Hjælp Til At Udfylde Årsopgørelsen


madshovgaard

Recommended Posts

Hej eksperter ... håber en kan være behjælpelig med lidt hjælp til årsopgørelsen / selvangivelsen ...

 

Jeg er honorar modtager, når det kommer til at spille jobs. Jeg har et par jobs registreret på min årsopgørelse.

 

Jeg vil gerne vide i hvilket felt, jeg skal skrive "grejkøb" i. Jeg har allerede udregnet mine udgifter, minusset dem med 5500 og indsat dem i feltet: "Øvrige lønmodtagerudgifter" - Er det korrekt?

 

Og hvad med befordringsfradrag? Jeg har ikke egen bil.

Jeg har udregnet afstanden mellem min bopæl og de pågældende spillesteder vha. Google Maps. De første 24 km. kan man ikke trække fra. Derefter kan man trække 2,13 kr. fra fra 25-120 km. Og herefter er det 1,07 kr. - Er dette også korrekt? Og i hvilken rubrik skal dette tal indsættes?

 

Og er der andet, jeg skal være obs på? Andet jeg evt. kan trække fra?

 

Jeg har alle kvitteringer i orden, så skulle jeg blive indkaldt, skal jeg også bare være sikker på, jeg har gjort overstående korrekt, så jeg kan forsvare mine handlinger.

 

Er ikke medlem af DMF, selvom jeg ved, de kunne have hjulpet mig..

 

Håber I kan hjælpe!

 

Mvh Mads

Link til kommentar
Del på andre sites

Mener at befordringsfradrag er felt #51... Ved mig var der en "lommeregner" jeg kunneklikke på, og derefter oprette et kørselsfradrag, hvor man taster adresser ind og derefter regner den det selv ud. Ganske smart!

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Jeg vil gerne vide i hvilket felt, jeg skal skrive "grejkøb" i. Jeg har allerede udregnet mine udgifter, minusset dem med 5500 og indsat dem i feltet: "Øvrige lønmodtagerudgifter" - Er det korrekt?

 

 

Du skal ikke trække 5.500 kr. fra. Denne bundgrænse er der ikke som honorarmodtager i dit tilfælde.

 

Grejkøb hører ind under "Øvrige lønmodtagerudgifter".

 

Jeg har opdaget b-indkomst.dk i dag og den er genial! Jeg synes virkelig, man kan få god hjælp ved at bruge den. Har hørt en enkelt kritisk røst, men det var ift. nogle detaljer, som jeg ikke kommer ud for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Faktisk er det - så vidt jeg kan læse mig frem til på skat's hjemmeside - blevet en del sværere at være honorar-betalt end tidligere. Hvis dem, du har spillet for, ikke har indberettet honoraret, kan du ikke længere selv skrive beløbet under pkt. 12 på selvangivelsen. Dette felt er nemlig i år "låst" af skat.

 

Du er - iflg. skat's hjemmeside - forpligtet til at henvende dig til dem, du har spillet for, så de sørger for indberetningen. Hvis man så har spillet 20-25 jobs - og kun de 2 er blevet indberettet - bliver det noget af et arbejde at rette henvendelse til de andre spille-steder. Typisk kan det jo være forskellige idrætsforeninger, handelsstandsforeninger o. lign. - som måske ikke har så meget styr på deres regnskaber.

 

Alt dette kan selvfølgelig være lige meget, hvis man ikke går så meget op i, hvad man skal betale i skat. Men har man indkøbt en hel del udstyr, er det nødvendigt at få honorarer indberettet, da man - iflg. skat's hjemmeside - ikke kan trække mere fra, end man har fået ind i honorarer.

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja skat er nogle idioter... Det største problem er at få dem til at anerkende ens indtægt!

 

For en del pr siden da jeg brugte systemet , der godkendte de et år kun 30% af det beløb jeg opgav SELV OM jeg havde DMF kontrakter på dem alle... Narhoveder

 

Generelt er b indkost noget bæ at arbejde med..

Det kræver ugers studie at sætte sig ind i.. Du skal iøvrigt bede om en R-75 på dig selv fra skat.. Den viser hvad DE mener du har fået i honorar.. Gør det til en vane at bede om sådan en!

 

Derudover vil jeg anbefale dig at lave en kassebog.. Excelark er fint.. Hvor du ibdfører indtægter og udgifter.. Større indkøb kan du så lægge på en saldo som du så kan trække fra med op til 30% pr år.. Mindre (under ca 12000) kan fu trække fra 100% straks (straksfradrag).

 

OBS!! Regn IKKE med at du får lov at køre med underskud!!.. Så du kan max fradrage det du har tjent.

 

Ps: til et saldo regnskab kan du såvidt jeg husker gå 5 år tilbage og hente udgifter (etablerings omkostninger) som du smider på saldoen.

 

HUSK HUSK: efter hver gang du får en årsopgørelse skal du bede om at skat bekræfter hvad din registrerede saldo er!.. De ka bemlig finde på ar lave et skygge regnskab hvor de kun godkender nogle af dine saldo ting!!.. Og det kan de gøre i årevis!.. Hvorefter de pludselig smider et krav om tilbagebetaling i hovedet på dig!!..

 

Du skal ALTID opbevare dine kvitteringer i min. 5 år!!.. Send kun kopier til skat!

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for Jeres svar indtil videre. Umiddelbart lyder det ikke til, jeg har lavet nogle brølere!? Er der andet, jeg mangler at opgive på årsopgørelsen?

 

Henrik: Jeg har tænkt mig ikke at trække den helt i nul.. Måske betale 1k eller sådan noget, måske bare så det ser knap så "suspekt" ud. Tror du, det er en god idé?

 

Og hvis jeg skulle blive indkaldt, er det så ikke bare at have kvitteringer og talegaver i orden? Man skal måske også kunne redegøre for reglerne..!?. Håber nu aldrig det sker....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Du skal ikke trække 5.500 kr. fra. Denne bundgrænse er der ikke som honorarmodtager i dit tilfælde.

 

Grejkøb hører ind under "Øvrige lønmodtagerudgifter".

 

Er dette rubrik 58 (Øvrige lønmodtagerudgifter (udover 5.500 kr.))? Hvorfor skal de 5.500 ikke trækkes fra? Og er denne rubrik ikke kun hvis man er lønmodtager og ikke honorarmodtager?

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for Jeres svar indtil videre. Umiddelbart lyder det ikke til, jeg har lavet nogle brølere!? Er der andet, jeg mangler at opgive på årsopgørelsen?

 

Henrik: Jeg har tænkt mig ikke at trække den helt i nul.. Måske betale 1k eller sådan noget, måske bare så det ser knap så "suspekt" ud. Tror du, det er en god idé?

 

Og hvis jeg skulle blive indkaldt, er det så ikke bare at have kvitteringer og talegaver i orden? Man skal måske også kunne redegøre for reglerne..!?. Håber nu aldrig det sker....

 

Bare du har styr 110% på dine bilag (og seføli har gjort det korrekt.. Dont take my word for it.. Check det ud) så er der ikke noget at komme efter

 

Du kan nok køre det i 0 i 2-3 år.. Herefter vil de forlange lidt mere overskud!.. Eller at du får cvr nummer osv.. Men det er meget mere kompliceret så hold det på et saldo regnskab indtil videre men sørg som sagt for at checke reglerne op.. De ændrer dem sgu tit og satserne for straksfradrag ændrer sig også for hvert år

Link til kommentar
Del på andre sites

Er dette rubrik 58 (Øvrige lønmodtagerudgifter (udover 5.500 kr.))? Hvorfor skal de 5.500 ikke trækkes fra? Og er denne rubrik ikke kun hvis man er lønmodtager og ikke honorarmodtager?

 

Jeg har fundet følgende på SKAT's hjemmeside:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064102

 

Henrik: Tak.. Jeg har fået restskatten ned på små 900 kr. som jeg betaler. Må lære det lidt bedre til næste år... Har haft mange hovedbrud over det her, så vil sgu gerne bare have det ud af verden nu.

 

Er det noget med, man skal bede om et "blå-stempel" fra dem, som de kun giver på opfordring. Skriver jeg bare en mail og beder om dette, og hvad hedder dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu