Mgk. Er Dette Trommespil Kvalificeret Nok?


Recommended Posts

Hej alle slagere herinde. Jeg skal til mgk prøve her på næste fredag (1 marts)

 

Her er et link hvor jeg spiller trommer til en koncert med mit band. Kunne i give mig lidt konstruktiv kritik om det jeg spiller ville være godt nok til at få karakteren 7, 10 eller 12 til en mgk prøve?

 

http://www.youtube.com/watch?v=NWWb3JPOe3c

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil foreslå dig at arbejde på dit groove. Du har RIGTIG mange idéer til at lave fills hele tiden, hvilket gør, at du og bandet aldrig helt falder på plads i nummeret. De fills, du laver, er til gengæld helt fine.

 

Prøv at sætte dig ved dit trommesæt og spil i bare 1 minut, hvor du ikke laver ET ENESTE fill men KUN groover. Det er vigtigt, at det er et HELT minut. Sæt gerne et nedtællingsur på 60 sekunder og spil til det bipper. Hvis du har en optager, så optag det ENDELIG. Det er den BEDSTE måde at blive bedre på. Man hører forbavsende lidt, når man sidder bag sættet. Alle de små fejl, ubevidste temposkift og så videre... dem hører man pludselig klokkeklart på en optagelse.

 

Jeg vil garantere dig, at det vil være en lærerig oplevelse for dig, hvor der forhåbentlig vil gå nogen ting op for dig i forhold til vigtigheden af at have et stærkt groove.

 

Hør forresten nedenstående nummer. Prøv at tæl hvor mange fills trommeslageren laver igennem HELE sangen. Det er ikke mange, kan jeg allerede nu afsløre. Til gengæld låser han sit groove fast fra første slag og hele vejen til det sidste slag. Groove, groove, groove.

 

Trommeslageren hedder forresten Jeff Porcaro. Han var (og er stadig) i mine øjne én af de bedste trommeslagere nogensinde.

 

http://www.youtube.com/watch?v=H9cELtu8vtI

 

Held og lykke med prøven! :-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

+1 til Christophers kommentar.

 

En anden ting, der også kan være værd at overveje er at prøve at undgå hele tiden at lave "the obvious fill" som altid markerer 1-slaget med et bækken/stortrommeslag. De fleste bare moderat erfarne musikere ved godt hvornår 1-slaget er, så trommeslageren behøver ikke understrege det hele tiden.

 

I stedet kan man betragte fills som alle former for små variationer og tilføjelser til grund-groovet, som understreger og komplimenterer det, de andre i bandet spiller.

 

(Og ja, det er en pointe jeg har stjålet fra Gavin Harrison, men det bliver det jo ikke mindre rigtigt af...)

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for de gode svar indtil videre. Nu er det her ikke lige de to numre jeg skal spille til mgk, men de numre jeg skal spille er nogenlunde i samme kaliber. Det ene er dog mere prog/psykedelisk rock med en anelse af hård rock. Lidt i stil med Porcupine Tree (er også sindssygt meget inspireret af deres trommeslager)

 

Men nu tænker jeg også på ting som dynamik, rytmik og timing. Jeg har nemlig bevidst valgt et nummer (det jeg beskrev ovenover) fordi der i nummeret både er voldsomme dynamik skift (starter med noget robato markeringsspil på hihat og ride og i omkvædet går det hele bare løs i 4/4 men som bestemt ikke lyder som 4/4, og i det tredje vers kommer et stykke hvor jeg skal spille lidt langsommere end guitaren og lægge meget tungt på beatet.

 

Da jeg godt ved at en masse fills vil ikke gøre indtryk på censorene (medmindre man er mike portnoy) så har jeg valgt det nummer som en af de 2 hvor man som sagt viser alsidighed i både timing, dynamik og rytmik (at få 4/4 til at lyde som odd time) Vil det give høje point hos censorerne.

 

Det skal lige siges at jeg har styr på numrene og hviler i mig selv når jeg spiller dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg ikke hørt numrene, men vil bare huske dig på at censorene ikke sidder med en kontrolliste og krydser af når du har udført forskellige discipliner. De vil bare have at du lyder godt. Derfor er det også en god ide at eliminere/optimere stykker/sange/passager hvor man ikke lyder godt. Jeg spillede fx ikke en solo til min prøve fordi jeg spiller skide dårligt solo. Tænk på ikke at fremvise dine svage sider, og dette kan du netop tillade dig fordi de ikke krydser af som ovennævnt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg spillede fx ikke en solo til min prøve fordi jeg spiller skide dårligt solo.

Undskyld at jeg blander mig i din tråd PortnoyJunior

Men er det ikke et krav at spille noget improviseret til prøven? Hvordan gjorde du det uden at spille "solo"?

Redigeret af westmark
Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

Men nu tænker jeg også på ting som dynamik, rytmik og timing. ....

 

 

Det skal lige siges at jeg har styr på numrene og hviler i mig selv når jeg spiller dem.

 

Er det de samme musikere du skal spille med til din prøve? Det ville være sundt for jer alle sammen at øve til en metronom, og nogle fokus øvelser (som Christoffer sagde) ville også være ret gode for jer... Tempoet varierer ret meget undervejs og der sker hele tiden et eller andet (fills ell små variationer af den ene eller anden slags) Det ville være ret fedt at skære det helt ind til benet og starte derfra! Man er nød til at bygge huset fra fundamentet og op efter, ellers skvatter lortet sammen.. Prøv at lyt på optagelserne som du har lagt her i tråden og overvej alle dine beats i de forskellige stykker - især med fokus på hvad er de vigtige slag og hvilke slører beatet. Det samme med dine fills og markeringer på bækkenet - er der en dybere mening i at de er der eller er de faktisk bare i vejen?!

 

Dynamik er mange ting - det er volumen, men det er især og densitet - altså hvor meget vælger du at fylde i lydbilledet... Det er nogle ret vigtige overvejelser, da det jo gerne skulle dreje sig 100% om musikken. Dybest set så er det jo også det som censorene lytter efter - musikalitet og musikalsk forståelse.

Så som der er skrevet før så prøv at optage dig selv (gerne til en metronom) og lyt tilbage på det og virkeligt skær det ind til benet.

 

Held og lykke med prøven.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du spiller alt for meget hele tiden. Især det andet nummer virker rodet, men det skyldes nu nok ikke kun trommespillet. Arrangementet er i det hele taget ret bastant og ensformigt. Uden at have meget ide om mgk-optagelse, vi jeg da tro, at censorerne er uddannet til at lytte til helheden, og hvordan du passer ind i den.

 

Hvis du vil noget proffessionelt med musikken, mener jeg også, at du skal sætte overliggeren for lydkvalitet til offentliggørelse en del op. Ja, undskyld mig!

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey. Fedt du søger på mgk. Må jeg spørge hvor gammel du er?

 

Du har rigtig fint styr på dine enkelt Slag og de lyder fedt på tammerne.

 

Hvis jeg skal sige hvad jeg syntes kunne blive bedre, så prøv at tænk over hvordan du crashe dine bækkener. Du kan efter min mening godt gøre det overbevisende uden nødvendigvis at slå hårdere. Foruden det kan jeg kun slutte mig til At en metronom vil hjælpe. Det er irriterende st få at vide, men det vil gøre 40 procent federe hvis det hele var 10 procent mere right.

 

Men ellers lyder det helt ok, massere af potentiale. God oplevelse til at komme ind:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg overvejer selv at søge ind på MGK når jeg engang er færdig med min gymnasieuddannelse, så følger lige med her!

 

Hvilke genre spiller du normalt? og har du øvet nok?

 

Hver gang jeg skal til at starte på en ny sang, spiller jeg den uden fills overhovedet for at få et overblik over hvor de passer og først og fremmest for at blive sikker i sangen.

 

Gavin Harrison er kongen, og der er al grund til at lytte til ham. Man behøver nemlig ikke fremhæve 1 slaget så meget som der er tendens til som trommeslager.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Og så er Jeff DEN største !!!

Slap af med Jeff og lad manden udvikle sin egen stil. Han kan sgu blive god.

Hvordan bliver man god? Ved at lade sig inspirere sig af andre !

Og netop derfor må man have flere trommeslagere på 1. pladsen. Hvis man har én er man jo bare snæversynet...

 

Trådstarters brugernavn mere end antyder, at han forfalder til afgudsdyrkelse! Lad os nu holde os til trådens emne: Er det godt nok til MGK?

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene indtil videre :)

Jeg vil bestemt ikke sige jeg er en "idol-dyrker"/"afgudsdyrker". Jeg prøver bare at forholde mig til sandheden om at der kun findes en trommeslager i verden som kan virkelig imponere med stort set alt hans trommespil, og især hurtige fills og skæve figurer: Mike Portnoy. Jeff var også dygtig, han havde et svedigt groove, men efter min mening er Portnoy langt dygtigere. Det er meget sværere at groove med så avancerede og travle rytmer end det er med en simpelt beat ala jeff porcaro. Og hvis du hører et nummer som "constant motion" med dream theater, vil du også kunne høre og mærke at han groover næsten lige så godt som porcaro, og bedre end porcaro i introen og guitarsoloen

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene indtil videre :)

Jeg vil bestemt ikke sige jeg er en "idol-dyrker"/"afgudsdyrker". Jeg prøver bare at forholde mig til sandheden om at der kun findes en trommeslager i verden som kan virkelig imponere med stort set alt hans trommespil, og især hurtige fills og skæve figurer: Mike Portnoy. Jeff var også dygtig, han havde et svedigt groove, men efter min mening er Portnoy langt dygtigere. Det er meget sværere at groove med så avancerede og travle rytmer end det er med en simpelt beat ala jeff porcaro. Og hvis du hører et nummer som "constant motion" med dream theater, vil du også kunne høre og mærke at han groover næsten lige så godt som porcaro, og bedre end porcaro i introen og guitarsoloen

 

Budum tchsss!

 

Hvor gammel er du, MrPortnoyJunior?

Redigeret af Christopher Vejlager
Link til kommentar
Del på andre sites

Mr. Pornoy kan bestemt nogle ting (har selv været stor DT fan), men han er langt fra det endegyldige svar på den bedste prog slager.

Der findes RIGTIG mange gode!

Det er en lidt svær størrelse at sætte prædikatet "Bedste trommeslager" på nogen, da alle kan noget forskelligt.

Men hvis vi holder os i Portnoy's genre, så er der ind til flere som i hvertfald på teknik giver ham baghjul. Gavin Harrison er den første der lige falder mig ind.

Men snakker vi groove, så er der ingen tvivl om at Jeff nok er een af de største der har været.

I min verden, er ham her een af de mest komplete slagere der findes:

http://youtu.be/tPmtSCZcUXo

Magen til groove, musikalitet og teknik skal man lede længe efter!
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene indtil videre :)

Jeg vil bestemt ikke sige jeg er en "idol-dyrker"/"afgudsdyrker". Jeg prøver bare at forholde mig til sandheden om at der kun findes en trommeslager i verden som kan virkelig imponere med stort set alt hans trommespil, og især hurtige fills og skæve figurer: Mike Portnoy. Jeff var også dygtig, han havde et svedigt groove, men efter min mening er Portnoy langt dygtigere. Det er meget sværere at groove med så avancerede og travle rytmer end det er med en simpelt beat ala jeff porcaro. Og hvis du hører et nummer som "constant motion" med dream theater, vil du også kunne høre og mærke at han groover næsten lige så godt som porcaro, og bedre end porcaro i introen og guitarsoloen

Av for den...

 

Fedt at du har nogle meninger om ting, men jeg tror du skal holde disse meninger på et mere eller mindre neutralt niveau - i forhold til at sætte trommeslagere i bås. Normalt blander jeg mig ikke i disse tråde, men overvej kraftigt om du behøver at slå det fast med syvtommeren hvorfor du bedre kan lide en, frem for en anden..

Jeg er fan af begge slagere, men kunne aldrig lave en sammenligning.

 

Held og lykke medoptagelsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu