Problem Med Slingerland Magnum


Kenneth Nielsen

Recommended Posts

Hej Alle

 

Jeg ville blive mægtig glad, hvis nogen kunne komme med et godt råd til hvordan jeg får udbedret følgende problem. Det drejer sig om et Slingerland fra slut 70'erne, hvor skindene går meget trægt ned over kanterne. Værst er det på min 13'er, som er så godt som umulig at få til at stemme. Skindet går så stramt ned om trommen, at den skal stemmes meget højt (læs: stramt) før skindet bliver trukket ned og får kontakt med bearing edge. For mig at se, lader det til at problemet skyldes at trommens coating er skåret for tæt til kanten og at dennes ekstra tykkelse i forhold til selve trommen dermed blokerer for at skindet kan gå ned over kanten. Min mistanke går derfor på, at der på et tidspunkt er blevet lagt en ny coating uden på trommen, men kan det passe?- for det vil da kun give mening, at trommen er skabt på denne måde, hvis der skal anvendes en anden type skind, end den man køber nu til dags?

 

Er der nogen der har oplevet samme problem? Mit løsningsforslag er at få skåret ca. en halv centimeter af coatingen af for at gøre plads til skindet, men er det overhovedet muligt, og hvilket værktøj skal anvendes? Det skal siges at problemet også gælder for 22" og 16", men det er for alvor for 13'erens vedkommende at det driller mig.

 

Jeg håber at nedenstående billeder kan virke opklarende. Hvis I kigger efter, kan man faktisk se, at skindets metalkant har afsat små mærker/ridser i coatingen hvor jeg forestiller mig, at coatingen burde være skåren.

 

IMG_0218.jpg

 

IMG_0219.jpg

 

IMG_0220.jpg

 

IMG_0221.jpg

 

IMG_0224.jpg

 

IMG_0229.jpg

 

Alle gode råd er velkomne, og I må jo endelig stille spørgsmål.

 

Bedste hilsner fra Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

det ser ud til at det er blevet om coated med en ny belægning oven på den gamle belægning, og det er derfor du har svært ved at få skindene på.

 

Så din egen mistanke er korrekt, og du kan kun løse problemet ved at fjerne den nye belægning, og så håbe på at du ikke ødelægger den den originale belægning.

 

Du skulle prøve at sende den til Jon, ved en masse omkring trommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene!

 

Themadwiking: Der sidder kun et enkelt lag coating på trommen, så hvis den nuværende ikke er den originale, er den gamle blevet fjernet inden den nuværende er monteret. Der er dog noget ved coatingens patina der siger mig, at den har flere år på bagen, så hvis coatingen er blevet udskiftet, er det sket i en tidlig alder. En mulighed kunne selvfølgelig være, at trommen har været lakeret med klar lak direkte på kedlen i sin originale skikkelse. Jeg har overvejet at få omcoatet hele sættet, men det kan hurtig blive en bekostelig affære, så i første omgang er jeg mest interesseret i ideer til hvordan jeg får skåret en lille bane af coatingen.

 

Bertram: Coatingen er af en meget kraftig kvalitet, så en hobbykniv er ikke det rigtige værktøj. Desuden tror jeg også at resultatet ville blive forholdsvist ujævnt - lidt ala. hvis man skærer et lufthul i sit stortrommeskind efter fri hånd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så ved jeg snart ikke, jeg ved ikke helt om der er et specielt værktøj til den slags.. Måske ved nogle af de mere kyndige det, som også findes her på siden! - Lad den stå i et par dage, så har du sikkert det svar du skal bruge.

 

Mvh Bertram

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det jo et sæt du i sin byttede med mig så får det egentlig lidt dårligt over at høre hvis tingene ikke er som de skal være. Jeg har haft 22 og 16 med på nogle ballejobs og var fint tilfreds. Nu lyder det som om det er 13, der driller og den kan jeg, af gode grunde, ikke udtale mig om. Nuvel, er du ked af sættet så skriv en pm. Jeg har et 24 12 16 vintage Premier i wmp du kan få i bytte og så må JEG prøve at få fikset den 13" det er hvad jeg pt kan tilbyde så smid en pm hvis det er noget. Vh erge

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det jo et sæt du i sin byttede med mig så får det egentlig lidt dårligt over at høre hvis tingene ikke er som de skal være. Jeg har haft 22 og 16 med på nogle ballejobs og var fint tilfreds. Nu lyder det som om det er 13, der driller og den kan jeg, af gode grunde, ikke udtale mig om. Nuvel, er du ked af sættet så skriv en pm. Jeg har et 24 12 16 vintage Premier i wmp du kan få i bytte og så må JEG prøve at få fikset den 13" det er hvad jeg pt kan tilbyde så smid en pm hvis det er noget. Vh erge

 

Hej Kasper

 

Som sædvanligt et venligt svar fra dig, tak for det! :)

 

Landet ligger sådan, at jeg faktisk er ret glad for sættet. 22" og 16" lyder skønt, selvom de kræver lidt snilde at få stemt, så hvis bare jeg kunne få ordnet 13'eren, ville jeg blive endnu mere glad for sættet. Mit håb er, at nogen kan fortælle mig hvordan jeg selv klarer ærterne, eller at der er nogen her i Århus-området, der kan finde ud af det. Tak for dit tilbud om at bytte over med et andet sæt, men jeg vil i første omgang se om det ikke kan lade sig gøre at få ordnet den ene tromme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper

 

Som sædvanligt et venligt svar fra dig, tak for det! :)

 

Landet ligger sådan, at jeg faktisk er ret glad for sættet. 22" og 16" lyder skønt, selvom de kræver lidt snilde at få stemt, så hvis bare jeg kunne få ordnet 13'eren, ville jeg blive endnu mere glad for sættet. Mit håb er, at nogen kan fortælle mig hvordan jeg selv klarer ærterne, eller at der er nogen her i Århus-området, der kan finde ud af det. Tak for dit tilbud om at bytte over med et andet sæt, men jeg vil i første omgang se om det ikke kan lade sig gøre at få ordnet den ene tromme.

 

:tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Bertram: Coatingen er af en meget kraftig kvalitet, så en hobbykniv er ikke det rigtige værktøj. Desuden tror jeg også at resultatet ville blive forholdsvist ujævnt - lidt ala. hvis man skærer et lufthul i sit stortrommeskind efter fri hånd.

 

Jeg har før haft samme problem med en gammel Pearl-tam, hvor skindet også gik stramt på. Jeg klarede problemet selv med en god kraftig hobbykniv og skar ca 1 - 1.5 cm af coatingen hele vejen rundt. Bevares, det blev ikke 100 % lige, men når skind + reife er sat på igen, så ser man det (næsten) ikke. :uhm:

 

Jeg er dog sikker på at du kan få det lavet så det er 100 % tip-top hos Jes fra DRS :tu: ( www.drsdrums.dk ) Jeg kan se du er fra Jylland så han er ikke så langt væk.

 

Held og lykke med det !

Redigeret af erikjensen
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har før haft samme problem med en gammel Pearl-tam, hvor skindet også gik stramt på. Jeg klarede problemet selv med en god kraftig hobbykniv og skar ca 1 - 1.5 cm af coatingen hele vejen rundt. Bevares, det blev ikke 100 % lige, men når skind + reife er sat på igen, så ser man det (næsten) ikke. :uhm:

 

Jeg er dog sikker på at du kan få det lavet så det er 100 % tip-top hos Jes fra DRS :tu: ( www.drsdrums.dk ) Jeg kan se du er fra Jylland så han er ikke så langt væk.

 

Held og lykke med det !

 

Tak for tippet! Da du skar det stykket af din coating, hvordan fik du så løsnet den overskydende bane fra selve kedlen? Det lader nemlig til at min coating er limet ret godt fast hele vejen over, så jeg tænker at den kan være svær at løsne, hvis jeg endelig skulle få skåret den til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for tippet! Da du skar det stykket af din coating, hvordan fik du så løsnet den overskydende bane fra selve kedlen? Det lader nemlig til at min coating er limet ret godt fast hele vejen over, så jeg tænker at den kan være svær at løsne, hvis jeg endelig skulle få skåret den til.

 

Jeg tror nok jeg var så "heldig" at det var en forholsvis tynd coat samt at limningen var så tilpas porøs at det gik ret nemt. Det kunne nemt løsnes med spidsen af hobbykniven. Jeg kan se på billedet at du har et par mm. til kanten, så du godt kan få hobbykniven ind under coatningen uden at beskade bearing edge

 

Jeg gætter på at der kan være stor forskel i kvaliteten af coatning og lim på gamle kedler fra 70'erne. Jeg har bestemt ikke stor erfaring med dette, da jeg kun har haft mine egne Pearl Wood-fiber under behandling. Men lur mig om ikke der er en nørd eller to herinde på TS, som har haft fingrene i noget gammelt Slingerland før, de kan sikkert komme på banen med erfaringer i hvor godt det sidder fast. ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

En stærk stanley kniv af typen som bruger rigtige barber blade

 

Skær 1-1,5 cm ned.. Hele vejen rundt

 

Jo den er fuldlimet men det kan fixes..

Prøv at lirke den af med en tynd spartel som du skubber ind.. Men forsigigt!!

 

Hvis ikk det dur så skal fu bruge en varmepistol og et par viskestykker

 

Viskerstykker gør du fugtige, og vikler dem om kedlen uden på coatingen så der kun lige er frit på de øverste 1-1,5 cm hvor du lige har skåret.. Så ta du varmepistol på lav blus og lader den opvarme coatingen i en afstand af ca 20-25 cm.. Det går ret stærkt!.. Men ikke utålmodig!.. Lad luften blæse frem og tilbage over 10-15 cm af gangen,. Taben spidstang og løft så forsigtigt coatingen af.. Tangen er nødvendig for coatingen bliver brandvarm!

 

Med lidt held så smutter coatingen af på den måde.. Husk viskestykker til afdækning så du ikk ødelægger den resterende coating

 

Dit problem er iøvrigt ret velkendt.. Mange ældre slingerland, gretsch og ludwig er lidt oversized til moderne skind

Der findes faktisk skind fra aquarian dom er lavet til det.. SÅ stort er problemet i USA :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

En stærk stanley kniv af typen som bruger rigtige barber blade

 

Skær 1-1,5 cm ned.. Hele vejen rundt

 

Jo den er fuldlimet men det kan fixes..

Prøv at lirke den af med en tynd spartel som du skubber ind.. Men forsigigt!!

 

Hvis ikk det dur så skal fu bruge en varmepistol og et par viskestykker

 

Viskerstykker gør du fugtige, og vikler dem om kedlen uden på coatingen så der kun lige er frit på de øverste 1-1,5 cm hvor du lige har skåret.. Så ta du varmepistol på lav blus og lader den opvarme coatingen i en afstand af ca 20-25 cm.. Det går ret stærkt!.. Men ikke utålmodig!.. Lad luften blæse frem og tilbage over 10-15 cm af gangen,. Taben spidstang og løft så forsigtigt coatingen af.. Tangen er nødvendig for coatingen bliver brandvarm!

 

Med lidt held så smutter coatingen af på den måde.. Husk viskestykker til afdækning så du ikk ødelægger den resterende coating

 

Dit problem er iøvrigt ret velkendt.. Mange ældre slingerland, gretsch og ludwig er lidt oversized til moderne skind

Der findes faktisk skind fra aquarian dom er lavet til det.. SÅ stort er problemet i USA :-)

 

Hej Henrik. Mange tak for dit svar!

 

Fedt at høre, at det er et velkendt problem. Det løser samtidig også en gåde for mig, at coatingen er tilpasset en ældre skindtype.

 

Jeg vil straks finde ud af at låne mig frem til de værktøjstyper du nævner. Du har vel ikke et godt trick til at få skåret jævnt og uden at skære ind i selve kedlen? Jeg tænker på om man kan lave en anordning, der holder samme afstand fra trommens kant og ned til snittet hele vejen rundt? Kan det måske være en fordel at sætte et stykke gaffatape på den blivende coating, sådan at knivens blad følger tapens øvre kant?

Link til kommentar
Del på andre sites

..sæt trommen på en plan flade med god plads på alle sider og fixer en tynd tuschpen eller en såkaldt ridsepen(som bruges til at markere streger på metal) på en klods eller lign. i det mål du ønsker og sæt tuschen ind mod trommen og kør den hele vejen rundt..aller bedst..få en snedker til at fræse coatningen af..de har maskiner til den slags præcise dybder/mål..men ok..det koster sikkert lidt,hvis du da ikke kender en snedker eller tømrer..kan være nogle venner kender en mister handy :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg fræser det af normalt

 

For du har ret, det ER svært at styre en kniv

 

Som andre nævner er det nemt at lave stregen.. Men svært at styre kniven i den seje coating.. Hvis du kender en der er ferm med en overfræser eller endnu bedre: har et fræsebord.. Så er det nemmere

 

Har ikk lige noget specielt godt trick

 

Man kan købe en dims der skærer på den måde men den koster 1000,-

:-/

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej! Det er godt at du er så opmærksom på de problemer, du nævner. Det er nemlig RET svært at få pænt - har selv været der. Jeg vil helt klart foreslå at fræse coatingen af. Det er også meget svært at undgå at kniven smutter gennem og ned i kedlen. Det er noget lort - især på disse fine trommer! Jeg ville tage fat i ham snedkerfyren der - godt valg! Held og lykke med projektet!

 

Hilsen Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Alle de andre svar er gode - jeg har også været der.

 

Da jeg lavede den sidste, fastgjorde jeg en nedstryger i vandret stilling på et bord, sådan at klingen lå hævet ca. 8 mm. over bordet. Ved at dreje kedlen rundt og samtidig presse den ind mod klingen, kunne jeg save coatingen af på meget kontrolleret vis - jeg kunne jo hele tiden holde øje med, hvor dybt jeg havde savet.

 

Det blev meget ensartet hele vejen rundt om kedlen.

 

 

Håber det er forståeligt, hvad jeg gjorde?

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Alle de andre svar er gode - jeg har også været der.

 

Da jeg lavede den sidste, fastgjorde jeg en nedstryger i vandret stilling på et bord, sådan at klingen lå hævet ca. 8 mm. over bordet. Ved at dreje kedlen rundt og samtidig presse den ind mod klingen, kunne jeg save coatingen af på meget kontrolleret vis - jeg kunne jo hele tiden holde øje med, hvor dybt jeg havde savet.

 

Det blev meget ensartet hele vejen rundt om kedlen.

 

 

Håber det er forståeligt, hvad jeg gjorde?

 

 

Venligst

 

Jon

 

super idé!!

 

MEN jeg går ud fra du mener NUL KOMMA 8 mm?... 0,8 mm ?.. ellers er det vist en nedskæring af kedlen du er ude id ;-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Så VAR det uklart, hvad jeg skrev!

 

Nej, jeg mener at savklingen blev monteret , så den svævede vandret 8 mm over bordet. Fordi jeg netop ville fjerne de øverste 8 mm af coating op mod bearing edge.

 

Når jeg så holdt kedlen ind mod klingen og drejede kedlen rundt, savede jeg altså 8 mm fra kanten. Og så holdt jeg op med at save, da jeg var kommet næsten igennem coatingen. Det var jo kun coatingen, jeg vile save igennem.

 

Stanleykniven havde nu en god rille lige at klare den sidste tiendedel - eller jeg kunne bare trække i coatingen, og så brast den selv.

 

Altså en montering ligesom den med tuschen, som midph skitserede.

 

 

Er det mere klart nu?

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Så VAR det uklart, hvad jeg skrev!

 

Nej, jeg mener at savklingen blev monteret , så den svævede vandret 8 mm over bordet. Fordi jeg netop ville fjerne de øverste 8 mm af coating op mod bearing edge.

 

Når jeg så holdt kedlen ind mod klingen og drejede kedlen rundt, savede jeg altså 8 mm fra kanten. Og så holdt jeg op med at save, da jeg var kommet næsten igennem coatingen. Det var jo kun coatingen, jeg vile save igennem.

 

Stanleykniven havde nu en god rille lige at klare den sidste tiendedel - eller jeg kunne bare trække i coatingen, og så brast den selv.

 

Altså en montering ligesom den med tuschen, som midph skitserede.

 

 

Er det mere klart nu?

 

 

Jon

 

Jeg var skam med fra starten ;) - og tak for svaret!

Link til kommentar
Del på andre sites

Min snedkerven har sagt ja til at hjælpe mig med trommerne, endda allerede i morgen aften, så det bliver spændende. Jeg smider naturligvis et par billeder op af processen.

 

Et par afsluttende spørgsmål:

 

Jon foreslår et mellemrum på 8 mm. Henrik skriver 1-1,5 cm. Hvad bør jeg rette mig efter? Den afstand, jeg ønsker at kende, er målet fra trommens kant til der hvor det endelige snit i coatingen skal ligge.

 

Jeg går ud fra at 13" og 16" skal have samme mellemrum, da skindtyperne her er ens. Men er det ikke noget med, at kanterne på et stortrommeskind er en anelse anderledes, så skal mellemrummet være mindre/større på stortrommen?

 

Bedste hilsner

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det er ikke et fast mål - du skal finde ud af , hvor meget der skal til på netop din tromme.

 

Det skal være nok til at skindet kan komme på, og ikke så meget at det bliver synligt.

 

Du må sætte skindet på, og lave en markering af hvor langt ned under skind- og reifekanten, coatingen kan ses.

 

Sæt et mærke - og tag så 2-3 mm mindre af.

 

 

Så har du taget så meget af, du kan - uden at du risikerer at det bliver synligt.

 

 

Det tager ikke så lang tid, når det ikke er flere trommer - og selvom du kan købe Aquarians der er lidt større, er det da federe at se om ikke problemet kan løses så du kan bruge alle skind.

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu