Firetruck


SimonOlsen

Recommended Posts

Heya!

Mit band og jeg deltog i efterårsferien i Keep On Rockin' i Hjallerup. Et initiativ for nordjyske bands med eget materiale - hvilket vi egentlig ikke havde, men meget hurtigt fik! Vi skrev lige godt fem numre mens vi var der, og havde Carsten Heller (producer for Nephew, VETO, Spleen United, etc.) som coach, og han gav os mulighed for at optage en demo med et simpelt mic-setup, som egentlig var sat op som et studie for de singer/songwriters der deltog i programmet.

 

Vi fik indspillet to sange, dog var vi så uheldige at vores sanger på det givne tidspunkt ikke havde det for godt med stemmen, til trods for lange og mange kure med hoved i en spand te med mynte-olie under et viskestykke. Der kom til at dufte i øvelokalet, så lidt god kom der trods alt ud af det!

 

MEN! nok om problemer. Her er det nummer vi fik indspillet vokal til.

Det fore gik sådan at trommerne havde to mics, bassen én og guitaren én. Det fungerer overraskende godt, imo. Giv det et lyt og kom endelig med ris og ros!

 

http://firetruck.bandcamp.com/track/it-hurts Hør det, og download det - det er jo helt gratis!

 

Vi tænkte ikke synderligt længe over at indspille syvogtredive gange, dels fordi det 'blot' er en demo, så den skal i og for sig ikke være perfekt, men også fordi der var andre som skulle til mht. mics og brug af Carsten og hans assistent Peter. Tempoet er lidt ustabilt (det stiger ret meget) og der er enkelte mærkelige fejl her og der, men de skal blot ignoreres.

 

Out!

Simon//Firetruck

Link til kommentar
Del på andre sites

@Kimmo, helt klart! To mikrofoner til trommerne, en placeret lidt over en halv meter foran stortrommen og en placeret som overhead lige over lilletrommen (begge med samme afstand til lilletrommens center) gjorde overraskende meget, og jeg fik faktisk den lyd jeg havde tænkt ville være virkelig fed til den slags musik. Nu spiller jeg så også på et relativt simpelt set-up med to tammer, en stortromme, en lilletromme og to ridebækkener, så det var ikke den store udfordring at få lige præcis det mic-setup til at fungere.

 

@Christopher, tak tak tak! Vi skrev nummeret i løbet af en dag, så jeg er selv meget imponeret over hvor meget vi præsterede at få flyttet os på de fire dage vi var der - dog med det uheld at sangerens stemme blev fuck'd! Han har normalt en lidt hæs stemme, og det er da også vildt fedt her med lidt ekstra hæs-hed, dog er det lidt ærgerligt at han ikke havde helt kontrol over de knæk stemmen laver. Grunden til at hans stemme blev så hurtigt slidt var dels at han ikke varmede ordentligt op før vi skulle øve, men også at han normalt synger jazz, så en lidt anden stil end 70'er inspireret retro-blues-rock... Han er en ægte crooner! Men igen; tak!

 

Er der andre, der har rosende ord? Det er fedt at få lidt feedback, også gerne i for af konstruktiv kritik!

Redigeret af SimonOlsen
Link til kommentar
Del på andre sites

@Kimmo, helt klart! To mikrofoner til trommerne, en placeret lidt over en halv meter foran stortrommen og en placeret som overhead lige over lilletrommen (begge med samme afstand til lilletrommens center) gjorde overraskende meget, og jeg fik faktisk den lyd jeg havde tænkt ville være virkelig fed til den slags musik. Nu spiller jeg så også på et relativt simpelt set-up med to tammer, en stortromme, en lilletromme og to ridebækkener, så det var ikke den store udfordring at få lige præcis det mic-setup til at fungere.

 

Sån lidt en omvendt recorder man opstilling måske.. sejt nok.. jeg glæder mig bare til vi skal igang med det selv her om en måneds tid.. det bliver også et begrænset setup.. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Sån lidt en omvendt recorder man opstilling måske.. sejt nok.. jeg glæder mig bare til vi skal igang med det selv her om en måneds tid.. det bliver også et begrænset setup.. :)

 

Carsten Heller forklarede os at en række af Led Zeppelins trommeoptagelser var lavet med et tre-mikrofoners set-up. En foran sættet, en over og en ved siden af som en slags 'stereo-mikrofon', alle med samme afstand til et punkt (fx. lilletrommens midte). Så i og for sig er trommerne optaget på næsten ægte zeppelin-manér!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu