Ludwig Jazzette 1978/79 - 12X8,14X14,18X12


yes

Recommended Posts

Netop hjemkommet, makeover går i gang i weekenden ...

 

Ludwig Jazzette med 18/12 BD(!) - i Black Cortex

 

The Mother of all Bob-kits ? - måske

- har i-hvert-tilfælde ønsket mig det meget længe, som allround sæt til stort og småt.

 

IMG_0373_lille.jpg

 

Der mangler en møtrik, en original L-rod med mere ..

 

IMG_0374_lille.jpg

 

/ Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

Smukt smukt, sjældent at se dem med B/O badge.

Men såvidt jeg kan se sidder der "large classic lugs" på 12" man skulle da mene at der burde ha siddet "small" på?

Det kan jo selvfølgelig også bare en af de dage på kontoret for Ludwig, hvor de igen bruger det der ligger lige ved hånden :argh:

 

Gryden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det virker til, at de tidlige sæt har small lugs, mens de senere har large.

 

Tjek evt. disse jazz sæt fra 84'

http://www.vintagedrumguide.com/images/ludwig_sets/1984_ludwig_drumsets27.jpg

 

Og her fra 73'

http://www.vintagedrumguide.com/images/jazzette/ludwig-73.jpg

 

Derudover, så er det da et super sødt lige sæt!

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for roserne ....

 

Iflg. sælger er de født sammen (altså trommerne) - de har tætte serienumre i 178xxxx serien - altså 1978/79.

 

Har ikke kigget kedlerne endnu - kun set gennem hullet i BD, at det er naturtræ indvendigt, lakeret.

Der er silversparkle inlay i BD reiferne.

 

/ Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

ok.. ja det må så være 80'er sættene... ok.. troede faktisk small var standard helt frem til slut 80'erne hvor de gik over til de monstrøse mounts og multi mange lugs pr side.. ka ikk huske navnet på de mounts...

 

nå, men ja, det ser så ud til at vi snakker 6 ply 80'er ludwig... cool

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for roserne ....

 

Iflg. sælger er de født sammen (altså trommerne) - de har tætte serienumre i 178xxxx serien - altså 1978/79.

 

Har ikke kigget kedlerne endnu - kun set gennem hullet i BD, at det er naturtræ indvendigt, lakeret.

Der er silversparkle inlay i BD reiferne.

 

/ Jess

 

Årh, jamen så er det jo et af de super fede Ludwig sæt, med de rigtige 6ply kedler! Nu er jeg for alvor lettere misundelig

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

ok.. ja det må så være 80'er sættene... ok.. troede faktisk small var standard helt frem til slut 80'erne hvor de gik over til de monstrøse mounts og multi mange lugs pr side.. ka ikk huske navnet på de mounts...

 

nå, men ja, det ser så ud til at vi snakker 6 ply 80'er ludwig... cool

 

Det må vel være modular du snakker om? Det startede de med allerede i begyndelsen af 80'erne. Og det samme med multimange lugs. Men det var vist kun på koncettammerne (og det var allerede i 70'erne)

http://www.vintagedr...g_drumsets2.jpg

 

 

Argh, og jeg undskylder hvis det er lidt off topic. Det sker jo som regel, når det handler om gammelt Ludwig :hmm:

Redigeret af Dennis Hentrich
Link til kommentar
Del på andre sites

@Nimbas: Desværre kommer jeg ikke til Fyn i denne omgang ...

 

@Gyppen: Makeover er blot:

adskilles totalt - rengør - smør- Plexus på coating - checke skruer - saml - vælge skind - stemme - teste ....

 

OT er helt fint - bliv ved med det, man er vel nørd ....

 

Iøvrigt er min Engraved Black Beauty fra samme 78/79 serie (169xxxx).

 

/ Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

Årh, jamen så er det jo et af de super fede Ludwig sæt, med de rigtige 6ply kedler! Nu er jeg for alvor lettere misundelig

Det må vel være modular du snakker om? Det startede de med allerede i begyndelsen af 80'erne. Og det samme med multimange lugs. Men det var vist kun på koncettammerne (og det var allerede i 70'erne)

http://www.vintagedr...g_drumsets2.jpg

Jeps, RIGTIGE Ludwig er da med 6-ply! :cigar:

Meeen, altså ... som jeg tidligere har skrevet - og vist - her på TS, så har jeg et originalt (altså bortset fra ophænget på billedet - originalt ophæng ligger i min rodekasse....) power-sæt fra ca. 1985, som har large lugs og 2 x 8 lugs på 12"-eren.

 

image-66A2_5149FAAC.jpg

 

Et fedt sæt, du har fået dig der, Yes - så godt, der var et til salg på DBA - vist fra Århus?!

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Igen tak for roserne ...

 

SÅ er det opklaret: 6ply - lakeret indvendig.

 

IMG_0375_lille.jpg

 

Skulle det måske hænde at være mahogni ?

 

/ Jess

 

Ahorn og poppel. Så vidt jeg husker, hedder lagene A/P/A/P/P/A.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var også min antagelse, men jeg blev forvirret af 73-kataloget:

 

"LUDWIG JAZZETTE

Offering the striking combination of rich mahogany Shells and sparkling crome ....."

 

3ply-kedlerne var vel også ahorn og poppel ? (A/P/A) - frem til 1976

 

/ Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

Så vidt jeg ved, findes der to forskellige typer 3-ply kedler: mahogni/ahorn og poppel/ahorn.

 

Jeg tror at k_50 har ret i sine antagelser omkring opbygningen af 6-ply kedlerne. Jeg sidder med en stump fra min 13", og det ser ud til at det er ahorn/poppel/ahorn/poppel/poppel/ahorn.

 

Jeg fandt lige et billede af en 3-ply gulvtam jeg havde en gang:

PA090697.jpg

Redigeret af Dennis Hentrich
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Mon ikke kataloget bare brugte et ord, som gav associationer til de gode, gamle dage (som sluttede med 50´erne) hvor en fin tromme var i ægte, amerikansk mahogni?

 

Men i1967-kataloget står der endda "select african mahogany with poplar core, reinforced with rings in rock maple" (s.30 af 108).

 

Så afrikansk mahogni, ligesom Premier brugte i de samme år? Det har nok været ret billigt på verdensmarkedet....

 

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Efter den store "make-over-tur" åbenbarer der sig fin krom og intakt coating.

Sælger kaldte farven MATsort, den er nu nærmest flygel-sort ...

 

IMG_0390.jpg

 

Banan-holder er nu intakt med Lrod og inch-gevind møtrik.

 

En tur i øveren viser MEGET sensitive kedler, der kan spilles fra meget lav piano til rock niveau.

 

Venter nu på snart 3. uge på Vintage E skind.

 

Leder lidt efter den rigtige skind-kombi til 18x12 stortrommen.

Lige nu sidder der Ps3clear over Suede efter først at have prøvet Emad, som er for død - gode tips modtages ...

 

Hlsn

Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

Den klassiske bop-stortromme lyd opnås ved to højt stemte coatede enkeltlagsskind. F.eks Coated ambassador. Dæmpes evt. med en filtstribe på slagsiden eller begge skind, hvis der skal dæmpes meget.

Alternativt er Remo Fyberskin også fede som frontskind da de i mine øre har en mere ulden klang end ambassador hvilket er ret fedt på stortrommer. Jeg vil helt klart undgå pre-muffled skind til en 18" stortromme. Har ret dårlige erfaringer med f.eks. powerstroke på de små trommer medmindre man vil lave rocklyd. Hvis man vil have en god åben tone, så dæmper de simpelthen for meget IMO. Så er det meget federe at eksperimentere med filt under skindet, for det kan man selv justere..

 

Men tillykke med sættet! Det ser fandme flot ud...

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu