Det Der Jazz, Der ...


Nikkel Kras

Recommended Posts

Hey folkens!

 

Jeg er en ung mand, der for et halvt års tid siden har fået ørene op for det der jazz, der. Jeg har bare et problem;

Jeg ved ikke hvordan, jeg skal komme i gang med at spille det.

 

Da jeg ikke går på mgk - i hvert fald ikke endnu - og ikke kender nogen, der spiller jazz, føler jeg mig lidt strandet på en rock-ø.

 

Hvordan kan jeg komme i gang med at spille jazz - hvor kan jeg finde musikere eller bare spille uden at gøre mig selv til grin?

 

Mvh. Nikkel Krasilnikoff

Link til kommentar
Del på andre sites

Det har jeg også tit tænkt på. Ville vildt gerne opøve mine jazzchops, men det er jo ikke lige at finde nogen der deler det samme ønske. Og jeg har ikke nok nodekendskab til bare at kaste mig over en eller anden bog. Desuden har jeg en idé om at jazz ikke skal læres fra en bog, men sammen med andre, når man spiller. Jeg følger spændt med...

Link til kommentar
Del på andre sites

Min lærer er lige begyndt at kaste noget Jazz-koordination efter mig bare som en intro til det... Og det er godt nok anderledes! Har også altid været en rock/funk kinda-guy, så hvis det er nogle der har nogle tricks til at komme "rigtigt" i gang med jazzen er jeg også med på en kigger...

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Anbefaler i alle fald varmt denne - The Art of Bop Drumming, af John Riley. Der er mange gode øvelser der, som i alle fald jeg, som nybegynder-trommeslager, er i fuld gang med.. :)

Og - øv jazz ride-mønsteret til du kan spille det i søvne - medens du gør alt mulig andet. :)

basic-jazz-pattern-1.gif

 

Og - spil så med til noget god jazz, som denne:

http://www.youtube.com/watch?v=VmaQdPoWVGM

Redigeret af Trondster
Link til kommentar
Del på andre sites

Yes find nogle gode plader fra 50'erne og 60'erne (helst rimelig straight-ahead og ikke alt for moderne) og så bare i gang med at spil dertil! Alle John Rileys bøger er skide gode, og benyttes på stort set alle niveauer, så se om du kan anskaffe The Art of bop drumming og så spil til nogle plader - så skal du komme godt i gang!

 

Konkrete eksempler på gode play-along plader:

Oscar Peterson, Night Train

Miles Davis, Kind of blue, Relaxin' with MD quintet

Hank Mobley, Soul Station

Wes Montgomery, Smokin' at the half note (måske personlige favorit)

 

Trommeslagere at lytte til: Philly Jo Jones, Jimmy Cobb, Art Taylor, Art Blakey, Max Roach, Ed Thigpen. I den mere avancerede ende: Elvin Jones, Tony Williams, Roy Haynes, Jack DeJohnette..

 

håber du finder ud af det! Jazz er fantastisk!!!!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil anbefale at du tager ud til de efterhånde mange små jazz scener rundt om i landet til koncerter. For mig er det meget mere inspirerende både at høre OG SE hvad andre trommeslagere laver.

 

Hvis du har mulighed for at opleve Alex Riel live, så gør dig selv den tjeneste !

 

Jeg kan se du bor i København og der er vel nok at vælge mellem. Hvis du kommer til sy'fyn engang, så har vi jo i Svendborg en af landets bedste jazz klubber "Giant Steps". På spillestedet "Arne B" er der hver torsdag et Giant Steps arr. med spændende navne fra ind og udland.

 

Reklame: www.giantsteps.dk

 

Jeg gi'r s'gu en bajer hvis vi mødes på Arne B. :):)

 

Redigeret af erikjensen
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, hvis du bor i København så tag ud på Jazz jamsessions rundt omkring og lyt (man behøver ikke spille hehe!).. Søndags jam på La Fontaine kl 21-01. Blågaards Apotek mandag aften kl ca 20-23 el. lign.. Børneteater har jazzajam hver onsdag og fredag nat efter de regulære koncerter!

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt! -Tak for alle svarene!

 

Jeg er godt i gang med at øve jazz, og jeg hører tonsvis af det. -Det er mere bare det med at komme ud og spille med nogen. Måske en jazz jam aften er en god måde at komme i gang på ...

 

Det, jeg i virkeligheden er mest nervøs for er ikke "på tirsdag" eller hvad det nu er - det er mere sammenspilsformen; at kunne tælle et kor i hovedet, spille en chase og lave en afslutning. Har i nogen gode råd til hvordan, jeg kan øve det op - alene?

 

Igen, tak

Mvh. Nikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Er jeg den eneste der tænker: tag nogle timer hos en erfaren jazztrommeslager? Det koster selvfølgelig penge, men for mit vedkommende har det været en af de bedste investeringer nogensinde!

- Der er mange ting man ikke lige får med fra en DVD, både teknisk, teoretisk og musikalsk, og jazzuniverset er stort og nogle gange vanskeligt at finde rundt i på egen hånd…

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du nu kommer fra rock, er det vigtigste i forhold til at spille med andre nok dynamikken.. Lær at lytte til de andre og deres lydniveau, og lær at bruge ét bækken mere varieret end bare enten crash eller ride. Man kan lære nok så mange rytmer og chops, men det bliver aldrig helt godt, hvis ikke dynamikken er på plads.. Husk på at det ofte er mere ekspressivt, så prøv at lære at udtrykke dig, frem for at lære udenad.. Ikke at jeg selv er nogen dygtig jazz-trommeslager, men jeg lytter meget til det, og synes disse ting ofte bliver overset til fordel for "grundlæggende" beats og fills.. Hvis du er i tvivl om form og sådan, så snak med dem, du skal spille med. Det er ikke bare forventet, at du kan form og afslutning. Men når man bliver bedre til at lytte til og læse de andre, er det selvfølgelig nemmere at gøre tingene "unspoken".

Link til kommentar
Del på andre sites

jazz er et sprog - find ud af alt hvad du kan om det sprog. lyt, mærk, føl og smag - lev og indånd det 24/7...og accepter at det tager tid....lang tid.

 

god rejse - du vil ikke fortryde.

 

;)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

Fedt, fedt, fedt. Et meget spændende, omend enormt, projekt du er startet på. Ligesom flere andre allerede har peget på tror jeg det er helt vildt vigtigt, nok egentligt det aller vigtigste, at lytte så meget til en masse forskelligt musik; imitation er nøgleordet. Noget jeg bruger rigtig meget når jeg øver er at jeg, ligesom nævnt, nynner temaer og prøver at akkompagnere dem. Det kan både være simple standarder men også bare små, velkendte melodistykker. Jeg har prøvet alt fra fødselsdagssange til reklame jingler.

 

Vh. Frej

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu