Venstrehåndet Trommeslager - Professionel?


Recommended Posts

Hej.

Jeg er venstrehåndet trommeslager, som dog spiller på alm. sæt.

Her på det seneste tænkt over hvor store chancer, der er for at komme ind på mgk og kons?

 

Jeg spiller for det meste som hundrede procent højrehåndet, men enkelte ting, bliver jeg nødt til at spille med venstre- håndsætning.

Lige nu er jeg 14, og søger ikke ind på mgk inden er 17.

 

Nogen der har erfaringer med dette, eller nogle fifs!?

 

Søren. :)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig med August. Det handler om lyden af dit spil og det er det, der sammen med din fortsatte lyst til at øve og udvikle dit spil, der afgør om du kan komme ind på MGK og kons. og ikke at du er venstre-håndet.

At der er noget du er bedre til med venstre end højre skal du ikke bekymre dig så meget om ift din alder. Selv dygtige, professionelle slagere lægger sig ofte op af deres dominante hånd, og det at du allerede nu øver så meget med din ikke-dominate hånd som det lyder til du gør vil give dig alsidige muligheder med tiden

At du i forvejen spiller på et højre-håndet setup kan godt vise sig at være en fremtidig fordel når du skal spille andre(s) sæt i forbindelse med gigs og auditions mm da de ville mindske opsætningstiden at du ikke skal konvertere til et venstre-hånds-setup.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Spasserhåndede kan ikke spille musik, og sådan er det bare.

 

Spøg til side! Jeg er også venstrehåndet, men har altid spillet som højrehåndet på alle instrumenter, da jeg ikke har set det som en mulighed at spille som venstrehåndet. Det skyldes, at jeg faktisk først i en meget sen alder opdagede, at der fandtes alternative setups, guitarer, basser osv. Jeg havde fulgt min far og hans band fra jeg var helt lille, og så der "hvordan det skulle gøres", hvis man kan sige det sådan.

 

I dag har jeg dog nogle koordinerings problemer en gang imellem, særligt når jeg skal lave fills. Der kan jeg nogle gange godt starte forkert, så jeg starter med venstre hånd og når jeg så kommer op på første tam og skal videre der fra kan komme til at lyde og føles forkert. Jeg overvejer dog, om jeg skal smide en ekstra gulvtam på min venstre side, så jeg kan fortsætte den vej.

 

At det skulle give problemer at være venstrehåndet i professionel sammenhæng kan jeg ikke rigtigt se. Som August skriver, spiller man fedt så spiller man fedt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som sagt: DET HANDLER OM DIT SPIL OG INTET ANDET. Hvem som helst, der i fremtiden skal bedømme dig som trommeslager - om det så er mgk-lærere, kons-lærere, bandmedlemmer, producere, osv... - er helt og aldeles ligeglade med, hvordan du sidder ved dit sæt, hvordan du holder på dine stikker og hvad ellers. Så længe dit spil LYDER godt, så længe du har en god attitide, så længe du kommer godt overens med hvem end, du skal tromme for/med, så behøver du ikke at spekulere på andet.

 

En af de helt store studiemusikere gennem tiden, Simon Phillips, spiller ligesom du open-handed på et "højrehånds"-trommesæt. Se evt. her:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige præcis det du nævner Christopher, er jeg meget glad for.

 

Jeg har personligt altid selv haft min helt egen spillestil,

hvilket der nok hænger sammen med min blanding af to forskelligehåndsætninger.

 

På musikskolen syntes hele tiden man for at vide, hvordan man

skal sidde, holde stikkerne og faktisk også hvor ens trommer

skal side.

 

Jeg lever meget ind i mit spil,og gør det, i det hele taget på

min egen måde! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kasper Langkjær fra danser med drenge er venstre hånden, men spiller på et højre hånds sæt. Spiller med venstre hånd på hihat og højre på ride bækkenet (som sidder i højre side).

Har spiller voldfedt....

Link til kommentar
Del på andre sites

Og Simon Phillips har det ikke fra fremmede:

 

http://www.youtube.com/watch?v=teIB0gUtAQM

 

Jaja, der er gudskelov sket meget. Da Billy Cobham som ung søgte ind på Berklee School of Music, ville de ikke optage ham, fordi han spillede left hand lead.

 

Nu er det jo blevet en dyd, at kunne lede med begge hænder.

 

Ps. Læg mærke til danske Per Gade på guitaren.

 

PPS. Vidste I, at Billy Cobham har været fængslet for at øve for længe?

 

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey slagere.. spændende tråd - er selv venstrehåndet og spiller på normalt set-up.

... Og det fede ved det er at det giver et helt andet perspektiv, en anden måde og feeling man får ud af at spille sådan. Det har selvfølgelig både sine fordele og ulemper, men det vigtige er at forstå dem og skelne mellem dem.. Leg lidt med set-up'et, og find ud af hvad der er bedst for dig!

Man skal kende sig selv som trommeslager :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg regner med at søge ind på MGK efter gymnasiet, så har jeg da trods alt det at køre videre med, hvis det ikke lige flasker sig for mig. Alligevel mange venstre-håndede der er herinde...

 

Men altså, som alle har sagt kommer det ikke an på hvordan du spiller så længe at det lyder skide godt.

 

Men hvis du bliver undervist, så prøv at få dig noget undervisning der er målrettet efter prøverne. Det kan være en stor hjælp, og er selv min egen plan til den tid. Selvfølgelig, hvis du ikke bliver undervist, så se at få gjort noget ved det! man udvikler sig virkelig...

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Og Simon Phillips har det ikke fra fremmede:

 

http://www.youtube.com/watch?v=teIB0gUtAQM

 

Med den lille forskel at Cobham er venstrehåndet mens Philips er højrehåndet. Men det understreger bare den gennemgående pointe i denne tråd. Nemlig at det er fuldstændig ligegyldigt og at du skal gøre hvad der fungerer for dig.

Du skriver at du spiller som en højrehåndet og dermed som jeg forstår det cross position med højre hånd lead på hihatten og ikke open-handed som de to herrer. Men igen. Gør hvad der fungerer for dig og hvis det fx er at veksle mellem de to måder så bare giv den gas med det.

Derfor er det også så langt ude hvis medlem conguero's historie om at Cobham ikke kunne komme ind på Berklee School of Music fordi han spillede left hand lead (sorry mate fordi jeg er lidt tvivlende).

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er en 23 årig, professionel, venstrehåndet trommeslager der spiller på et normalt højrehånds-setup, og jeg er aldrig blevet spurgt om, hvorvidt jeg var venstrehåndet på hverken MGK eller rytmekons!

 

Det er helt ligegyldigt, og du kommer ikke til at opleve noget højre/venstrehånds-diskrimination på skolerne - det kan du være helt sikker på :tu: Du skal bare spille på den måde der fungerer for dig. Jeg har selv prøvet at stille trommesættet op omvendt da jeg var yngre, men jeg havde lært at spille på et håjrehånds-sæt fra starten, så venstrehånds-setup gik ikke for mig. Jeg har været opmærksom på mine venstrehånds-tendenser i mit spil og ændret de ting der ikke fungerede. I sidste ende er de ting man gør utrolig meget en vanesag og hvis ens vaner irriterer en, må man i øveren og det kan være frustrende nogle gange, men man kan øve sig til meget! Min venstre hånd er den stærkeste, og det kan give nogle sjove fordele på et højrehånds sæt, men det er ikke noget andre musikere lægger mærke til!

Link til kommentar
Del på andre sites

....

Derfor er det også så langt ude hvis medlem conguero's historie om at Cobham ikke kunne komme ind på Berklee School of Music fordi han spillede left hand lead (sorry mate fordi jeg er lidt tvivlende).

 

Jeg læste anekdoten i et gammelt Modern Drummer interview. Vil lige tilføje, at hændelsen indtraf for næsten 50 år siden, og at pædagogikken og attituden dengang var meget anderledes.

 

Se f.eks. dette citat fra Billy's egen hjemmeside: At the time, "jazz was a bit off-limits to students while classical music was preferred by the education establishment. So of course students craved to connect with jazz artists in any way that they could, be it chance encounters at school lectures or via LP recordings that they could study and eventually emulate.

 

 

Historien om hans arrestation er også fra MD interviewet.

 

Mvh.

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg læste anekdoten i et gammelt Modern Drummer interview. Vil lige tilføje, at hændelsen indtraf for næsten 50 år siden, og at pædagogikken og attituden dengang var meget anderledes.

 

Se f.eks. dette citat fra Billy's egen hjemmeside: At the time, "jazz was a bit off-limits to students while classical music was preferred by the education establishment. So of course students craved to connect with jazz artists in any way that they could, be it chance encounters at school lectures or via LP recordings that they could study and eventually emulate.

 

 

Historien om hans arrestation er også fra MD interviewet.

 

Mvh.

Peter S.

 

Kan du uddybe historien om hans arrestation også? At blive fængslet for at øve for meget... den kan jeg sgu ikke lige gennemskue.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan du uddybe historien om hans arrestation også? At blive fængslet for at øve for meget... den kan jeg sgu ikke lige gennemskue.

 

Cobham aftjente sin værnepligt i et af US armys militærorkestre. Bygningen hvor de øvede blev låst hver eftermiddag kl. 17.00.

 

Så var der en fredag eftermiddag, hvor han glemte tiden, og ikke nåede ud inden der var blevet låst og smækket for weekenden. Til alt held var der en slikautomat. Så han drak postevand, spiste chips og Marsbars og øvede sig, indtil han blev lukket ud mandag morgen.

 

Da han så kom over i sovesalen, blev han arresteret af militærpolitiet, fordi de mente at han var gone AWOL. (gone Away With Out Leave). M.a.o at han bare var gået i byen hele weekenden uden tilladelse. Straffen var et par døgn i detentionen.

 

Spild ikke tiden, spil hele tiden.

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Tjek Derrick McKenzie ud (han spiller i Jamiroquai) - det er meget få der har så vildt et feel så langt fremme på beatet, det er virkelig pushy uden at blive klamt stressende... Absolut en af mine yndlingsslagere...

 

I forhold til det med koordinationsproblemer gælder det jo bare om at få fundet hullerne og fyldt dem ud, det du finder besværligt som du kan se en relevans i at kunne skal øves øves øves, og hvis det er lidt uklart hvad der er besværligt synes jeg personligt bogen Stick Control For The Modern Snare Drummer (George W. Lawrence) er den ultimative bog for begyndere, øvede og professionelle i forhold til koordination og kontrol :-) det er ikke specificeret til at spille trommesæt, men det er specificeret til at gøre dine hænder mere kontrollerede i forhold til teknik, koordination, kontrol og sound af hvad du spiller, så det virker også enormt godt på sæt! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu