Stemme Trommer... Er Der Noget Jeg Har Overset


Beechcraft

Recommended Posts

Gæst jon petersen

Det er ikke længe siden, jeg stødte på et tip til scenebrug, der bestod i at man smed "cotton balls" - jeg går ud fra at der er tale om vatkugler - indeni trommerne, som dæmpning af bundskindet.

 

Men mon ikke en sok er lidt voldsomt?

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Små bomulds-/vatkugler fungerer som en naturlig gate tammer, og jeg har med stort held brugt det på gulvtammer.. I visse studiesammenhænge kan det også være fedt på højt stemte tammer, hvor gate eller andre lydtekniske vederstyggeligheder ikke supplerer stilen særlig godt..

Link til kommentar
Del på andre sites

Skulle der ikke have stået en "professionel trommeSLAGTER"?? ;)

Så vil jeg sgu hellere omsvøbe svinet i gaffa

 

Hvaeee................. er det noget I har prøvet og har personlige erfaringer med, eller er vi ude i noget jantelov her?

 

Det er selvfølgelig lidt latterligt, at det lige er sokker, der er brugt. Men ideen med at der er noget let materiale, som lægger sig i kanten af bundskindet efter anslaget, er da ikke helt tosset.

 

Der er jo f.eks. ikke ret mange, som ikke har haft lette materialer inden i deres stortromme bl.a. for at dæmpe for kraftig resonans fra frontskindet. Og på en tomtom er der den fordel, at materialet falder ned på skindet, og derfor ikke også kvæler kedlens resonans.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Man kan lave sine egne Remo O-ringe af en cirkel gammelt skind.

 

Jeg har kun brugt dem på lilletrommer (på topskindet). Remos er alt for brede til min smag - jeg bruger en der er under 1 cm bred, så den dæmper ret lidt.

 

Men de vil vel også være fine indeni toms?

 

Fordelen er at den ligger samme sted hele tiden, hvor en vatkugle eller sok nogen gange havner midtpå og dæmper meget, andre gange i kanten og dæmper meget mindre, hvilket jeg ikke forstår at nogen kan leve med?

 

Ulempen er så, at man skal have skindet af for at justere dæmpningsgraden, så mon ikke de fleste ender med at bruge en gaffa-sommerfugl? Eller ikke noget....

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke sagt det ikke kunne lade sig gøre eller at folk ikke gjorde det, men lagde blot min præference på bordet i en passende tråd. Hvis man altså skal dæmpe.

 

Desuden.. ville du ikke hive dine egne sokker ud af tammerne hvis du skulle sælge trommesættet?

 

Jo, men udtrykket "omsvøbe" forvirrede mig nok lidt. Det lyder som lidt mere end en lille flap klæbet på bunden. Jeg fik associationer henimod en tromme klæbet ind i gaffa, og opfttede derfor dit indlæg som sarkastisk ment.

 

Nej jeg ville lade sokkerne blive, hvor de var, og sætte prisen på sættet op med 29,85 kr. :cigar:

 

I øvrigt er vi på linje: Hvis man altså skal dæmpe. Men det er der mange, der gør og derfor er det da interessant at prøve forskellige metoder.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan lave sine egne Remo O-ringe af en cirkel gammelt skind.

 

Jeg har kun brugt dem på lilletrommer (på topskindet). Remos er alt for brede til min smag - jeg bruger en der er under 1 cm bred, så den dæmper ret lidt.

 

Men de vil vel også være fine indeni toms?

 

Fordelen er at den ligger samme sted hele tiden, hvor en vatkugle eller sok nogen gange havner midtpå og dæmper meget, andre gange i kanten og dæmper meget mindre, hvilket jeg ikke forstår at nogen kan leve med?

 

Ulempen er så, at man skal have skindet af for at justere dæmpningsgraden, så mon ikke de fleste ender med at bruge en gaffa-sommerfugl? Eller ikke noget....

 

 

Jon

 

Så kan man jo sy eller binde en kort kinesertråd til vatkuglen og klemme den ind under skindets kant, så den ikke kan flyttes andet end et par cm. i alle retninger.

 

Jeg tror da, at jeg skal prøve på en af mine gulvtomtommer, som har en tendens til at "snakke lidt med", når der sparkes til stortrommen.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

A propos dæmpning:

 

 

Brian Blade sad under første sang i Viften og sloges med at få det viskestykke til at blive liggende....dæmpning er jo i nogle tilfælde ikke et spørgsmål om få sine trommer til at lyde som på en Gasolinplade fra senhalvfjerdserne, men om at min i en sang bruger en tromme på en måde, så man gerne vil have en kort, død lyd. Som her, hvor det store effektrum tager sig af at "åbne" lydbilledet.

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, men udtrykket "omsvøbe" forvirrede mig nok lidt. Det lyder som lidt mere end en lille flap klæbet på bunden. Jeg fik associationer henimod en tromme klæbet ind i gaffa, og opfttede derfor dit indlæg som sarkastisk ment.

 

Nej jeg ville lade sokkerne blive, hvor de var, og sætte prisen på sættet op med 29,85 kr. :cigar:

 

I øvrigt er vi på linje: Hvis man altså skal dæmpe. Men det er der mange, der gør og derfor er det da interessant at prøve forskellige metoder.

 

Mvh

Erik

 

Jeg stemmer åbent til rock og super højt til jazz, så hvis jeg endelig sætter noget på er det en klat på toppen.

 

Selvom det er meget sjældent jeg rører ved andet end stemmeskruerne på trommerne! Bækkener må derimod godt få en stribe gaffa alt efter situationen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu