Su Og Indtægter Fra Jobs


madshovgaard

Recommended Posts

Hej derude,

 

jeg håber, der er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig her. Jeg vil gerne høre lidt om de penge jeg tjener på jobs kontra SKAT. Og hvordan jeg trækker instrumentkøb fra.

 

Udover mine jobs modtager jeg får som er ca. 5600 kr. om måneden. I 2012 har jeg dog kun modtaget dette siden september. (Det vil sige 22.648 i SU)

 

Ifølge min egen beregning vil jeg i 2012 have spillet hvide jobs for 43.300 kr. Jeg har lige tjekket min forskudsopgørelse for 2012. Her står at jeg kun har tjent 8621 som B-skat (rubrik 12).

 

I rubrik 10: Lønindkomst har jeg tjent 2800 kr.

 

Så vidt jeg er informeret, så må man tjene omkring 100.000 kr. om året ved siden af sin SU. (http://www.su.dk/SU/...der/satser.aspx).

 

Hvis jeg indtaster 43.300 i rubrik 12 - B-skat og trykker "se konsekvenser" udregner den en restskat på lige knap 10.000 kr.

 

Kan det passe, jeg skal betale så meget? Og kan jeg forvente at ALLE spillestederne registrerer mine jobs? Har man ikke et fradrag efter SU som betyder skattefri indtægt til en vis grænse? Eller hvad... ? :hmm:

 

Hvordan med at trække instrumenterne fra i SKAT? Jeg har bl.a. lige købt en ny guitar og et nyt PA anlæg.

 

Forgående år har jeg blot modtaget en lille regning på lidt resterende AM-bidrag. Der fik jeg dog også kun hjemmeboende SU. Så jeg er lidt i vildrede.

 

Håber nogen kan hjælpe og skære det totalt ud i pap.

 

I øvrigt er der også tre rubrikker på selvangivelsen, jeg ikke forstår: Pension, dagpenge og SU indtil ændring (ikke AM-bidragspligtig) 353 Lønindkomst inkl. søindkomst indtil ændring (før fradrag af AM-bidrag) 360 Betalt A-skat indtil ændring 361

Kan I fortælle mig, hvad det er?

 

Haha.. det er så forvirrende, at jeg ikke engang helt selv har vidst, hvordan jeg skulle formulere det. Håber nu nogen kan hjælpe mig alligevel ....

Link til kommentar
Del på andre sites

Du bør selv holde regnskab med hvor meget du tjener, og så sætte det ind under B-indkomst. Det er meget normalt at SKAT ikke får disse oplysninger automatisk.

 

Fradraget fra dit udstyr skal indtastes under "Øvrige lønmodtagerudgifter" minus det beløb der står i rubrikken. Husk at lave en liste med tilhørende bilag som dokumentation.

 

En god ide er at lave et regneark for hvert år, og så stille tingene pænt og overskueligt op. Kørsel, indtægter, fradrag mv. Min erfaring er, at det kommer dig tilgode hvis (når) du havner i et torskegilde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ifølge min egen beregning vil jeg i 2012 have spillet hvide jobs for 43.300 kr.

 

:oops: Den formulering skal du så nok ikke anvende i dine bilag til SKAT. :oops:

 

Men hvide jobs er vel dem, hvor man har hvid skjorte på eller hva´ ? :cigar:

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal også lige huske at skelne mellem SU og Skat. De (ca) 100.000 ved siden af SU betyder ikke at du ikke skal betale skat af disse men bare om du må tjene op til dette uden at skulle betale noget SU tilbage. Din SU vil som regel tage alt dit fradrag.

Om 10.000 i restskat er meget er svært at sige men med noget mere SU end forskudsopgjort og +43.000 i B-indkomst (hvortil du nok ikke har noget fradrag) er måske okay så bare kom i gang med at få modreget dine indstrumentkøb så de kan trækkes fra i skat (se Gunnars post)

Link til kommentar
Del på andre sites

Et lille trick, jeg fik fra både SKAT og DMF, da jeg selv havnede i SU-tilbagebetalingsballade. Lav et regnskab ved siden af, hvor du skriver, hvor meget du har tjent og hvor meget, du har brugt på gear, transport, øvelokale og andre fradragsberettigede udgifter. Så trækker du udgifter fra indtægter og resultatet skriver du på selvangivelsen under honorarindtægter/B-indkomst.

 

Du skal naturligvis ikke tilbagebetale SU på grundlag af nogle penge, der er gået til at dække dine udgifter i forbindelse med dit musikerhverv, så denne måde at lave regnskab på fritager dig for evt misforståelser. Du slipper også for noget AM-bidrag og bundfradragsgrænsen på 5500,-.

 

Men det er en rigtig god ide at læse DMFs guide til skat for musikere. Man skal være medlem for at se den på deres hjemmeside, men der er også lidt at læse her.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Hvis du har en væsentlig indtægt ved at spille, ja. Men tjener du kun 10.000 om året på det, skal du nok ikke trække for 50.000 fra ;-)

 

Det er klart! Nogen der ved hvordan man gør? Jeg har aldrig gjort det før, men tjener en del penge gennem musikken... Intet er sort, så jeg burde godt kunne trække lidt fra...

Redigeret af Søren P
Link til kommentar
Del på andre sites

Opgiv det som b-indkomst

 

Sørg for at gemme alle bilag/kvitteringer

 

Lav et saldo regnskab (indtægt/udgift) for et kalenderår ad gangen.

Du kan straksfradrage(det hele i samme år) alle beløb (enkelt genstandes stk pris) under .. Aggggh.. Er det 12300kr i år?.. Deromkring.. Kan slås op hos skat

 

Indkøb på enkeltdele over dette beløb kan fradrages med 30% pr år .. Man lægger alle disse indkøb i en pulje, og trækker så 30% af den sum fra hvert år.

 

Sørg for at få godkendt din saldo pr brev HVERT år. Det gør de kun på forespørgsel, men ellers ender man måske i et torskegilde 3-4 år senere hvor DU skal bevise de gamle udgifter!.. Been there!!! .. Kvaj til skat folk der ikk aner hvad de snakker om og skjuler oplysninger.. Hader dem af et godt hjerte.

 

Du kan seføli max trække udgifter svarende til din indtægt fra pr år..

Ellers skal du registreres som firma og så er det et helt andet regnestykke som jeg kraftigt vil anbefale en revisor til!

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu