Parring Af Trommestikker


David Sachsenskjold

Recommended Posts

Hej folkens !

 

Er jeg den eneste, som har problemer med at finde trommestikker, som passer ordentligt sammen ? - altså har samme vægt og præcis samme tone, når man anslår dem på f.eks. et gulv.

 

I øjeblikket står jeg med stak Vic Firth 5A Extreme stikker, som ikke rigtig passer sammen - nogen af dem... :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Men er det vigtigste, at de laver den samme lyd når du slår dem mod gulv og øveplader, eller at de laver den samme lyd når du slår dem mod fx dine bækkener?

 

Har selv et par stikker, der laver forskellige lyde på en øveplade, men det er for mig lige meget, når de lyder præcist ens på mit bækken og lilletromme... :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej det er normalt

 

Selv køber jeg ofte større mængder hjem og så parrer jeg dem selv.. Plejer at give ca. 10% spild (stikker der ikk kan finde en makker.. Men dem gemmer jeg og i næste batch er der ofte en der matcher :-))

 

Jeg markerer så stikken. I enden som er nærmest hånden, med et L,M eller H

 

Light, Medium eller Heavy

 

Så kan jeg se dem når de sidder i bag'en.. Og så har jeg stikker til forskellige numre :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

For at parre dem finder du en massiv tyk træplade (ikke familiens dyre teak bord vel!)

Så markerer du en firkant på 3x3 cm med noget malertape i kanten

 

Så vælger du en stik og slår den i centrum af området.. Smid den over i venstre hånd, ta en ny stik i højre og hør om den i lyd og feeling er MEGET tæt på.. Hvis ja så læg dem sammen og væk..

Hvis ikke så læg den i højre til side, og prøv en ny.

 

Efterhånden kan du så sortere dem i lys til mørk lyd, og til sidst i par :-)

 

Som sagt vil der i 10 par typisk være 2-3 stikker der bare ikke vil matche!.. Dem gemmer du til næste gang du køber stikker :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak fordi du skrev det Lego. Jeg turde sq ikke.

Denne tråd burde ha en advarselsmærkat med TUNGNØRDERI!

Men hyggeligt at i har en holdning til stikkers egenfrekvens :-)

 

Nimbas

Redigeret af Nimbas
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg synes det er meget værre, hvis årerne i træet ikke løber på langs, men enten bølger eller i et vist omfang løber på skrå i forhold til stikkens længderetning.

 

For ikke at tale om skæve stikker.....ubrugelige.

 

Ja, og hoveder der er gået i opløsning. Jeg ved godt, at man kan dyppe dem i lak - men så er jeg trist ved at der i længden sætter sig "dims" på mine bækkener.

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Ps: hvis du har en så er det allerbedste en tyk glasplade!

Jo, men så skal det jo helst være glas der er lavet af sand fra den Syd-Iranske by Chäbahär, der giver nogle helt ensartede lydbølger, når man slår på det......................................................................... :gross:

  • Upvote 4
Link til kommentar
Del på andre sites

Seføli sorteres skæve stikker fra straks!

 

Hvis årerne er skæve kan man ofte mærke det også..

 

Synes nu ikk det er nørdet.. Stikken er eneste kontakt til jeres trommer..

Tror i ikk det er vigtigt at de er ens og vellavede.

 

Ignoranter, socialdemokrater, hængerøve.. ;-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Jeg synes det er meget værre, hvis årerne i træet ikke løber på langs, men enten bølger eller i et vist omfang løber på skrå i forhold til stikkens længderetning.

 

For ikke at tale om skæve stikker.....ubrugelige.

 

Ja, og hoveder der er gået i opløsning. Jeg ved godt, at man kan dyppe dem i lak - men så er jeg trist ved at der i længden sætter sig "dims" på mine bækkener.

 

Jon

 

Hey Jon.

Vil du ikke uddybe det med at dyppe stikkerne i lak? Det lyder interessant.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det bedste og mest præcise er at slå sig selv i hovedet med dem :-) På nogle af Vic firths står der at de er pitch paired- så de har vel klaret det for en- eller det kan man måske ikke regne med?

 

i gamle dage var de paired så godt at de var ok.. i 90-95% af tilfældene.. idag er det nærmere 50%.. = ubrugeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg kan med lige så stor sikkerhed sige, at jeg ikke gider betale for skæve stikker - eller stikker med diagonale årer, der knækker på 5 minutter. Så jeg checker i butikken.

 

Parring af stikker forholder jeg mig ikke meget til.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Når man nu har vejet og pitch-paired og så videre - hvor længe spiller i så med dem. Jeg mener, hvis den ene bruges mere på hihat end den anden og dermed bliver hurtigere slidt, så kommer den jo til at veje mindre og så virker sættet vel ikke længere, eller? Skal de så bare ud så snart der er synligt slid?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu