen hør den inden køb, hvis det er muligt. Den måde annoncen er sat op på, gør at du er nødt til bare at byde. Start ved 650,- kr. (Det gav jeg for min helt magen til, tilsvarende DC 14x5½ - med skind). Det kan være sælger så bliver fornærmet, men så kan han jo bare sætte en pris på, og så må den tages derfra.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

De er vist begge ude af rækkevide for at jeg kunne komme at se på dem/høre dem, ellers nogle gode forslag, specielt den sidste :argh:

 

Nå, det var kedeligt. Min pointe er, at hvis du er lidt tålmodig, så koster en rigtigt fed lilletromme ikke 1800,- kr. Snarere i omegnen af 1000,- kr. Og de skal nok dukke op i din købsannonce før eller siden. Også i dit nabolag.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu