Høre Sig Selv = Skyde Sig Selv.


LasMaMø

Recommended Posts

(Okay titlen er måske en smule overdrevet)

 

Jeg har et spørgsmål jeg lige vil bringe på bane :)

 

Jeg har spillet trommer i lidt over 3år, og jeg synes selv at jeg er ved at have godt styr på det, hvilket er grunden til at jeg fik mit livs chok igår.

 

Jeg har aldrig hørt mig selv spille på en "ordentlig" optagelse. (Dvs. ikke live-sammenhæng)

Men igår lånte jeg et lydkort og stillede hurtig noget hjemmestudie grej op, og optagede så nogle af de grooves jeg plejer at spille når jeg øver/spiller med band.

 

Problemet er at jeg på optagelsen nu fik den kolde sandhed i forhold til mit trommespil, det lød ærligt talt forfærdeligt i mine ører.

 

- Mit band har aldrig klaget over at jeg ikke spillede tight nok, men det jeg hørte på min egen optagelse var slet ikke hvad jeg har gået og tænkt om mit eget niveau.

 

 

Mit spørgsmål er noget i retning af: Har i selv oplevet dette, eller er i selv tilfredse med jeres eget spil? - Er jeg bare for selvkritisk?

 

Kh. Lasse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lasse

 

bliver nødt til at spørge.. forfærdeligt hvordan? som i at dit spil var crap eller ?

 

men jeg tror da vi alle har prøvet det.. jeg synes næsten det er værre når man fx synes man er super fed, også på optagelse og andre så får en til at indse den skinbarlige sandhed at man nok skulle øve lidt mere..

 

men det er self også jantelov.. og det har nok oss ødelagt det lidt for mig.. jeg kan nemlig ikk tage imod ros ret godt, og det får jeg af en eller anden grund tit når vi er ude at spille..

 

umiddelbart ville jeg jo sige, øv da til du igen synes du er fed.. også på de optagelser der..

Link til kommentar
Del på andre sites

Uha ja. Det skal man aldrig gøre!!! :P

 

Det tror jeg de fleste har prøvet. Sandheden kan være ildehørt, men det skal du nu ikke ta' for tungt. Man bliver jo aldrig færdiguddannet som slager. Tror altid man er kritisk over for sit eget spil, specielt fordi du kan høre alle detaljer (og fejl) i modsætning til de fleste andre. Selverkendelse er dog en go' ting, og fokus på sine svage punkter gør en til en bedre slager/musiker. Man skal huske at øve det man allerede kan, men endnu mere at øve det man ikke kan, og gerne ville kunne.

Det lette råd er her at spille så langsomt man kan, for på den måde at finde svaghederne i ens spil, og rette fokus herpå. Og spille rigtig meget med metronom, og gerne kunne optage både trommer og klik. Av av det kan få ørene til at bløde... Men heldigvis er det så pisse sjovt at man bare bliver ved. Op med humøret ;)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det kender vi vist alle ja og det kan være en helt forfærdelig oplevelse, som får selvtilliden HELT i bund, men jeg tror, man bliver nødt til at vende det negative til noget positivt.

 

Jeg ser det som noget godt at få et realitytjek og lige få begge ben tilbage på jorden. Så får man jo også noget, man kan arbejde videre med og dermed blive bedre til og det er jeg ikke så ringe, vel?

 

Det vigtigste er, at man ikke giver op for jeg er helt sikker på, at vi alle har stået i den situation, så det er bestemt ikke kun dig:) Kæmp for det!

 

Vh Rasmus

Redigeret af Hr.skind
Link til kommentar
Del på andre sites

Havde præcis den samme oplevelse et halvt års tid tilbage! Jeg var i forvejen gået helt i bund mht. kreativitet, og da jeg så hørte mig selv spille, fik jeg for alvor øjnene op for, hvilke fejl der skulle rettes op på (Hvilket man nok aldrig bliver færdig med :doo: )

 

Dog er jeg igen fyldt af kreativitet og energi, og det kan jeg takke den ene optagelse for!

summa-summarum: Tag det som en del af turen, og lær så meget af det som muligt!

 

// Andreas

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Sjovt du nævner det.

 

I det ene band jeg spiller i, er der en optakt i en sang som bare ikke fungerede og jeg kunne ikke forstå hvorfor. Så optog vi det, og det viser sig at jeg falder gevaldigt - DAMN at jeg ikke kunne høre det.

 

At optage sig selv er virkelig givende ! Jeg har fundet ud af at jeg nærmest konsekvent ligger langt fremme på beatet hvilket irriterer mig, men så må man lige ha det i baghoved:)

Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

At optage sig selv er virkelig givende ! Jeg har fundet ud af at jeg nærmest konsekvent ligger langt fremme på beatet hvilket irriterer mig, men så må man lige ha det i baghoved:)

 

Tja ... Måske irriterer det en skabsjazzer som dig, men personligt fortrækker jeg klart en trommeslager, som har en tendens til at ligge fremme fremfor en, der har en tendens til at ligge bag beatet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Rigtig mange prof-trommeslagere påpeger at det at optage og høre sig selv er et vigtigt aspekt i øvning. Men det er også dybt afslørende men det er netop også pointen. Det afdækker virkeligt en svagheder men (skal vi vende det til noget positivt) også styrker.

Du skriver at du optog dig selv i en solo-situation men har du/I optagelser af bandet samlet og hvordan lyder de i så fald? Det vigtigste er at musikken spiller og at i lyder godt samlet. At side alene og få det til at groove kan være meget sværere men er selvfølgelig også en ting man skal kunne som trommeslager, navnligt ift egen udvikling men selvom en-liveoptagelse kan skjule mindre gode elementer i ens trommespil, så mener jeg at situationen for den type solo-optagelse du nævner er noget anderledes.

Det er hårdt i starten men det giver også konkrete ting man skal øve sig på.

For mig kan det være ligesom at være til clinic med en super fed slager. Først mister jeg modet i i form for (indbildt) erkendelse af at jeg aldrig bliver lige så god men efterhånden får jeg vendt det til noget positivt og får inspiration til konkrete ting jeg kan øve mig på da jeg ved hvordan det kan komme til at lyde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige siden det første gang skete for mig for år tilbage, har jeg set på det således:

 

EN OPTAGER HAR IKKE MAGISKE KRÆFTER

 

- så det, du hører - både mens du sidder ved sættet, og når du lytter på en optagelse - DET MÅ OG SKAL VÆRE DET SAMME

 

- du skal bare LYTTE - OGSÅ MENS DU SIDDER VED SÆTTET

 

 

Prøv følgende næste gang du sætter dig ved sættet:

 

Spil dit favorit-groove i dit favorit-tempo. I stedet for at tænke frem til næste fill - eller andet - så bliv i groovet længe nok til, at du VIRKELIG begynder at lytte på, hvordan det egentlig lyder, når du spiller. Vær kritisk! Tænk på om dine hihat-slag ligger helt præcist oven i dine stortromme- og lilletrommeslag. Er dine ghost-notes lige, hvor de skal være? Lå det lilletromme-slag præcis, hvor det skulle? Osv.

 

For at kunne spille godt, er det essentielt, at man selv er 100% klar over, hvad det rent faktisk er, man sidder og SPILLER. Ikke hvad man lige spillede eller spiller i næste takt - det skal man naturligvis også have styr på. Men glemmer man at fokusere på det, man spiller LIGE NU - så er det ren og skær lotteri, om resultatet bliver godt eller skidt.

 

Og en sidste VIGTIG TING:

 

Du har kun spillet 3 ÅR!!! Det er ingenting. Husk på, at alle dine yndlingsslagere (undtaget asiatiske wunderkidz og andet i den dur) sikkert har spillet +10-20-30-40 år. Det tager tid at blive god. Det tager meget tid at blive meget god.

 

Bare hæng i - og husk at gemme alle dine optagelser - specielt de skidte. Dem vil du fryde dig over at kunne tænke tilbage på, når du om mange år sidder og spiller ting, som du end ikke kan forestille dig i dag.

 

God torsdag.

Redigeret af Christopher Vejlager
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det har alle prøvet. HAr de ikke så lyver de, eller også har de noget de skal ha gjort!

 

Det er UDEN sammenligning den bedste måde at lære på: optag dig selv!!

 

Hørt :tu:

 

....og du vil måske også finde ud af, at når du har prøvet at spille for at gøre det så godt som muligt, så lyder det anstrengt, og når du bare spiller "for sjov" lyder det skide godt!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har efterhånden spillet trommer i rigtig mange år og jeg optager stadigvæk næsten alt når jeg øver for mig selv, det er så ikke hver gang jeg sidder og lytter det efter, men de dage hvor jeg så gør det finder jeg ALTID en lille fejl her og der, der kan rettes, så ryger jeg over på sættet og spiller til jeg syntes den sidder og lytter så efter igen.

 

Dette er for mig en super fed måde at øve på, man opdager meget hurtigere sine fejl på den måde og kan hurtigere rette ind.

Hvis man sidder og øver i flere måneder i træk og syntes det lyder fedt og man så optager sig selv og finder fejl (sikke mange OG der kom i træk der :ph34r: ), er det sværere at vende sig af med fejlen efter mange øvere end det er efter en øver.

 

Så som alle andre påpeger, så skal du vende det til noget positivt, får det kan hjælpe dig meget mere end du tror, du har også kun spillet i 3 år, så ro på, det skal nok komme :tu:

 

Gryden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sikke mange svar :)

 

Jeg tror det giver rigtig god mening det med at man nemt bliver overvældet over alle sine fejl når de vælter ned over en på samme tid.

 

Hvis jeg havde haft optaget mit spil tidligere og holdt det ved lige, så havde det selvfølgelig ikke ramlet over mig på samme måde.

 

 

Det største problem er nok at jeg har fået et lidt andet syn på hvor meget arbejde det kræver at blive dygtig på trommer.

Jeg har tidligere bare fokuseret på at lære nye ting og øve dem til jeg følte jeg havde styr på dem..

Det har så tydeligvis ikke været nok.

 

Det er lidt af en mavepuster at finde ud af at noget så simpelt som et dobbelt stortrommeslag ikke sidder som det skal. Der er lang vej.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu