Lyddæmpning Og Akustik


Andreas Hemberg

Recommended Posts

Hey alle!

Jeg har i den senere tid overvejet at gøre lidt ved lyden ved mine trommmer (inde såvel som udenfor huset).

Jeg har nogle steder læst, at man kan hænge rammer med rockwool op. i en gammel tråd læste jeg, at man skulle bruge gipsplader.

Rummet er ca. 14 kvadratmeter og med lige vægge. Loftet er desuden af gips.

Hvad vil i anbefale, og er der andet der kan bruges? :P

Desuden har jeg efterhånden tænkt lidt over, at mine naboer måske ikke er helt så begejstrede for mine trommer, som jeg selv er. :doo: Derfor tænkte jeg, om der findes nogen former for lydisolering til vinduerne? Jeg har i en ældre tråd læst, at der kan bruges et gardin af "molton". Er der nogen der har erfaringer med sådan noget? :hmm:

 

// Andreas

Link til kommentar
Del på andre sites

Akustikregulering og lyddæmpning er to helt forskellige ting.

 

Akustikregulering er rimeligt nemt, og kan gøres ret billigt. Køb nogle rockwoolbats og lav en træramme til dem. Beklæd med stof. Vupti... Det er er jo sådan set bare at prøve sig frem med antal og placering indtil du finder en lyd du er glad for.

 

At lyddæmpe dit rum udadtil er en helt anden historie. Det skal gøres ordentligt - ellers kan man lige så godt lade være. Rum i rum princippet. Det tager tid og det er dyrt. Løber hurtigt op i 20.000 for et rum i den størrelse der - vel at mærke hvis du bygger selv.

Der findes masser af tråde om den slags på lydmaskinen.dk. Jeg har også en tråd med mit - endnu ufærdige - kældertrommerumsprojekt herinde et sted...

 

-Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

At lyddæmpe dit rum udadtil er en helt anden historie. Det skal gøres ordentligt - ellers kan man lige så godt lade være. Rum i rum princippet. Det tager tid og det er dyrt. Løber hurtigt op i 20.000 for et rum i den størrelse der - vel at mærke hvis du bygger selv.

 

Perfekt, tusinde tak! Det skal siges, at det ikke er mit mål at lydisolere rummet fuldkomment. Jeg skal bare have sænket lyden udadtil en smule :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Perfekt, tusinde tak! Det skal siges, at det ikke er mit mål at lydisolere rummet fuldkomment. Jeg skal bare have sænket lyden udadtil en smule :)

 

Det var da så lidt...

 

Men det er - så vidt jeg kan vurdere - en almindelig misforståelse at man kan "dæmpe en lille smule". Enten dæmper man, eller også gør man ikke. Lyd er luft der bevæger sig, og hvis man ikke stoppe det hele på en gang, så stopper man ingenting.

 

Tænk på det som en spand med 5 huller i bunden. Man kan ikke "holde lidt på vandet" med at lappe 3 huller og lade 2 være tilbage.

 

Hvis dit øverum er indendørs - hvad jeg tillader mig at antage - så er det meget begrænset hvad du får ud at dæmpe udadtil, medmindre du går hele vejen. (medmindre der er huller i muren og utætte vinduer). Du risikerer blot at spilde en masse penge på noget der ikke virker.

Hvis man tager en lydtæt boks, som den jeg prøver at bygge, og laver et hul i væggen, vil lyden blot fise ud den vej - og så er man lige vidt.

 

Prøv evt at lave en post på lydmaskinen.dk - men du vil formentligt få præcist det sammen svar.

 

Mvh Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Men det er - så vidt jeg kan vurdere - en almindelig misforståelse at man kan "dæmpe en lille smule". Enten dæmper man, eller også gør man ikke. Lyd er luft der bevæger sig, og hvis man ikke stoppe det hele på en gang, så stopper man ingenting.

 

Tænk på det som en spand med 5 huller i bunden. Man kan ikke "holde lidt på vandet" med at lappe 3 huller og lade 2 være tilbage.

 

Hvis dit øverum er indendørs - hvad jeg tillader mig at antage - så er det meget begrænset hvad du får ud at dæmpe udadtil, medmindre du går hele vejen. (medmindre der er huller i muren og utætte vinduer). Du risikerer blot at spilde en masse penge på noget der ikke virker.

Hvis man tager en lydtæt boks, som den jeg prøver at bygge, og laver et hul i væggen, vil lyden blot fise ud den vej - og så er man lige vidt.

 

Endnu engang, mange tak! :-)

Jeg kan godt se hvad du mener.. Mine naboer må vel bare lide, indtil jeg flytter væk ;)

Desuden fik jeg lige øjnene op for lydmaskinen.dk, og hold da op! :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 år senere...

Hej

 

Jeg ved at dette er gammel tråd, men diskussionen er jo altid aktuel. Mht. akustikken i selve rummet, er den vigtigste parameter efterklangstiden. Det anbefales ofte at have en efterklangstid på ca. 0.4 sekunder i et øvelokale, men det er subjektivt. Det kræver blot en mikrofon, en højttaler (i hjørnet) og et gratis program fra nettet, og så er man klar til at måle. Det vigtige er, at efterklangstiden er ens ved alle frekvenser, da det giver en ensartethed i lyden fra lokalet. Det er endda ok, hvis frekvenserne under lad os sige 80 Hz, er lidt længere. Hvis man samtigdig formår også at få efterklangstiden til at være ens i mange forskellige punkter i lokalet, så får man også indirekte styr på stående bølger, hvilket så giver mere ensartet lyd i lokalet (altså mindre udtalte baslommer, og hvad de ellers kaldes).

 

Mht. isolering ud af til (naboer). Jeg har mine trommer i en kælder med to lyskasser (vinduer), og de er helt klart det svage punkt lydisoleringsmæssigt. Jeg overvejer at sætte nogle forsatsvinduer på de eksisterende. Det kan give en ret høj dæmpning. Det kan godt give 15 dB. Man opfatter 10 dB som en halvering af niveauet.

 

Håber det kan inspirere.

 

Mvh

Lars

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu