Min Stortrommereife Er For Smal


Rasmus Espersen

Recommended Posts

Hej!

 

Reifen på min Rogersstortromme er for smal til, at min speed king-pedal kan slutte helt tæt ind til. Det medfører, at pedalen har tendens til at flytte sig, når det går vildt for sig. Jeg har egentlig vænnet mig til at skubbe den tilbage, mens jeg spiller, men i dag besluttede jeg, at jeg er pissetræt af det, og så var det jo, at jeg tænkte, at I måske havde et trick i ærmet?

Jeg har søgt lidt rundt herinde, men uden held, så nu spørger jeg i stedet.

 

Mvh. Rasmus

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener faktisk for smal, men jeg kan godt se, at tykkelsen vil kunne gøre en forskel. Så kan jeg stramme pedalen endnu mere fast.

Men reifen er smallere end pedalen er lavet til.

Den klemme på pedalen, der skal ned over reifen, er længere end reifen er bred. Det betyder, at den støder på trommeskindet, før pedalen støder på reifen, så pedalen har ½-1 cm luft på hver side af klemmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil ikke save i min speed king, det er lige en tand for voldsomt.

Men jeg tror godt nok ikke, at min reife er 4 cm bred.

En bd-lift til en 24" stortromme bliver vist også lige voldsomt nok.

Men har jeres vintagestortrommer virkelig ikke det problem? Det er bare min, der har været på slankekur?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil ikke save i min speed king, det er lige en tand for voldsomt.

Men jeg tror godt nok ikke, at min reife er 4 cm bred.

En bd-lift til en 24" stortromme bliver vist også lige voldsomt nok.

Men har jeres vintagestortrommer virkelig ikke det problem? Det er bare min, der har været på slankekur?

 

Ja, så bliver det nok lidt for voldsomt.

Nej, jeg har ikke problemer på min Ludwig. Hverken med mine Speedking's eller min mere moderne Yamaha.

Kan du ikke prøve at tage et billede af problemet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ingen probs her med vintage ludwig, rogers, fibes eller premier :-/

 

Har dog ikk en speedking!.. Men 3 slags pearl, 3 slags DW..

 

Overvejer om reifen er uoriginal?

eneste jeg har set med mindre end 4 cm bredde er gl sonor og trixon.

strange

 

Nej det med saven var mest for sjov.. Men evt bare stramme den lidt længere ude?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det kan da godt være, at den ikke er original. Jeg får lige taget nogle billeder af det på onsdag, så kan det være, at jeg kan få den vurderet i samme omgang.

Jeg kan ikke komme til at stramme den mere fast, end den allerede er. Men der kan din løsning med at gøre reifen tykkere nok hjælpe lidt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Ellers må man kunne lime/skrue/stifte en "tunge" på reifen der nede, hvor pedalen skal sættes på - et ekstra stykke træ, der gør reifen "dybere" så pedalen kan sidde som den skal.

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Har set på nogle pedaler,at der monteret en bolt (med vinge) ned gennem "tungen"(som du siger støder på skindet,når du skubber den helt ind),således,at man kan spænde den skrue ned i reifen,efter man har spændt den anden, så pedalen ikke hopper af reifen...ville det være en mulighed.`?..altså,at du borer et hul yderst i "tungen"..skærer et gevind som passer til en bolt i en 4-5mm størrelse...meningen er,at den bliver spændt lige på den anden side (ind mod skindet) af kraven på reifen..mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes godt nok sådan en bd-lift er for dyr en løsning i forhold til, hvor lidt optimal den er for mig.

 

At skrue i pedalens "tunge" vil vel praktisk talt give samme effekt som at gøre reifen tykkere. Det kan godt være, at det vil hjælpe at kunne spænde pedalen endnu mere, men omvendt vil det ikke fjerne det frirum i siderne, den har at slingre på. Lige nu har jeg spændt pedalen så fast, som det kan lade sig gøre. Skruen kan ikke komme længere.

 

En forlænger til reifen, som du foreslår det, Jon, vil fjerne rummet pedalen skøjter rundt i. Måske det faktisk kan fikses uden at skrue, bore og lime. Hvis der bliver sat en klods i spændt mellem pedal og reife, så bør det hele være fikseret.

Jeg vil lige prøve at se, om ikke jeg kan finde noget, der passer til formålet for at teste det, når jeg skal have taget billeder.

Link til kommentar
Del på andre sites

..ja,det er nok rigtigt,at du skal ha` "fyldt" frirummene ud,,så den ikke kan bevæge sig fra side til side og hvis du stadig ikke kan spænde den hårdt nok p.g.a manglende gevind længde,kan du evt. fastgøre en mindre møtrik eller lign. på pladen der hvor bolten trykker..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er et problem at den bevæger sig fra side til sige er det måske muligt med en mindre genial løsning og så bare gøre noget ved underlaget omkring pedalen så den umuligt kan glide. Træklodser, hvad som helst...

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er et problem at den bevæger sig fra side til sige er det måske muligt med en mindre genial løsning og så bare gøre noget ved underlaget omkring pedalen så den umuligt kan glide. Træklodser, hvad som helst...

 

Mvh

Det bliver lige en tand for symptombehandlende til mig. Jeg tror nemlig, at det kan løses på anden vis. I får lige nogle billeder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som det ses, så er det ikke meget frirum, pedalen har at rykke i. ½ cm i begge ender ca.

Tilgengæld, så er pedalen strammet så meget, som den kan. Skruen bliver stoppet af tungen, som den nu er døbt. Så hvis jeg nu gjorde reifen tykkere, så vil jeg have mere rum at stramme pedalen i. Det er nok den letteste vej.

Men hvordan? Eller tager jeg fejl?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er lidt vendt på en tallerken her, men frirummet er jo næsten for småt til at pille ved.

Tilgengæld havde jeg slet ikke tænkt på muligheden for at gøre reifen tykkere.

Hvordan gør jeg det lettest og i et materiale, der ikke bliver ædt op af pedalen? Den har lemlæstet sådan en reifebeskytter af skumgummi.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan du ikke lave det af et tykke træ, hvor du fræser en rille der svarer til reifen? Alternativt kan du bore huller ved siden af hinanden så det til sidst bliver en lang "sprække", som du har kan sætte ind over den normale reife? Giver det mening? Så vil du både få en tykkere samt bredere reife?!

Link til kommentar
Del på andre sites

To fluer med et smæk! Det giver god mening!

Men det bliver nok lidt svært at lave med reifens bue. I hvert fald med det værktøj, jeg har til rådighed.

Men mener du et stykke træ, som reifen skal sættes ind i? Eller et stykke, som man lægger på reifen og som stikker ud over svarende til den bredde, der skal bruges. Altså hvor det, der stikker ud så er reifens tykkelse + det øvrige træs?

Link til kommentar
Del på andre sites

To fluer med et smæk! Det giver god mening!

Men det bliver nok lidt svært at lave med reifens bue. I hvert fald med det værktøj, jeg har til rådighed.

Men mener du et stykke træ, som reifen skal sættes ind i? Eller et stykke, som man lægger på reifen og som stikker ud over svarende til den bredde, der skal bruges. Altså hvor det, der stikker ud så er reifens tykkelse + det øvrige træs?

 

Faktisk en blanding hvis jeg forstår dit indlæg korrekt. Du tager bare en træklods som er lidt bredere end reifen og lidt tykkere... På den optegner du så reifen, evt. ved at pille reifen af, og bare lægge den over på klodsen og derefter markere reifen så du kan se reifens bue. Derefter kan du jo bore huller, hvor tykkelsen på boret skal være en lille smule større end tykkelsen på reifen, således at træklodsen kan sættes ind over reifen. Forestil dig et han/hun-stik, hvor reifen så er han og klodsen er hun :-) Svært at forklare, men håber at du ved hvad jeg mener!

 

På en måde vil træklodsen udgøre et udsnit af din reife, som så er både bredere og lidt tykkere... Uden at det forhåbentlig vil være ustabilt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu