Hvordan Fjerner Jeg Den Eftertone?


cleffe

Recommended Posts

Har lige tæsket forum igennem. Og hvis jeg nu gerne vil prøve at stemme mig ud af en syngende lilletromme.... Så har jeg brug for hjælp.

Jeg har Evans hazy 300 i bund

Og Evans genera hd dry på slagskind.

Hvis jeg lægger en finger eller lidt stof i kanten forsvinder det rimeligt. Men nogen siger jo man kan stemme sig ud af det.

Det er en Ludvig kobber 14"

 

Jeg har aldrig kunne finde ud af det med stemning, men nu skal det være...:-)

Og jeg kan jo se der er rigtig mange herinde der har styr på det

Med andre ord... Hjælp

 

Lydklip kommer hurtigst muligt

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du får den ønskede lyd ved at lægge stof eller en finger i kanten, er det vel mere et spørgsmål om dæmpning end stemning. Give den et stykke gaffa, moongel eller hvad du nu kan lide at bruge til det formål.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Utrol, jeg ved det er en mulighed, men ideen er at jeg gerne vil prøve at lære og forstå mulighederne..

og derfor tænkte jeg at jeg kunne få "andre" ører med på råd...

men lige nu knasser det lidt med upload, da min fil er for stor... så prøver lige anden måde :)

 

men kunne godt ske det ender med gaffa'n

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er muligt man KAN stemme sig ud af ringende overtoner, selvom jeg tror det er svært.

 

Men hvis ellers du kan lide lyden når skindet dæmpes en anelse i kanten, hvorfor så bruge en masse krudt på at stemme mere ? Brug en dæmper-ring eller en lille "dæmper-dims" : Moon-gel, slapklatz osv. er guds gave til trommefolket :)

Link til kommentar
Del på andre sites

ok... ser ud til mine små lydbidder på 5 sek er for meget til både mail og upload...

 

ville det hjælpe at stemme mit bundskind ned? lige pt. tror jeg det er stemt forholdsvis hårdt...

Link til kommentar
Del på andre sites

ok... ser ud til mine små lydbidder på 5 sek er for meget til både mail og upload...

 

ville det hjælpe at stemme mit bundskind ned? lige pt. tror jeg det er stemt forholdsvis hårdt...

 

altså jo højere stemt, jo lysere tone og større resonans burde der jo være. Så hvis din bund er stemt højt, ville det nok være logisk at starte der.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nahhh

 

Højt stemt bund korter jo tonen en del af.. Så det burde stoppe tonen en del

Seføli kan man stemme bunden meget ned men så ender du tit med en HELT anden lyd..

 

Er lydklip ville hjælpe meget.. Læg den op på soundcloud eller Dropbox og indsæt linket her

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

"Evans genera hd dry" - er det ikke skindet med små lufthuller i kanten??

 

Hvis ... har jeg prøvet skindet. Og her må jeg nu sige, at det kvalte al "ringen" i lilletrommen for mig. Faktisk så meget, at lilletrommen blev kedelig at høre på - efter min mening...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo det med huller... Valgte netop fordi jeg altid har haft problemer med at det er en meget "hidsig" lyd, hvis ikke jeg passer på. Så det overraskede mig faktisk at den "synger" så meget. Jeg linker senere

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. slapklatz, moongel og hva' de nu kalder det, så kommer her et trick jeg lærte af Snippergyppen.

 

Nede hos Tiger (fx) kan man få de der klistre-figurer man sætter på vinduet. Materialet er det samme som det de sælger under de ovenstående navne, bare meget billigere. Hvis man klipper lidt i det, så kan man godt få et stykke ud som ikke ligner en snemand eller en blomst. Og hvis man er ligeglad med formen, så kan du få til alle trommer (også i Lars Ulrik størrelse) for en 10-20 kr.

 

Bare li' en tip dér!

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan stort set ikke høre noget "ring" på dit lydklip og din video. Det der er skal være der imo, og vil alligevel forsvinde i det samlede lydbillede, så tror ikke du kan fjerne det bare ved at stemme den anderledes...

 

En helt anden ting er, at jeg synes du kvæler lyden med dæmperringen på. Men det er jo smag og behag :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Den ringen du høre, er klangen fra din kobber kedel. Lyder til trommen er stemt ganske fornuftigt.

 

Jeg er som flere herinde ved, heller ikke så glad for mine lilletrommer ringer. Jeg bruger bare et lille stykke Moongel eller noget i den stil helt i toppen af trommen. Det fjerner lige akkurat ringen, men bevare "liv" i lyden.

Link til kommentar
Del på andre sites

1. Fatter ikk en kobber synger på den måde

 

2. Det er ikke meget "syng"

 

3. Stem bunden en anelse ned.. Stem de skruer der sidder tættest på seidingen en 1/4 omgang mere ned end de andre

 

4. Løsn seidingen lidt mere

 

5. Slå på trommen igen

 

6. Stem nu toppen op (langsomt!!.. 1/4 omgang ad gangen) indtil du hører en rundere og fyldigere tone.. Men også kortere og saftigere tone

 

Prøv det

 

Men ellers tror jeg ikk du får den kortere i ringet.. Husk at i en optage situation vil den ringen forsvinde 95%!..

Når musikken spiller såååå..

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

Uanset hvor meget du stemmer og gør ved, vil der næsten altid være en tone fra trommen i form af den der "ringen"... Det kommer selvfølgelig også an på¨skindene, hvor nogle dæmper mere end andre.

 

Har godt hørt folk sige at man kan stemme sig ud af det, men netop med lilletrommer synes jeg ikke rigtigt det kan lade sig gøre at opnå en rigtig tør lyd bare ved stemning.

 

Det er fint at dit bundskind er stemt op - personligt kan jeg bedst lide at spille på virkelig højtstemte lilletrommer, da jeg simpelthen synes at rolls og teknik generelt er nemmere på den måde, og så er lyden også mere i min smag.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er med på at trommer synger, og har også benyttet mig af det som et element i musikken... men jeg er bare overrasket over at der er SÅ meget plioiing der bliver hængende trods mit valg af skind.

Og jeg er bestemt ikke for fin til gaffa, dæmpering mv.

Jeg burde næsten tage et billede af alt det jeg brugte til at dæmpe med på sidste skind. (Emperor)

Jeg ville bare gerne prøve uden samt lære at forstå hvad det skyldes.

Fedt med alle jeres bud og kommentarer -tak

Link til kommentar
Del på andre sites

Træ-trommer generelt er nemme at have med at gøre synes jeg.

 

Alu eller stål synes jeg heller ikke jeg har haft problemer med. Et eller to stykker gaffa i T-form, eller en dæmpering plejer at kunne gøre det.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan også have noget med trommen (læs materialet) at gøre.

Så vidt jeg ved er kobber ikke det materiale i verden, der synger mindst.

 

Hvis du virkelig vil have tør har jeg indtryk af, at aluminium er bedst til formålet - men jeg er dog virkelig ikke ekspert og ikke personen, som har prøvet alle trommer i verden.

 

Alu og så måske en tromme med indvendig dæmper! Bruger selv min indvendige dæmper, og jeg synes faktisk, det er en meget fed feature, hvis man ønsker en tromme uden for meget "ringen" .

 

Min erfaring - og jeg har en del lilletrommer, dog ingen af kobber - er, at aluminiumkedler ringer mindst. Med en lille smule dæmpning i form af en gel-klat ringer de slet ikke, men siger "spak".

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Min erfaring - og jeg har en del lilletrommer, dog ingen af kobber - er, at aluminiumkedler ringer mindst. Med en lille smule dæmpning i form af en gel-klat ringer de slet ikke, men siger "spak".

 

Mvh

Erik

 

præcis.. og kobber er jo en "close cousin" til alu.. så det er lidt weird..

Link til kommentar
Del på andre sites

ville nok prøve med remo coated over remo hazy... virker sgu altid.. jaja.. Evans kan være cool..

 

men Remo er varmere og i min erfaring mindre ringende i lyden... just stating my experience..

hvis du vil ha NUL ring, så ta et coated PS3 over et ambassador hazy.. så er der stilhed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Kedlens materiale kommer nu et stykke nede - og iøvrigt er den næppe kobber, men messing eller bronze, som begge er mere levende.

 

Ludwig laver da slet ikke kobbersnares, vel?

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu