John Grey Projekt


Lille John

Recommended Posts

Hejsan...

 

Endnu et projekt her på matriklen. (Og nej, de andre projekter er heller ikke færdige endnu, men derfor kan man jo godt gå i gang med noget nyt...)

 

 

Jeg har købt Caspers John Grey Autocrat sæt, og er gået i gang med at samle, få overblik og lægge planer.

 

Tråden her opdateres løbende med billeder, overvejelser, og beslutninger og spørgsmål og ønsker om gode råd. Håber folk vil fatte interesse for projektet.

 

 

Anyways: Sættet består af:

- 20#14 "pre-international" stortromme, med noget virkelig smadret coating, og tilhørende tunge, fuldstøbte lugs. Der er en del overflødige huller fra gamle dæmpersystemer, tambeslag, ben m.m. Og den skal have lidt lim hist og pist, men virker rimeligt rund, og det er jo det vigtigste.

- 16#16 international i samme smadrede hvide. Også med "de tunge lugs". Ingen stemmesrkuer, ben m.m. Til gengæld er den helt rund.

- 20#14 International stortromme og grøn/tyrkis sparkle. Virkelig fed farve, men især på undersiden er coatingen i meget dårlig stand. Også mange gamle huller. Nyere, lettere "Premier-style" lugs, men der mangler muligvis nogle inserts. (Og dem fra det hvide sæt kan ikke umiddelbart flyttes over...)

- 16#16 International gulvtam. Samme fede grønne farve. Lugs, ben, reifer m.m. Den er lidt skæv/oval i bunden - men kan godt tage et skind med lidt hjælp, og kan godt stemmes.

- 12#8 Pre-international i den grønne. Har lugs, og reifer skulle være på vej. Men det "single-screw" system de havde på lugs'ne har været hårdt ved træet, så den har fået nogle tryk.

 

 

Billeder kommer sådan lidt en gang imellem...

Link til kommentar
Del på andre sites

Mit mål er at få et sæt med 20, 12, 16.

 

Planen var i første omgang at samle det grønne sæt, og sælge resten fra. Men nu hvor jeg har haft trommerne i hænderne er jeg ved at ændre retning.

 

Nu tror jeg i stedet at jeg i første blot vil forsøge at få samlet et helt sæt med de stumper jeg har. Dernæst på længere sigt lave en mere gennemgribende renovering.

 

De overvejelser jeg går med er følgende:

 

Recoate: For at gemme alle de grimme huller. (Jeg gider ikke har alle mulige tunge metal-dimser siddende, som ikke er i brug). Men der er sgu lidt synd - for farven er virkelig fed, og det bliver nok næsten umuligt at finde en der matcher. dvs det hele skal i givet fald recoates = mange penge...

 

Lugs: 12'eren bør efter min vurdering få lugs med 2 skruer. Enten skal jeg prøve at finde nogle gamle Premier lugs der matcher, eller også skal jeg smide nye lugs på. Stortrommelugs skal også overvejes.

 

Der skal under alle omstændigheder nye stortromme ben og gulvtamben på - og så er man jo alligevel igang med at fjerne sig fra det originale...

 

 

Alting er lidt ustruktureret og på "tænekstadiet" lige nu - og det vil tråden nok komme til at bære præg af også...

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er coating røget af den første tromme - 16#16 gulvtam, som før var hvid...

 

Det var noget gammelt l*ort at få af, så hele kedlen er dækket af et lag lim/papirstøvshelvede. Jeg er har slebet lidt på, og belært af tidligere tiders fejltagelser, har jeg valgt ikke at gå igang med den store excentersliber. Så det bliver håndslebet - større sikkerhed, men helt klart også et større arbejde...

 

Ser ud til at være noget fint træ indenunder. Måske kommer jeg endelig i mål med et "olieret lyst træ og sorte tubelugs - projekt". Men så skal der dælme købes dyrt ind. Der tænkes...

 

7CA16696.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Og her den anden 16#16 samlet.

 

Farven fanges ikke rigtig her - den meget mere dyb grøn. Men Iphone og malerlampe er åbenbart ikke den ideelle kombi til at fange farven med...

 

Den her er som sagt lidt skæv i bunden, og coatingen gaber lidt i samlingen. Men den kan godt tage et skind, og den kan godt stemmes, og den lyder godt. Men det der "klik-lås" ben-system kan jeg ikke få til at fungere. Der skal helt klart nye ben på... (Det er så her I skal melde jer på banen, og tilbyde mig 3 stk Gretsch-ben m. beslag for hundrede kroner...)

 

AB022135-orig.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, jo! Der skal håndslibes. Du kan forsøge at tage det værste med et meget skarpt skrabejern. Det er lykkedes for mig.

 

Og oliering kan anbefales. Det kan blive rigtigt flot på sådan nogle gamle sataner.

 

God fornøjelse.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal prøves - har et skrabejern liggende et sted i rodet...

 

En anden ting jeg tænker (på meget langt sigt) er kanter. Er der nogen der har erfaringer i den retning på gamle tønder som disse? Den samlede 16'er siger - som nævnt - godt. Og jeg forestiller mig at kanterne har en del at sige ift. den der "Vintage-agtige" sound.

 

Men på den anden side: Kanterne her er en cm tykke, og de er næsten helt flade. Den yderste militer skråner let nedad, og resten skråner meget let indad. Og de er heller ikke helt uden bump - hvad jeg forestiller mig er typisk for perioden. Skal man lade det være, eller skal man modernisere kanterne?

 

 

-

 

On a different note: Har lige målt gulvtammen til at være 3.5 milimeter tyk (eller tynd, om man vil.) Så jeg tænker at en moderne tyk Delmar coating (som det jo nok skal være for at få den flotte grønne sparkle) måske er en dårlig ide. Vil det ikke kvæle sådan en tynd tromme fuldstændig?

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal prøves - har et skrabejern liggende et sted i rodet...

 

En anden ting jeg tænker (på meget langt sigt) er kanter. Er der nogen der har erfaringer i den retning på gamle tønder som disse? Den samlede 16'er siger - som nævnt - godt. Og jeg forestiller mig at kanterne har en del at sige ift. den der "Vintage-agtige" sound.

 

Men på den anden side: Kanterne her er en cm tykke, og de er næsten helt flade. Den yderste militer skråner let nedad, og resten skråner meget let indad. Og de er heller ikke helt uden bump - hvad jeg forestiller mig er typisk for perioden. Skal man lade det være, eller skal man modernisere kanterne?

 

If it ain´t broken, don´t fix it.

 

Med andre ord: Hvis de lyder efter din smag som de er, hvorfor så ændre dem. Mere "moderne kanter", som du siger, giver en mere moderne lyd.

 

Jeg tror nok, at Jon engang har fræset 45 graders kanter på nogle gamle Premier-kedler. Spørg evt. ham, hvad det betyder lydmæssigt.

 

Og husk, jeg skrev skarpt skrabejern. Et sløvt et af slagsen flænser bare overfladen af fineren.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det var også min umiddelbare holdning.

 

Det jeg tænkte på var om man som medgift også fik en mere ren tone, en tromme der var nemmere at arbejde med, og som havde et mere alsidigt udtryk.

 

Nu er det begrænset hvor meget jeg har nået at spille på dem endnu - men det er mit indtryk at de mest egner sig til den der tykke, lidt døde tone, og ikke kan så meget andet end det.

 

Det er som sagt ikke noget jeg påtænker at gøre noget ved lige nu - men erfaringer (og holdninger) efterspørges. Og jeg har jo et par ekstra kedler at lege med, hvis det skulle blive aktuelt...

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt mere:

 

Et billede af 12'eren, der viser farven bedre. De steder hvor den ikke har været eksponeret for lys er den meget blå/tyrkis. De andre steder er den meget grøn i det. Så den farve må være resultat af en skøn blanding af coating, træ, lim, lys, alder støv m.m. Med andre ord: Umulig at efterligne, og derfor er det (på sigt i hvert fald) enten at coate det hele, eller ikke coate noget. Holdninger søges...

 

F2D1ED83.jpg

 

 

 

 

Dernæst:

Den 12 har - som nævnt - set bedre dage. Lugs er centreret midtpå trommen men en enkelt skrue. Som resultat har trykket på lugs trukket træet skæv, således at der omkring alle lug-huller (?) er en udbulning på ydersiden og en "kløft" (min hjerne leder efter et ord, som den ikke finde...) på indersiden. (Jeg har forsøgt at tage nogle billeder af det...)

Den er ikke decideret flækker endnu. Men der er tendens til små flækskader, og jeg frygter at de lugs på sigt vil rive trommen fra hinanden.

 

Så spørgsmålet er: What to do?

De originale lugs vil jeg nødigt bruge. Men skal (bør) jeg finde andre lignende vintage-style lugs. (Premier lugs ligner jo ret meget - men nogle (mange?) af dem er også kun monteret med en skrue).

Ellers skal man ud i noget med nye lugs? I givet fald ville det blive tubelugs. Men så skal hele jo have, og så bliver det dyrt.

 

69948C1B.jpg

 

C538EE06.jpg

 

 

Trommen er i øvrigt "pre-international" og med 5 lugs, så i forbindelse med evt nye (eller gamle, nye) lugs, skal der også tages en beslutning om hvorvidt trommen skal omskoles til at tage moderne skind, og om den evt skal laves om til 6 lugs i stedet for 5.

 

 

Holdninger, erfaringer, meninger søges...

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

De originale lugs vil jeg nødigt bruge. Men skal (bør) jeg finde andre lignende vintage-style lugs. (Premier lugs ligner jo ret meget - men nogle (mange?) af dem er også kun monteret med en skrue).

 

 

Vist nok ikke nogle (mange?) af dem: Alle! - ihvertfald fra den periode, du her taler om. Bortset fra stortrommelugs, som havde to, og GT lugs, som også har to, men kun gevind i den ene ende.

 

Du kunne selvfølgelig få fat i 12 GT-lugs fra Premier og så sætte 6 hver vej, forskudt for hinanden. Jeg vil tro, at de kan dække over hullet i midten, samtidig med at du får belastningen fordelt.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Vist nok ikke nogle (mange?) af dem: Alle! - ihvertfald fra den periode, du her taler om. Bortset fra stortrommelugs, som havde to, og GT lugs, som også har to, men kun gevind i den ene ende.

 

OK - tak for info.

 

Men måske Premier lugs alligevel kan du - de er jo længere og fordeler vel trykker over en større flade, eller hur?

 

Med andre ord: Har du (eller andre) nogensinde set en Premier-tromme fra nogenlunde den tid med en tilsvarende skade? (Jeg kan prøve at tage flere/bedre billeder af, hvis skadetype og omfang stadig er lidt uklart.)

 

 

Du kunne selvfølgelig få fat i 12 GT-lugs fra Premier og så sætte 6 hver vej, forskudt for hinanden. Jeg vil tro, at de kan dække over hullet i midten, samtidig med at du får belastningen fordelt.

 

Mvh

Erik

 

Ja, det tænkte jeg også på - så jeg lavede en hurtig prøvefitting med de John Grey gulvtamlugs jeg havde - men syntes ikke det blev særligt pænt. Det blev lidt for klodset at se på.

 

Det kunne godt gå, hvis jeg lavede forskudte lugs. Men så ville den - efter min smag - være lidt for "off" i forhold til resten af sættet...

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

Skulle du beslutte at skifte lugs på 12" eren, er jeg køber tll de originale.

- og også nogle single-logs, hvis de bliver til overs.

 

/ Jess

Redigeret af yes
Link til kommentar
Del på andre sites

Skulle du beslutte at skifte lugs på 12" eren, er jeg køber tll de originale.

- og også nogle single-logs, hvis de bliver til overs.

 

/ Jess

 

Hej Jess.

 

Hvor mange skal du bruge? Jeg har nogle ekstra tam-lugs af typen du ser på trommen ovenfor. Og så har jeg til et helt sæt (tror jeg) - 20, 16, 12 af den gamle slags.

 

Mvh Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mikkel

 

Jeg mangler en single-log på en 16" - og sikkert 16 stk. single-log til en 13/9, jeg ikke har set endnu ( alternativt 8 stk. Dobbelte)

- gerne med "moderne spændeskruer" til standardnøgle ...

 

Ellers et spændende projekt, du har gang i - sig til hvis du får kedler til overs.

 

Hlsn

Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Altså, normalt er det ikke et problem at gennemgående lugs sidder med kun én skrue.

 

Selvom top- og bundskind stemmes lidt forskelligt, er forskellen i træk ikke enorm.

 

Men mange gamle trommer har i perioder været brugt uden bundskind, og når der så kun er 5 skruer om at holde spændet, kniber det for dem.

 

 

Jeg mener at alle ombygningsidéer skal lægges væk:

 

Hvis du vil coate trommen om, skifte kedlen og lugs til International Size og skifte lugs er der ikke så meget tilbage.....:hmm:

 

 

Men du kan reparere de ødelagte skruehuller. Bor hullerne op til de er helt runde (men ikke større end at de stadig er dækket af lugs), sæt en prop i som har samme tykkelse som kedlen og lim den forsvarligt i. I den borer du så det nye hul.

 

Pre-International skind, lim coatingen på igen - giv den eventuelt et lag klar DC-Fix folie til at lave en lækker, glat og hel overflade - og så er du kørende.

 

 

Men jow - det er svært med de der gamle og ret hårdt brugte sæt. Ekstra huller er noget der går mig meget på....

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jon.

 

Tak for dit indspark.

 

Lige nu overvejer jeg at lave det som et Blasfemi/Nostalgi-tema.

 

Så det grønne sæt bliver holdt så meget i "den gamle stil" som muligt (men det skal også være funktionelt - hvilket som minimum betyder nye stortrommeben og nye beslag til benene på 16# gulvtom). Præcis hvilke valg der derudover skal tages afgør jeg når jeg har modtaget de sidste stumper fra Casper. Men det bliver altså overordnet set et renovationsprojekt.

 

Din ide om at bore "bulerne" ud og erstatte med nyt træ giver god mening synes. Desvære er de værste af bulerne større end lugs er brede. Og hvis jeg ikke kan få det hele væk, er det måske bedst at lade det være som det er, og håbe det holder...

 

 

Det hvide sæt (gulvtom, stortromme) tænker jeg at lave ren blasfemi - slibe ned, tubelugs, ny hardware osv osv. På laaangt sigt finde en 12'er mere til det.

 

 

I virkeligheden skal jeg slet ikke bruge 2 sæt. Men så kan jeg jo beholde favoritsættet for mig selv (hvilket et det så end bliver) og så sælge det andet fra bagefter...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Øv også at problemet er bredere end lugs.

 

En anden tilgang er at søle splinter, sammenmast træ og hvad der ellers er rundt omkring hullerne grundigt til i hvid lim, tørre alt af der sidder ude på coatingen - og med for eksempel plastik fra et leverpostejslåg som mellemlag mase det "på plads" med en skruetvinge, lade det tørre og dermed "genvinde" noget at stivheden og måske endda gøre hullerne mindre - hvis du forstår hvad jeg mener....

 

Leverpostejslåget fordi det ikke hænger fast i den hvide lim.

 

Men prøv lige at sende nogle gode nærbilleder af de værste af hullerne med en lug ved siden af for at få en fornemmelse af størrelsn.

 

 

Venligst

 

Jon

 

 

PS. Din plan med de to sæt lyder fornuftig. Investér mest i de sunde kedler i International størrelse, og få det andet til at spille max og se rimeligt ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Nu nævnte Erik mig, Premier og kanter i en sætning.

 

Jeg tror ikke, jeg har nogle Premiers med SÅ flade kanter som dine dér, mine har generelt været 30. Og jeg forsøger generelt at holde indersiden i samme vinkel som den kommer. Men - det er altså ikke indersiden, der gør den største forskel, det er mere bredden af de helt flade stykke og det stykke af kanten, som skindet rører.

 

Jeg kan godt lide trommer med en god kontakt til kedlen - men det er altså ikke flere millimeter, vi taler om. Er de SÅ flade, ville jeg gøre dem skarpere ved først at slibe af på indersiden - i samme vinkel, bare til det vandrette stykke er smalt, omkring 1 til 2 mm - og så forsigtigt tage af på ydersiden, i en basalt set 45 grader, men rundet form, indtil det vandrette stykke er smalt - under eller omkring 1 mm.

 

Så har skindet en god kontakt med ydersiden, men klinger rimeligt frit på indersiden.

 

Spørg også Henrik og René (Grevens)....de har været der mange gange.

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Men prøv lige at sende nogle gode nærbilleder af de værste af hullerne med en lug ved siden af for at få en fornemmelse af størrelsn.

 

 

 

Jeg prøver at tage nogle flere og bedre billeder af skaderne ved lejlighed.

 

Roder stadig med at få limrester af den ene 16#. Er gået over til varmepistol og skraber princippet. Der er arbejde til mange mørke vinteraftner i det her projekt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mikkel

 

Jeg mangler en single-log på en 16" - og sikkert 16 stk. single-log til en 13/9, jeg ikke har set endnu ( alternativt 8 stk. Dobbelte)

- gerne med "moderne spændeskruer" til standardnøgle ...

 

Ellers et spændende projekt, du har gang i - sig til hvis du får kedler til overs.

 

Hlsn

Jess

 

 

Hej igen ...

- ved du, om du får lugs tilovers, eller afhænger det af projekterne ?

 

/ Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jess.

 

Jeg får helt sikkert nogle lugs til overs. Men hvor mange, hvilken slags og i hvilken stand, kan jeg ikke sige noget om endnu...

 

Som det ser ud lige nu bliver det et sæt af "de gamle" 60'er lugs, til 20, 12, 16, og et sæt af de nye til en 12'er. Det er dog ikke alle der er skruer og inserts til - det vides først når det grønne sæt er helt færdig-samlet.

 

 

Mvh Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Lørdag er en arbejdsdag...

 

Påbegyndt reparation af BD-reife til nostalgi-sættet.

E29BA557.jpg

 

 

Slibning af 16# til blasfemi-sæt påbegyndt. Det er overvejende pænt træ. Samlingen på ydersiden er ikke voldsomt pæn, men ellers fint. Men der skal slibes en del før al limen er væk...

589D92A9.jpg

 

 

Da jeg læste lidt op på sættets historie, viste det sig at den grå maling inden i kedlen var noget man fandt på for at kunne spare lidt penge, så træet inden i kedlen ikke behøvede være så pænt. Så det ryger sgu også af.

 

Og det samme med bearing-edges. Det vist sig at der faktisk var en BE indenunder malingen. Så den meget flade profil skyldtes at der sad er tyk lag maling, mere eller mindre tilfældigt klasket på. En hurtigt tur med noget fint sandpapir - og vupti...

66ED1DB9.jpg

 

 

Det bliver spændende at få samlet den tromme, når den er færdig. Jeg tror den bliver rigtig fed. Efter hvad jeg kan læse mig til, er John Grey kedler oppe i samme høje kvalitet som de andre engelske top-mærker fra perioden. Disse midt 60'er kedler er 6 lag birk (3,5 mm tyk) og 6 lag bøg (?) rerings.

De gamle 50'er kedler skulle være 3 lags birkekedler, med massive bøge re-rings og skulle i følge kendere være "off the scale-fede"...

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

20# pre-international til blasfemi-sættet strippet. Den har også lidt skader, men er overordnet set i god stand. Men re-ring i den ene side har løsnet sig en del.

 

Som det fremgår af billedet er limning påbegyndt, men eftersom kedlen er så tynd som der er, frygter jeg at limningen trækker kedlen skæv. Nogle gode tricks til at undgå at det sker?

 

FB2D3F0B.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm - med lidt yderligere læsning, må jeg vist revidere min tidligere post.

 

Trommerne skulle være 3 lags vertical grain ask med 6 ply rerings. Dvs at trommerne skulle være fra perioden mellem 1960 og 1965.

 

Og så ser det ud til at jeg har fundet en 12# til blasfemi sættet... Ligner en 50'er model - 3 ply ask og en solid rering i stedet for 6 ply rering. Bliver spændende...

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu