Ændringer På Vej Hos Yamaha


k_50

Recommended Posts

Jeg faldt lige over dette link på et andet forum i går aftes: http://davidaldridge.wordpress.com/2013/04/02/yamaha-drums-loses-sakae-rhythm-its-legendary-drummaker/

 

For dem, som ikke gider klikke på det, går det kort sagt ud på, at Yamaha og Sakae, som har lavet kedler til de fleste af Yamahas topserier, stopper deres samarbejde lige om lidt. Sidste udkald for at bestille de serier er (i hvert fald i USA) 28. juni.

Historien er bekræftet af en af Yamahas USA-gutter, som antyder, at de vil køre produktionen videre fra deres fabrik i Kina. Sikkert med nye serier - han skrev i hvert fald også noget om, at der bliver arbejdet på prototyper for tiden.

 

Så vidt jeg kan lure, betyder det så, at om ikke så længe kommer PHX til at være deres eneste japansk producerede serie samtidig med, at der kommer et nyt line-up (eller måske en ny version af det gamle) fra Kina. Med mindre, selvfølgelig, de begynder at lave flere ting på den fabrik, hvor de laver PHX.

Link til kommentar
Del på andre sites

Stjålet fra Modern Drums Facebook side, som har det fra Yamaha:

Info fra Yamaha:

 

Yamaha flytter produktionen af professionelle trommer fra Japan til Kina

På NAMM-udstillingen i januar kunne man opleve lanceringen af vores nye roste Live Custom-trommeserie. Live Custom er den første serie af professionelle trommer, der er produceret på vores fabrik i Xiao-Shan i Kina.

Live Custom er kun begyndelsen af vores planer for vores professionelle trommer, og vi flytt...er al produktion fra Japan til Kina i år, med undtagelse af PHX. Xiao-Shan er en state-of-the-art Yamaha fabrik, ISO14001-certificeret (april 2003), som har været i gang siden 1997, oprindeligt oprettet til at supplere vores produktion af klaverer og træblæseinstrumenter.

Som man nok vil forvente, er det ikke en beslutning vi tager med lethed, og vi har meget nøje overvejet planerne for at minimere afbrydelser og uregelmæssigheder for alle parter. Vi befinder os lige nu i en kritisk overgangsfase, og vil hermed informere dig om, at produktionen af følgende serier vil blive indstillet fra og med 1. juli 2013:

Maple Custom Absolute, Birch Custom Absolute, Recording Custom, Club Custom, Oak Custom, Metal Snare Drums, Concept Series Snare Drums, Musashi Snare Drums, Vintage Wood Hoops, All Wedges, Subkick and Snare Wires.

Hvorfor og hvad sker der nu?

Forventninger til akustiske trommeprodukter og omstillingsparathed i forhold til markedets krav og efterspørgsel er af højeste prioritet. Vores Yamaha Xiao-Shan fabrik vil give os muligheden for at følge med vores forhandleres og trommeslageres forventninger, mens vi samtidig opfylder kravene til moderne handel og fremstilling.

Yamaha har investeret voldsomt i Xiao-Shan fabrikken, og i de medarbejdere der nu laver vores legendariske professionelle trommer. Live Custom er et godt eksempel på hvilket niveau denne fabrik befinder sig på netop nu, og at udviklingsarbejdet fungerer.

Naturligvis har vi ikke tænkt os at Live Custom skal være den eneste serie professionelle trommer. Dette er en spændende tid for Yamahas akustiske trommeafdeling, og der er lagt planer for nogle fantastiske nye trommesæt, såvel som genintroduktionen af nogle klassiske favoritter i den ikke så fjerne fremtid.

 

Da vi tænker, at du nok har nogle spørgsmål, er her svar på mest almindelige:

 

?1. Hvis kunder vil udbygge deres eksisterende trommesæt, hvad skal de så gøre?

!1. Vi tager imod ordrer for disse produkter indtil d. 1 juli 2013.

 

?2. Vil Yamaha Music Europe GmbH have ekstra lagerbeholdning?

!2. Ja, baseret på salgshistorikken, har vi mange af disse serier på lager til årets udgang. Dog kan vi ikke bestille nye produkter fra de udgående serier efter d. 1 juli og kan således ikke levere disse, hvis ikke vi allerede har dem på lager inden da. De mest almindelige størrelser vil vi have på lager året ud.

 

?3. Fortsætter Yamaha produktionen af PHX?

!3. Ja, vi vil fortsætte med at producere PHX-serien i Hamamatsu i Japan.

 

* Ovenstående tidslinier er baseret på vores bedste estimater på nuværende tidspunkt, men kan ændres uden varsel.

 

Og som jeg skrev til det:

Tja, de gør jo bare som alle andre japanske firmaer; Tama har rykket stortset hele deres produktion til Kina, med undtagelse af de aller dyreste,(Starclassic bubinga elite, den nye Star serie osv) og Pearl har ikke produceret trommer i Japan de sidste mange år. Det er dog trist, at så mange produkter udgår, men alligevel lidt spændende at se hvad der så kommer istedet

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke så meget til Yamaha trommer, men det er jo ikke nødvendigvis en skidt ting at de flytter.

Mine Pearl Reference er produceret i Taiwan og der er bestemt ikke noget Gong-Bao over dem! (synes jeg)

Sidder faktisk i Kina lige nu mens jeg skriver dette, i forbindelse med at oprette produktion herude.

Det man i gamle dage tænkte når ting var produceret i Kina, gælder ikke mere. Eller selvølgelig nogle steder gør det sikkert.

Men de seneste år har de faktisk gjort meget ud af at certificere deres produktioner, så det generelle kvalitets niveau er steget betragteligt.

 

I sidste ende handler det jo om, at de skal tjene penge på det de laver og at det givetvis er billigere at producere i i Kina end i Japan.

Men igen, det behøver nødvendigvis ikke betyde dårligere kvalitet...Hvis ellers de er opmærksomme, for der skal stadigvæk holdes lidt øje herude, ellers bliver der skåret hjørner hvor der kan. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke så meget til Yamaha trommer, men det er jo ikke nødvendigvis en skidt ting at de flytter.

Mine Pearl Reference er produceret i Taiwan og der er bestemt ikke noget Gong-Bao over dem! (synes jeg)

Sidder faktisk i Kina lige nu mens jeg skriver dette, i forbindelse med at oprette produktion herude.

Det man i gamle dage tænkte når ting var produceret i Kina, gælder ikke mere. Eller selvølgelig nogle steder gør det sikkert.

Men de seneste år har de faktisk gjort meget ud af at certificere deres produktioner, så det generelle kvalitets niveau er steget betragteligt.

 

I sidste ende handler det jo om, at de skal tjene penge på det de laver og at det givetvis er billigere at producere i i Kina end i Japan.

Men igen, det behøver nødvendigvis ikke betyde dårligere kvalitet...Hvis ellers de er opmærksomme, for der skal stadigvæk holdes lidt øje herude, ellers bliver der skåret hjørner hvor der kan. :-)

 

Præcis. Det er fuldstændigt ligegyldigt hvor skidtet er produceret, så længe det holder. Jeg kan endnu ikke huske, at jeg har set Pearl trommer der rent faktisk er produceret i Japan. (Bortset fra de helt gamle fra før 1980) Og de holder da trods alt nogenlunde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men jeg synes sørme godt nok det er ærgeligt, at så mange fede serier nu ikke vil blive lavet mere. Der er jo mange legendariske sæt iblandt de nævnte.

 

Jeg kan da virkelig også ærgre mig over ikke at kunne købe udvidelser til mit B.C.A. længere. ØV!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er godt nok en hård beslutning. Jeg forstår ikke at man stopper produktionen af glorværdige serier som R.C. Og M.C.A. og flere og Subkick.

 

Enig! - samt stopper produktionen af deres fremragende metal lilletrommer.

Har selv den store glæde af at spille på en Yamaha kobber 14x6,5"..

 

.. men tilsyneladende må der så ikke være nok salg af de produkter - siden de skal lukkes. Det er sku bare lidt uforståeligt..

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det bliver da godt nok spændende at følge! Jeg vil dog tro, at selvom de stopper produktionen af nuværende serier/produkter, så vil de sikkert lancere en masse af de samme ting igen bare i ny indpakning om man så må sige. Mange af deres signature produkter bliver garanteret relanceret med nogle enkelte ændringer. Er ret spændt på at se hvad de kommer til at re-introducere og også lancere af nye top serier!!

 

Er der nogen der ved, om dette kommer til at ændre i deres hardware produktion også? Deres hardware bliver såvidt jeg ved vist nok allerede nu produceret et andet sted..

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg har endnu ikke - med egne øjne - set én eneste kvalitetsgenstand fremstillet i Kina inden for de sidste 15 år.

 

Ikke én.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det jo KUN produktionen der flyttes, for ja, Kina opfinder intet.. de kopierer.. kreativitet er ikke ligefrem deres stærke side!

 

men de er gode til at kopiere og få en opgave der skal eksekveres hurtigt og ensartet.

 

Allerede nu laver de jo laaaangt de fleste kedler og hardware der bruges af 90% af verdens producenter.. sååå..

 

men det undrer mig MEGET at de stopper serierne!!.. de kunne da bare flytte produktionen!!.. jeg tror det er at skyde sig i foden.. nu skal nye serier til at vinde indpas og folk med de nuværende serier kan ikke få nye/flere trommer!?... dumt ... meget dumt..

 

men tiden vil jo vise hvem der griner mest!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har endnu ikke - med egne øjne - set én eneste kvalitetsgenstand fremstillet i Kina inden for de sidste 15 år.

 

Ikke én.

 

 

Jon

 

har jeg nu set en del af... f.eks. turboen i min bil... eller motorblokken i din?..

;-)

 

dine VVS ting?

 

just kidding, men RIGTIGT mange tin i vores hverdag stammer i sidste ende fra Kina... men de er ved at blive for dyre også, så nu flytter de faktisk ting til østlandende i europa.. weird.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har endnu ikke - med egne øjne - set én eneste kvalitetsgenstand fremstillet i Kina inden for de sidste 15 år.

 

Ikke én.

 

 

Jon

 

Jeg antager det ikke var en joke - og jeg er til dels enig. Tendensen, at flere danske virksomheder rykker produktionen hjem igen, eller ihvertfald til østeuropa handler i bund og grund om en utilfredshed med den kvalitet man opnår.

Naturligvis er der mange kvalitetsgenstande fra kina, og det er i meget få tilfælde medarbejderne der er ansvarlige for det lort de leverer. Den herskende kultur, som er fuldstændigt indgroet i alle og én, hedder noget hen imod; vi skal bare have produceret varer, så vi kan tjene penge.

Det er kapitalismen på en misforstået måde, hvor kvaliteten oprindeligt blev reduceret for at få folk til at blive afhængige af at købe flere varer, er dette en reducering af kvaliteten, fordi der aktuelt er brug for at sælge varer - uden overvejelse om de følger som det får (at man fjerner produktionen igen).

 

Jeg er nervøs for Yamaha, og det er de også selv. Jeg forstår virkelig ikke beslutningen, nu da der er ved at blive fjernet handelsgrænser mellem ihvertfald Europa og Japan (sikkert også USA)...

 

De næste 10 år, skal jeg ikke røre Yamaha med en ildtang!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det er og var bestemt ingen joke. Jeg har da set ting fra Kina, der var absolut OK til prisen - men kan stadig ikke komme i tanke om ét eneste topkvalitetsprodukt.

 

Og selvfølgelig kan det være, at jeg ikke er klar over at enkelte dele er lavet som halvfabrikata i Kina. Jeg er nu ret sikker på at motorblokken på vores bil er støbt i Europa - men jeg kan selvfølgelig ikke være sikker.

 

 

Mit indtryk af årsagen til at mage produktioner flyttes fra Kina til Østeuropa og USA/vesten er, at det præcis er at håndhæve kvalitetsniveauet over tid, der er problemet. Prototypen og den første produktion er OK, men så.....dette mere end omkostningsstigningerne i Kina. Men selvfølgelig, alt hænger sammen.

 

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Enig! - samt stopper produktionen af deres fremragende metal lilletrommer.

Har selv den store glæde af at spille på en Yamaha kobber 14x6,5"..

 

.. men tilsyneladende må der så ikke være nok salg af de produkter - siden de skal lukkes. Det er sku bare lidt uforståeligt..

 

Jeg kan huske, at man engang sagde nøjagtigt det samme om japanernes produkter, som nu siges om kinesernes. "Made in Japan". Så vidste man, hvad man fik: Svingende kvalitet. Alligevel er mange japanske trommesæt idag klassikere af tårnhøj kvalitet, og "made in Japan" et kvalitetsstempel.

 

Var det ikke netop de japanske producenter - med Pearl, Tama og Yamaha i spidsen - der skabte en ny måde at bygge trommer på? At lave tynde kedler med re-rings, eller bare tynde kedler, kunne de ikke finde ud af - eller også passede det simpelthen ikke ind i deres koncept med at masseproducere industrielt - og de gik derfor over til at producere de tykkere kedler, som med tiden kom til at tegne en mere "moderne" trommelyd. Jeg købte mine første TAMA superstars i 1981. Altså ikke så længe efter at firmaet havde taget navneforandring fra Star-drums. Star-drums kopierede engelske og amerikanske produkter og produktionsmetoder. Tama havde en udviklingsafdeling. Pearl gennemgik samme udvikling, de ændrede blot ikke navnet. Dengang var "made in Japan" absolut ikke ubetinget noget adelsmærke. Faktisk kaldte man lidt nedladende Superstar for "fattigmands-Gretsch" på grund af mahognifinishen. Idag har de klassiker-status blandt en del slagere. Kan ske, at noget lignende også sker om 30 - 40 år for nogle af de kinesisk byggede sæt, vi kommer til at se i de kommende år.

 

Yamaha flytter produktionen for at tjene flest muligt penge. Det kaldes kapitalisme. Yamaha kigger som alle andre firmaer på den økonomiske bundlinje. Evt. bekymringer om at nogle af os måske synes, det er uhensigtsmæssigt, kommer ind under denne kalkule. Selvfølgelig lever Yamaha af at "please" kunderne. Men i hvilken grad dette skal gøres, er underlagt kravet om maksimal indtjening.

 

Man kan aldrig - og har aldrig kunnet - forvente, at alting bare bliver ved med at være der. Ingen af de trommer, jeg spiller på, produceres længere. Man kan ikke forvente i al evighed at kunne købe udvidelser til alle serier. Det er ikke nyt.

 

Glæd jer over at de af jer, der har de fede serier fra Yamaha, måske får lidt lettere ved at sælge til en acceptabel pris, når eller hvis det bliver aktuelt.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

enig erik... men stadig MEGET weird at de stopper stort set alle linjer!.. hvorfor netop ikke bare flytte produktionen!?.. de stopper den, flytter den og laver nye linjer som først skal stå deres prøve i verden... ikek klogt i min bog.

 

altså Gretsch Renown er efter min viden lavet i Kina, og det er sgu go kval..

 

efter min erfaring er det ikke fordi de ikke KAN lave kval i Kina, men mere fordi folk ofte bruger dem til deres billig serier, og beder om den lavere kval af især hardware?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det hænger ikke sådan sammen at Sakae har nogle rettigheder til noget, der så gør at Yamaha ikke kan fortsætte med at producere de samme trommer, nu hvor deres samarbejde med Sakae stopper?

 

For at få en lidt mere nuanceret debat, vil jeg indskyde at det nogle kalder kapitalisme, kalder andre overlevelse. Det siger jeg uden at have indsigt i Yamahas økonomiske resultater og soliditet..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det hænger ikke sådan sammen at Sakae har nogle rettigheder til noget, der så gør at Yamaha ikke kan fortsætte med at producere de samme trommer, nu hvor deres samarbejde med Sakae stopper?

 

 

Det skulle undre mig. Så vidt jeg ved, har Sakae altid kun været underleverandør, altså leveret kedler efter Yamahas specifikationer (i øvrigt på udstyr, som har været Yamahas, eller som de har fået af Yamaha), så jeg tror ikke det er der, skoen trykker. Air-seal og alt det der produktionsgøgl har Yamaha patenterne på, med mindre de er udløbet.

At Yamaha faser deres Sakae-producerede produkter ud, før de kommer med de nye, synes jeg egentlig, er meget fornuftigt. Det signalerer tydeligt skiftet, så der ikke er noget at være i tvivl om, og kan, hvis de er heldige og dygtige til marketing, måske skabe noget hype omkring det nye, som de så kan slå helt stort op, f.eks. på Summer NAMM.

Hvordan de nye ting kommer til at se ud, kommer så helt an på, hvilken strategi de har tænkt sig at køre. Jeg kan sagtens forestille mig, at det bliver en opdateret eller let ændret udgave af det gamle. Men der er også den mulighed, at de laver noget helt nyt for at undgå at komme i samme situation, som eksempelvis Tama, da de rykkede Starclassic til Kina, og alle syntes, de nye var noget værre møg, selv om de blev billigere, og det i princippet kun var badget, der blev ændret. Den er måske lidt nemmere at komme uden om, hvis man laver noget helt nyt.

Link til kommentar
Del på andre sites

For at få en lidt mere nuanceret debat, vil jeg indskyde at det nogle kalder kapitalisme, kalder andre overlevelse. Det siger jeg uden at have indsigt i Yamahas økonomiske resultater og soliditet..

 

Jo da! Overlevelse er jo bare et andet ord for, at Fanden tager de sidste. Og Yamaha ønsker ikke at blive de sidste.

 

@ Henrik: Nye produktionslinjer vel fordi det er billigere end at købe Sakae´s kedelfabrik og fragte den til Kina.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Taiwan er vel Kina?

 

 

 

Storpolitisk sprængstof!

 

:-)

 

Men, som Gunnar skriver, i trommeproduktionsmæssig sammenhæng er Taiwan ikke Kina. Pearl og andre har fået lavet trommer dér siden halvfjerdserne.

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu