Det Er Da Lidt Tomt Her ?


Recommended Posts

Det føles helt spøjst at sige, men det er mit arbejde og det jeg lever af. Spiller i Søværnets Tamburkorps, som er en fuldtidsstilling.

 

Det er ikke fordi jeg ved så meget om det - har været rytmisk indtil jeg startede for 2 måneder siden så jeg er stadig helt ny i faget, men der er både spændende og udfordrende så det er det fede job jeg har fundet mig, synes jeg :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

det er jo en fed ting at lære.. synes jeg.. som brugte mine 5 år i Sønderborg garden til stor glæde for min teknik. Man lærer at kontrollere lilletrommen og finger teknik.. OGSÅ når man vader rundt med en marchtromme, som filemig er TUNG og hopper og danser når man går mm.. desuden er det ikke enkelt at spille tight sammen med bækken og stortromme operatørerne når man går rundt om hjørner eller færdes i udendørs miljøer hvor lyden både reflekteres eller for den sags skyld forsvinder!

Link til kommentar
Del på andre sites

En dag ser således ud:

 

8.00: Mønstring (rettere: beskeder om dagens forløB)

8.05-9.00: Individuel opvarmning

9.00-9.30: Fælles opvarmning (for blæserne)

9.30-11.15: Koncertprøver, tattoo øvning eller kor. Dog aldrig kun en af delene. Tit spiller vi et par relevante numre igennem og går ud og øver tattoo.

11.15-12.00: Frokost

12.00-13.30: For tiden øver vi tattoo, men det kan ligeså godt være prøver af forskellig slags eller kor.

13.30-16.00 man-tirs / 15.00 ons-fre: Individuel øvning. Altså løn for at øve. Det er planlagt således så man i princippet kan øve når man vil, men stadig få løn for det. Man kan altså sagtens tage hjem og vente til om aftenen med at øve, og man kan øve lige hvor man har lyst til.

Det er som udgangspunkt hver dag i hverdagene, men i og med vi spiller mange arrangementer (søværnet har vanvittigt mange mærkedage) arbejder vi meget over og bliver kompenseret med fridage. I denne uge har jeg fx fri man-ons (hvor der så er sendt en horn kvartet til Bruxelles for at spille i 20 min :D), alm arbejdsdag tors og skal til Holbæk til træskibstræf fra 11-18 på fredag og spille (march og stående koncert).

 

Denne plan ændres dog hvis der er behov for det men det er udgangspunktet.

 

Det er generelt ikke svære ting vi spiller. Det der gør det svært er at huske udenadsprogrammet i hovedet (marchprogram: 10 sæt; 1 horn-, 1 tromme- og 1 fløjtemarch. Stående koncertprogram: omkring 10-15 lidt mere komplicerede og længere stykker musik), kunne spille ordentligt med handsker, gående og med trommen i en akavet stilling. Vi har godt nok lige fået carriers så trommen ikke hopper rundt, men det gør at den hænger helt vandret, forholdsvis langt fra én. Irriterende når man skal spille trad grip. Det sværeste for mig er eksercitsen når vi går march. Der skal man virkelig kunne spille lortet uden at tænkte på det overhovedet for man skal være opmærksom på, og kunne reagere på, majorens ordrer med ret kort varsel. Det har jeg fucked ret meget op i, tit :D

 

Der er nogle enkelte fraser jeg har svært ved, og niveaumæssigt vil jeg mene at overliggeren er ret høj - især i trommemarcherne. Der er jo altid forskel på at kunne hænge på, og rent faktisk at få dem til at lyde godt, men jeg vil mene at jeg er ret godt med. Derfor bliver jeg ikke automatisk en 'superhaj' af bare at øve de ting jeg skal kunne - ikke mere end jeg var i forvejen ;) Til gengæld bliver man jo skarp af at spille hver dag og holde sin teknik ved lige.

Når det er sagt, vil jeg sige at der er alle muligheder for at blive superhaj. Jeg har meget lang tid hvor jeg kan øve lige hvad jeg vil, faciliteterne er super gode og mine tromme-kolleger er super dygtige så hvis det er det man vil, kan det sagtens lade sig gøre.

 

Nu kan jeg ikke lige finde på mere at skrive, men spørg endelig :)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Jeg har i lang tid overvejet Søværnets Tamburkorps, men er blevet lidt i tvivl omkring mit niveau...

Hvilket niveau var du på, da du startede, og hvor meget synes du, du har udviklet dig?

 

Jeg har for en lille måned siden købt C. Wilcoxons "The All American Drummer", som jeg virkelig synes giver meget - har dog kun fået kæmpet mig igennem de seks første + lidt andre march ting. Hvis vi nu bruger den som målestok, hvor synes du så, du er?

Kan du evt. ligge nogle noder op, der afspejler niveauet?

 

Mvh. Nikkel Krasilnikoff

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 9 måneder senere...

Jeg har i lang tid overvejet Søværnets Tamburkorps, men er blevet lidt i tvivl omkring mit niveau...

Nu er det jo ikke helt ufarligt at gøre tjeneste i Søværnets Tamburkorps. Skulle den dag komme hvor vi atter marcherer mod Svensken for at hævne nederlaget i Lund og generobre Skåne. Så vil Fanebærer, og orkester befinde sig i første linje og tiltrække sig hovedparten af fjendens ild. Fanen har som hovedmål symbolsk værdi. Orkesteret er et hovedmål simpelthen for at få stoppet den infernalske march musik ingen kan holde ud at høre på.

Et farligt erhverv.

 

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det jo ikke helt ufarligt at gøre tjeneste i Søværnets Tamburkorps. Skulle den dag komme hvor vi atter marcherer mod Svensken for at hævne nederlaget i Lund og generobre Skåne. Så vil Fanebærer, og orkester befinde sig i første linje og tiltrække sig hovedparten af fjendens ild. Fanen har som hovedmål symbolsk værdi. Orkesteret er et hovedmål simpelthen for at få stoppet den infernalske march musik ingen kan holde ud at høre på.

Et farligt erhverv.

 

Tja, da jeg i 1980 aftjente min værnepligt i Søværnets Tamburkorps, var det "farligste", jeg var ude for, når vi spillede til de forskellige "Ringriderfester" i Sønderjylland.

 

Vi gik march mellem hestene - dvs. først kom en række heste - så evt. et andet tamburkorps - så igen heste - så os - og igen heste. Når man sådan gik på række, kunne man jo ikke pludselig trække ud af rækken, hvis der lå en enkelt hestepære - eller flere. Og trådte man i en sådan, skulle man passe meget på med ikke at skride ud, da hælene i støvlerne jo var med jernbeslag for at give en ordentlig "march"-lyd. Har flere gange været ved at ryge på røven pga. samme!!

 

For øvrigt kan jeg ikke forstå, SKP har et så stramt program for dagen som vist ovenfor. Da jeg var derinde, var der også morgenmønstring kl. 8.00 - men derefter gik de fleste i seng igen - særlig konstablerne var nogle dovne ræd. De fleste af disse var i en forfærdelig form - både fysisk og selve kropsfaconen!! De var bestemt ikke god reklame for Søværnet - er sikker på, dette er blevet bedre med årene .. ikke sandt, SKP??

 

 

Nå, men ellers kan jeg da fortælle, vi bla. var med på flådebesøg i Polen - lige inden, der var oprør i Gdansk i efteråret 1980 - og en vis Lech Walesa blev talsmand for det "nye" Polen. Her måtte vi kun gå i land, hvis vi var i uniform, og hvis vi fulgtes ad mindst 3 - pga. fare for overfald!

 

Ellers tilbragte vi på denne tur megen tid på minedækket på minelæggeren "Sjælland", hvor vores køjer var stillet op. Vi skulle kun øve musik på sejlturen, og ellers var der tid til at besøge det lille værtshus, som ligeledes var stillet op på minedækket. "Sjælland" blev brugt som skoleskib for konstabel-elever, som ikke måtte drikke - så vi fik deres rationer. Vi havde en del våde aftener der på minedækket - det var sjovt!!

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Ha ha, ka lige forestille mig korpset skøjte rundt i hestelort mens man forsøger

at gennemføre honnør marchen.

Krig og ringridning er helvede.

 

Men godt at høre at Tambur Korpset stadig tilhører flådens elite styrker. Og det lyder

ikke just som om at det daglige program udmatter SKP eller resten af korpset.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Kunne godt tænke mig at vide mere om Søværnets Tamburkorps - ku' du ikke fortælle lidt mere, SKP?

 

Tager I på udenlands-besøg? - Hvordan med dronningen, bruger hun jer stadig (kan huske, vi stod i frost og snevejr i mere end ½ time for at spille i 2 minutter, mens hun gik fra bilen til en eller anden udstilling)? - Bliver I stadig inviteret med, når byrådet holder stor frokost til en byfest/havnefest .. og kvitterer I så med at synge flerstemmig sang (det gjorde vi i 1980 :hmm: - ølviser!) - Flere sjove historier kan sikkert spindes her!

 

P.S. Der er jo også stillet flere spørgsmål siden dit indlæg!

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu