In-Ears Til Studiebrug & Øvning?


Recommended Posts

Hej folkens - vil høre om der er nogle herinde der har erfaring med In-Ears i studiet?

 

Jeg havde en snak med en tromme-kollega den anden dag om hvorvidt at der fandtes In-ears der kunne fungere både til trommeøvning og studiebrug?

 

Min ven mente at de In-Ears han havde i forvejen, (som han øver med), har for meget dæmpning til at give et nuanceret lydbillede i studiet, altså det der vil svare til lukkede headphones imod semi-åbne.

 

Jeg spørger selvfølgelig fordi jeg selv er på udkig efter et par lækre in-ears til trommebrug - men da jeg samtidig bruger en del tid på musikproduktion kunne det være winwin hvis der fandtes nogle der var gode til begge dele.

 

Nogen der har nogle erfaringer?

 

Anders Holm

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt sikkert... Jeg har formstøbte in-ears og foretrækker klart dem, fremfor store hørebøffer i studiet. For det første, har de en lyd du er vant til (hvis du bruger dine in-ears ofte) og det gør, at det er meget nemmere at lave et mix du er tilfreds med når du indspiller.

 

Derudover er det også en komfort du er vant til, da især formstøbte in-ears er nogen man kan ha i mange timer af gangen, hvor imod lydisolerende hørebøffer kan blive ukomfortable efter et stykke tid.

 

Mit råd vil være, at få fat i et par gode formstøbte in-ears. Ja, de koster knapper, men så har du altså SUPERB lyd uanset om du er på en scene, i et studie, i et øvelokale eller i en bus...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger både in ears i studie og til live brug. Har aldrig oplevet at de dæmper for meget, men det kommer self an på hvilken genre som du spiller. Jeg har også jh audio 16 og kan kun anbefale at dem. Jeg købte direkte fra dem og sparede mange penge og oplevede en service udover det sædvanlige

Link til kommentar
Del på andre sites

Super fed respons drenge - kunne godt tænkes at det var en god investering at smide nogle penge efter nogle formstøbte nogle.

 

Lige et followup - Problemet er at mine semi-åbne headphones som jeg bruger til at mixe lukker for meget støj ud som gå i mikrofonen. Jeg indspiller en del vokal på backingtracks så det ville være optimalt med in-ears der holdte tæt på lyden så jeg ikke skulle til at EQ baggrundsstøj ud hele tiden. Det er måske også meget at forlange af et enkelt par in-ears - men det kunne være virkelig lækkert at finde nogle alsidige nogle!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har et sæt Shure SE 315 in-ears. Dem har jeg brugt både i studiet og live.

Det fungerer perfekt for mig. :tu:

 

Har faktisk hørt rigtig godt om disse in-ears - min ven har et par af dem og har også været rigtig tilfreds med dem, og jeg kan se at de kan skaffes til en overkommelig pris. Har du en fornemmelse af hvor meget lyd de lukker ud til omgivelserne? Og ligeledes - hvor isolerede er de? Altså, vil man sagtens kunne øve trommer til MP3 osv. uden at trommer overdøver selve musikken?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har brugt se 315 i næsten 2 år. De er fede og holdbare (man skal huske at rense dem). Jeg øver altid med dem - til musik og metronom. Fungerer godt i forhold til dæmpning. Det eneste ønsker jeg har er, at lidt bedre bas ville være rart. Men så skal man vist op i prisklasserne.

 

Jeg tror heller ikke du skal bekymre dig om at de går i mic'en.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Inears vil klart have mindre overhør i studiet end hovedtelefoner. De formstøbte lyder bedst, især i bassen, som er afhængig af at proppen slutter tæt.

Jeg har UE18, som lyder supergodt. Men jeg bruger faktisk stadig mest hovedtelefoner i studiet, da jeg bedst kan lide at kunne fornemme den akustiske lyd af sættet. Det kan jeg ikke med mine inears. Men det er jo en smagssag, om man kan lide den akustiske lyd, eller man foretrækker den helt isolerede inear lyd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har brugt se 315 i næsten 2 år. De er fede og holdbare (man skal huske at rense dem). Jeg øver altid med dem - til musik og metronom. Fungerer godt i forhold til dæmpning. Det eneste ønsker jeg har er, at lidt bedre bas ville være rart. Men så skal man vist op i prisklasserne.

 

Jeg tror heller ikke du skal bekymre dig om at de går i mic'en.

 

Tak for at dele din erfaring med dem - jeg er lige ved at hoppe på et par hos Thomann! Jeg har læst nogle forskellige reviews af dem og de får jo overvældende meget ros - men noget af det negative som går igen er vedrørende deres "fit" i øret. Hvordan synes du de sidder i dine ører? Kan du holde ud at have dem siddende i i lang tid ad gangen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan de passer er meget individuelt. Nogen har "normale" øregange, hvor standardpropper sidder fint, og andre har mere kringlede øregange, hvor det er nødvendigt med formstøbte for at de sidder ordenligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, altså der er jo en del propper med så sandsynligheden for at nogle af dem passer er rimelig stor tror jeg.. Men det er meget meget individuelt. Mine passer godt og jeg har dem på mange timer ad gangen.. Men jeg bruger dog også altid mine mere normale hovedtelefoner i studiet når jeg mixer og skriver musik..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er selvfølgelig rigtigt - jeg kan se at der følger en del forskellige propper med til Shure's In-Ears så nu er jeg sku sprunget ud i det. 1300,- er jo en del for sådan en fattig studerende som mig, men forhåbentlig viser det sig at være en god investering! :)

 

Tusind tak for at dele jeres erfaringer med mig!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Inears vil klart have mindre overhør i studiet end hovedtelefoner. De formstøbte lyder bedst, især i bassen, som er afhængig af at proppen slutter tæt.

Jeg har UE18, som lyder supergodt. Men jeg bruger faktisk stadig mest hovedtelefoner i studiet, da jeg bedst kan lide at kunne fornemme den akustiske lyd af sættet. Det kan jeg ikke med mine inears. Men det er jo en smagssag, om man kan lide den akustiske lyd, eller man foretrækker den helt isolerede inear lyd.

Jeg har de grå plastik "dutter" på, da de ikke dæmper helt så meget som de sorte. Så kan jeg stadig hører trommerne akustisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu