Rudiments - Er Det Vigtigt?


Recommended Posts

jeg tror i højere grad du skal betragte rudiments som øvelser der løsner op i dit spil. desuden vil jeg mene at mange af dem også er fede til at spille som fills og figurer.

 

Jeg vil lige knytte et råd til - lad vær at spille dem allesammen en halv time om dagen. Tag en enkel eller to rudiments hver gang du skal øve. spil nogle øvelser med de rudiments eller lav nogle øvelser selv. Skriv dem ned i en lille øvelogbog. Gør det hver gang du skal øve. på et tidspunkt har du så fede øvelser til alle rudiments alt nedskrevet i din egen lille øvebog. det er meget hyggeligt og din teknik blir helt kalrt federe! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde engang en lærer der sagde: "There are two types of drummers: Those who use the rudiments, and those WHO don´t know they use the rudiments."

 

Jeg forsøger bare at sige, at du sandsynligvis allerede bruger rudimenter i dit spil, men bare ikke er klar over det. Det er jo grundlæggende "bare" en samling af et- og to-slags-kombinationer og mon ikke du allerede laver et- og to-slags-kombinationer.... :hmm: .

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde engang en lærer der sagde: "There are two types of drummers: Those who use the rudiments, and those WHO don´t know they use the rudiments."

 

Jeg forsøger bare at sige, at du sandsynligvis allerede bruger rudimenter i dit spil, men bare ikke er klar over det. Det er jo grundlæggende "bare" en samling af et- og to-slags-kombinationer og mon ikke du allerede laver et- og to-slags-kombinationer.... :hmm: .

 

Rigtig god pointe. Rudimenter er trommeslageres alfabet eller faktisk kombinationer af bogstaver. Hvis vi holder os til den analogi kan man godt udtale ord uden at kunne navnet på de enkelte bogstaver. De enkelte bogstaver kan udtales på forskellige måder hvilket svarer til forskellige instrumentering på sættet og blot med nogle få bogstaver kan man sammensætte en del forskellige ord - rytmer

Rudimenter er derfor lige så meget et udtryks/lydmæssigt aspekt som et teknisk aspekt, men omvendt er nogle ord/bogstavskombinationer sværre at udtale. Nogle rudimenter kræver derfor øvelse, især i hurtigere tempi.

 

Man kan være mere eller mindre velformuleret i sit sprog og dette gælder også på trommesættet. Man behøver ikke at kunne alle ord for at gøre sig forståelig men jo flere rudimenter man kan jo flere forskellige måder kan man udtrykke sig på og i læringsprocessen forbedrer man sin teknik, hvilket gør alt spil lettere at udføre

 

Husk at rudimenter er ikke udelukkende er kombinationer med hænderne men kan splittes op mellem alle fire lemmer og med dette i baghovedet kan rudimenter give inspiration til grooves og fills. See nogle youtube klip for konkrete eksempler

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer helt an på hvad dine ambitioner er vedr. det at spille trommer. Men hvis du har seriøse ambitioner er der ingen vej uden om efter min mening og erfaring. Som Morten siger kan de samlignes med skalear og er dermed i sig selv ikke videre musikalske men de giver dig derimod uendelige muligheder for kreativitet i forhold til selv at skabe noget. Udover det tekniske aspekt.

 

Men for at gøre det mere interessant kan du bruge forskellige bøger og øvelser som gør dem mindre tørre at komme igennem :)

 

F.eks.

- C. Wilcoxon - The All American Drummer (fantastisk bog)

- The Rudimental Ritual // En 6 siders øvelse der indeholder de fleste rudiments men over et fod-ostinat.

 

Dog vil jeg anbefale at lære dem enkeltvis til at starte med - alt efter temperament.

 

 

 

Mvh. Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

Hvis du bliver undervist af en dygtig lærer på fx musikskole, eller lign., er det 100% sikkert at du bliver undervist i rudimenter og andre tekniske øvelser. Det gør jeg selv, og synes det er ret brugbart i fills, men også beats.

 

Synes også bare tit at rudimenter og fx nodelæsning hænger sammen, og hvis du bliver god til nodelæsning er det virkelig fedt også. Ikke at man skal have noder med til sine sange, men at lærer ud fra noder er sgu nemmest, når først man er i gang.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har aldrig nogen sinde øvet rudiments, har altid lært musikken ved at se

på andre musikere. Youtube såvel som live. Det synes jeg er den bedste måde at lære på, men vi er jo så forskellige :)

'

Men søde Simon, det du spiller er jo stopfyldt af rudiments :-) . Måske har du ikke sat dig ned og bevidst sagt: Nu skal jeg lære, at spille enkeltslagshvirvler, dobbeltslags-ditto, didler en masse og alt det andet", men ikke desto mindre, er du faktisk en af dem herinde, der har lagt videoer op, hvor jeg tænker "Sikke han kan spille sine hvirvler, flams og didler". Du er, så vidt jeg kan høre, ret kraftigt inspireret af Buddy Rich, og hvis der er én, der spillede rudimenter, så det stod om ham, så er det da ham.

 

Så for igen at citere ham min lærer: "Alle spiller rudimenter, det er blot ikke alle, der er klar over, at de gør det" :tu: .

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Rudimenter kan faktisk også være meget sjove at rode med, og bliver det trættende, så find en nem etude. De indeholder rigtig mange rudimenter, som du kan tage dig god tid til at fundere over og få i skabet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan starte med:

 

RLRRLRLL (og lær at starte/afslutte alle med begge hænder)

 

LRRLRLLR

 

RRLLRL

 

 

OK din første øvelse er en single paradiddle. Nr. 2 er en forskudt paradiddle, svarende til øvelse 6 i Stickcontrol.

 

Men hvad kalder du den sidste??

 

Mvh. P.

Link til kommentar
Del på andre sites

Pas! Ved det faktisk ikke. Er ikke på den måde en nørd til det... Et gæt kunne være six-stroke roll. Den kunne jo så også spilles RLRRLL.

 

Men der må være en anden der kan svare præcist.Det er jeg sikker på :)

Link til kommentar
Del på andre sites

RLRRLL kaldes en paradiddlediddle.

Og seks slagshvirvlen hedder R llrr L. (Evt. - |RllrrL RllrrL RllrrL RllrrL| når den gentages.)

 

Men det er ikke så vigtigt hvad din figur hedder.

Det ku' være at du havde navn og nogen fede idéer til hvordan den kan bruges.

 

Bedste hilsener

Peter S.

Redigeret af conguero
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger RRLLRL med stor succes (synes jeg selv), hvor jeg spiller RRLLR-L- (hvor "-" er en 16. dels pause), altså ikke i en trioliseret underdeling.

Dobbeltslag som ghosts på snare og enkeltslag på tammer eller bækkener med stortromme under.

Den er også fed, hvis man spiller efter samme princip, men bare vender den om, så det bliver R-L-RRLL.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige orket at læse hele tråden igennem for at sikre mig at dette ikke allerede er skrevet, men en god måde at lære at bruge forskellige rudiments på er ved at spille de soloer som Charles Wilcoxon har skrevet i et hæfte med "150 Rudimental Solos". Kort sagt er det kedelig nodelæsning af lilletrommesoloer hvori alle tænkelige rudiments er brugt. Det er tørt, men det giver meget i forhold til både teknik, kendskab til teknik og nodelæsning specielt da der er meget at holde styr på hvis man skal spille soloerne korrekt (sticking, accenter, etc.).

 

Jeg havde engang et link hvor man kunne downloade bogen som .PDF, men jeg har det ikke længere. Jeg søgte efter noget i retning af "Charles Wilcoxon Rudimental solos download", tror jeg. Prøv, det er det værd!

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu