Renovering Af Baghave-Bunker


SimonOlsen

Recommended Posts

Goddag!

Jeg står i den situation at jeg, sammen med mit band, mangler et sted at øve. Vi er ikke noget stort band og vi har heller ikke sindssygt meget gear - kun det vi lige præcis skal bruge..

 

Sagen er den, at vi for lidt under et halvt års tid siden blev smidt ud derfra hvor vi øvede grundet klager fra naboerne. I øjeblikket øver vi hjemme hos en fra bandet, og problemet ligger så i, for det første, at han bor et pænt stykke væk oppe ad en stor bakke (surt når man cykler rundt), og for det andet at mine trommer dermed står hjemme hos ham hvilket betyder at jeg ikke som sådan får mulighed i at øve mig i andre sammenhænge end sammenspil.

 

MEN! Heldigvis har jeg en bunker i baghaven. OG! Jeg ved at bunkers er relativt attraktive som øvelokaler (jeg har i al fald set et par stykker). Den er i 2. Verdenskrigs-tilstand, altså kold, fugtig, beskidt og uden strøm eller akustisk dæmpning.

Mine spørgsmål går derfor på;

 

Er der nogle på forummet som før har sat en bunker i stand til øvelokale?

 

Hvilke materialer brugte I?

 

Hvordan gjorde I?

 

Hvor meget havde renoveringen kostet, alt i alt, da bunkeren blev klar til brug?

 

Tak på forhånd!

//SSO

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg aner intet om dette,MEN!!..og du er sikker på,at det ER din bunker,selv om den ligger i din have??..tænker her på,om den et eller andet sted tilhører kommunen/forsvaret eller lign. bare et spørgsmål jeg lige ville undersøge nøje og endvidere om du skal have tilladelse til at ombygge den til "beboelse" ..hvis det er din helt og holdent,skal du have lagt strøm og en form for varme ind af professionelle(men det ved du sikkert)..rådfører dig med proffer om isolering for at undgå råd og svamp o.s.v...det er nok ikke en billig renovering,men bliver det gjort rigtigt,bliver det helt sikkert et fedt sted at øve..held og lykke

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er min (mine forældres) bunker, da den er en del af grunden og har indgået i købet.

 

Strøm, tænkte jeg, kan man vel bare trække inde fra huset i en lang ledning? Det behøver ikke at være en større installation.

Varme bliver nok det største problem.

 

Jeg ved at jeg får brug for en affugter, og så så jeg en tråd hvor der blev brugt nogle lag liggeunderlag toppet af et gulvtæppe som isolering (akustisk dæmpning) på gulvet. Og i en anden tråd så jeg en smart løsning på akustik-dæmpende plader, som alternativ til skum, hvor der blev brugt rockwool, pakket ind i stof og rammet ind.

 

Er der nogen der har super fede fif og tips er det nu!

Hit me!

Link til kommentar
Del på andre sites

Mit bedste bud er stadig at nærstudere Gunnars tråd.

 

Og ja, varmen skal du nok få styr på, men tror ikke, at en lang ledning er løsningen på el.

Og uden at jeg ved noget om det, så kan det godt være, at du skal have diverse tilladelser til at bygge om.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal nok undersøge det meget grundigt. Selvom den ejes af dine forældre, kan der nemt ligge en fredning på den.

 

Mht. el, så er løsningen ikke, bare at trække et langt kabel inde fra huset, så vidt jeg ved er det ulovligt når der er tale om en "permanent installation".

 

Du kigger nok på omkring 25.-35.000 i omkostninger inden du er færdig, ud fra den beskrivelse du giver af standen og alt efter størrelsen selvfølgelig. Det er ikke noget jeg har fagligt belæg som sådan for at skrive, det er kun et estimat.

 

Jeg troede faktisk der var rimeligt fornuftige muligheder for at skaffe et øvelokale i Fras'havn? Det er ikke nemt at bo i udkantsDanmark

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad varme angår vil jeg klart anbefale en luft/luft varmepumpe som feks. DEN HER

Sådan en er både meget økonomisk i drift, giver god varme og affugter samtidig rummet. Jeg arbejder til dagligt med forskellige varmesystemer, og har kun gode erfaringer med varmepumper. Dog er det VIGTIGT ikke at købe for billigt (læs hjem&fix og lign.), da kvaliteten og driftøkonomien er alt for dårlig på disse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg troede faktisk der var rimeligt fornuftige muligheder for at skaffe et øvelokale i Fras'havn? Det er ikke nemt at bo i udkantsDanmark

 

Der findes én forening (så vidt jeg ved) som hedder Maigaarden, men de har ikke meget plads at gøre med, og får det heller ikke i det næste års tid. Så helt let ville det være en skam at kalde det..

Link til kommentar
Del på andre sites

At trække en kabeltromle med sig ned i bunkeren når man skal øve er ikke at betragte om en permanent installation, så det skal nu nok gå. Men tjek hvor mane watt i får brug for, for det kan hurtigt løbe op.

Med de rette bekendte og lidt fantasi tror jeg ikke det behøves at koste en hel masse at få det op og køre, og jeg tror godt du kan regne med at I må bruge bunkeren, hvis den er købt med til grunden.

Største problem er nok at holde varmen. Det kan godt gå hen og blive dyrt. Men spørg evt. Gunnar hvad han/de har gjort.

Jeg gad fa'me godt have en bunker! :-)

 

Edit: Jeg ser i Gunnars tråd at de bruger en oliefyldt el-radiator.

Redigeret af KalEl
Link til kommentar
Del på andre sites

At trække en kabeltromle med sig ned i bunkeren når man skal øve er ikke at betragte om en permanent installation, så det skal nu nok gå.

 

Men hvis man skal have instrumenter til at stå dernede, kan man næppe nøjes med at varme op og affugte når man selv er der. Det skal vel køre i døgndrift, hvis ikke ens instrumenter skal tage permanent skade.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men hvis man skal have instrumenter til at stå dernede, kan man næppe nøjes med at varme op og affugte når man selv er der. Det skal vel køre i døgndrift, hvis ikke ens instrumenter skal tage permanent skade.

 

Præcis! Der kommer til at være for en del penge i forstærkere og PA, men det eneste man som sådan kan kalde instrument er mine trommer - så ja, det bliver nødt til at køre i døgndrift for at gearet ikke bliver splittet ad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Præcis! Der kommer til at være for en del penge i forstærkere og PA, men det eneste man som sådan kan kalde instrument er mine trommer - så ja, det bliver nødt til at køre i døgndrift for at gearet ikke bliver splittet ad.

 

Om du regner forstærkere og PA-anlæg med til instrumenter eller tænker, at det er noget andet, er underordnet. Den slags grej tåler bestemt heller ikke fugt og kulde.

Højttalerpap suger fugt. Rørsokler bliver ustabile. Kabinetter tager skade, især ældre grej,som ofte er af spånplade tåler det ikke.

 

Varme og tørring hele tiden!

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Har i prøvet at søge ved Maigaarden? Har aldrig selv spillet der, men et af mit gamle band har spillet der, og de kom vist ret hurtigt ind. Ellers så har jeg i sin tid øvet et par steder nede ved havnen i nogle gamle haller der ikke bliver brugt. Jeg har dog ikke længere nogen kontakt til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Maigaarden har ikke plads, de har forbavsende få pladser. Om 9 - 10 måneder flytter de lokaler, men det er om alt for langt tid til at vi kan bruge det til noget, desværre.

 

Jeg tager kontakt til en gut der hedder Kaj Christiansen (mener jeg) som er administrerende direktør (eller noget i den retning) på Frederikshavns Maritime Erhverspark (FME), og bønfalder ham om at give os et godt tilbud på et lokale/en hal med varme + elektricitet og en billig pris for leje.

 

Bunker-idéen har jeg egentlig haft længe, og jeg troede slet ikke det ville blive så dyrt at lave, men det skulle nu kun sættes i gang hvis absolut alt andet faldt fra hinanden.

Men mange tak for de fine, gode, konstruktive svar, det var lige præcis hvad jeg manglede at vide!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er selv indehaver af en bunker så lidt input kan du godt få.

 

  • Akustikdæmpning: rockwool, trærammer og stof. Billige og virker super godt. Langs bunden har vi dobbeltlag gipsplader stående til at reflektere de aller dybeste bastoner. Rockwool er til diskant og mellemtone. Bas skal reflekteres.
  • Vi har en olie radiator fra Silvan. Den virker fint men det er lidt dyrt i strøm
  • Vi har en affugter kørende hele tiden.
  • Gulvbelægning: Da vi lejede den i sin tid prioriterede brandmanden at det skulle være et tæppe hvor fugt kunne trænge igennem, dvs. uden gummibelægning.
  • Maling: ligeledes ville de have at evt maling af væggene er med kalk så fugt kan trænge igennem.

 

Kan ikke lige komme på mere. Bare spørg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu