Hbo Byd Byd Byd Arghhhh


lasse.bk

Recommended Posts

Det kan godt være jeg er lidt af en gammel gnaven navlepiller, men når jeg endelig får råd til nyt grej, og finder lige det jeg gerne vil have, her på TS marked, bliver jeg noget træt af der står HBO eller byd. Hvis jeg står med pengene vil jeg også gerne have grejet her og nu, for jeg ved at pengene er væk i løbet af få dage ellers. Læs kone to teenage børn og en tredie der opfører sig som teenager... Er grejet ude i bud, går jeg som regl på Den blå Avis eller i forretningen og køber, for jeg vil ha det NU.

Er det kun mig der har det sådan???

 

Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

Det generer ikke mig. Og det er bestemt ikke fordi jeg er specielt god till at holde på pengene. Jeg har det bare sådan, at hvis det er interessant nok, så kan jeg godt vente de par dage.

Og så er det jo altså en gammel ting her på Ts.dk, så du får sq nok ret svært ved at ændre det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Måske, måske ikke.

 

Men hvis du er meget utålmodig, så send dog sælger en PM og giv et bud - måske 10-20-25% over HBO.

 

Dét kan der ikke ske noget ved.

 

Mange af os sælgere opgiver af samme grund både en HBO (som dækker det, vi bare SKAL have) og en køb-nu pris (som dækker det, vi vil blive glade for).

 

Tålmodige købere byder så - i håb om at prisen til sidst ender under køb-nu prisen.

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan udemærket forstå at sælger gerne vil have en pris der er tæt på det tingene er værd. Jeg kan bedst forholde mig til en fast pris og så kan man selv komme med et bud, men jeg kan heller ikke lide at folk skam byder de priser der er sat. En anden ting er jo at jeg gerne vil have tingene hurtigst muligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg skrev netop ikke skambud - men et rimeligt bud over HBO.

 

Af og til vil sælger også hellere mave én fugl i hånden en 5 på taget....

 

 

I hvert fald med mine annoncer er det helt OK adfærd.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes egentlig hbo er en meget god måde at undgå skambud på. Hvis der står hbo, er det sjældent, at folk skriver en pris der er under. Det giver jo sig selv.

 

Jeg kan personligt godt blive ret irriteret over, når folk (som regel på dba, ikke her) byder halvdelen af den, i forvejen lave pris. Det virker useriøst. Så er hbo en meget god måde at komme omkring det på.

 

Og ja, hvis du har travlt, kan du vel sikkert blive enig med sælger om en købnupris.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville aldrig selv skambyde som man tit ser i DBA, men det kan da godt være at jeg vil prøve at få prisen lidt ned. Hvis jeg syntes prisen er alt for højt sat, vil jeg bare gå videre til næste annonce. Jeg har prøvet at have en bil til salg, hvor jeg skrev fast pris 85000 og så var der en der ringede og bød mig 55000. Useriøst. Det har jeg kun hovedrysten til overs for. Jeg venter stadig med spænding på svar på en lilletromme jeg har skrevet på for jeg vil så gerne have en anden inden jul.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis ikke man kan have tålmodighed og gemme sine penge i den lille uges tid en auktion normalt varer, synes jeg da bare, man skal gå i en forretning og betale over det dobbelte af brugtprisen. Forretningerne skal jo også leve.

 

Eller kontakte sælger og høre, om man kan aftale en fast pris, der er lidt højere end mindsteprisen. Det er især en fair mulighed, hvis en annonce har stået nogen tid uden bud. Hvis der er bud, kan sælger ikke være bekendt at sælge til anden side.

 

Mht. skambud: Hvornår er noget et skambud, og hvem afgør, hvad et "seriøst" bud er? Jeg bød 750,- kr. på en tomtom på DBA for nyligt, selvom den var sat til 2200,- kr. Er det et skambud, eller er det seriøst, når jeg nu ved, at det er en realistisk pris, og at sælger svæver rundt i en prismæssig drømmeverden.

 

Den slags sker heldigvis sjældent herinde, men jeg vil da til enhver tid tage en prisdiskussion med sælger på PM, hvis der er noget, jeg gerne vil have, men hvor jeg mener, at sælger har sat en urealistisk høj HBO. Jeg vil dog i respekt for sælger vente 2 - 3 uger, fra annoncen indrykkes, inden jeg gør det.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Min definition af skambud:

 

Bud som ligger langt under pris, eller bare lidt under HBO pris.. HBO pris er normalt laveste acceptable pris og bør omgås med respekt.

 

Hvis man mener sælger har sat prisen for højt på sig det og undlad at byde, ELLER ta en snak med ham på pm og byd der.

Hvis man INGEN pris sætter og skriver "byd" så kan man aldrig kalde et bud for et skambud.. Men man kan seføli til hver en tid afvise det med en fnisen ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan oplyse at det er et princip jeg ofte bruger også.. Og det sker også snart igen fra min side.

 

En hbo og en køb-nu

 

Ligesom ebay har det..

 

Hbo er "så beholder jeg skindet på næsen pris" .. Køb nu er en fair men for mig god pris.. Og oftest også en lav pris set fra markedets vinkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes altså, man skal være yderst varsom med at kalde noget for skambud. På DBA ser man jo lige så ofte at sælger opgiver "overpriser". Er det så et skambud, hvis man tilbyder f.eks det halve som udgangspunkt for en forhandling? Man kan altså godt være en seriøs køber uden at ville betale den forlangte pris, ligesom man sagtens kan være en seriøs sælger, selvom man nægter at gå ned i pris. Hvis man nærmer sig hinanden på en pæn og ordentlig måde, og er reel mht. til intentionen om så rent faktisk at købe, hvis forhandlingen lykkes, så mener jeg egentlig, at alle bud er ok. Sælger kan til enhver tid blot takke nej.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er en god debat vi har gang i her.

Jeg har fået et lidt andet synspunkt på HBO nu, men min utålmodighed kan man nok ikke gøre så meget ved. Jeg vil gerne have tingene her og nu, så det med en "køb nu" pris kan jeg sagtens gå med til.

Nu er vi heldigvis forskellige, men at byde under halvdelen af det der forlanges vil jeg ikke selv gøre, så vil jeg bare gå videre til næste annonce.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi er sikkert mange her på TS som får skyld for at være nogle gamle gnavpotte, men sådan er det vel når man har gået igennem et langt liv, så er det bare ikke andres fløjte man gider at rende efter hele tiden.

 

Jeg syntes at der er mange der er ude efter DBA med grumme priser på tingene, men jeg vil da sige at mange TS priser fejler nu heller ikke noget.

 

Og hvorfor skal det være forbudt at fortælle sælger at jeg syntes at din vare er alt for dyr så jeg byder det halve feks. for det mener jeg er er en fair pris, sælger kan jo bare sige nej.

 

Jeg har heller ikke det store tilovers for det der HBO salg, af princip springer jeg dem hurtigt over og går videre, så kan de bare stå der og trække, så ser vi hvad der sker.

 

Nu er det da heldigvis frit hvordan man vil udbyde sin vare, og til hvilken pris men da markedet bugner af brugt varer og der hver dag kommer nyt til skal vi nok bare regne med at priserne vil dale, det er skidt for sælger men godt for køber, hvad er så værst?

 

Hilsen Finn.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes altså, man skal være yderst varsom med at kalde noget for skambud. På DBA ser man jo lige så ofte at sælger opgiver "overpriser". Er det så et skambud, hvis man tilbyder f.eks det halve som udgangspunkt for en forhandling? Man kan altså godt være en seriøs køber uden at ville betale den forlangte pris, ligesom man sagtens kan være en seriøs sælger, selvom man nægter at gå ned i pris. Hvis man nærmer sig hinanden på en pæn og ordentlig måde, og er reel mht. til intentionen om så rent faktisk at købe, hvis forhandlingen lykkes, så mener jeg egentlig, at alle bud er ok. Sælger kan til enhver tid blot takke nej.

 

:tu: og med tilføjelsen: "... sælger kan altid PÆNT, takke nej."

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jo-jo, vi kan og bør alle være høflige, gode og rare.

 

Jeg har selv svært ved det, når jeg får et bud på ca. ½ pris 9 minutter efter jeg har oprettet annoncen.

 

Ingen vits, det har jeg oplevet. Her.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er vi heldigvis forskellige, men at byde under halvdelen af det der forlanges vil jeg ikke selv gøre, så vil jeg bare gå videre til næste annonce.

 

Ja, men hvad nu hvis det er netop den vare, du gerne vil købe og ikke den i den næste annonce, og du virkelig mener, at sælgers pris er helt i hegnet?

 

Jeg mener fortsat, at enhver pris principielt står til diskussion - også selvom sælger giver udtryk for, at den er "fast". Der er dog situationer, hvor man nok bør lade være jvnf. Jons eksempel, hvor en eller anden bød halv pris inden for 10 minutter efter at annoncen var indrykket.

 

Og så mener jeg, at alle underbud bør foregå på PM (Dba giver også mulighed for at sende beskeder til sælger, uden at andre kan læse dem). Diskretion er en dyd, man opnår intet ved at "nedgøre" sælger eller hans vare i tråden.

 

Jeg har oplevet mange gange både som køber og sælger, at en handel til begges tilfredshed er kommet istand, efter at køber har fremsat et underbud. Jeg havde f.eks. for kort tid siden et sæt til salg, hvor jeg havde sat HBO til 4500,- kr. Det blev efter lang tid solgt for mindre, men stadig til en pris, som jeg finder fair begge veje. Der skete det, da jeg skrev i tråden, at der var kommet et seriøst bud på PM, som jeg ville overveje, at der hurtigt - uafhængigt af hinanden - kom tre andre pristilbud, som var stort set enslydende med det første, således at det som før havde været stilstand nu blev til en slags kapløb. Jeg havde altså med andre ord prissat for højt til at begynde med.

 

Prissætning af brugte varer, hvortil der er en yderst begrænset køberskare er en ret kringlet affære. At finde den "korrekte værdi" f.eks. på et trommesæt fra 1970 er platumuligt, der er alt for mange faktorer inde i billedet til, at det kan lade sig gøre på en meningsfyldt måde. Den korrekte værdi er helt råt og enkelt den pris, der kan opnås på salgstidspunktet. Hverken mere eller mindre. Det må man som sælger simpelthen forholde sig til.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja.

 

Også hvis det er den pris, jeg gennem flere handeler med den slags tomtommer, ved er over hvad man kan kalde "den aktuelle markedspris"? Forstået på den måde, at jeg indenfor det sidste halve år har både købt og solgt nøjagtigt samme slags tomtommer til en lidt lavere pris.

 

Jeg gjorde det pænt og høfligt (og diskret - altså på e-mail) efter at annoncen havde stået i mere end to måneder, og sælger takkede lige så pænt og høfligt nej. Er der egentlig sket nogen skade?

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja Erik, det er en pæn måde at gøre det på. Jeg har desværre bare set på DBA at tonen ikke har været særligt god. Faktisk blev sælger svinet til på en annonce jeg egentligt syntes var ok i pris ( bil salg). Heldigvis lyder det til det er "voksne" mennesker der begår sig på dette forum, og tak for den gode debat :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det godtnok lidt tidligt, så måske forklarer det at jeg ikke forstår det - men hvorfor generer det dig?

 

Tjaah, jeg kan godt se det smarte - jeg synes bare der er mange der sætter KNP for højt.. 20-30% over HBO... Og så har jeg bare været ude for at være eneste byder på HBO hvor der også var en KNP og først 14 dage efter fik jeg lov til at købe varen - så engang imellem er det bare mere forvirrende og tidsudtrækkende end hvad godt er..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu