Kan I Lide Farven?


Dan "Due" Jensen

Recommended Posts

Ja så var jeg igen heldig at få fingrene i et dejligt vintage sæt.

Denne gang et Premier fra engang mellem 1973-1975. Afrikansk mahogni med forstærkningskanter.

Farven hedder "Royal Purple" og størrelserne er 13x9, 14x8, 16x15 og 22x14.

Jeg kan faktisk godt lide det "skæve forhold" med at 13eren er dybere end 14eren.

Jeg er overrasket over, hvor flot sådan et 40 år gammelt sæt kan stå. De originale skind sad stadigvæk på og alt er originalt og komplet. Premier kunne virkelig noget med krom dengang, som ingen andre. Reiferne skulle blot have et hurtigt skvæt Cilit Bang og de skinner som nye!

Tamholdersystem og mounts kører perfekt og det hele virker utroligt solidt.

Eneste minus var, at der sad lidt gaffa-rester på 13" og 14", så der er et par små områder med misfarvning.

Lydmæssigt er jeg positivt overrasket - der er masser af varme og samtidig et godt smæk - mere fokuseret tone end jeg er vant til fra Ludwig. Jeg har monteret nogle brugte coatede ambassador, som jeg havde liggende og beholdt det originale frontskind.

Værsgo at nyde billederne og bedøm selv farven :tu:

 

2012-11-30_14-16-16_447.jpg2012-11-30_14-14-20_742.jpg2012-11-30_14-15-25_674.jpg2012-11-30_14-13-58_791.jpg2012-11-30_13-01-40_256.jpg2012-11-30_11-17-14_794.jpg2012-11-30_13-34-03_144.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Et Premier Elite! Med de gode beslag til GT-ben. Er tomtom-rosetten på stortrommen i god stand, eller er den flækket ligesom så mange andre af den slags?

 

Tillykke og velkommen i klubben af folk, der ved, at Premiertrommer er nogle af de mest undervurderede trommer, der findes. Lyd på højde med de andre "store vintage navne" (mindst!) og en forarbejdningskvalitet, som ligger klasser over - ikke mindst med hensyn til holdbarheden af forkromningen.

 

Ambassador over Ambassador er perfekt til disse trommer, men jeg har også prøvet Emperor over Ambassador, ligeledes med god lyd til følge. Og faktisk er disse sæt også rigtigt gode med Pinstripes, hvis du skal have den lidt mere døde rock-lyd. Der er nemlig så meget klang i kedlerne, at de ikke dræbes helt af disse skind, som så mange andre trommer ellers ofte gør.

 

Hvis du en dag bliver træt af det "skæve forhold" mellem dybderne på 13" og 14", så kan man lave en fabelagtig lilletromme ud af 14".

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak skal I have.

Ja der er ingen tvivl om, at Premier har været mere omhyggelige med håndværket end fx Ludwig fra den tid.

Erik, du har helt ret i, at der er rigtig meget klang i disse kedler. Jeg vil overveje at sætte coatede Pinstripe på, når der skal handles skind.

Rosetten fejler intet, jeg tror virkelig ikke, at der er blevet spillet ret meget på dette sæt...

14eren bliver ikke ombygget til snare, så længe sættet er i min varetægt. Det ville være en skam, synes jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

14eren bliver ikke ombygget til snare, så længe sættet er i min varetægt. Det ville være en skam, synes jeg.

 

:tu: Nej, jeg synes også, det er lidt synd, for sådan en 14"x8" er ret speciel og den lyder supergodt. Masser af attack uden at miste varme.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej DAN, tillykke med sættet, det spiller godt.

 

og OFF TOPIC, har jeg et magen til - bare i skæve mål .

 

DEEP PURPLE - ELITE med Støbte Reifer

 

 

thumb-C988_50BBCC40.jpg

 

thumb-5F30_50BBCD4B.jpg

 

 

Har valg at hænge den ene tam ned .... de var for store at have hængende.

 

Det er 22´´ 14x8 14x 10 14x14 ???? ja med sån er d et. Og nemt at skifte skind der kun en størrelse.

Det lyder fint og med god bund. Har EMPEROR på Top og Pinstribe i bund.

Tror det er et stort sæt med dobbelt stortromme mv. der er blevet delt over, og så har jeg fået den "lille pakke". Kunne godt bruge din 16 ´´ gulvtom.

Siden fotos er blevet taget er der kommet rigtig logo på, og org. Lockfast stativer.

 

mvh. Jørgen

Redigeret af Dr.Mains
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Jørgen og Lause :-)

Sjovt setup du har dig med 3x14". Jeg kommer nok ikke til at sælge 16eren seperat, desværre.

Der fulgte et enkelt lokfast bækkenstativ med dette sæt, og jeg havde i forvejen lokfast snare-, hihat- og 2x bækkenstativer. Det er de lækreste flatbase man kan tænke sig - virkelig æstetisk veludført design. Står også flot sammen med gamle Ludwig sæt :-)

 

Så farven hedder altså "Deep Purple", hvorfor kan jeg ikke finde den i katalogerne fra 70erne?

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Nej, den hedder ikke Deep Purple. Jeg synes bare det var nærliggende....

 

Den er i 1975-kataloget og hedder "Royal Purple" - den er original farven på de første Resonator-sæt fra 1972, som kaldt "Kenny Clare-series" efter manden, som introducerede idéen med inderkedler for Premier.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, den hedder ikke Deep Purple. Jeg synes bare det var nærliggende....

 

Den er i 1975-kataloget og hedder "Royal Purple" - den er original farven på de første Resonator-sæt fra 1972, som kaldt "Kenny Clare-series" efter manden, som introducerede idéen med inderkedler for Premier.

 

 

Jon

 

Ok tak for opklaringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Jørgen og Lause :-)

Sjovt setup du har dig med 3x14". Jeg kommer nok ikke til at sælge 16eren seperat, desværre.

Der fulgte et enkelt lokfast bækkenstativ med dette sæt, og jeg havde i forvejen lokfast snare-, hihat- og 2x bækkenstativer. Det er de lækreste flatbase man kan tænke sig - virkelig æstetisk veludført design. Står også flot sammen med gamle Ludwig sæt :-)

 

Så farven hedder altså "Deep Purple", hvorfor kan jeg ikke finde den i katalogerne fra 70erne?

 

Hej Dan....

 

 

Det med 16´´ var nu mere for sjov, og godt klar over, at man ikke går af med den. MEN den ville klæde mit sæt - og runde den 14´´ af.

 

Det med f arven Deep Purple, var nu også lidt indforstået sjov - med JON. Han har ret i Royal Purple, men farven er identisk med etiketten på de gamle LP plader med Deep Purple :-).

Var selv lidt pas på farven, men valgte at beholde sættet , som den "grimme ælling" og så er der noget æstetisk over reifer - lugs - og lockfast hardware - samtidig med at d e lyder godt.

Som sædvanlig brugt meget tid på adskillelse - rens og puds.

 

/Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu