Satin Finish


Jakob Houmøller

Recommended Posts

Ja, jeg ved godt at dette har været oppe at vende en del gange, men jeg kan ikke finde det...

 

Så, hvordan laver jeg den perfekte satin olie finish? - hvilken fremgangsmåde osv.

 

Hvilken olie skal jeg bruge? - jeg synes ikke så godt om linolie, da det aldrig rigtigt hærder 100%

 

Tænker på noget i retning af dette:

2012-Series-Walnut-Snare-3.jpg

 

Måske lidt mindre glans, men ellers passer ovenstående ret godt med hvad jeg er ude efter.

 

Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

Finishing Oil

Genialt og nemt.. Fås hos sløjddetaljer i sverige..

 

Smøre på, tørre 8-12 timer, slibe med ståluld 000, tørre støv af, smøre olie på, tørre 8-12 timer, slibe, tørre af.. Osv osv

 

3-4 lag er fint.. Slut med slibning til sidst..

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

- og hærder vil i denne sammenhæng sige fernis, altså kogt linolie.

 

Københavns Farvehandel i Badstuestræde er eksperter i den slags gammeldags materialer. Fåes garanteret også i et velassorteret byggemarked.

 

Erik har i denne tråd gjort rede for sin metode - og det ser da godt ud!

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan også fås i dk.. Bare svært at finde.. Fremsendes på 2-3 dage fra sverige!.. Og koster det halve af dk

 

Finishing oil er linolie, hærder og et par andre hemmelige ting.. Genialt

 

Man skal bestille for mindst 350 kroner før de gider sende, og der kommer både moms og gebyrer på, og så er det slet ikke så billigt længere...

 

Men hvis det "bare" er linolie med fernis tilsat, så kan vel sagtens lade sig gøre at finde noget lignende i et byggemarked eller en farvehandel skulle man tro.

Link til kommentar
Del på andre sites

A hva?... Moms og gebyrer??

 

Jeg bestilte sidst 4x 0,5 liter som endte i en stk pris på under 100 kr.. Det er under halv pris!

 

tror ikk det bare er linolie og fernis.. Men ja du ka da godt lege med at lave den selv .. Det gider jeg ikk.. Jeg er lidt doven der :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

- i IKEA?

 

Den er nemlig OK, omend som du skriver en anelse hvidpigmenteret.

 

 

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Gider ikke at blande selv. Det bliver for besværligt og risikabelt.

 

Såvidt jeg kan se er "finishing oil" et udbredt begreb, så man kan vel bare finde en finishing oil, fra et andet mærke en Liberon, i DK? - f.eks. http://sminge.dk/10-drejning-23/17-chestnut-produkter-256/17-1-chestnut-olie-og-voks-257/finishing-oil-1349.html

 

Oilen skal ikke være hvidpigmenteret, det bliver ikke pænt.

Redigeret af Jakob Houmøller
Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

Oilen skal ikke være hvidpigmenteret, det bliver ikke pænt.

 

Bare for at udbedre en eventuel misforståelse: Tru OIl er ikke hvidpigmenteret. (Det er bare mig der tænker på at prøve på at blande den med en anden olie...)

Til gengæld kan den pudses helt op så den næste ligner lak, hvis det er det man ønsker. Eller til satin-finish, efter Henriks beskrivelse ovenfor..

Link til kommentar
Del på andre sites

Bare for at udbedre en eventuel misforståelse: Tru OIl er ikke hvidpigmenteret. (Det er bare mig der tænker på at prøve på at blande den med en anden olie...)

Til gengæld kan den pudses helt op så den næste ligner lak, hvis det er det man ønsker. Eller til satin-finish, efter Henriks beskrivelse ovenfor..

 

Ahhh.. ok. Tror nu at jeg hopper på Charlottes tilbud, det kan vist ikke gøres meget billigere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er et udbredt produkt.. Kan hodt lide liberon pga kvaliteten

 

Men andre kan være lige så fine

Charlottes tilbud er fandme billigt.. 250ml koster 110-120 i dk

Jakob har fået den for en hund inkl. fragt for jeg får den ikke brugt og det er synd, når der er en der kan få glæde af den!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu