Spørgsmål Til "fessoren" - Hvordan Lærer Man Bedst?


drum

Recommended Posts

Hej derude!

 

Meget kan jeg lære fra mig , men lige, hvad den bedste læringsmetode er, hvilket en elev spurgte mig om forleden, havde jeg ikke et umiddelbart professorsvar på.

 

Så altså..

 

Alle har vel deres måde at lære på, såsom "du spiller en time, holder en pause, spiller igen, og vupti - så er du meget bedre!

 

Men hvad gør I? Har I nogen fif til at blive bedre mere effektivt? (gerne med udgangspunkt i en uge)

 

.. .. ..

 

Med venlig hilsen ..

Redigeret af drum
Link til kommentar
Del på andre sites

Øv mange gange om ugen i kortere tid, i stedet for 1 gang om ugen hele dagen..

Det er også godt at sætte de ting man øver lidt i system, så man i en periode øver meget på fx paradidler eller whatever.. selvfølgelig ikke udelukkende det, men så man har et fokuspunkt i sin øvning.

 

Det er selvfølgelig bare min mening. Nogle gange skal man også bare have lov til at sætte sig og spille uden rigtig at tænke over det..

Link til kommentar
Del på andre sites

Den bedste læringsmetode findes der ingen skabelon for!

 

Det er dit job som underviser at finde ud af hvordan den enkelte elev bedst lærer og tager imod!

 

Nogle eksempler på nyttige ting man kan/bør øve:

 

-Øv teknik ! Lær de mest basale rudiments og stickings og spil dem på både øveplade og trommesæt!

-Spil med et band. Gerne flere! (Spil LIVE! Det er den bedste måde at lærer på)

-Spil til mp3 filer, evt. numre uden trommespor

-Øv med og uden en metronom!

-Gå til en masse koncerter og få inspiration!

-Spil, lyt og lær forskellige stilarter/genre...

-Lær trommeteori (hvordan hver rytme/fill ser ud på papiret. Både med og uden brug af noder)

-Lær at tælle højt!

-Husk at spille hver dag! Hellere lidt øvning end ingen!

 

Blot nogle ud af mange ting der kan øves på...

Link til kommentar
Del på andre sites

Lær at spille dynamisk, især stille, alle kan jo larme.

 

Sammenspil med flere i band.

 

Lyt til de bedste trommeslagere som kan SPILLE ikke bare slå en rytmebox takt.

 

Optage det du spiller og lyt på det.

 

Det skal føles behageligt at sidde ved sættet, og alt skal være plaseret sådan at det føles let at bevæge sig rundt på.

 

Fills er noget som vi bruger meget, jo flere varianter du kan desto bedre er det.

 

Jo flere taktarter og stilarter du kan jo større chanser har du for at få job, og jo sjovere er det at spille.

 

Øve på at SPILLE på trommer ,--- ikke larme.

 

Hilsen Finn, Ludwig driver siden 1968.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som skolelærer på en efterskole, hvor læringsstile er i højsædet, kan man også evt. prøve at se lidt indad og prøve at mærke efter, hvordan man lærer ANDRE ting bedst (og nu bliver det lidt lærer-agtigt, men måske kan nogen se sig selv i noget af det).

 

Teorien går sådan lidt groft sagt ud på, at der som hovedregel er 4 læringsstile, og jeg prøver lige at trække undervisningsteorien ned over det at spille trommer.:

 

Teoretikeren

Teoretikeren tager gerne sit udgangspunkt i teorien og noderne. Kan sagtens bruge timevis på at øve alene uden nødvendigvis at øve frem imod at skulle spille med nogen, men blot udvikle egne færdigheder. Strukturerede opgaver med klare mål er fedt.

Teoretikeren skal udfordre sig selv ved at prøve selv at finde på, være kreativ, bruge sit lærte stof til at præge sit eget spil, og derudover prøve at spille musik "på øret".

 

Reflektoren

Reflektoren vil gerne være HELT sikker i sit indøvede stof, inden det prøves af. Reflektoren lærer godt sammen med andre, og spiller gerne sammen med folk. Noder og teknikker terpes igennem og bruges ikke i praksis, med mindre han er sikker i det.

Reflektoren skal udfordre sig selv ved at kaste sig ud i at spille uden den store forberedelse, og desuden kaste sig ud i at spille noget, som ikke nødvendigvis er indøvet på rygraden.

 

Aktivisten kaster sig ud i at spille uden at bruge for meget tid på at sætte sit ind i stoffet først. Først spille - siden undersøge, læse noder osv. Aktivisten vil gerne igang med det samme, fremfor at bruge tiden på at "nørde" småting og anden forberedelse. Han vil være hvor det sker.

Aktivisten skal udfordre sig selv ved at forberede sig, læse noderne og lytte numre, og desuden skal aktivisten også arbejde med at øve spil og teknik for teknikkens skyld.

 

Pragmatikeren vil helst, at tingene skal fungere i praksis. Han vil nødig bruge tid på at læse noder igennem osv. - han vil hellere prøve sig frem. Pragmatikeren er også ham, der i øveren ikke vil bruge sin tid på noget, med mindre der er en mening med det og det kan bruges til noget.

Pragmatikeren skal lære, at ting kan tage tid, og at processen med at øve detaljer, teknik osv. også er kvaliteter i at få spillet og sammenspillet til at fungere.

 

 

Måske nogen kan bruge dette til noget - om ikke andet til at forstå sig selv og andre. Eksemplerne er hentet fra almindelig undervisning i skolen, så nogle af eksemplerne kan måske være lidt bob bob. Men det er mest et forsøg på, at eksemplificere denne læringsmetode ud fra en trommeslager.

  • Upvote 5
Link til kommentar
Del på andre sites

Som skolelærer på en efterskole, hvor læringsstile er i højsædet, kan man også evt. prøve at se lidt indad og prøve at mærke efter, hvordan man lærer ANDRE ting bedst (og nu bliver det lidt lærer-agtigt, men måske kan nogen se sig selv i noget af det).

 

 

Så du arbejder på Hørby? :-)

- skal på efterskole næste år og var til åbent hus hos jer på efterskolernes dag.

 

I har klart fat i noget med de fire læringsstile!

 

Back to the topic:

 

Følgende ting er vist blevet nævnt, men har også virket for mig:

  • Øver hellere mange gange om ugen, i lidt kortere tid, frem for at øve 3 timer to gange om ugen.
  • Øver til musik, UDEN TROMMER ("drumless-tracks")
  • At spille med andre.
  • Øve med metronom

Og mange andre ting, men synes det er disse ting, som har forbedret mine skills mest :-)

 

Mvh

Andreas

Link til kommentar
Del på andre sites

Conguero: tak skal du have - jeg er glad for, at du kan lide det.

 

Mumrik: Ja, jeg er musiklærer på Hørby Efterskole. Fedt at du besøgte os - jeg håber, at du kunne lide skolen. Er du meldt ind eller i tænke-fasen? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

SORRY FOR OT

 

Mumrik: Nu så jeg lige i din profil, at du hedder Ervolder til efternavn? Har du en bror, som har gået hos os? Jeg havde en Rasmus Ervolder for nogle år siden.

Redigeret af Mark
Link til kommentar
Del på andre sites

SORRY FOR OT

 

Mumrik: Nu så jeg lige i din profil, at du hedder Ervolder til efternavn? Har du en bror, som har gået hos os? Jeg havde en Rasmus Ervolder for nogle år siden.

 

Ja, Rasmus er min bror :-) Han gik på Hørby for et par år siden.

 

Jeg er meldt ind på Horne Efterskole, men det var tæt løb mellem Horne og Hørby ;)

 

Sorry for OT

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu