Traditional-Grib


jensen

Recommended Posts

Ø'høj ts'ere.

 

Som overskriften lyder, har jeg overvejet at begyndt at øve mig i at spille med, traditional-grib. Her kommer så spørgsmålet = hvad er fordelene egentlig med at spille med tradi-grib, og hvad er ulemperne ved tradi-grib osv osv.

 

På forhånd tak!

 

- Tobias :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Traditionel er måske Matched (German) en smule underlegen, men det giver en anden dynamik og derfor vil du nok opleve at du har tendens til at spille andre ting, når du bare jammer derudaf.

Du skal da helt sikkert prøve det af. Det er altid godt at eksperimentere lidt. Du lære helt sikkert noget af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er ikke så meget andet at sige end: Prøv det.

 

Jeg har spillet matched grip i mange år, og fandt det svært at få mine dobbeltslag til at sidde i skabet. Blandt andet fordi mit venstre håndled har en lille defekt.. Efter alle disse år prøvede jeg traditionel grip, og det har hjulpet mine dobbeltslag godt på vej. Jeg har dog svært ved at slippe matched grip helt, da mit setup ikke passer godt til traditionel - så jeg bruger en blanding.

 

 

Go for it..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener slet ikke, at traditional grip er underlegent i forhold til matched - det er UDELUKKENDE et spørgsmål om træning og hvad man er vant til. De fleste lærer matched grip fra starten i dag, og man vender sig til den følelse og derfor kan det være svært at skifte og føle, at traditional er ligeså godt som det man er vant til. Ikke desto mindre er det muligt! Jeg har selv skiftet nærmest totalt - spiller næsten kun traditional nu!

 

Og se på folk som Weckl og Colaiuta - de har vist ikke de store problemer med traditional grip :hmm:

Tjek hhv. Dave Weckls og Jojo Mayers teknik-dvd'er ud og hør hvad de siger om forskellene, og se hvad de demonstrerer af relevante øvelser!

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Traditional kommer fra march trommer og er derfor aldrig tænkt som til trommesæt.. MEN det benytter nogle andre og mindre muskler og KAN hos nogle give lidt mere dynamik

 

det påvirker også dit setup da rækkevidden er anderledes

 

Det er jo smag og behag. mange jazz folk sværger til det men du skal bare bruge det du føler fungerer bedst for DIG!

 

CHECK Jojo Mayers dvd.. Den forklarer det ret godt

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarende alle sammen!:-).

 

- jeg øver som en sindsyg. Er indtil videre kommet godt igang, dog er det lidt svært at få kontrol over stikken, men det kommer jo nok, senere hen.

 

Er rimelig okay med mit matched-grib, men min højre hånd gider simpelthen ikke at gøre som jeg vil have, når jeg skal lave "doubble-stroke". Havde hørt fra mange af de ældre trommeslagere, at det er en del nemmere at lave "doubble-stroke", med de teknik.

 

- Tobias :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Traditional kommer fra march trommer og er derfor aldrig tænkt som til trommesæt.. MEN det benytter nogle andre og mindre muskler og KAN hos nogle give lidt mere dynamik

 

det påvirker også dit setup da rækkevidden er anderledes

 

Det er jo smag og behag. mange jazz folk sværger til det men du skal bare bruge det du føler fungerer bedst for DIG!

 

CHECK Jojo Mayers dvd.. Den forklarer det ret godt

 

aldrig tænkt til trommesæt?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Her et eksempel på en musiker, som blander teknikkerne med fordel - tjek soloen ved 06:55.

Uanset om man kan li' musikkern eller ej, så er han dygtig med et stort overblik. Og traditional grip er ikke kun for jazz-musikere, det demonstrerer Sucherman her, han slår HÅRDT!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Er indtil videre kommet godt igang, dog er det lidt svært at få kontrol over stikken......

 

...min højre hånd gider simpelthen ikke at gøre som jeg vil have, når jeg skal lave "doubble-stroke".

- Tobias :-)

 

Er det ikke bare et teenage-syndrom? :dialaugh_trans: :dialaugh_trans:

 

Spøg til side Tobias. Jeg skifter selv mellem begge teknikker. Jeg er ikke verdensmester (men hvem er det), men gør det efter behag. Jeg kan hæderligt spille traditionelt, og bruger det måske 10-15 % af tiden. Det kommer også an på, hvilke numre jeg spiller.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er selv tidligere gardist, og er blevet opflasket med traditionel grip - da det er den korrekte placering af trommerstikkerne, når du har en marctromme hængende lidt på skrå. Dog hver gang jeg sidder ved et trommesæt har jeg altid benyttet mig af matched grip, da det (for mig) passer bedre til trommernes placering og med mulighed for at lave perkekte rimshots, når jeg er på gig. Jeg er dog bgyndt at lege med traditionel grip når jeg sidder ved trommesættet, men har lidt bøvl med mit rimshot, men det har også ligeså meget at sige, at jeg ikke omjustere lilletrommens vinkel, men stadig bibeholder dens oprindelige placering som matcher mit matched grip.

 

Så som De andre, så skifter jeg imellem de to forskellige teknikker afhængig af hvilket nummer jeg skal spille med orkesteret!

 

- Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

En lille korrektion:

 

At gribe er et dansk verbum.

En greb er en slags skovl.

Et greb er en bestemt måde at hoide på. F.eks. Håndens greb på trommestikken.

En grib er en ådsels ædende rovfugl. Her ses f.eks. en traditionel gebyr grib:

vulture_suit.jpg

 

På en engelsk kaldes et greb "a grip". F.ex. He was gripping the stick softly.

Men tingene er ikke altid entydige. F.eks betyder "Get a grip" - Tag dig sammen.

 

Sorry for off topic. ;)

 

Peter S.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

aldrig tænkt til trommesæt?

 

 

Mon ikke det Henrik mener er, at traditionel grip blev udviklet inden trommesættet, til march-trommer, skråsiddende lilletromme, som oplagt er vanskeligt med matched grip (som The Drummer også er inde på).

 

Derudover er det jo det rene vrøvl han lukker ud i den video. Trommespillet fejler ikke noget, men argumentationen er da ren nonsens.

 

@Conguero: Nu vi er ved det. Det hedder vist retteligt en ådselæder, og ikke en ådsels æder.

 

On topic: Prøv det, øv det. Du bliver næppe dårligere (heller ikke til matched grip) af at øve traditionel.

Redigeret af Lille John
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener slet ikke, at traditional grip er underlegent i forhold til matched - det er UDELUKKENDE et spørgsmål om træning og hvad man er vant til.

 

Ikke helt enig. Min erfaring er, at selv efter 4-5 års intensiv træning på kons, så måtte Kim Plainfield til sidst fortælle mig - efter en kort A/B - at jeg helt klart var en "matched grip player". Dette efter stort set kun at have spillet traditionelt greb i disse 4-5 år. En erkendelse jeg måske bare selv skulle have gjort for længe siden (på det tidspunkt) :hmm:

 

Men pointen er bare, at nogle personer har mere anlæg for det end andre, hvilket må skyldes den enkeltes anatomi.

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Men pointen er bare, at nogle personer har mere anlæg for det end andre, hvilket må skyldes den enkeltes anatomi.

 

Det udsagn kan jeg kun tilslutte mig! Jeg er også kun begyndt at øve traditionel, efter jeg brækkede hånden, håndleddet er simpelthen drejet 4-8 mm i forhold til før, og derefter har det været mest behageligt at spille på den måde..

Link til kommentar
Del på andre sites

Her et eksempel på en musiker, som blander teknikkerne med fordel - tjek soloen ved 06:55.

Uanset om man kan li' musikkern eller ej, så er han dygtig med et stort overblik. Og traditional grip er ikke kun for jazz-musikere, det demonstrerer Sucherman her, han slår HÅRDT!

 

Det sku' vel ikke være STYX, der spiller her?....Lyder så'en!!

 

Og korrekt...her ses tydeligt, hvordan man kan blande begge greb...bare jeg ku' det :oops:

Link til kommentar
Del på andre sites

Så for Søren, nu har jeg brug for hjælp!

 

Nu har jeg lært og holde ordenligt på stikken, og slå med, hvor jeg kan slappe af i hånden....MEN når jeg spiller sådan kan jeg ikke få så meget knald på....hvordan kan man lærer og kunne det? Nogen gode ide'er ?:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu