Det/de Grooves I Har Bidt Mest Mærke I Gennem Tiden.


Casper Aggerholm

Recommended Posts

Rosanna Shuffle - Jeff Porcaro

Et eks. på en live-koncert med dette groove i sin bedste form:

https://www.youtube.com/watch?v=oRQZrV4_Mvo

 

Stop Loving You - Jeff Porcaro igen

 

Der er jo så mange grooves, men lige de to her har betyder meget for min tilgang til at spille trommer, vil jeg sige! :-)

 

+1

 

Alle de grooves Jeff Porcaro spiller på live DVD'en fra 1990

Og Jeff's DVD.... KONGE DVD

Eller bare generelt Jeff...

Link til kommentar
Del på andre sites

Super cool tråd!!

 

Jack Irons har efter min mening den fedeste måde, at spille 4/4 rawk på. Hvis den skal beskrives med ord, så ville jeg måske sige "tilbagelænget" og "sammenbidt". 'No Code' og 'Yield' med Pearl Jam er i min bog, de bedste af deres plader og nogen jeg altid kan hive frem!

 

Så er der At The Drive-in's Tony Hajjar, som på pladen 'Relationship of Command' er intet mindre end awesome!! Havde virkelig en indflydelse på mit spil og måden at tænke rock på i starten af nullerne.

 

Sidst, men ikke mindst The Blood Brothers. Kan faktisk ikke huske hvad trommeslageren hedder, men han spiller satme aggressivt og massivt! Har kun hørt deres plade 'Young Machetes' og den er ret hård, at komme igennem, men dette ene nummer giver mig i hvert fald altid, et smil på læben...

Af en eller anden grund, så er den video ikke tilgængelig på YouTube, så her er et link til DailyMotion. Tjek den ud og hør den højt!! :-)

Dailymotion The Blood Brothers

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

+1

 

Alle de grooves Jeff Porcaro spiller på live DVD'en fra 1990

Og Jeff's DVD.... KONGE DVD

Eller bare generelt Jeff...

Hmm... Hvis du tænker på den fra live i Paris 1990, vil jeg faktisk ikke give dig helt ret i, at det hele sidder.. Såvidt jeg husker falder han rigtig meget i tempo i de to ballader "I'll be over you" og "Won't hold you back".. Det er så også det eneste, jeg har hørt fra ham, der ikke var knivskarpt - han havde jo et sublimt groove!

Link til kommentar
Del på andre sites

Spændende tråd :-)

 

Jeg kan især lide, at vi snakker grooves, og ikke sange eller rytmer.

 

Jeg er selvfølgelig også dybt fascineret af klassikerne: Purdie på Babylon Sisters, Gadd og Aja + 50 ways, Porcaro på Gaucho osv. osv.

 

Men der er to grooves, hvor jeg stadig kan huske hvornår jeg hørte dem første gang, og hvordan jeg følte det.

 

Den første er et nummer af

Jeg ved ikke om Youtube klippet er blevet remixet, men jeg er forbløffet over, at et nummer fra 1973 stadig holder så godt rent lydmæssigt.

Anyway, jeg hørte nummeret - som ikke er ret meget andet end et groove, med blæser riffs og "dubvokaler" - medens jeg gik i 1G, og havde musikforståelse. Jeg kan huske, at beatet rev så hårdt i min krop, at jeg ikke kunne sidde stille, men blev nødt til at løbe en tur rundt i lokalet.

 

Det andet groove er

Beatet er til dato, noget af det mærkeligste jeg har hørt, og jeg var fuldstændig overbevist om, at DG måtte være den skøreste person der nogensinde havde holdt om et par stikker.

 

Siden har jeg så fundet af, at groovet er en ekstrem konsekvens af et rytmisk/stilmæssigt koncept. Og efter at være blevet undervist af ham, fandt jeg ud af, at DG er et meget reserveret menneske, som har lagt MANGE timer i at opnå teknikken til, at kunne være kreativ indenfor rammerne af hans stilart.

 

Til sidst vil jeg lige slutte af med, ikke et groove, men en rytme:

|1 & 2 & 3 & 4 & |1 & 2 & 3 & 4 & |

|x - - x - - - x |- - x - x - - - |

 

Nogen af jer vil vide, at det er den Cubanske Rumba clave.

Den er nøglen til at forstå latinamerikansk musik, og repræsenterer en fantastisk måde, at opbygge og frasere rytmer på, ja faktisk hele arrangementer. Bla. kan den fraseres midt imellem 6/8 og 4/4.

Men det er en anden og meget lang historie, som må fortælles en anden gang.

 

Sov godt!

Bedste hilsener

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sidst, men ikke mindst The Blood Brothers. Kan faktisk ikke huske hvad trommeslageren hedder, men han spiller satme aggressivt og massivt! Har kun hørt deres plade 'Young Machetes' og den er ret hård, at komme igennem, men dette ene nummer giver mig i hvert fald altid, et smil på læben...

 

Burn Piano Island Burn og Crimes er også to lækre plader som er værd at checke ud. Og +1 bestemt masser af energi han ligger for dagen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm... Hvis du tænker på den fra live i Paris 1990, vil jeg faktisk ikke give dig helt ret i, at det hele sidder.. Såvidt jeg husker falder han rigtig meget i tempo i de to ballader "I'll be over you" og "Won't hold you back".. Det er så også det eneste, jeg har hørt fra ham, der ikke var knivskarpt - han havde jo et sublimt groove!

 

Uanset hvad så groover han spykopat godt på den DVD. Ja han falder lidt i tempo i soloerne, men det synes jeg nu ikke er så voldsomt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu