Gretsch New Classic Vs. Yamaha Club Custom ?


Benton

Recommended Posts

både og... gretsch sættet synes jeg er et ret ok sæt.. hvis man er til den mere moderne lyd.

 

yamaha sikkert også..

MEN bygge kval på Yamaha sættet er ikke så god som Yamaha normalt er (kanter og samlinger og træ kval).. har fræset en snare om, og var mildt sagt ikke imponeret.. heller ikke over lyden... det fås meget bedre til færre penge. Men nogen synes de fede.. så det er jo altid lidt subjektivt.

 

men hvilken lyd søger du?

 

ud fra de to nævnte sæt, så vil jeg hellere pege på et Gretsch Brooklyn sæt... super fede til færre penge... lidt a la yamaha i lyden, bare bedre og mere dynamisk i lyden... mere vintage i lyden end New Classic.. fede trommer..

 

alternativt et custom sæt hvor du selv specificerer dine lydønsker.. men det kræver at du er ret sikker på hvad du søger..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har et New Classic i str. 10,12,13,14,16,22 og en ombygget 16'er til jazzstortromme - SÅ glad er jeg for dem. Det er meget levende tønder, med masser af sustain og tone. 30 graders kanter og die cast reifer er klart et hit i min bog, men som Rathje skriver - det er jo subjektivt.

 

Jeg synes man får ret meget tromme for sine penge. jeg ejede også en 14x6 1/2 snare som jeg dog ikke var så begejstret for. Jeg synbesw de på en del områder minder tilstrækkeligt om et US sæt, men det er nok mest pga tynde kedler, reifer og kanter.

 

- I den prisklasse laver Tama også fine trommer - ligesom Pearl i øvrigt.

 

Kim

Link til kommentar
Del på andre sites

både og... gretsch sættet synes jeg er et ret ok sæt.. hvis man er til den mere moderne lyd.

 

yamaha sikkert også..

MEN bygge kval på Yamaha sættet er ikke så god som Yamaha normalt er (kanter og samlinger og træ kval).. har fræset en snare om, og var mildt sagt ikke imponeret.. heller ikke over lyden... det fås meget bedre til færre penge. Men nogen synes de fede.. så det er jo altid lidt subjektivt.

 

men hvilken lyd søger du?

 

ud fra de to nævnte sæt, så vil jeg hellere pege på et Gretsch Brooklyn sæt... super fede til færre penge... lidt a la yamaha i lyden, bare bedre og mere dynamisk i lyden... mere vintage i lyden end New Classic.. fede trommer..

 

alternativt et custom sæt hvor du selv specificerer dine lydønsker.. men det kræver at du er ret sikker på hvad du søger..

 

...... ja de Gretsch Brooklyn lyder helt vildt fedt. Har også set nogle andre videoer på youtube med dem og Mark Schulmann

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for alle de gode inputs. Er dog lidt overrasket over at der ikke er så stor begejstring for Yamaha club Custom. Troede da bestemt ikke de ville gå på kompromis med den overordnede kvalitet på et sæt til de penge. Med hensyn til lyden, er der jo lige så mange meninger som der er trommer :-).

 

Det skal lige siges at jeg er en af dem der har svært ved at tage en beslutning når det drejer sig om sådan noget, og nogle gange kigger/undersøger jeg måske også for meget. Men igen vil jeg jo bare være sikker på, at jeg bliver tilfreds med det jeg ender ud med at købe.

 

Gretsch New Classic har jeg også hørt godt om, men har læst mig til at nogle synes de er lidt overpriced i forhold til hvad du for eksempel kan få af vellydende trommer i et renown. Synes dog finish og hardware er super fedt på New Classic serien. Er bare forelsket i den mørke træ farve. :-) . Dog er der med de størrelser jeg skal bruge en leveringstid på 5 mdr. :-(

 

Brooklyn serien ser bestemt også interresant ud, men der er selvfølgelig også nogle ( læst på USA forums ) der synes de er overpriced.

Så kan jeg læse mig til at reiferne er højere end normalt på Brooklyn serien, og det ville jeg måske blive irriteret over på længere sigt.

finishen syntes jeg dog er super lækker. Specielt den Satin Mahogany ser godt ud. Elsker nok bare generelt den mørke træfarve finish på trommer ;-).

Ét minus er der dog. BD hedder 20x18 og der ville jeg, som Sander nævner, ønske at de lavede den i 20x14 eller bare 20x16. ( De har faktisk et demo sæt i 4 sound i Odense i den finish, men det er selvfølgelig med en 14x12 gulvtam :-(.

synes dog at der tegner sig en tendens med, at når folk skal sammenligne de forskellige serier fra Gretsch, så ender de tit ud med at sætte de forskellige serier op mod et Renown og roser det til skyerne.

Også mange herinde der er snakker rigtig godt om dem.

 

Hurdlen for mig når jeg skal finde et sæt er at finde det rigtige sæt i de rigtige størrelser og den rigtige finish, og der er bare ikke mange standard konfigurationer der hedder 20x14/16 , 12x8, 16x14/15/16. så skal tønderne bestilles enkeltvis og så er der der længere levering og det bliver dyrere.

Har også kigget brugt og det ville da være at foretrække, men tror jeg kan vente laaang tid før der dukker det helt rigtige op.

 

rent lydmæssigt går jeg efter den lidt dybe bløde lyd men stadig med noget punch og sustain og stemmer mine trommer medium til lavt. Syntes det er svært at beskrive, da jeg kun har haft 2 sæt i hele mit liv. Det er jo også svært når man hører trommer der lyder godt, for det er jo også valg af skind, stemning, mikrofonvalg osv. osv man lytter til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ang Brooklyn: dyrt???.. Nope!.. Billige!.. Folk snobber over US Custom fordi de er de klassiske Gretsch .. Brooklyn er bygget lige så godt og lyder i mine ører langt bedre.. Til den halve pris.. De koster jo ikk meget mere end Renown!

 

Reiferne er høje ja, det er en af de features der udviklet til serien.. Igen noget jeg personlit elsker.. De giver en stor del af lyden og de er mere levende end støbte reifer som jo kvæler overtoner.. Det kommer seføli an på hvilken lyd man søger!!

 

Renowb er fede trommer til prisen og er man til den klassiske gretsch maple lyd, så ville jeg personligt ALDRIG bruge flere penge end Renown.. Brooklyn er forbavsende billige i mine øjne men er en helt anden lyd som er varmere, mere åben og fyldigere.. Men som sagt: smag og behag

 

Yamaha kval i den serie er jo bare MIN erfaring.. Måske andre mener noget andet.,

 

Ang størrelse på bd.. Jamen prøv den?.. Folk køber alt for ofte med øjnene og ikke med ørerne.. Det fortryder de så senere.. Prøv et Brooklyn

 

Ud fra din lyd-beskrivelse så lyder de lige i øjet for dig.. Som jeg læser det i hvert fald

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu