Indspilning - Helt Blank


Petroleum

Recommended Posts

Skriver i håb om, at nogen med lidt viden og overskud kan hjælpe en helt blank begynder...

 

Er meget i tvivl om, hvilket grej man skal investere i, i forbindelse med indspilning med pro tools?? Tidligere indspilninger har været meget tøvende i kvaliteten - kan dette optimeres med noget?? Folk snakker jo meget om diverse opgraderende ting i racks, men forstår ikke disse indflydelse, virkning/funktion??

 

Måske er det helt væk, men al hjælp er meget velkomment!

 

Blanke og ydmyge hilsner

- Simon.

Link til kommentar
Del på andre sites

... :whiteflag:

 

Bliver der brugt midi til at indspille med ? (El-trommer, el-piano osv.)

Bliver der brugt software programmer om EZ Drummer eller lign. til at trigge lydene ?

Eller er det old school med et akustisk trommesæt med X antal mikrofoner ?

 

:-)

 

Old school/alm. trommesæt og mikrofoner...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvilket gear har du, og hvad vil du opnå?

 

Hvad er dit budget?

Altså det optimale ville være en hjemmeindspilning i den bedre ende - har pt. kun pro tools via en mbox mini.

Kan nok mønstre et budget omkring 5000-8000, hvis citronen virkelig presses.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg heller ikke den store haj ud i indspilnings verdenen, men i vores øver er alt mic'et op så vi kan indspille når vi får ideen og ikke skal til at bøvle med alt muligt gøgl, vi bruger det også til demo indspilninger og de bliver af rigtig fornuftig kvalitet.

 

Vi har en Digi 002 i rack samt en focusrite saphire så vi i alt har 16 spor at indspille på samtidig (8 fra digi'en og 8 fra focusriten)

Dertil kommer selvfølgelig mic's, til BD,SN og OH har jeg invisteret i nogle forholdsvis gode mic's men på tom's og HH sidder der bare AAGE's de billige.

 

Af plugins vi har er det faktisk kun SMACK!(kompressor) der har kostet penge, røvklangen og andre plugins bruger vi bare dem der følger med pro-tools.

 

Kan se på DBA at en digi med pro-tools ligger på omkring 1500-2000 og så skal du ha fat i en focusrite, den koster ikke så meget som en digi.

Resten af dit budget kan du bruge på mic's.

 

Hvis du kun vil lave lagkage indspilninger så behøver du jo ikke en focusrite, så er 8 kanaler til dine trommer vel nok.

 

Håber det hjælper lidt!

 

Gryden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Afhængigt af, hvad I har i forvejen af mikrofoner, stativer, hovedtelefoner og - ikke mindst - kabler, er det nu ikke noget voldsomt stort budget I har. Men det kan lade sig gøre.

 

Evt. kan du starte med 8 indgange. Så kan I optage trommer på 4 spor og rytmegruppe på de andre 4. Det giver fornemmelsen af live-samspil, og derefter kan I lægge sang, kor, soli mm. på i lagkage-teknik. Det kan sagtens give et godt resultat. Og det kan holdes inden for budgettet. Der skal bare fra starten planlægges, hvad der senere skal købes til for at få 16 spor.

 

Jeg har pt. et 16 ch. "mobilstudie" sat op i et 6-units rack. Focusrite saphire pro40 lydkort, focusrite octoPre mk2, Behringer hovedtelefonforstærker, carver effektforstærker samt XLR-ingangsmodul og krydsfelt. Strøm på, firewire til PC eller Mac, mikrofoner i - køreklar. Det startede som 8 ch. med hovedtelefonforstærker, men var planlagt som 16ch. fra starten.

 

Hvor i Århus øver I? Du er velkommen til at kigge forbi og få gode råd og se, hvordan det kan skrues sammen og anvendes.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Afhængigt af, hvad I har i forvejen af mikrofoner, stativer, hovedtelefoner og - ikke mindst - kabler, er det nu ikke noget voldsomt stort budget I har. Men det kan lade sig gøre.

 

Evt. kan du starte med 8 indgange. Så kan I optage trommer på 4 spor og rytmegruppe på de andre 4. Det giver fornemmelsen af live-samspil, og derefter kan I lægge sang, kor, soli mm. på i lagkage-teknik. Det kan sagtens give et godt resultat. Og det kan holdes inden for budgettet. Der skal bare fra starten planlægges, hvad der senere skal købes til for at få 16 spor.

 

Jeg har pt. et 16 ch. "mobilstudie" sat op i et 6-units rack. Focusrite saphire pro40 lydkort, focusrite octoPre mk2, Behringer hovedtelefonforstærker, carver effektforstærker samt XLR-ingangsmodul og krydsfelt. Strøm på, firewire til PC eller Mac, mikrofoner i - køreklar. Det startede som 8 ch. med hovedtelefonforstærker, men var planlagt som 16ch. fra starten.

 

Hvor i Århus øver I? Du er velkommen til at kigge forbi og få gode råd og se, hvordan det kan skrues sammen og anvendes.

 

Mvh

Erik

 

Hey Erik!

Det ville jo være meget fornemt med lidt assistance, hvor dumme spørgsmål er velkomne, hvis et muligt?!

Vi øver faktisk i Horsens, men jeg er selv bosiddende i Risskov.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg heller ikke den store haj ud i indspilnings verdenen, men i vores øver er alt mic'et op så vi kan indspille når vi får ideen og ikke skal til at bøvle med alt muligt gøgl, vi bruger det også til demo indspilninger og de bliver af rigtig fornuftig kvalitet.

 

Vi har en Digi 002 i rack samt en focusrite saphire så vi i alt har 16 spor at indspille på samtidig (8 fra digi'en og 8 fra focusriten)

Dertil kommer selvfølgelig mic's, til BD,SN og OH har jeg invisteret i nogle forholdsvis gode mic's men på tom's og HH sidder der bare AAGE's de billige.

 

Af plugins vi har er det faktisk kun SMACK!(kompressor) der har kostet penge, røvklangen og andre plugins bruger vi bare dem der følger med pro-tools.

 

Kan se på DBA at en digi med pro-tools ligger på omkring 1500-2000 og så skal du ha fat i en focusrite, den koster ikke så meget som en digi.

Resten af dit budget kan du bruge på mic's.

 

Hvis du kun vil lave lagkage indspilninger så behøver du jo ikke en focusrite, så er 8 kanaler til dine trommer vel nok.

 

Håber det hjælper lidt!

 

Gryden.

 

Fedt, tak! Lyder umiddelbart som om en presset pengepung alligevel kan skabe noget... Jeres opsætning lyder ret meget som det vi søger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey Erik!

Det ville jo være meget fornemt med lidt assistance, hvor dumme spørgsmål er velkomne, hvis et muligt?!

Vi øver faktisk i Horsens, men jeg er selv bosiddende i Risskov.

 

Jeg bor selv i Risskov. Skejbygårdsvej.

 

Du er velkommen til at stille alle de spørgsmål, du har lyst til. Det skal dog siges, at jeg bruger Cubase på PC, og altså ikke er den store pro-tools-haj. Men mht. til hardware, opsætning af hardware, mikrofonvalg og -teknik samt almindelig optageteknik, kan jeg hjælpe jer et godt stykke på vej.

 

Hvad har I i forvejen af mikrofoner, mixer og den slags? Hvis I vil lave 16 spors live-optagelser i øverummet eller - især - på scenen, skal jeres optageudstyr helst kunne kobles sammen med det øvrige anlæg.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt, tak! Lyder umiddelbart som om en presset pengepung alligevel kan skabe noget... Jeres opsætning lyder ret meget som det vi søger.

 

Glemte også lige at skrive at der selvfølgelig også skal bruges en computer til det hele, vi har bare købt en brugt Mac G5 dual til 1200,- på DBA og den klarer live indspilninger med plugins i lav latency uden problemer.

 

Vores setup kan sagtens bruges til mere end demo's hvis man har nogle fede mic's.

 

Her er lidt lyd fra øveren, trommer, guitar og keys er indspillet sammen og så er der lagt lidt flere ting ovenpå bagefter, det klip du hører af sangene er KUN demo'er til eget forbrug, så mixning og fintuning er der intet af, hvis man ville kunne man jo nørde meget mere med lyden, men som sagt det er kun så vi selv har en ide om hvordan vores numre skal lyde på den kommende plade (Morten's aften 2027 ;-))

 

Gryden.

 

 

https://dl.dropbox.com/u/7386150/Klippet%20demo.mp3

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bor selv i Risskov. Skejbygårdsvej.

 

Du er velkommen til at stille alle de spørgsmål, du har lyst til. Det skal dog siges, at jeg bruger Cubase på PC, og altså ikke er den store pro-tools-haj. Men mht. til hardware, opsætning af hardware, mikrofonvalg og -teknik samt almindelig optageteknik, kan jeg hjælpe jer et godt stykke på vej.

 

Hvad har I i forvejen af mikrofoner, mixer og den slags? Hvis I vil lave 16 spors live-optagelser i øverummet eller - især - på scenen, skal jeres optageudstyr helst kunne kobles sammen med det øvrige anlæg.

 

Mvh

Erik

 

Det var tæt på så... Vi skal jo nok have opgraderet til en større mixer + bedre mikrofoner - men min største usikkerhed ligger nok ift. hardware, generelt valg af udstyr o. lign. Det er jo en jungle af fagudtryk!

Link til kommentar
Del på andre sites

Glemte også lige at skrive at der selvfølgelig også skal bruges en computer til det hele, vi har bare købt en brugt Mac G5 dual til 1200,- på DBA og den klarer live indspilninger med plugins i lav latency uden problemer.

 

Vores setup kan sagtens bruges til mere end demo's hvis man har nogle fede mic's.

 

Her er lidt lyd fra øveren, trommer, guitar og keys er indspillet sammen og så er der lagt lidt flere ting ovenpå bagefter, det klip du hører af sangene er KUN demo'er til eget forbrug, så mixning og fintuning er der intet af, hvis man ville kunne man jo nørde meget mere med lyden, men som sagt det er kun så vi selv har en ide om hvordan vores numre skal lyde på den kommende plade (Morten's aften 2027 ;-))

 

Gryden.

 

Det er præcis en sådan kvalitet jeg gerne vil ramme - det lyder da rigtig lækkert, også med in mente, at det ikke er mixet igennem. Jeg går iøvrigt allerede kold på "plugins" og "plugins i lav latency".

 

 

https://dl.dropbox.com/u/7386150/Klippet%20demo.mp3

Link til kommentar
Del på andre sites

....Det er præcis en sådan kvalitet jeg gerne vil ramme - det lyder da rigtig lækkert, også med in mente, at det ikke er mixet igennem. Jeg går iøvrigt allerede kold på "plugins" og "plugins i lav latency"....

 

 

Plugins er bare de forskellige effekter man bruger, altså kompressor, equalizer, rumklang osv. de ligger jo som et stykke software til protools og er ikke fysiske til at røre ved, altså hardware ;-)

 

Latency kan vel forklares med hvor hurtig computeren genererer lyden ud i dine høretelefoner når du skal indspille, ved høj latency er der en forsinkelse på lyden og ved lav latency er der mindre forsinkelse.

 

Kender godt selv det med at være blank i udtrykkende, men man lærer hurtigt når man begynder at arbejde med gearet eller som i mit tilfælde lader keyboard spilleren eller sangeren om det da de begge er hajer i det :lol:

 

Men man lærer jo kun ved at spørge, så bliv bare ved med det, der er sikkert andre herinde der også gerne vil hjælpe og har meget mere forstand på det end jeg.

 

Gryden.

Link til kommentar
Del på andre sites

....Det er præcis en sådan kvalitet jeg gerne vil ramme - det lyder da rigtig lækkert, også med in mente, at det ikke er mixet igennem. Jeg går iøvrigt allerede kold på "plugins" og "plugins i lav latency"....

 

 

Plugins er bare de forskellige effekter man bruger, altså kompressor, equalizer, rumklang osv. de ligger jo som et stykke software til protools og er ikke fysiske til at røre ved, altså hardware ;-)

 

Latency kan vel forklares med hvor hurtig computeren genererer lyden ud i dine høretelefoner når du skal indspille, ved høj latency er der en forsinkelse på lyden og ved lav latency er der mindre forsinkelse.

 

Kender godt selv det med at være blank i udtrykkende, men man lærer hurtigt når man begynder at arbejde med gearet eller som i mit tilfælde lader keyboard spilleren eller sangeren om det da de begge er hajer i det :lol:

 

Men man lærer jo kun ved at spørge, så bliv bare ved med det, der er sikkert andre herinde der også gerne vil hjælpe og har meget mere forstand på det end jeg.

 

Gryden.

 

Så er jeg helt med på plugins, tænker jeg. Men tak for rådgivning - var måske klogt at holde øjnene åbnene efter noget alla den Mac G5 dual, du snakkede om.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Simon!

 

Tak for besøget den anden dag. Det var hyggeligt. Jeg håber det hjalp dig, og ikke bare fik forvirringen op på et højere plan.

 

Se den her annonce på DBA. Måske det skal overvejes, selvom det vi så på til 1500,- var noget mere velholdt.

 

Når du nu har fundet ud af det med, om jeres computer har firewire-indgang, så prøv at finde ud af, hvilket chipset, der sidder på dens bundkort. Nogle chipset er mere velegnede end andre til dette lydkort, og nogle vil måske slet ikke du til det.

 

Læs denne side.

 

Du kigger bare forbi igen, hvis du har behov for det.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey Erik!

 

Ja, tak for sidst. Det gav klart mere overblik end forvirring! Den til 1500,- røg desværre i svinget, da han pludselig sprang fra, så måske denne her kunne være løsningen. Det blev i hvert fald klart, at der skal satses på en 002'er. Mht. computer så bliver løsningen nok med tiden at få bragt en mac i spil - brugt er de rimelig tilgængelige.

 

// Simon.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mit link

 

Men så hedder det cubase, det kører nok ikke med protools. Til gengæld er der en komplet pakke med 16 spor fra starten for omkring 2000,-

 

Det er selvfølgelig ikke rack-monterbart, og kvaliteten på Alesisen er ikke i nærheden af Digi 002R. Måske du kan købe Behringeren for omkring en lille tusse?

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu