Nogen Der Kan Skære Et Bækken Ned I "


McJazz

Recommended Posts

...men jeg er lidt fumle hvad metal & powertools angår..

 

Nuvel - jeg har et 20" Zildjian ride, som har fået sig en lille flænge. Da jeg elsker lyden i dette bækken, vil jeg gerne have det skåret ned. Dvs jeg ønsker ikke at udbedre flængen med et cutout eller lign. Det jeg vil have er, at det forbliver RUNDT bare med en mindre ø som f.eks 19" = perfekt crash til mig :)

 

Kom frisk med løsninger osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har sikkert gode grunde til at ville have det cirkelformet. Men vær opmærksom på to ting:

 


     
  • En lille udskæring i kanten ændrer ikke bækkenets klang nævneværdigt. Det gør en afklipning eller afdrejning af ½ - 1 tomme hele vejen rundt.
  • En lille udskæring i kanten er forholdsvis let at lave, også selvom du er" lidt fumle hvad metal & powertools angår". En fuld nedskæring kræver derimod håndelag, megen erfaring og i visse tilfælde specialværktøj.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har et værktøj liggende, som kan klare opgaven, men det er rigtigt hvad Erik skriver- det bliver en anden lyd. Kan se du bor tæt på mig. Send mig en sms eller ring, hvis du vil have det gjort.

Hilsen Steen

Redigeret af rettmer
Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm vi brugte Steens hjemmelavede skæredims, som skulle betjenes ved håndkraft. Tror det er bedst hvis Steen tager et billede af den, da et billede siger mere en tusinde ord i dette tilfælde ;)

Det tog dog lidt tid, da det var et Zildjian A medium ride (den gode 80'er udgave) -

Steen huskede at det ikke tog så lang tid, sidst ham brugte dimsen, men det var også et crash han skar ned dengang. Resultatet blev rigtig fint, der var lige lidt med kanterne der skulle slibes forsigtigt til med en vinkelskærer - vi klarede det til UG :)

Og lyden - jeg har fået mig et fedt crash på 19", som fylder vildt meget på den fede crash/ride agtige måde. Det åbner semi hurtigt, lukker knap så hurtigt som et alm crash, og er lidt mørk og 'tung' i lyden. Det passer perfekt til bandets stil og lyd, så jeg kunne ikke være mere glad for resultatet.

Jeg skal se om jeg kan huske at læge billeder af mit 'nye' låg, næste gang jeg er i øveren :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Uha, det bliver svært at forklare- vi burde ha' taget et par fotos. Det er et meget gammelt stykke værktøj jeg lavede da jeg var lærling, det virker vel nærmest omvendt af en drejebænk- i stedet for at spænde bæknet op, hvor det drejer rundt og man fører et skærestål i emnet, spænder man bæknet op på en slags dorn monteret på en plade. På toppen af dornen sætter man et bøs med en stang påmonteret en skærestålholder- med skærestål i, selvfølgelig- og drejer så rundt indtil skærestålet har gnavet sig gennem bæknet, derefter filer man graterne af og sliber det fint med et stykke smergellærred. Man kan indstille diameteren ved at rykke stålholderen ind eller ud på stangen. Man kan kalde værktøjet for et håndbetjent rodehoved- det hedder det faktisk og det bruges på en fræsemaskine. Dette er princippet og ideen bag. Der var så lidt problemer med en ustabil og skæv plade, samt et fastrustet skærestål som gjorde at der måtte tweakes lidt på både værktøj og opspænding- men så smagte øllen bare så meget bedre bagefter! Som det er lige nu, er diameteren den kan klare max. 19" og en max. højde på ca. 5cm. pr. bækken. Det kan dog forholdsvis nemt forøges.

Godt at høre at lyden forblev brugbar, Jesper:tu:. Vi er alle oppe at køre over næste projekt om en måneds tid- tror vi kan få det fedeste øvelokale:tu:

Redigeret af rettmer
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu