Til De Baskyndige På Ts: Rådgivning Søges


Christopher Vejlager

Recommended Posts

Hejsa - og glædelig jul og godt nytår!

 

Jeg søger lidt rådgivning i forbindelse med køb af bas og dertilhørende forstærker.

 

Jeg er helt og aldeles novice på området, så alle former for råd, anbefalinger og anden hjælp vil blive taget imod med kyshånd.

 

Her er imidlertid mine overvejelser indtil videre:

 

Selvom jeg på nuværende tidspunkt ikke kan spille bas overhoved, så regner jeg bestemt med at kunne komme til det henad vejen - ergo er jeg på udkig efter en kvalitetsbas, som ikke går i stykker eller falder fra hinanden indenfor det første års tid. Men som samtidig ikke koster 10 eller 20 kilo.

 

Mange af de bassister, jeg har spillet sammen med, spiller Fender Jazz Bas, hvilket eftersigende skulle være en rigtig god bas til rimelige penge - alt efter om man køber fra Mexico, Japan eller USA åbenbart.

 

Så indtil videre kunne noget i den afdeling godt være relevant, tænker jeg. Dog kunne det være rart med lidt eksperticeinput vedrørende de forskellige modeller af Jazz Basser, da jeg har svært ved at skabe mig et overblik over, hvor man kunne gøre sig et fornuftigt køb blandt de uendeligt mange forskellige muligheder, der findes på markedet.

 

Ydermere kunne det være behjælpeligt med en smule erfaringsbaseret indsigt i 4 kontra 5 strenge. Jeg elsker lyden af den dybe h-streng og gør tit brug af denne, når jeg komponerer musik. Jeg er dog ikke sikker på, om jeg ville komme til at forvirre mig selv mere end nødvendigt ved at starte ud med at lære på en 5-strenget, hvorfor jeg burde købe en 4-strenget først og se, om jeg med tiden føler behov for en 5-strenget (også). Tja, eller 6-strenget for den sags skyld - men det er nok ikke nødvendigt til at starte med uanset.

 

Og forstærker - der er jeg intet mindre end blank. Men igen - kvalitet til rimelige penge er mit udgangspunkt.

 

Godt... nok snak. Jeg håber, at der findes et par stykker eller tre derude i trommeland, som også spiller lidt bas engang imellem, og som har lidt viden tilovers, som I vil dele ud af.

 

På forhånd mange tak.

 

Hilsen Christopher :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

På Facebook er der en gruppe der hedder 'danske bassister' mener jeg. Stifteren hedder Peter Rahbæk og han er en delikatesse når det kommer til bas. Han er sær og mystisk, men velmenende og særdeles hjælpsom. Prøv at skriv til ham.

Han er i stand til at snakke et øre af både dig og dine nærmeste, men han er værd at lytte til og han kan helt sikkert pege dig i den rigtige retning.

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Ibanez laver fortræffelige basser - også i de lidt billigere serier.

Eden laver rigtigt gode forstærkere, som fra tid til anden fås relativt billigt brugt.

 

Seriøs rådgivning forudsætter nok, at du meddeler os en ca. prisramme for det samlede køb. Men når du selv nævner Jazz-bassen, er det vel ikke helt i "budget"-afdelingen.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Erik, du har helt ret i, at jeg ikke tænker budget. Jeg har dog så lidt forstand på basmarkedet, at jeg finder det svært at sætte en prisramme helt fast. Men ja, i omegnen af Jazz-bas + forstærker af samme kvalitet.

 

Jeg har intet imod at købe brugt - tværtimod.

 

Men altså, jeg vil under ingen omstændigheder over 10k samlet. Og meget gerne en del billigere, hvis det kan lade sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Køb brugt. Eksempel: j-bass ca 6-8 kg. Anlæg, hartke er udemærket så find en kombo den koster mellem 1-2000,- og vupti så er du igang. Jeg har lige skaffet mig af med et kæmpe stack og har købt en hartke kombo, det er virkelig fedt. Og er komboen ikke stor nok Eks på spillejobs så er der en Line out som du bare smider i mixeren. Jeg har spillet bas siden '89 så du spørger bare, evt på en pm.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kommer lige med noget viden som jeg ikke er sikker på du kan bruge til noget som helst.. men helt grundlæggende, så er der to typer: Jazz og precision. Precision er meget brugt i rock, da den har en meget dyb og "basset" lyd. Jazz derimod har en smule mere kant, måske lidt buzzene (det er nemt at finde lyd på de forskellige).

Mere eller mindre alle fabrikanter har lavet deres udgaver (der er selvfølgelig nogle som ikke har), hvilket gør at du kan finde nogle som ligner disse modeller fra 500 kr. til noget på den frække side af 30.000 (Fenders egne).

Der er vel bare et spørgsmål om hvad du vil bruge bassen til: Skal du bare spille der hjemme, måske ud og optræde lidt eller vil du være den næste Marcus Miller? Du kan sagtens finde en Squier (Billigere mærke ejet af Fender), til 2-3000, som vil gøre at du kommer rigtig langt, men pas på med alt for billige, da du kan risikere at halsen er skæv eller noget i den dur :-)

Redigeret af Christian Kofod
Link til kommentar
Del på andre sites

Dixie: God idé med kombo-forstærker. Mht. Jazz-bassen - er der hørbar/mærkbar forskel på en mexicaner, japaner og amerikaner?

 

Christian: Tak for indblik - det kan jeg bestemt bruge til noget. Men tja, nu er det svært at sige, hvor det kunne føre hen, men umiddelbart er min plan blot at øve hjemme til at starte med, og så kommer jeg nok også til at slæbe den med i øvelokalet fra tid til anden. Så jeg har ikke behov for verdensmesterudstyr, men samtidig vil jeg rigtig gerne undgå præcis det, du nævner med Squieren. For hvis jeg skal købe brugt - hvilket jeg regner med at gøre - vil jeg gerne være sikker på at købe noget, der helt grundlæggende burde være i orden. Jeg har intet imod at gøre en investering - dvs. at gøre et lidt dyrere køb, som jeg ville kunne sælge videre uden at tabe det store, hvis jeg efterfølgende føler behov for at sælge skidtet igen.

Redigeret af Christopher Vejlager
Link til kommentar
Del på andre sites

Ang div fender udgaver. Us er lækker at spille på og har en flot finish og dejlig lyd. Japaner er ligeså lækker og koster tæt på det samme som us. Mex er fed at spille på men der er sparet på pickup'er og eksempelvis slagpladen, men hvis du kan lide at spille på den kan du jo altid købe nogle dyre pickup'er senere. Jeg har en japaner j-bas og en us custom fra '72 og en mex p-bas og jeg er faktisk gladest for at spille på min billige Mexico bas.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dixie: Ok, interessant! Jeg ville nok uden problemer kunne klare mig med en bandit fra Mexico så. Har du skiftet pickup'erne på din p-bas, siden du foretrækker den over din japaner og US Custom?

 

MADL: Jeg kan ikke få dit link til at virke?

Nej jeg har ikke skiftet andet end slagpladen, men det er også kun fordi jeg synes den originale lignede shit. Lyden har jeg det fint med så jeg har ikke opgraderet til den dyre pickup (600,-)

Jeg tror at jeg foretrækker den fordi den er dejlig og nem at spille på. Man kan ikke sige at bare fordi det er dyrt er det bedst, det er hænderne der skal spille på den der bestemmer.

Redigeret af Dixie
Link til kommentar
Del på andre sites

Lad vær med at købe forstærker og kab inden du har prøvet begge med lie præcis din bas. Der er så meget god lyd at hente ved at prøve forskelligt, også selvom det er på brugt markedet. Mange forstærkere lyder bedre på 8" end på 12" eller omvendt, og så er det dumt at købe et kab som ikke passer til forstærkeren eller omvendt.

 

Hold evt. øje med www.peterfrostrup.dk - han har tit billige basser. Du kan også prøve de tidlige squier jazzbasser. De er FEDE!

 

Hvis du er til hule basser kan du også købe denne, og få en superbas til billigpenge, som lyder godt til det meste: http://www.epiphone.com/Products/Bass/Jack-Casady-Signature-Bass.aspx

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg begyndte selv at spille bas for et par år siden, som hobbyprojekt, og lånte en bas det første år (boede sammen med en bassist :) ). For godt et købte jeg så en bas selv. Jeg allIerede mig med en ninja af en elbassist og tog ned i 4sound og valgte denne bas:

http://www.4sound.dk/shop/elbas/squier-by-fender/classic-vibe-james-johnston-j-bass-rw.html

 

Prøvede alle mulige modeller, og endte alligevel med denne. Jeg prøvede rigtig mange squier, fender mex og fender US basser (Squier er Fenders billig-mærke!), og den ovenstående Squier var uden samligning den bedste til prisen!! Den var væsentligt bedre end nogle af f.eks Fender roadworn serien, som ligger omkring de 8-10.000..

 

Jeg vil anbefale at tage ned og prøve en masse, for de varierer meget fra instrument til instrument. Jeg havde egentlig udset mig denne bas ( http://www.4sound.dk/shop/elbas/squier-by-fender/classic-vibe-60s-j-bass-olympic-white.html ) og 4sound sælgeren jeg snakkede med sagde, at i princippet var de to basser helt ens bortset fra farven, men der var virkelig stor forskel på dem, så jeg valgte den blå.

 

Jeg vil anbefale at gå efter en 4-strenget jazzbas! P-basserne har én pickup, mens J-basser har to, så man kan imitere en P-bas lyd på sin J-bas, men man kan ikke få en P-bas til at lyde som en J-bas, så jazzbassen er mere alsidig og allround.

 

Mht til forstæker er jeg lidt blank også. Jeg har selv en såkaldt Trace Acoustic, som vel ikk rigtig er en elbasforstærker, og den lyder ikke særlig godt, men jeg fik den gratis.. Nogle gange har jeg lånt en kammerats TC electronic forstærker med 4x10, og så lyder det lige pludselig MEGA godt, men så er vi også oppe i et noget andet prisleje!!

 

Held og lykke med projektet. Det er mega fedt som trommeslager at kunne spille bas! Det giver rigtig meget til ens trommespil også..

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt med alle de indsigtsfulde svar!

 

Jeg føler allerede, at jeg er blevet skubbet milevidt i den rigtige retning, og jeg tænker, at jeg nok umiddelbart er ude i noget Jazz Bas fra Mexico. Men det kan jo nå at ændre sig endnu.

 

AndreasSv: God pointe med J- kontra P-bas. Jeg har lyttet til en masse forskellige videoer på YouTube med sammenligninger af de to typer, og J-bassen tiltrækker mig mest, må jeg sige.

 

Mht. forstærkere, så synes jeg, at de par stykker, I (Drummer_Boy og erik frey) henviser til, er ret dyre. Og det til trods for, at det er brugt på DBA. Koster en ordentlig kombo-forstærker bare en god, jysk bondegård? Eller er det muligt at anskaffe sig en for billigere penge (i omegnen af et par tusinde måske)?

 

Lause: Jeg sender dig lige en PM.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du er interesseret kan du kigge forbi mit studie. Jeg har 10-15 basser fra 1500 kr til 25.000 og 7-10 basforstærkere fra 400 kr til 40.000 kr.

 

Jeg vil med glæde hjælpe dig med at finde noget du godt kan lide.

 

Peace!

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

Mht. forstærkere, så synes jeg, at de par stykker, I (Drummer_Boy og erik frey) henviser til, er ret dyre. Og det til trods for, at det er brugt på DBA. Koster en ordentlig kombo-forstærker bare en god, jysk bondegård? Eller er det muligt at anskaffe sig en for billigere penge (i omegnen af et par tusinde måske)?

 

 

Jeg købte en Hartke Model 2000 med 2 stk Basslab 1x12" kabinetter til min søn for godt 2000,- kr. Et vellydende og ret kraftigt anlæg.

 

Men det fylder en del og fy for den lede, hvor den i forstærkeren indbyggede blæser larmer. Det gør blæseren på de Eden Nemesis, jeg har hørt ikke, og de lyder endnu bedre.

 

3700,- er vel også kun et forhandlingsoplæg, den kan sikkert fås for 3000,- og det synes jeg egentlig ikke er urimeligt for en god combo.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Basser har det ikke med at gå i stykker eller falde fra hinanden ... de kan bare være mere eller mindre gode

 

 

Men det er lidt ligesom med trommer, hvis du køber nyt, så kaster du til dels penge ud af vinduet, men det er rarere og nemmere at købe noget nyt første gang, når man ikke har den store forstand på det og istedet kan sætte sig fx i Aage og prøve løs.

 

 

Jeg er selv guitarist og har spillet i en menneske alder ... en af mine venner, som er trommeslager købte en af de billigere Ibanez'er for et par år siden. Det er faktisk en ret fin bas. Men som flere siger, så er handler strege instrumenter meget om, hvordan de føles, så det er lidt svært at rådgive om, hvad der er bedst til dig.

 

Men det som jeg vil sige, hvis du køber nyt, så lad være med at give for meget for bassen før du har udviklet en smag og personlighed selv, så kan du altid gå ud og anskaffe noget tip top prima-kvalitet om et par år, hvis det udvikler sig. Fx så snakkes der rigtig meget om Fender basserne her (Fender jazz bass og precision bass), men hvis jeg skulle gå ud og købe dyrt, så er jeg ikke i tvivl om, at jeg ville købe en Gallien-Krueger kombo og måske en Warwick bass (noget som ingen har nævnt).

 

Men med fare for at gentage mig selv, så er fleste mellemklasse instrumenter ret fine og du går ikke helt galt i byen med noget af det, så lad være at gå ud og bruge for mange penge, men find dig en bas, som føles godt og hav det sjovt. Så skal du nok få meninger og smag og behag selv inden længe.

Redigeret af OakMan
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu